Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta lopetetaan

Vierailija
22.02.2025 |

Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä. 

Hyvä vai huono juttu?

Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä. 

Kommentit (525)

Vierailija
501/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-toimistolla virkailija sanoi on erikseen palkkatuki ja työpaja, ne ei ole sama kuten joku tuossa väitti. Palkkatuki paikkoja voi itse hakea jos löytää ja voi ehdottaa työtä hakiessa. Kun taas täällä työpaja on lähinnä päihteiden käyttäjien kerho, eikä sieltä saa työtä tai työkokemusta. 

Työpaja on paikka missä palvelua järjestetään ja se ei ole itsessään se palvelu toisin kuin esim. palkkaktuki. Yleensä joku Säätiö tms ja tälläinen tai useampia löytyy miltei jokaisesta pikkasenkin isommasta kaupungista. Siellä työpajalla voidaan sitten olla kuntouttavassa, työkokeilussa, palkkatuella tai muussa palvelussa.

Vierailija
502/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus noista kuntouttavaa, työkokeilua ja palkkatukityötä tarjoavista työvalmennussäätiöistä. Vaikka kokemukseni oli hyvä, ja sain oppia paljon uutta, ja tehdä kaikenlaista järkevää, niin jäi mieleen miten moni siellä käyvä on jo laitostunut ja palaa sinne yhä uudestaan.

Ne voivat tarjota herätyksen ja ajatuksen, että töissä voi olla kivaakin. Itse tein periaatepäätöksen yhden työkokeilu-palkkatukityö jakson jälkeen, että toista kertaa en mene. Muuten olen jumissa kierteessä jossa välillä käyn siellä "työllistymistä edistävissä" jutuissa, välillä olen työttömänä, ja palaan sinne taas uudestaan.

En siis väitä, että ne ovat huonoja palveluita työttömille, mutta niiden jälkeen - ja ennen kaikkea niiden aikana - pitää itse ymmärtää hakea koko ajan sitä oikeaa, palkkatyötä. Olla itse aktiivinen.

Mulla vähän sama kokemus ja samanlaiseen päätökseen olen tullut. Ja jos menee palkkatuella johonkin tuollaiseen niin siitä saa hyvin helposti leiman että on jotain (tiettyjä) ongelmia. Itse siis menin paikkaan jossa oli lähinnä ongelmaisia asiasta  x (ja tätä kyseistä ongelmaa ei itselläni ole eikä ole ollut) ja arvelen että tällä on ollut ennemminkin työllistymistä haittaava vaikutus. Itse työpätkä siellä oli mukava ja monin tavoin hyödyllinen noin muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse menin kuntouttavan, työkokeilun ja palkkatuen kautta sijaisuuksiin ja sitä kautta vakituiseen työhön. Eli juuri oikein. "

Eli olet työllistynyt tähän työtömyydestä loisivaan työllisyyskoneistoon?

En. Teen työtä firmassa joka ei liity millään tavalla työttömien tukipalveluihin. Onko se noin vaikeaa uskoa että joillekin noista palveluista on ollut hyötyäkin.

Miten kuntouduit siellä kuntouttavassa tai mikä oli se kuntouttavan syy? Sinne ei mennä mistään muusta syystä vaan ainoastaan kuntoutuaksesi jostain asiasta oli se syy sitten alkoholi, mielenterveys, muut terveyshaitat jne. Harvalla ne ongelmat siellä  poistuvat mutta tämä on se mantra mitä hoetaan ja millä sitä perustellaan.

Vierailija
504/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpajan järjestäjät on sossuja joilla ei ole mitään kokemusta tavallisista ihmisistä, eikä muusta työstä, vain siitä omastaan. Se on suojatyö heille. 

Jossakin oli lehtijuttu, jossa sosiaalityöntekijällä oli kova huoli siitä, että osa ihmisistä kykenee elämään pitkään jopa alennetulla toimeentulotuella ja kieltäytyvät tapaamasta sosiaalityöntekijää. Tämä kertoo paljon, jos lähtee miettimään, miksi?

Jostain syystä ne ihmiset, joilla on päihde-, taloushallinta- tai ajankäyttöongelmia kokevat sosiaalityöntekijän avun hyödylliseksi. Luultavasti sosiaalityöntekijän tapaamisen hyödöllisyys liittyy usein lisärahaan tai mieleiseen yhteiskunnan rahalla järjestettävään aktiviteettiin tai konkreettiseen apuun (kuulemma järjestävät kaatopaikkakodeissa asuville raivaus/siivousapua). Onkin syytä kysyä, onko sosiaalityöntekijän apu ratkaisu ihmisen on

Outo huoli tosiaan. Ensin painetaan maanrakoon ja sitten ihmetellään kun eivät halua edes tavata. Usein syy siihen alennettuun toimeentulotukeen on sama kuin mitä sossulla on tarjottavana sieltä poispääsyyn eli työkkärin ilmaistyöt.

