Kuntouttava työtoiminta lopetetaan
Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä.
Hyvä vai huono juttu?
Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Mitä, kyllä siitä saa korotetun peruspäivärahan kun tekee vähän kuntouttavaa puuhaa. Osoittaa kuitenkin toimeliaisuutta yhteiskunnalle, pitäähän siitä palkka saada
"Työllistymistä edistävän palvelun ajalta ei enää makseta työttömyystuen korotusosaa (5,29 e/pv). Muutos koskee työmarkkinatukea, peruspäivärahaa, ansiopäivärahaa ja liikkuvuusavustusta ja tulee voimaan 1.1.2025. Työllistymistä edistävän palvelun ajalta maksetaan edelleen normaalisti kulukorvausta (9 e/pv tai 18 e/pv)."
https://www.kela.fi/ajankohtaista/nain-kelan-tuet-muuttuvat-2025#muutok…
Korotuksista ollut lähellekään kaikille mitään käytännön hyötyä, sillä ne vähensivät toimeentulotukea (mahdollisesti myös asumistukea jos "puuhastelu" kesti kuukausia). Rahaa tuli siis edelleen sama määrä (ynnä kulukorvaus).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TARJOUSTEN VERTAILUTAULUKKO
315702 / Valmentavan kuntouttavan työtoiminnan hankinta
Valmentavan kuntouttavan työtoiminnan päivähinta
Sopimusvuori ry
39,00 EUR / toteutunut työtoimintapäivä/asiakas
Tarjoajan ilmoittama arvio kapasiteetistaan eli kuinka monelle työllisyys ja kasvupalvelujen asiakkaalle se voi tarjota tarjouspyynnön mukaista valmentavaa kuntouttavaa työtoimintaa/vuosi (asiakasmäärä per vuosi).
800,00 asiakkaalle
Kukaan hyvä matikassa? Mitä maksaa kuntouttava työtoiminta? Itse sanoisin, että aika paljolta kuulostaa.
Linkkiä en saa, kun PDF-tiedosto. Löytyy kyllä netistä jos viitsii vähän vaivaantumaan. Julkista tietoa.
Enemmän maksaa syrjäytyminen, mt ongelmien paheneminen, niiden seurauksena pitkät sairaalahoidot, raskaammat tukimuodot kuten tukiasunnot ym.
Onko tutkittu, että kuntouttava työtoiminta todella vaikuttaa mainitsemisiasi asioita estävästi? Väheneekö sairaalahoidon tarve jne? Ihan sillä kysyn, että itselläni kunto romahti kuntouttavan työtoiminnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuki kuulemma lopetetaan kokonaan, sisäpiiritietoa
Luin ensin, että palkka lopetetaan kokonaan. No, voi siinä niinkin käydä...
Jokaisen työnantajan märkä uni tuo.
Vierailija kirjoitti:
Sopimusvuori ry
Tarjoajan ilmoittama arvio kapasiteetistaan eli kuinka monelle työllisyys ja kasvupalvelujen asiakkaalle se voi tarjota tarjouspyynnön mukaista valmentavaa kuntouttavaa työtoimintaa/vuosi (asiakasmäärä per vuosi).
800,00 asiakkaalle
Kukaan hyvä matikassa? Mitä maksaa kuntouttava työtoiminta? Itse sanoisin, että aika paljolta kuulostaa.
Linkkiä en saa, kun PDF-tiedosto. Löytyy kyllä netistä jos viitsii vähän vaivaantumaan. Julkista tietoa.
Kyllä se ihan hyvää bisnestä on.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen niin kauan, että työtön saa tes-palkkatyön. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei kelpaa enää sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Ei tämä mukaan joudu maksamaan puolia vaan 10-50%.
https://www.kela.fi/ajankohtaista/kelan-laskutus-muuttuu-kun-kuntien-ra…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdin aikoinaan kuntouttavan ja työkokeilun välillä. Otin selvää asioista niin kuntouttavassa sai tosiaan bussilipun ns kaupan päälle, työkokeilussa ei olisi saanut. Joten menin kuntouttavaan vaikka en kokenut olevani sellaisen tarpeessa. Piti saada vain rahaa jostain ja kun töitä ei herunut niin tuo oli sitten ainoa. No hyvin kävi, sain rahaa säästöön joten pystyin muuttamaan pois myrkylliseltä paikkakunnalta ja lähdin uudella energialla opiskelemaan.
Kaikki kiitos kuntouttavalle.
Miten on mahdollista, että sinä olet muka saanut päättää kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilun väliltä? Jos asiakkaalle pohditaan kuntouttavaa työtoimintaa niin joku virkailija on jo tullut siihen päätökseen, että työkokeilu ei ole mahdollinen. Jos et valehtele niin sinulle on annettu harvinaisen suuri valta asiassa.
Kyllä juurikin itse sain päättää. Pallo oli minulla kun virkailija halusi tietää olenko kuntouttavan tarpeessa. Minähän sen tiedän, ei hän. Luulin että tuo on ihan tavallista? Jos ei ole niin ehkä ajat on nykyään toisenlaiset, tuosta on nimittäin aikaa yli kymmenen vuotta, kohta varmaan 20 vuotta
Oma kokemukseni on, että kun kuntouttavaa pohditaan niin siinä vaiheessa harjoittelu ei ole enää virkailijan mielestä järkevä ratkaisu. Virkailijoitakin on tietenkin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo aikakin lopettaa nämä aikuisten päiväkodit.
Miksi ?
Aikuisen kuuluu ottaa vastuu omasta elämästään eikä pyöriä hyysättävänä jossain aikuisten lastentarhassa.
Oikeesti, kuvitteletko että sinne ihmiset menee vapaaehtoisesti XDD
Lain mukaan kuntouttavaa työtoimintaa ei saa lisätä aktivointisuunnitelmaan ilman, että myös työtön itse katsoo sen tarpeelliseksi. Eli käytännössä sinne ei voi pakottaa ketään. Vuosien varrella sinne on kyllä huijattu monia antamalla ymmärtää, että se olisi pakollista.
Ihan suoraan on sanottu, että jos ei mene työllistymistä edistävään palveluun (jotka lähes kaikki ovat käytännössä palkatonta pakkotyötä eri nimillä), niin tulee karenssi. Ja monelle on tullut. Laittomuudella ei ole väliä, koska noin voi toimia ilman mitään seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdin aikoinaan kuntouttavan ja työkokeilun välillä. Otin selvää asioista niin kuntouttavassa sai tosiaan bussilipun ns kaupan päälle, työkokeilussa ei olisi saanut. Joten menin kuntouttavaan vaikka en kokenut olevani sellaisen tarpeessa. Piti saada vain rahaa jostain ja kun töitä ei herunut niin tuo oli sitten ainoa. No hyvin kävi, sain rahaa säästöön joten pystyin muuttamaan pois myrkylliseltä paikkakunnalta ja lähdin uudella energialla opiskelemaan.
Kaikki kiitos kuntouttavalle.
Miten on mahdollista, että sinä olet muka saanut päättää kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilun väliltä? Jos asiakkaalle pohditaan kuntouttavaa työtoimintaa niin joku virkailija on jo tullut siihen päätökseen, että työkokeilu ei ole mahdollinen. Jos et valehtele niin sinulle on anne
No periaatteessa itse otin alunperin esille kummankin vaihtoehdon ja sanoin että en vielä ole varma kumpi olisi oikea itselle. Kysyi että olenko sitten sitä mieltä että kuntouttava ja sanoin että mietin vielä. Virkailija ei koskaan itse ottanut asiaa esille. Miten toisaalta olisi ehtinyt kun aloin juttelemaan näistä samantien 😁 Ehkä lopputulos olisi ollut kuntouttava silloinkin jos olisin istunut tuppisuuna, ei voi tietää. Mulla oli ihan ylös kirjoitettu jo kaikki mahdolliset kuntouttava ja työkokeilupaikat mitkä kiinnostaa. Virkailija siinä itse istuskeli ja nyökkäili että kuulostaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopimusvuori ry
800,00 asiakkaalle
Enemmän maksaa syrjäytyminen, mt ongelmien paheneminen, niiden seurauksena pitkät sairaalahoidot, raskaammat tukimuodot kuten tukiasunnot ym.
Onko tutkittu, että kuntouttava työtoiminta todella vaikuttaa mainitsemisiasi asioita estävästi? Väheneekö sairaalahoidon tarve jne? Ihan sillä kysyn, että itselläni kunto romahti kuntouttavan työtoiminnan takia.
Taitaa asia olla niin, että kuntouttavan työtoiminnan aikana joku saattaa piristyä, mutta kun se loppuu niin virike häviää ja ihminen joutuu palaamaan samaan vähemmän virikkeelliseen elämään kuin ennen kuntouttavaa. Joillakin se aiheuttaa takuulla jopa masennusta. Työpaikkaa kuntouttavan avulla ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.
Kyllä sieltä joillekin on hyötyä. Osa saa tosiaan sen rytmin elämäänsä, sosiaalisuutta ja jotain mielekkyyttä.. jotkut jopa reipastuvat niin että hakeutuvat opiskelemaan/työelämään. Mutta ehkä alle 10% asiakaskunnasta.
Jossain tutkimuksessa oli 5% (olikohan 2% töihin ja 3% opiskelemaan?). Aika huonosti, ottaen huomioon, että noissa on paljon nuoriakin ja noihin on laitettu paljon työkykyisiä.
Onhan se tyydyttävämpää laittaa kuntouttavaan joku koulutettu kuin kouluja käymätön. Taustalta löytyy myös kyynärpäätaktiikka, jolla tiputetaan työllistymismahdollisuuksien ulkopuolelle henkilöitä, jotka mahdollisesti kilpailisi lähipiirin kanssa työpaikoista. Yritetäänhän tuolla työttömän pasiivisuusvelvoittella varmistaa ettei työtön saa hankittua kilpailuetua työttömyysajallaan.
Siis ainahan on ollut päämääränä laittaa työtön nimenomaan sinne, minkä työtön itse katsoo vähiten omaa työllistymistä edistäväksi toiminnaksi. Eli kuntouttavaan haluaville on kovat jonot ja sinne haluamattomat pistetään jonon ohi...
