Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta lopetetaan

Vierailija
22.02.2025 |

Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä. 

Hyvä vai huono juttu?

Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä. 

Kommentit (525)

Vierailija
281/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko tollaisia töitä mihinkään, se on vaan sellaista askartelua paskartelua. 

Kyllä ne monille vakavasti mt- sairaalle ym on tarpeen virikkeeksi ehkäisemään sairaalajaksoja ja tuomaan sisältöä päiviin ym, ongelma muodostui kun noihin alettiin tunkemaan tavallisia työttömiäkin päivähoitoon. 

Tämä juuri. Kuntouttavassa on se huono maine, että se ei näytä työnantajien silmissä hyvältä CV:ssä. Sen takia oli virhe laittaa sinne myös terveitä ja työkykyisiä ja vieläpä nuoria ihmisiä. Heidät olisi ennemmin kannattanut laittaa johonkin työharjoitteluun, mistä saa ihan oikean työtodistuksen.

Ei sitä kuntouttavaa tarvitse cv:hen laittaa ja nyky

Niin, laittaako kuntouttava työtoiminta vai jättääkö vuosien aukon CV, siinäpä pulma. Tosin älykkäimmät täyttää nuo aukot mielikuvituksen avulla. Ystäväni totesi että voithan laittaa vaan sen työpaikan nimen ja jättää kuntouttava maininnan pois. Olisiko se sitten huijausta jos pyydetään työtodistusta ja "totuus" paljastuu 🤔

Vierailija
282/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukouksiini on vastattu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko tollaisia töitä mihinkään, se on vaan sellaista askartelua paskartelua. 

Kyllä ne monille vakavasti mt- sairaalle ym on tarpeen virikkeeksi ehkäisemään sairaalajaksoja ja tuomaan sisältöä päiviin ym, ongelma muodostui kun noihin alettiin tunkemaan tavallisia työttömiäkin päivähoitoon. 

Tämä juuri. Kuntouttavassa on se huono maine, että se ei näytä työnantajien silmissä hyvältä CV:ssä. Sen takia oli virhe laittaa sinne myös terveitä ja työkykyisiä ja vieläpä nuoria ihmisiä. Heidät olisi ennemmin kannattanut laittaa johonkin työharjoitteluun, mistä saa ihan oikean työtodistuksen.

Työkokeilu/työharjoittelu/kuntouttava on kaikki samaa punaista lippua työnantajien silmissä. Mulla o

Mä sain jatkaa siinä työpaikassa, missä olin harjoittelijana. Ja kyllähän sekin oli palkkatyötä. Mistä hän tiesi sen olleen työharjoittelu? Ei varmaan olisi kannattanut kertoa sitä, olisit vain sanonut että kyseessä oli lyhytaikainen työsoppari. 

Vierailija
284/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä työnteon kannalta hyötyä ole, mutta ehkäisevät sairaanhoidon tarvetta ja totaalisyrjäytymistä mt sairailla. Useampi päätyy vain olemaan kotiin ja psykoosit ym pahenee ja tulee pitkiä, kalliita sairaalajaksoja. 

Ei välttämättä. En väitä etteikö jollakin voisi auttaa, mutta olen nähnyt monta täysin päinvastaista tapausta.

Vierailija
285/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E

Määräaikaisissa töissä ei koskaan kysytä työtodistuksia. 

Vierailija
286/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu/työharjoittelu/kuntouttava on kaikki sa

Jotkut työnantajat pyytää työtodistuksia, ihan jo kokemuslisän yms vuoksi. Siinä on paha alkaa änkyttämään että ihan oikea työ oli vaikka paperilla lukee työkokeilu

Vierailija
287/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut tungettiin parikymppisenä johonkin kuntouttavan työtoiminnan pajaan, jossa ihmiset lätki puuhalkoja pussiin ja niitä myytiin myöhemmin asiakkaille. Lisäksi siellä oli jotain käsityöpajoja jne. Se oli niinkun aikuisten mt- ja päihdeongelmallisten päiväkoti, jossa yritettiin jotenkin päästä elämään kiinni lähtemällä kodin ulkopuolelle, mutta ei siellä kukaan täysijärkinen jaksanut kyllä päivää pidempään olla.

Olin myös jollain 4e tuntipalkalla kokeilemassa jotain työtä, sinänsä ok jos mietit alanvaihtoa ja haluat nähdä pari viikkoa miten niitä töitä tehdään, mutta ei siinä mitään kyllä tienaa.