Vierailija
505/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse menin kuntouttavan, työkokeilun ja palkkatuen kautta sijaisuuksiin ja sitä kautta vakituiseen työhön. Eli juuri oikein. "

Eli olet työllistynyt tähän työtömyydestä loisivaan työllisyyskoneistoon?

En. Teen työtä firmassa joka ei liity millään tavalla työttömien tukipalveluihin. Onko se noin vaikeaa uskoa että joillekin noista palveluista on ollut hyötyäkin.

Miten kuntouduit siellä kuntouttavassa tai mikä oli se kuntouttavan syy? Sinne ei mennä mistään muusta syystä vaan ainoastaan kuntoutuaksesi jostain asiasta oli se syy sitten alkoholi, mielenterveys, muut terveyshaitat jne. Harvalla ne ongelmat siellä  poistuvat mutta tämä on se mantra mitä hoetaan ja millä sitä perustellaan.

Oli sosiaalista pelkoa ihmisiä kohtaan ja tästä tuli kierre. Kuntouttava antoi rohkeutta olla ihmisten kanssa taas tekemisissä pienellä kynnyksellä. Eli kai tuo luetaan mielenterveydellisiksi syiksi. Terapiasta ei ollut apua, siinä kävin kauan ennenkuin menin kuntouttavaan.

Vierailija
506/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tehtävä kuntouttavassa oli silppuroida yhden kaupungin yksikön palkkapaperit. 

Silmät pyöreinä ihmettelin niitä isoja palkkoja. 

Vierailija
507/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tehtävä kuntouttavassa oli silppuroida yhden kaupungin yksikön palkkapaperit. 

Paperissa oli henkilön nimi, sosiaaliturvatunnus ja palkan suuruus. 

No, onhan tuo ihan hyödyllistä. 

Vierailija
508/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperissa oli henkilön nimi, sosiaaliturvatunnus ja palkan suuruus. 

No, onhan tuo ihan hyödyllistä. 

Aika monessakin työssä käsitellään ihmisten tietoja, onko sinulle jotenkin omituista tuo?

Vierailija
509/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpajan järjestäjät on sossuja joilla ei ole mitään kokemusta tavallisista ihmisistä, eikä muusta työstä, vain siitä omastaan. Se on suojatyö heille. 

Jossakin oli lehtijuttu, jossa sosiaalityöntekijällä oli kova huoli siitä, että osa ihmisistä kykenee elämään pitkään jopa alennetulla toimeentulotuella ja kieltäytyvät tapaamasta sosiaalityöntekijää. Tämä kertoo paljon, jos lähtee miettimään, miksi?

Jostain syystä ne ihmiset, joilla on päihde-, taloushallinta- tai ajankäyttöongelmia kokevat sosiaalityöntekijän avun hyödylliseksi. Luultavasti sosiaalityöntekijän tapaamisen hyödöllisyys liittyy usein lisärahaan tai mieleiseen yhteiskunnan rahalla järjestettävään aktiviteettiin tai konkreettiseen apuun (kuulemma järjestävät kaatopaikkakodeissa asuville raivaus/siivousapua). Onkin syytä kysyä, onko sosiaalityöntekijän apu ratkaisu ihmisen on

Tämähän se ongelma on. Systeemi näkee kaikki pitkäaikaistyöttömät viallisina, eikä suostu tunnistamaan esimerkiksi persoonallisuuspiirteiden vaikutusta eli ns. pärstäkerroinefektiä työnsaannissa. Meillä Suomessa on myös ikä- ja todella paljon myös naisten työntämistä pois miesvaltaisilta aloilta.

Päihdeongelmaiselle ja muuten luovuttaneelle tapaukselle on se ja sama, miten häntä kohdellaan, eikä hänellä ole enää toiveita työelämän suhteen. Mutta sellaiselle, jolla on vielä muistissa kokemus omasta arvosta ja osaamisesta, on sossun kuulusteltavaksi ja holhottavaksi joutuminen hirveä kokemus. Kun ihminen on ollut aiemmin vaikka toimitusjohtaja, ja sitten työttömyys pitkittyy ja hän joutuu työkkärissä tähän "palveluarviointiin" eli sossun kuulusteltavaksi päihteiden käytöstä, sairauksista ja muista yksityisistä asioistaan, niin ei siitä enää helpolla nousta, saati sitten jos vielä tietämättömyyttään menee kokeilemaan jotain kuntouttavaa narkkarien sekaan. Kun ns. kunnon ihmisen luottamus yhteiskuntaan murskataan, se murtuu lopullisesti.

