Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa kssvisruokia

Vierailija
21.02.2025 |

Missä ei oo käytetty tofua,härkistä jne

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on lähinnä siinä mistä haluat saada proteiinia lautaselle. Koska sehän kasvisruoissa on yleensä se "vaikea haaste".

Ei ole.

Kyllä se käytännössä näin menee. Kun tekee kasvisruokaa niin ensimmäinen päätettävä asia on mitä proteiinia siihen haluaa käyttää. Koska jos oikeasti yrittää kasvisruokavaliota tuollaisilla 'kaalikeittoa pelkästä kaalista' resepteillä niin huonosti käy.

Pohditko aina liharuokaa tehdessäsi että paljonko saat siitä vaikka kuituja? 

Vierailija
42/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-makaronilaatikko

-munakas 

-pastat

-pizza

-lämpimät voileivät

-keitot

-tortillat

-tacot

-salaatit

-risotot

-gratiinit

Ja noin miljardi muuta ruokaa.

Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.

Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).

Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.

No kuka käskee syödä pelkkää parsakaalia? Voi pyhä yksinkertaisuus taas.

Sinä erityisesti mainitsit sen hyvänä proteiinin lähteenä. Halusin alleviivata sitä, ettei se oikeasti ihan niin hyvä ole. Se ei todellakaan riitä, että syö pari palaa parsakaalia aterialla. Kasvissyöjänä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että syö terveellisesti.

En maininnut. Kirjoitin sen yhtenä proteiinin lähteenä, minkä kyllä huomaat jos lukea osaat. En tajunnut, että joka ikinen proteiinin lähde maailmassa, mikä ei ole lihaa, olisi pitänyt luetella. Tee siitä parsakaalista gratiini, siihen saat lisäprotskua vaikka kermasta ja juustoraasteesta niin ei tarvitse hätäillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasssvispihvit ssss 🐍

Vierailija
44/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat, talkkuna, kahvi, halvat makkarat, rypsiöljy, vesivelli

Vierailija
45/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

porkkalahan on kunnon hitti

itse ajattelin kalaa, niin ehkä tästä saisit

Vierailija
46/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-makaronilaatikko

-munakas 

-pastat

-pizza

-lämpimät voileivät

-keitot

-tortillat

-tacot

-salaatit

-risotot

-gratiinit

Ja noin miljardi muuta ruokaa.

Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.

Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).

Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.

No kuka käskee syödä pelkkää parsakaalia? Voi pyhä yksinkertaisuus taas.

Sinä erityisesti mainitsit sen hyvänä proteiinin lähteenä. Halusin alleviivata sitä, ettei se oikeasti ihan niin hyvä ole. Se ei todellakaan riitä, että syö pari palaa parsakaalia aterialla. Kasvissyöjänä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että syö terveellisesti.

En maininnut. Kirjoitin sen yhtenä proteiinin lähteenä, minkä kyllä huomaat jos lukea osaat. En tajunnut, että joka ikinen proteiinin lähde maailmassa, mikä ei ole lihaa, olisi pitänyt luetella. Tee siitä parsakaalista gratiini, siihen saat lisäprotskua vaikka kermasta ja juustoraasteesta niin ei tarvitse hätäillä. 

Miksi kaikki menee täällä aina tappeluksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi kirjastoista ja divareista Lars Johanssonin keittokirjoja, niitä on useampikin. Noita on aika huonosti siteerattu nettiin. Hän oli ainakin 70- ja 80-luvuilla Kauneus & Terveys -lehden ruokatoimittaja ja julkaisi reseptejä myös siellä. Ja kyllä hän on sama herra, joka myöhemmin piti horoskooppipalstaa Seiskassa. Onpa hän astrologi tai ei, ihan hyviä reseptejä hän julkaisi. Itselläni on pari noista keittokirjoista ja katselen sieltä aika ajoin uusia inspiraatioita.

Vierailija
48/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tofut ja härkis halutaan sivuuttaa, niin proteiininlähteiksi jää pavut, linssit, herneet, siemenet, täysjyväviljat ja pähkinät. Riippuen syötkö maitotuotteita, niin joko ne lisää tai sitten ei. Riippuen syötkö kananmunia, niin joko mukana tai pois. 

Sieniäkin voi käyttää proteiinina. Kasvissyyöjät kehuivat viime vuosituhannella, että sienten proteiini on kasvikunnan tuotteista lähimpänä lihakunnan proteiinilla. Karjalassa pärjäsivät monesti sienien ja hyvin pienen lihamäärän avulla talven yli ennen kuin joutuivat evakkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissosekeitot. Teen joka viikko erilaisia. Kaveriksi raejuusto ja leipää.

Miksi sinun pitää soseuttaa kaikki? Asutko Hoivakodissa?

Vierailija
50/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissosekeitot. Teen joka viikko erilaisia. Kaveriksi raejuusto ja leipää.

Soseutatko Leivänkin joukkoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissosekeitot. Teen joka viikko erilaisia. Kaveriksi raejuusto ja leipää.

Miksi sinun pitää soseuttaa kaikki? Asutko Hoivakodissa?

Soseruoka on vähän kuin söisi oksennusta. Valmiiksi jo pureskeltu.

Vierailija
52/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tomaatti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tekoälyyn "näytä homoruokien reseptejä"

Vierailija
54/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei missä, vaan jossa, sinä missäilijäpoika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kssvissosekeitto

Vierailija
56/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

chili

Vierailija
57/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on lähinnä siinä mistä haluat saada proteiinia lautaselle. Koska sehän kasvisruoissa on yleensä se "vaikea haaste".

Ei ole.

Kyllä se käytännössä näin menee. Kun tekee kasvisruokaa niin ensimmäinen päätettävä asia on mitä proteiinia siihen haluaa käyttää. Koska jos oikeasti yrittää kasvisruokavaliota tuollaisilla 'kaalikeittoa pelkästä kaalista' resepteillä niin huonosti käy.

Mitä siinä sitten käy? Itse olen ollut kasvissyöjä jo kohta 30 vuotta, enkä ole koskaan vielä tehnyt ruokaa sillä ajatuksella, että mitä proteiinia siihen tulee. Teen mitä kasvisruokaa mieli tekee, välillä on proteiinia enemmän, välillä vähemmän ja välillä tuskin ollenkaan. Aika hyvin olen pärjäillyt.

Vierailija
58/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaakkao, viina, sahtimäski, purutupakka

Vierailija
59/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta linssejä ja papuja. Niitä voi lisätä lähes kaikkiin ruokiin. Hyvä proteiininlähde. 

Vierailija
60/91 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissosekeitot. Teen joka viikko erilaisia. Kaveriksi raejuusto ja leipää.

Miksi sinun pitää soseuttaa kaikki? Asutko Hoivakodissa?

Soseruoka on vähän kuin söisi oksennusta. Valmiiksi jo pureskeltu.

Etkö syö koskaan vaikka perunamuusia tai tee smoothieta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän