Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa kssvisruokia

Vierailija
21.02.2025 |

Missä ei oo käytetty tofua,härkistä jne

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalikeitto jossa porkkana viipaleita. Hernekeitto ilman lihaa.

Kaalikeitto jossa on pelkkää kaalia ja vähän porkkanaa? Aika köyhää ravintoa. Kannattaa oikeasti miettiä aterian ravintosisältöä vähäsen. Kasvisruoka toimii tosi huonosti sellaisella 'jätetään vain liha pois' ajattelulla. Kaikki ne tärkeät ravintoaineet mitkä tavallisesti tulisi lihasta pitää korvata jollain.

Vierailija
22/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on lähinnä siinä mistä haluat saada proteiinia lautaselle. Koska sehän kasvisruoissa on yleensä se "vaikea haaste".

Ei ole.

Kyllä se käytännössä näin menee. Kun tekee kasvisruokaa niin ensimmäinen päätettävä asia on mitä proteiinia siihen haluaa käyttää. Koska jos oikeasti yrittää kasvisruokavaliota tuollaisilla 'kaalikeittoa pelkästä kaalista' resepteillä niin huonosti käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaalikeitto jossa porkkana viipaleita. Hernekeitto ilman lihaa.

Kaalikeitto jossa on pelkkää kaalia ja vähän porkkanaa? Aika köyhää ravintoa. Kannattaa oikeasti miettiä aterian ravintosisältöä vähäsen. Kasvisruoka toimii tosi huonosti sellaisella 'jätetään vain liha pois' ajattelulla. Kaikki ne tärkeät ravintoaineet mitkä tavallisesti tulisi lihasta pitää korvata jollain.

Kilherne-kaalikeitto. Mä vinkkasin jo tuon aiemminkin. 

Vierailija
24/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipuli-chilipasta

Vierailija
25/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punajuurikeitto, -salaatti, -paistos

 

😋

Vierailija
26/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli tofut ja härkis halutaan sivuuttaa, niin proteiininlähteiksi jää pavut, linssit, herneet, siemenet, täysjyväviljat ja pähkinät. Riippuen syötkö maitotuotteita, niin joko ne lisää tai sitten ei. Riippuen syötkö kananmunia, niin joko mukana tai pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkosipuli-chilipasta

= pelkkää valkoista vehnäjauhoa

Jotakuinkin niin ravinneköyhää ruokaa kuin vain on mahdollista syödä. Käytännössä lautasella on pelkkää tärkkelystä.

Vierailija
28/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitystä on myös haluaako olla kasvissyöjä vai puhutaanko vain yksittäisen kasvisruuan syömisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tärkeämpi kysymys lienee että kertokaa syömäkelpoisia kasvisruokia. Silloin karsiutuu kaikki linssit, pavut ja kypsennetyt juurekset pois. 

Vierailija
30/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-makaronilaatikko

-munakas 

-pastat

-pizza

-lämpimät voileivät

-keitot

-tortillat

-tacot

-salaatit

-risotot

-gratiinit

Ja noin miljardi muuta ruokaa.

Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialainen kasvisruoka

Intiassa kasvisruoka on todella yleistä ja monipuolista.

Chana masala (maustettu kikhernepata)

Dal tadka (maustettu linssikeitto/pata)

Aloo gobi (perunaa ja kukkakaalia)

Palak paneer (pinaatti + juusto, veg)

Samosa (täytetyt, uppopaistetut pasteijat)

Meksikolainen kasvisruoka

Meksikolaisessa ruoassa pavut, maissi ja vihannekset ovat keskeisiä.

Kasvistacot (esim. pavut, avokado, salsat)

Quesadillat vihannestäytteellä

Enchiladat kasvis- tai paputäytteellä

Chiles rellenos (täytetyt chilit)

Riisi + pavut + guacamole -yhdistelmät

🧆 Lähi-idän kasvisruoka

Tämä keittiö on erittäin kasvispainotteinen.