Vierailija
510/525 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli sosiaalista pelkoa ihmisiä kohtaan ja tästä tuli kierre. Kuntouttava antoi rohkeutta olla ihmisten kanssa taas tekemisissä pienellä kynnyksellä. Eli kai tuo luetaan mielenterveydellisiksi syiksi. Terapiasta ei ollut apua, siinä kävin kauan ennenkuin menin kuntouttavaan.

Sitten se meni sun kohdalla oikein ja sille kuntouttavalle oli tarve. Tutkimusten mukaan harvempi niistä kuitenkin hyötyy työllitymismielessä joten olet poikkeus siinä.

Vierailija
511/525 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein!

Vierailija
512/525 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava ei toiminut työhön kuntouttavaan.Ehkä jossain saattoi olla hyvät ohjaajat ja oikea toiminta.Itse olin paikassa jossa sama jengi pyöri, useamman kerran olleet siellä.Toiset jopa 10v pätkissä.Uudet henkilöt tekivät töitä ja oli aktiivisuutta työllistyä oikeasti.Ohjaajat ammattitaidottomia,pelkkää kahvilla istumista tai tupakka paikalla notkumista.Kun talo oli pyörinyt noin jo vuosia uudet ja osaavat ohjaajat syötiin pois.

Vierailija
513/525 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava antoi eväät hakea töihin, kun uskalsi sinne mennä niin tajusi että eihän tuo niin pelottavaa ollutkaan.

T. Entinen mt ongelmainen, nykyinen kunnollinen työssäkäyvä veronmaksaja

Vierailija
514/525 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.

Meidän kuntouttavassa oli joku esite että kuinka moni päätyy eläkkeelle, töihin jne, töihin päätyneitä oli joku 1 prosenttia. Itse päädyin opiskelemaan (ja sieltä sairasloman kautta eläkkeelle) 

Kyllä niistä tilastot on joka vuodelta jukistettu. Mutta, kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu niille, joilla ei ole syystä tai toisesta kykyä hakeutua töihin tai kouluun, eli ei siellä kovin moni ole lähelläkään työmarkkinoita, vaan se on yleensä noin kahden vuoden prosessi, että aletaan olla lähellä sitä pistettä että voi siirtyä vapaille markkinoille hakemaan töitä. Kaikki eivät kykene edes käymään kuntouttavassa työtoiminnassa. Kuntouttava on monelle yksi vaihe josta polku ei viekäään töihin tai kouluun vaan eläkkeelle, jos sinne oikeasti kuuluu, tavallaan positiivinen sijoittuminen sekin, kun silloin ihminen on oikeassa paikassa.

Vierailija
515/525 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse ollut puolet siitä ajasta kun olen ensimmäisen kerran valmistunut ammattiin työttömänä, eli olen useamman kerran ollut pitkäaikaistyötön. Silti minulle ei ole kuntouttavaa työtoimintaa koskaan tarjottu, enkä ole koskaan ollut typin asiakas. Koska minä ele sitä tarvinnut. Mutta, olen työskennellyt noin 10 vuoden aikana vuosia neljässä eri paikassa joissa on kuntouttavaa työtoimintaa, ja olen kyllä todistanut monia menestystarinoita, yleensä nuorten kohdalla, ja erittäin harvoin tulee epäonnistumisia. Yleensä lähes kaikille kuntouttavasta työtoiminnasta on jotain hyötyä.

Yksi tapaus on sellainen, että menin vuosi sitten käymään eräässä liikkeessä, ja siellä oli oikein mukava nuorimies myyjänä, reipas ja kaikinpuolin pätevä. Hän sitten alkoi kysyä, että olenko ollut töissä samassa paikassa kuin hän on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa. Sanoin että joo olen, eri osastolla mutta kuitenkin. Kysyin häneltä sitten, että miten olet tänne päätynyt. Hän kertoi, että oli nuorena ammattiin valmistuttua jostain syystä vaan jäänyt kotiin, ei päässyt heti töihin, niin alkoi sitten jumittaa kotona, ei oikein uskaltanut lopulta enää edes kaupassa käydä, alkoi jotenkin karttaa ihmisiä. Sitten hän meni sinne kuntouttavaan työtoimintaan, ei omalle alalle, mutta kuitenkin. Hän oli siellä pari vuotta, ja alkoi pikkuhiljaa tottua taas ihmisten kanssa olemiseen ja sai itsevarmuutta hakea töitä. Sitten hän haki töitä ja pääsi firmaan jossa nyt oli, ensin äitiysloman sijaiseksi, ja sitten vakituiseksi, ja on nyt kuusi vuotta ollut kyseisessä paikassa töissä.

Ja tämä on vain yksi esimerkki. Törmään aina välillä jossain ihmisiin jotka olivat nuorena kuntouttavassa tai terapiatyössä vuosia työpajalla. Niin se vaan on, että joillekin se on erittäin tärkeää. Niille jotka sinne ei kuulu, se ei tietenkään ole mitenkään tarpeellista saati tärkeää.

Nykyisessä työssänikin meillä on toista kymmentä ihmistä kuntouttavassa työtoiminnassa, parikymppisestä liki kuusikymppisiin, ja jokainen, ihan jokainen on tullut sinne syystä, jokainen on tullut vapaaehtoisesti, ja jokainen on sanonut, että on kiva tulla että on tekemistä. Olisi todella, todella typerää lopettaa kuntouttava työtoiminta, sitten jäisi ihmiset vaan kotiin ja syrjäytyisivät, ja varsinkin nuorille aikuisille se olisi kohtalokasta.

Vierailija
516/525 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten se meni sun kohdalla oikein ja sille kuntouttavalle oli tarve. Tutkimusten mukaan harvempi niistä kuitenkin hyötyy työllitymismielessä joten olet poikkeus siinä.

Se riippuu niin monesta asiasta. Yli viisikymppiset ei tahdo päästä töihin muutenkaan, tai osatyökyiset. Pitkäaikaistyöttömyys on ilman mitään muita vikojakin todellakin este työllistyä, työnantajat ovat sitä mieltä, että yli puoli vuotta työttömänä, tekee työnhakijasta lähes arvottoman. Mielestäni, näin alan ammattilaisena, kuntouttava työtoiminta pitäisikin olla vain aikuissosiaalityöhön liittyvä palvelu, ei samalla työllistämispalvelu. Hyvin pienellä osalla kutyssä olevalla on edes työnhakuvelvoitetta asetettu. Siksi he ovatkin kutyssä, se on heille oikea palvelu.

Vierailija
517/525 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, mutta tällaisessa kuntouttavassa työtoiminnassa käyvänä henkilönä koen, että suurin osa tähän aloitukseen kommentoineista henklöistä saisi hävetä itseään. Puhutte toisista ihimisistä ja näistä palveluista niin halventavaan sävyyn, että ihan oksettaa. Opetelkaa empatiakykyä ja katsokaa vähän pidemmälle kuin oman nenän päähän.

Nämä palvelut ainakin omassa yksikössä missä käyn, ovat ihan elintärkeitä ja pitävät siellä kävijöiden arkea kasassa. Itse ja suurin osa muukin siellä käy ihan omasta tahdostaan ja mielellään. Ihana tuomitsematon yhteisö sekä osaavaa empaattista henkilökuntaa. Omalla kohdalla ainakin tämän palvelun lakkauttaminen veisi maton alta ja heikentäisi toimintakykyä huomattavasti. Kalliiksi tulisi yhteiskunnalle. Eli todella toivon, ettei kuntouttavaa työtoimintaa lakkautettaisi.

Vierailija
518/525 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä ole hyvä uutinen kaikille Suomen työttömille? Ei ole enää pelkoa joutumisesta "palkattomaan orjatyöhön". Vapautuksen päivä on koittanut! Miten tämä voisi olla kenellekään ongelma?

Vierailija
519/525 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen moniongelmainen pitkäaikaistyötön. Onneksi en ole joutunut kuntouttavaan työtoimintaan. Nykyinen hallitus on Suomen historian huonoin hallitus, mutta jos hallitus todellakin lopettaa kuntouttavan työtoiminnan niin se on parasta, mitä tämä umpisurkea hallitus pystyy tekemään. Kuntouttamassa työtoiminnassa on kyse vain nöyryyttämisestä ja orjatyövoiman hyväksikäytöstä. Samalla toki kaikki työttömien pakottaminen orjatöihin pitäisi lopettaa, mutta sitä hallitus tuskin tekee. Käsittämätöntä sinällään, että työttömien orjatyöt ovat peräisin ajalta, jolloin työministeri oli SDP:stä.

Vierailija
520/525 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuntouttavassa työtoiminnassa kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän