Kertokaa kssvisruokia
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-makaronilaatikko
-munakas
-pastat
-pizza
-lämpimät voileivät
-keitot
-tortillat
-tacot
-salaatit
-risotot
-gratiinit
Ja noin miljardi muuta ruokaa.
Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.
Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).
Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.
No kuka käskee syödä pelkkää parsakaalia? Voi pyhä yksinkertaisuus taas.
Sinä erityisesti mainitsit sen hyvänä proteiinin lähteenä. Halusin alleviivata sitä, ettei se oikeasti ihan niin hyvä ole. Se ei todellakaan riitä, että syö pari palaa parsakaalia aterialla. Kasvissyöjänä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että syö terveellisesti.
En maininnut. Kirjoitin sen yhtenä proteiinin lähteenä, minkä kyllä huomaat jos lukea osaat. En tajunnut, että joka ikinen proteiinin lähde maailmassa, mikä ei ole lihaa, olisi pitänyt luetella. Tee siitä parsakaalista gratiini, siihen saat lisäprotskua vaikka kermasta ja juustoraasteesta niin ei tarvitse hätäillä.
Perunat, talkkuna, kahvi, halvat makkarat, rypsiöljy, vesivelli
porkkalahan on kunnon hitti
itse ajattelin kalaa, niin ehkä tästä saisit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-makaronilaatikko
-munakas
-pastat
-pizza
-lämpimät voileivät
-keitot
-tortillat
-tacot
-salaatit
-risotot
-gratiinit
Ja noin miljardi muuta ruokaa.
Tämä. Olen nyt neljättä kymmenettä vuotta kasvissyöjä enkä ole koskaan tykännyt noista lihankorvikkeista. Tofua käytän joskus, lähinnä nepalilaisissa ja intialaisissa ruoissa, soijarouhetta ehkä kerran kuukaudessa. Eikä mitään ongelmia laittaa maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Proteiinia saa vaikka mistä, juustosta, pavuista, parsakaalista, kananmunista jne. Eikä kukaan edes panikoinut moisesta ennekuin Suomessa alkoi tämä protsku-hulluus. Nythän tutkimusten mukaan suomalaiset vetää sitä liikaakin.
Keitettyä parsakaalia pitää syödä noin 1,5–2,5 kilogrammaa päivässä, jotta siitä saisi aikuisen ihmisen riittävän päivittäisen proteiinitarpeen (noin 60–90 grammaa).
Kyllä tuohon proteiinsaantiin kasvissyöjänä ihan oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota. Koska on tosi helppo syödä kasvisruokia joissa on mitättömän vähän proteiinia. Sehän on tärkein syy miksi eläinperäistä ravintoa ylipäätään syödään kun se on erinomainen proteiinin lähde.
No kuka käskee syödä pelkkää parsakaalia? Voi pyhä yksinkertaisuus taas.
Sinä erityisesti mainitsit sen hyvänä proteiinin lähteenä. Halusin alleviivata sitä, ettei se oikeasti ihan niin hyvä ole. Se ei todellakaan riitä, että syö pari palaa parsakaalia aterialla. Kasvissyöjänä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että syö terveellisesti.
En maininnut. Kirjoitin sen yhtenä proteiinin lähteenä, minkä kyllä huomaat jos lukea osaat. En tajunnut, että joka ikinen proteiinin lähde maailmassa, mikä ei ole lihaa, olisi pitänyt luetella. Tee siitä parsakaalista gratiini, siihen saat lisäprotskua vaikka kermasta ja juustoraasteesta niin ei tarvitse hätäillä.
Miksi kaikki menee täällä aina tappeluksi?
Etsi kirjastoista ja divareista Lars Johanssonin keittokirjoja, niitä on useampikin. Noita on aika huonosti siteerattu nettiin. Hän oli ainakin 70- ja 80-luvuilla Kauneus & Terveys -lehden ruokatoimittaja ja julkaisi reseptejä myös siellä. Ja kyllä hän on sama herra, joka myöhemmin piti horoskooppipalstaa Seiskassa. Onpa hän astrologi tai ei, ihan hyviä reseptejä hän julkaisi. Itselläni on pari noista keittokirjoista ja katselen sieltä aika ajoin uusia inspiraatioita.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tofut ja härkis halutaan sivuuttaa, niin proteiininlähteiksi jää pavut, linssit, herneet, siemenet, täysjyväviljat ja pähkinät. Riippuen syötkö maitotuotteita, niin joko ne lisää tai sitten ei. Riippuen syötkö kananmunia, niin joko mukana tai pois.
Sieniäkin voi käyttää proteiinina. Kasvissyyöjät kehuivat viime vuosituhannella, että sienten proteiini on kasvikunnan tuotteista lähimpänä lihakunnan proteiinilla. Karjalassa pärjäsivät monesti sienien ja hyvin pienen lihamäärän avulla talven yli ennen kuin joutuivat evakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeitot. Teen joka viikko erilaisia. Kaveriksi raejuusto ja leipää.
Miksi sinun pitää soseuttaa kaikki? Asutko Hoivakodissa?
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeitot. Teen joka viikko erilaisia. Kaveriksi raejuusto ja leipää.
Soseutatko Leivänkin joukkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeitot. Teen joka viikko erilaisia. Kaveriksi raejuusto ja leipää.
Miksi sinun pitää soseuttaa kaikki? Asutko Hoivakodissa?
Soseruoka on vähän kuin söisi oksennusta. Valmiiksi jo pureskeltu.
Laita tekoälyyn "näytä homoruokien reseptejä"
ei missä, vaan jossa, sinä missäilijäpoika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on lähinnä siinä mistä haluat saada proteiinia lautaselle. Koska sehän kasvisruoissa on yleensä se "vaikea haaste".
Ei ole.
Kyllä se käytännössä näin menee. Kun tekee kasvisruokaa niin ensimmäinen päätettävä asia on mitä proteiinia siihen haluaa käyttää. Koska jos oikeasti yrittää kasvisruokavaliota tuollaisilla 'kaalikeittoa pelkästä kaalista' resepteillä niin huonosti käy.
Mitä siinä sitten käy? Itse olen ollut kasvissyöjä jo kohta 30 vuotta, enkä ole koskaan vielä tehnyt ruokaa sillä ajatuksella, että mitä proteiinia siihen tulee. Teen mitä kasvisruokaa mieli tekee, välillä on proteiinia enemmän, välillä vähemmän ja välillä tuskin ollenkaan. Aika hyvin olen pärjäillyt.
kaakkao, viina, sahtimäski, purutupakka
Osta linssejä ja papuja. Niitä voi lisätä lähes kaikkiin ruokiin. Hyvä proteiininlähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeitot. Teen joka viikko erilaisia. Kaveriksi raejuusto ja leipää.
Miksi sinun pitää soseuttaa kaikki? Asutko Hoivakodissa?
Soseruoka on vähän kuin söisi oksennusta. Valmiiksi jo pureskeltu.
Etkö syö koskaan vaikka perunamuusia tai tee smoothieta?
Pohditko aina liharuokaa tehdessäsi että paljonko saat siitä vaikka kuituja?