En usko että tuolta työpajalta nuoria ihmisiä lukuunottamatta kovin moni päätyi mihinkään oikeisiin töihin, joten tuollaisen toiminnan pyörittäminen tulee kohtuu kalliiksi (henkilökunta, tilat jne).

Vierailija
288/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kysytään jos on kyse saman alan työtehtävistä

Vierailija
289/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän nyt tekee joillekin jo valmiiksi huonosti voiville inhimillisen elämän aivan mahdottomaksi. Onko kukaan ajatellut mitä nää ihmiset sitten tekee? Nuo pitää monia elämänsyrjässä kiinni ja se +9e nostaa sitä omaa pärjäämistä sosiaalisuuden kanssa paremmaksi kuin se masentuneena kotona oleskelu. Mutta eihän ne oikeat töissä käyvät sitä tajua, joku 9 euroa ja ilmainen ruoka ei meinaa niille mitään.

Tässä taas leikataan jo valmiiksi huono-osaisilta sokeasti miettimättä mikä se loppulasku tulee olemaan.

Mihin heidät sit työnnetään? Samaan aikaan tulee tiukennuksia tukiin ja olis pakko tehdä jotain ettei tukia pienennetä. Nää ihmiset joutuu vaan hakemaan lisää toimeentulotukea, ruoka-apua ja muuta apua yhteiskunnan piikkiin. Psykiatrian ja päihdehuollon lasku tulee olemaan valtava.

Nää on ihan älyvapaita päätöksiä kuten työkkärin hakupakko ja suojaosan poisto.

No, joillekin harvoille vapaaehtoisille tuo on varmaan ollut hyvä palvelu. Ei kuitenkaan niille, jotka ovat joutuneet sinne vastoin tahtoaan. Kaikki mitä itse olen kuullut kuntouttavasta on ollut lähinnä negatiivista.

Vierailija
290/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen terve ja hyväkuntoinen ja minut yritettiin pakottaa kuntouttavaan joten haastoin typin virkailjan oikeuteen. Oikeus totesi ette minun olisi kuulunut olla typin asiakas eikä mennä kuntouttavaan. Ei ole sen jälkeen työkkäristä soitelleet ja siitä on jo 5 vuotta. Kannattaa haastaa työkkär jos ne puhuu valeita ja väittää että teidän pitää mennä kuntouttavaan. Siihen aikaan pelasin salibandya kun oln työtön ja olin pelannut salbandya vakituisesti 15 vuotta jo.

Entä, jos on sairas? Onko silloin oikein pakkokuntouttaa? Silloinkin, vaikka terveydentila huonontuisi kuntouttavassa työtoiminnassa? Mielestäni pakkokuntouttaminen ei kuulu oikeusvaltioon. Siitä ei myöskään yleensä ole hyötyä. Vaikuttaa myös siltä, että kuntouttavaa työtoimintaa on käytetty näennäiskuntoutuksena ja asiakkaalle tarpeellinen ja hyödyllinen kuntoutus on evätty (liian kalliina).

Vierailija
291/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut tungettiin parikymppisenä johonkin kuntouttavan työtoiminnan pajaan, jossa ihmiset lätki puuhalkoja pussiin ja niitä myytiin myöhemmin asiakkaille. Lisäksi siellä oli jotain käsityöpajoja jne. Se oli niinkun aikuisten mt- ja päihdeongelmallisten päiväkoti, jossa yritettiin jotenkin päästä elämään kiinni lähtemällä kodin ulkopuolelle, mutta ei siellä kukaan täysijärkinen jaksanut kyllä päivää pidempään olla.

Olin myös jollain 4e tuntipalkalla kokeilemassa jotain työtä, sinänsä ok jos mietit alanvaihtoa ja haluat nähdä pari viikkoa miten niitä töitä tehdään, mutta ei siinä mitään kyllä tienaa.

En usko että tuolta työpajalta nuoria ihmisiä lukuunottamatta kovin moni päätyi mihinkään oikeisiin töihin, joten tuollaisen toiminnan pyörittäminen tulee kohtuu kalliiksi (henkilökunta, tilat jne).

Työkokeilu on nimenomaan sellaisille hyödyksi jotka miettivät mille alalle lähtevät tai haluavat vaihtaa alaa ja katsoa millasta tuo ja tuo duuni on. Ei ikinä olekaan ideana tienaaminen, työKOKEILU. Kokeillaan työtä mikä vois kiinnostella. Itse päädyin työkokeilun jälkeen opiskelemaan alaa ja sitä kautta työllistyin kun valmistuin. Ihan älyttömän hyvä mahdollisuus nähdä itse alan työn tekeminen käytännössä jos pohtii mikä ois se oma homma.

Vierailija
292/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näin lukee?

Vierailija
293/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mulla ei ole kestänyt vuosia nuo. 

Sairaalassa olin työkokeilussa osastolla 6 kuukautta työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä. 

Sain tunnukset Lifecareen ja tilasin laboratoriokokeita, takseja, tein tilastointia, merkitsin diagnooseja, postitin epikriisejä, tulostin huonekartan, vastasin puhelimeen, keitin hoitajille kahvia, hain osaston postit, tein osaston käyntikortteja, tulostin papereita, ilmoitin potilastilanteen jne. 

Vierailija
294/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kuntouttavaa tarvitse cv:hen laittaa ja nyky

Niin, laittaako kuntouttava työtoiminta vai jättääkö vuosien aukon CV, siinäpä pulma. Tosin älykkäimmät täyttää nuo aukot mielikuvituksen avulla. Ystäväni totesi että voithan laittaa vaan sen työpaikan nimen ja jättää kuntouttava maininnan pois. Olisiko se sitten huijausta jos pyydetään työtodistusta ja "totuus" paljastuu 🤔

Itse en laittaisi. Ehkä, jos ei ole mitään muuta, voisin harkita. Syynä se, että ihmiset luulevat, että tuolla on pelkästään psykoosisairaita, päihderiippuvaisia ja rikollisia. Sehän ei ole pitänyt paikkaansa vuosikausiin (täysin terveitäkin on laitettu kuntouttavaan sakkomaksujen säästämiseksi), mutta kyllä sitä silti leimataan.

Vierailija
295/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Kuntouttavassa on se huono maine, että se ei näytä työnantajien silmissä hyvältä CV:ssä. Sen takia oli virhe laittaa sinne myös terveitä ja työkykyisiä ja vieläpä nuoria ihmisiä. Heidät olisi ennemmin kannattanut laittaa johonkin työharjoitteluun, mistä saa ih

Itse olen ollut vuosia työkokeilussa ja kuntouttavassa. Pari kertaa kysytty todistukset ja haastattelijan ilme valahtanut, olen tuntenut itseni huijariksi joten nykyään CV:ssä lukee rehellisesti kuntouttava ja työkokeilu. Olen päässyt edelleen haastatteluihin joten toivo elää tuosta huolimatta:)

Vierailija
296/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä työnteon kannalta hyötyä ole, mutta ehkäisevät sairaanhoidon tarvetta ja totaalisyrjäytymistä mt sairailla. Useampi päätyy vain olemaan kotiin ja psykoosit ym pahenee ja tulee pitkiä, kalliita sairaalajaksoja. 

Jos tämä pitää paikkansa, sittenhän sillä on saatu aikaan valtavia säästöjä. Jos ne ihmiset jäävät täysin heitteille, mitä sitten tapahtuu? Järkkyykö yhteiskuntarauha?

Ja toisaalta, jos sillä on saatu säästöjä, miksei niille kuntottavassa käyville voitu samalla maksaa inhimillisempää "palkkaa", jos sitä nyt voi sellaiseksi sanoa? Tavallaan sellaista, että motivoi kuitenkin myös rahan takia, jos ei henkilö muuhunkaan pysty?

Vierailija
297/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lopetetaan? Vai kokonaan lopetetaan? Lähde?

Vierailija
298/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempia tuloksia oltaisiin saatu, jos tuohonkin pelleilyyn käytetyt rahat olisi laitettu ihan vaan terveydenhuoltoon ja oikeaan kuntoutukseen. Terveet hyvinvoivat ihmiset menevät töihin, kun pääsevät. 

No, kun ponikurssifirmoille haluttiin ohjata tukiaisia. Oliskin saatu parempia tuloksia, jos tuota olisi suoraan opetettu työttömille. Miten perustan firman, joka myy ylikalliita jumppakeppejä julkiselle sektorille? 

Vierailija
299/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni lastenhoito maksut, kun puoliso tienasi 2200 brutto. 

Lastenhoitomaksut alennettiin vasta ton jälkeen. 

Vierailija
300/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko he itse sitä mieltä, että hyötyvät kuntouttavasta? Vai päätetäänkö se heidän puolestaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi