Pärjäätkö yön yli, jos eksyt metsään sienestäessä tai marjastaessa?
Puhelimesta on akku loppu. Kuinka rakennat suojan yöksi?
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä on tullut vaellettua sen verran paljon Lapissa ja Pohjois-Norjassa, jotta yhdestä yöstä marjametsässäkin jäisi henkiin...
Mäkin olen vaeltanut, mutta en mä marjaan ota telttaa, makuupussia enkä retkikeitintä. Tulivälineet yleensä otan aina, mutta jos olisin unohtanut. En usko että kuolisin yhdessä yössä marjastusaikaaan, mutta en tiedä miten vaeltamisharrastus mitenkään erityisesti auttaisi jos olen jo eksynyt.
Retkikeitintä telttaa ja makuupussia ei tarvi selviytyäkseen yhden yön. Voi syödä vaikka niitä marjoja. Kokenut vaeltaja osaa toimia eksyttyään tavan tallaajaa harkitummin ja löytää todennäköisemmin tielle tms. etenkin täällä Etelä-Suomessa, missä itse käyn marjametsässä ja missä ihmisasutuksen pariin tai tielle on aina hyvin lyhyt matka.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihminen yössä kuolisi? Sydänkohtaukseen?
Paleltuu hengiltä, jos on kova pakkanen.
Vierailija kirjoitti:
En lähde metsään ilman varavirtalähdettä. Se kulkee aina mukana, jos jonnekin vähän kauemmaksi menen. En siis eksy, koska puhelimestani ei pääse akku loppumaan.
Puhelin voi mennä yllättäen rikki, tippua taskusta, kastua järvessä, etc.
Mikään tekninen vimpain ei ole 100 % luotettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmään, kultapala. Kylmään.
Miten sä kylmään kesällä kuolisit? Ja jos alkaa paleltaa, voit liikkua
Mistä päättelit että aloituksessa puhutaan kesästä, kultapala? Jos kysytään miten selviät, on aika selvää, että puhutaan vuodenajasta, jolloin EI voi selvitä vain jalkoja heiluttelemalla.
No, harvemmin olen tammikuussa marjastanut, mutta huvinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi rakentaa suoja? Mitä vttua se auttaa jos yksi yö vaan pitää pärjätä :D Älytön avaus. Onko AP ollut koskaan ulkona?
Aina pitää rakentaa yöksi suoja ja yrittää tehdä nuotio, jos eksyy metsään ennen kuin tulee pilkkopimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmyyteen. Jopa +10 asteessa, jos joutuu kauan olemaan märissä vaatteissa, voi tulla hypotermia. Jossain vaiheessa jonkun muun pitäisi auttaa.
No, itse ainakin ottaisin vaatteet pois ja kuivaisin ne parhaani mukaan. Tulella, jos mahdollista. Päälle vasta kun riittävän kuivat.
Mulla on sääntö etten mene paikkaan josta ei osaa pois tai voi eksyä. Eikä liian kauas. Sää ja vuodenaika pitää huomioida. Kaupungissa tietysti voi kysyä joltain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi rakentaa suoja? Mitä vttua se auttaa jos yksi yö vaan pitää pärjätä :D Älytön avaus. Onko AP ollut koskaan ulkona?
Se auttaa siinä, ettei kastu lämpimäräksi jos alkaa satamaan. Märissä vaatteissa on hypotermia lähellä jos pitää tuntikausia sinnitellä kylmässä metsässä.
En lähde niin kauaksi, että voisin eksyä. Gpsään merkitsen auton sijainnin aina. Niin isoja metsiä ei täällä päin ole, että niihin voisi päiväkausiksi eksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä on tullut vaellettua sen verran paljon Lapissa ja Pohjois-Norjassa, jotta yhdestä yöstä marjametsässäkin jäisi henkiin...
Mäkin olen vaeltanut, mutta en mä marjaan ota telttaa, makuupussia enkä retkikeitintä. Tulivälineet yleensä otan aina, mutta jos olisin unohtanut. En usko että kuolisin yhdessä yössä marjastusaikaaan, mutta en tiedä miten vaeltamisharrastus mitenkään erityisesti auttaisi jos olen jo eksynyt.
Retkikeitintä telttaa ja makuupussia ei tarvi selviytyäkseen yhden yön. Voi syödä vaikka niitä marjoja. Kokenut vaeltaja osaa toimia eksyttyään tavan tallaajaa harkitummin ja löytää todennäköisemmin tielle tms. etenkin täällä Etelä-Suomessa, missä itse käyn marjametsässä ja missä ihmisasutuksen pariin tai tielle on aina hyvin lyhyt matka.
Niin, no toki se, että yrittää kävellä suoraan eikä ympyrää, niin aika harvassa paikassa Suomessa voi kävellä yli 5km, ilman että osuu jonkinlaiselle tielle tai polulle. Mutta jos se kysymys on se, että olet eksyksissä yön ilman varusteita, niin mitä teet sen yön, ettet kuole. Vastaus on se, että yritän pysyä kuivana ja liikkeessä ja syön, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit että aloituksessa puhutaan kesästä, kultapala? Jos kysytään miten selviät, on aika selvää, että puhutaan vuodenajasta, jolloin EI voi selvitä vain jalkoja heiluttelemalla.
Karpalot maistuu parhaimmalle, kun ne on kaivanut esiin 1,5m hangesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää rakentaa yöksi suoja ja yrittää tehdä nuotio, jos eksyy metsään ennen kuin tulee pilkkopimeää.
Saa siinä sitten syytteen metsäpalostakin vielä aikaiseksi. Ei kannata tehdä nuotiota, jos ei tiedä mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmyyteen. Jopa +10 asteessa, jos joutuu kauan olemaan märissä vaatteissa, voi tulla hypotermia. Jossain vaiheessa jonkun muun pitäisi auttaa.
No, itse ainakin ottaisin vaatteet pois ja kuivaisin ne parhaani mukaan. Tulella, jos mahdollista. Päälle vasta kun riittävän kuivat.
Jos yöllä on +5 lämpöä ja tihkuttaa vettä niin et sinä siellä saa yhtään mitään kuivateltua. Josset saa nuotiota tehtyä. Vähintään pitäisi sitten olla tulentekovälineet mukana. (Ja toivoa, ettei ne tulitikut ole katstuneet)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karpalot maistuu parhaimmalle, kun ne on kaivanut esiin 1,5m hangesta.
Juu, no, ei meille amatööreille. Eiköhän nämä kaivajat osaa suunnistaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa siinä, ettei kastu lämpimäräksi jos alkaa satamaan. Märissä vaatteissa on hypotermia lähellä jos pitää tuntikausia sinnitellä kylmässä metsässä.
Jos klo 19:00 huomaat olevasi eksyksissä, niin aloitatko sä suojan rakentamisella, vai yritätkö ensin löytää pois? Kauanko sulla kestää rakentaa suojaa kun klo. 21 iskee yllättävä sadekuuro?
Pärjään. Etsin lähimmän puhelinkioskin ja soitan pizzataxin paikalle.
Milloi vain ja missä metsässä tahansa. Ja väintään puoli vuotta. 17.2, tulin mettäreisulta johka läh
in 1.1. Pian taas meen, 1.3, Vappuna tuun takas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa siinä sitten syytteen metsäpalostakin vielä aikaiseksi. Ei kannata tehdä nuotiota, jos ei tiedä mitä tekee.
Metsäpalot onkin tosi yleisiä jossain tammikuussa.
No mutta etsiessä pysyy liikkeellä ja liike lämmittää.