Kertokaa kssvisruokia
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on lähinnä siinä mistä haluat saada proteiinia lautaselle. Koska sehän kasvisruoissa on yleensä se "vaikea haaste".
Ei ole.
Kyllä se käytännössä näin menee. Kun tekee kasvisruokaa niin ensimmäinen päätettävä asia on mitä proteiinia siihen haluaa käyttää. Koska jos oikeasti yrittää kasvisruokavaliota tuollaisilla 'kaalikeittoa pelkästä kaalista' resepteillä niin huonosti käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalikeitto jossa porkkana viipaleita. Hernekeitto ilman lihaa.
Kaalikeitto jossa on pelkkää kaalia ja vähän porkkanaa? Aika köyhää ravintoa. Kannattaa oikeasti miettiä aterian ravintosisältöä vähäsen. Kasvisruoka toimii tosi huonosti sellaisella 'jätetään vain liha pois' ajattelulla. Kaikki ne tärkeät ravintoaineet mitkä tavallisesti tulisi lihasta pitää korvata jollain.
Kilherne-kaalikeitto. Mä vinkkasin jo tuon aiemminkin.
Punajuurikeitto, -salaatti, -paistos
😋
Mikäli tofut ja härkis halutaan sivuuttaa, niin proteiininlähteiksi jää pavut, linssit, herneet, siemenet, täysjyväviljat ja pähkinät. Riippuen syötkö maitotuotteita, niin joko ne lisää tai sitten ei. Riippuen syötkö kananmunia, niin joko mukana tai pois.
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuli-chilipasta
= pelkkää valkoista vehnäjauhoa
Jotakuinkin niin ravinneköyhää ruokaa kuin vain on mahdollista syödä. Käytännössä lautasella on pelkkää tärkkelystä.
Merkitystä on myös haluaako olla kasvissyöjä vai puhutaanko vain yksittäisen kasvisruuan syömisestä.
Ehkä tärkeämpi kysymys lienee että kertokaa syömäkelpoisia kasvisruokia. Silloin karsiutuu kaikki linssit, pavut ja kypsennetyt juurekset pois.
Vierailija kirjoitti:
-makaronilaatikko
-munakas
-pastat
-pizza
-lämpimät voileivät
-keitot
-tortillat
-tacot
-salaatit
-risotot
-gratiinit
Ja noin miljardi muuta ruokaa.
Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.
Intialainen kasvisruoka
Intiassa kasvisruoka on todella yleistä ja monipuolista.
Chana masala (maustettu kikhernepata)
Dal tadka (maustettu linssikeitto/pata)
Aloo gobi (perunaa ja kukkakaalia)
Palak paneer (pinaatti + juusto, veg)
Samosa (täytetyt, uppopaistetut pasteijat)
Meksikolainen kasvisruoka
Meksikolaisessa ruoassa pavut, maissi ja vihannekset ovat keskeisiä.
Kasvistacot (esim. pavut, avokado, salsat)
Quesadillat vihannestäytteellä
Enchiladat kasvis- tai paputäytteellä
Chiles rellenos (täytetyt chilit)
Riisi + pavut + guacamole -yhdistelmät
🧆 Lähi-idän kasvisruoka
Tämä keittiö on erittäin kasvispainotteinen.
Falafel
Hummus
Baba ghanoush (tahini + grillattu munakoiso)
Tabbouleh (persiljasalaatti)
Dolma (täytetyt viininlehdet)
Itä- ja Kaakkois-Aasia
Veggie dumplings (kasvisgyoza)
Miso-keitto
Veg sushi (kurkku, avokado, tofu)
Bibimbap (kasvisversio, Koreasta)
🌿 Välimerellinen kasvisruoka (bonus)
Greek salad (feta, oliivi, tomaatti)
Ratatouille (haudutetut kasvikset)
Fattoush-salaattiIntialaisestata ja aasialaisesta keittiöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-makaronilaatikko
-munakas
-pastat
-pizza
-lämpimät voileivät
-keitot
-tortillat
-tacot
-salaatit
-risotot
-gratiinit
Ja noin miljardi muuta ruokaa.
Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.
Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).
Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.
"Luuletko sä p€rkele että me jaksetaan jollain kaninruoalla sotia" -Kummeli Stories
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-makaronilaatikko
-munakas
-pastat
-pizza
-lämpimät voileivät
-keitot
-tortillat
-tacot
-salaatit
-risotot
-gratiinit
Ja noin miljardi muuta ruokaa.
Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.
Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).
Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.
No kuka käskee syödä pelkkää parsakaalia? Voi pyhä yksinkertaisuus taas.
Kasvissosekeitot ja seuraksi vaikka 100g raejuustoa. Tai paahdettuja kikherneitä päälle. Tai ei mitään ja aamupalalla kananmunaa, pähkinöitä, kreikkalaista jugurttia. Samoin iltapalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-makaronilaatikko
-munakas
-pastat
-pizza
-lämpimät voileivät
-keitot
-tortillat
-tacot
-salaatit
-risotot
-gratiinit
Ja noin miljardi muuta ruokaa.
Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.
Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).
Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.
No kuka käskee syödä pelkkää parsakaalia? Voi pyhä yksinkertaisuus taas.
Sinä erityisesti mainitsit sen hyvänä proteiinin lähteenä. Halusin alleviivata sitä, ettei se oikeasti ihan niin hyvä ole. Se ei todellakaan riitä, että syö pari palaa parsakaalia aterialla. Kasvissyöjänä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että syö terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tärkeämpi kysymys lienee että kertokaa syömäkelpoisia kasvisruokia. Silloin karsiutuu kaikki linssit, pavut ja kypsennetyt juurekset pois.
Kypsennetyt juurekset tuntuvat maistuvan varsin monelle sekasyöjälle, joten kyseenalaistaisin ajatuksen kypsennettyjen juuresten syömäkelvottomuudesta.
Esimerkiksi kaikki papu- ja linssiruuat. Niitä on maailmassa varmasti satoja, ellei tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on lähinnä siinä mistä haluat saada proteiinia lautaselle. Koska sehän kasvisruoissa on yleensä se "vaikea haaste".
Ei ole.
Kyllä se käytännössä näin menee. Kun tekee kasvisruokaa niin ensimmäinen päätettävä asia on mitä proteiinia siihen haluaa käyttää. Koska jos oikeasti yrittää kasvisruokavaliota tuollaisilla 'kaalikeittoa pelkästä kaalista' resepteillä niin huonosti käy.
Tuo oli yhden vegaanin vinkki. Että ensin miettii sen proteiinin ja rakentaa sen ympärille aterian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on lähinnä siinä mistä haluat saada proteiinia lautaselle. Koska sehän kasvisruoissa on yleensä se "vaikea haaste".
Ei ole.
Kyllä se käytännössä näin menee. Kun tekee kasvisruokaa niin ensimmäinen päätettävä asia on mitä proteiinia siihen haluaa käyttää. Koska jos oikeasti yrittää kasvisruokavaliota tuollaisilla 'kaalikeittoa pelkästä kaalista' resepteillä niin huonosti käy.
Aijaa. Kyllä mä aloitan ruoanlaiton ajatuksilla Mitähän tekisi mieli tänään/ mitä kaapeista löytyy. En tasan panikoi mistään proteiinista. Ja kummasti sitä vaan on terve, energinen ja hyvinvoiva.
Kasvissyöjä vuodesta 1996.
Kaalikeitto jossa on pelkkää kaalia ja vähän porkkanaa? Aika köyhää ravintoa. Kannattaa oikeasti miettiä aterian ravintosisältöä vähäsen. Kasvisruoka toimii tosi huonosti sellaisella 'jätetään vain liha pois' ajattelulla. Kaikki ne tärkeät ravintoaineet mitkä tavallisesti tulisi lihasta pitää korvata jollain.