Tuo kuntouttavan hyödyllisyys työllistymisessä tai opiskelupaikan saamisessa on tulosta tavasta kirjata työttömän oman toiminnan tulos työllistämispalvelun tulokseksi. Yleensä se työllistyminen tai opiskelupaikan saaminen on tapahtunut kuntouttavasta työtoiminnasta huolimatta, ei sen ansiosta. 2 % hyöty on ylimitoitettu tulos kuntouttavan tuloksesta, vaikka osa on kuntouttavaan osallistumisen perusteella saanut palkkatukipaikan.
Minua ärsytti aikoinaan tavattomasti, että omalla sinnikkyydellä saamani työpaikka kirjattiin työllistämispalvelun tulokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tyydyttävämpää laittaa kuntouttavaan joku koulutettu kuin kouluja käymätön. Taustalta löytyy myös kyynärpäätaktiikka, jolla tiputetaan työllistymismahdollisuuksien ulkopuolelle henkilöitä, jotka mahdollisesti kilpailisi lähipiirin kanssa työpaikoista. Yritetäänhän tuolla työttömän pasiivisuusvelvoittella varmistaa ettei työtön saa hankittua kilpailuetua työttömyysajallaan.
Siis ainahan on ollut päämääränä laittaa työtön nimenomaan sinne, minkä työtön itse katsoo vähiten omaa työllistymistä edistäväksi toiminnaksi. Eli kuntouttavaan haluaville on kovat jonot ja sinne haluamattomat pistetään jonon ohi...
Ei sinne "laiteta" ketään. Korkeintaan huijataan uskomaan, että sinne meneminen olisi pakollista. Harva työtön tietää oikeuksiaan.
Itse sanon niille aina nykyään että olen ollut vuosikymmenien aikana jo viisi kertaa, kiitos riittää, been there done that.
Kuudetta kertaa en lähde, menee absurdiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuntouttavan hyödyllisyys työllistymisessä tai opiskelupaikan saamisessa on tulosta tavasta kirjata työttömän oman toiminnan tulos työllistämispalvelun tulokseksi. Yleensä se työllistyminen tai opiskelupaikan saaminen on tapahtunut kuntouttavasta työtoiminnasta huolimatta, ei sen ansiosta. 2 % hyöty on ylimitoitettu tulos kuntouttavan tuloksesta, vaikka osa on kuntouttavaan osallistumisen perusteella saanut palkkatukipaikan.
Minua ärsytti aikoinaan tavattomasti, että omalla sinnikkyydellä saamani työpaikka kirjattiin työllistämispalvelun tulokseksi.
Tämä on niin totta!
Paljon tehdään sitä, että ensin pitää mennä kuntouttavaan, josta työkokeiluun ja sitten ehkä voi saada palkkatukityöpaikan. Se on "polku työelämään". Näin tehdään siis ihan työkykyisillekin. Koulutetuille ja vuosikymmeniä työskenneille myös. Naurettavaa!
Toinen on nuoret, jotka eivät ole onnistuneet saamaan ensimmäistä työpaikkaa (vaikea saada, koska ei ole työkokemusta) tai ovat jääneet ilman opiskelupaikkaa. Sitten, kun ahkera omatoiminen työnhaku viimein palkitaan, ottavat viranomaiset siitä kunnian.
Onhan näitä vastaavia tapauksia, vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne "laiteta" ketään. Korkeintaan huijataan uskomaan, että sinne meneminen olisi pakollista. Harva työtön tietää oikeuksiaan.
Työttömän oikeuksilla ei ole väliä. Niistä ei tarvitse välittää. Jos et tottele viranomaisia, rahaa ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän oikeuksilla ei ole väliä. Niistä ei tarvitse välittää. Jos et tottele viranomaisia, rahaa ei tipu.
Tee oikaisupyyntö tai valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän maksaa syrjäytyminen, mt ongelmien pahenem
Taitaa asia olla niin, että kuntouttavan työtoiminnan aikana joku saattaa piristyä, mutta kun se loppuu niin virike häviää ja ihminen joutuu palaamaan samaan vähemmän virikkeelliseen elämään kuin ennen kuntouttavaa. Joillakin se aiheuttaa takuulla jopa masennusta. Työpaikkaa kuntouttavan avulla ei saa.
Kuten jo aiemmin kerroin jos osaa kysyä mahdollisesta putkesta kuntouttava, työkokeilu ja palkkatukityö, saa kuntouttavasta hyötyäkin. Tässäkin asiassa kannattaa olla itse aktiivinen, eikä vaan alistua toimenpiteille. Minulla se meni seuraavasti minimi kuukaudet kuntouttavaa, maksimi päivillä ja tunneilla, perään kahden kuukauden työkokeilu, ja lopuksi puolen vuoden palkkatukityö Työtodistuksessa työkokeilu ja palkkatukityö laskettiin yhteen, eikä siinä ollut mitään mainintaa kuntouttavasta tai työkokeilusta saati palkkatuesta.
Luin ensin, että palkka lopetetaan kokonaan. No, voi siinä niinkin käydä...