Falafel

Hummus

Baba ghanoush (tahini + grillattu munakoiso)

Tabbouleh (persiljasalaatti)

Dolma (täytetyt viininlehdet)

Itä- ja Kaakkois-Aasia

Veggie dumplings (kasvisgyoza)

Miso-keitto 

Veg sushi (kurkku, avokado, tofu)

Bibimbap (kasvisversio, Koreasta)

🌿 Välimerellinen kasvisruoka (bonus)

Greek salad (feta, oliivi, tomaatti)

Ratatouille (haudutetut kasvikset)

Fattoush-salaattiIntialaisestata ja aasialaisesta keittiöstä 

Vierailija
32/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-makaronilaatikko

-munakas 

-pastat

-pizza

-lämpimät voileivät

-keitot

-tortillat

-tacot

-salaatit

-risotot

-gratiinit

Ja noin miljardi muuta ruokaa.

Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.

Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).

Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luuletko sä p€rkele että me jaksetaan jollain kaninruoalla sotia" -Kummeli Stories

Vierailija
34/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-makaronilaatikko

-munakas 

-pastat

-pizza

-lämpimät voileivät

-keitot

-tortillat

-tacot

-salaatit

-risotot

-gratiinit

Ja noin miljardi muuta ruokaa.

Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.

Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).

Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.

No kuka käskee syödä pelkkää parsakaalia? Voi pyhä yksinkertaisuus taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissosekeitot ja seuraksi vaikka 100g raejuustoa. Tai paahdettuja kikherneitä päälle. Tai ei mitään ja aamupalalla kananmunaa, pähkinöitä, kreikkalaista jugurttia. Samoin iltapalalla. 

Vierailija
36/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-makaronilaatikko

-munakas 

-pastat

-pizza

-lämpimät voileivät

-keitot

-tortillat

-tacot

-salaatit

-risotot

-gratiinit

Ja noin miljardi muuta ruokaa.

Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.

Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).

Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.

No kuka käskee syödä pelkkää parsakaalia? Voi pyhä yksinkertaisuus taas.

Sinä erityisesti mainitsit sen hyvänä proteiinin lähteenä. Halusin alleviivata sitä, ettei se oikeasti ihan niin hyvä ole. Se ei todellakaan riitä, että syö pari palaa parsakaalia aterialla. Kasvissyöjänä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että syö terveellisesti.

Vierailija
37/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tärkeämpi kysymys lienee että kertokaa syömäkelpoisia kasvisruokia. Silloin karsiutuu kaikki linssit, pavut ja kypsennetyt juurekset pois. 

Kypsennetyt juurekset tuntuvat maistuvan varsin monelle sekasyöjälle, joten kyseenalaistaisin ajatuksen kypsennettyjen juuresten syömäkelvottomuudesta.

Vierailija
38/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kaikki papu- ja linssiruuat. Niitä on maailmassa varmasti satoja, ellei tuhansia.

Vierailija
39/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on lähinnä siinä mistä haluat saada proteiinia lautaselle. Koska sehän kasvisruoissa on yleensä se "vaikea haaste".

Ei ole.

Kyllä se käytännössä näin menee. Kun tekee kasvisruokaa niin ensimmäinen päätettävä asia on mitä proteiinia siihen haluaa käyttää. Koska jos oikeasti yrittää kasvisruokavaliota tuollaisilla 'kaalikeittoa pelkästä kaalista' resepteillä niin huonosti käy.

Tuo oli yhden vegaanin vinkki. Että ensin miettii sen proteiinin ja rakentaa sen ympärille aterian.

Vierailija
40/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on lähinnä siinä mistä haluat saada proteiinia lautaselle. Koska sehän kasvisruoissa on yleensä se "vaikea haaste".

Ei ole.

Kyllä se käytännössä näin menee. Kun tekee kasvisruokaa niin ensimmäinen päätettävä asia on mitä proteiinia siihen haluaa käyttää. Koska jos oikeasti yrittää kasvisruokavaliota tuollaisilla 'kaalikeittoa pelkästä kaalista' resepteillä niin huonosti käy.

Aijaa. Kyllä mä aloitan ruoanlaiton ajatuksilla Mitähän tekisi mieli tänään/ mitä kaapeista löytyy. En tasan panikoi mistään proteiinista. Ja kummasti sitä vaan on terve, energinen ja hyvinvoiva.

Kasvissyöjä vuodesta 1996.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme