Pärjäätkö yön yli, jos eksyt metsään sienestäessä tai marjastaessa?
Puhelimesta on akku loppu. Kuinka rakennat suojan yöksi?
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrankin siitä on hyötyä, että olen tupakoitsija. Tekisin nuotion, koska sytkä on aina mukana. Siinä sitten mättähällä istuskelisin nuotion loimussa ja odottelisin pelastajapoikia hakemaan :D
No mutta osaatkos tehdä nuotion märistä tai edes kosteista puista?
Olisihan minulla aikaa tuhrata ja etsiä vaikka niitä kuiviakin puita ja lehtiä.
Syksyllä metsä voi olla niin märkä, ettei sieltä löydy kertakaikkiaan mitään kuivaa. Tulenteko voi olla tosi haastavaa vaikka olisi tulitikut taskussa. Ei ole oikeasti ihan niin helppoa kuin mitä moni kuvittelee.
Jäkälä on yleensä melko kuivaa, koska se ei ime vettä niin kuin sammal. Sillä voisi aloitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi rakentaa suoja? Mitä vttua se auttaa jos yksi yö vaan pitää pärjätä :D Älytön avaus. Onko AP ollut koskaan ulkona?
Aina pitää rakentaa yöksi suoja ja yrittää tehdä nuotio, jos eksyy metsään ennen kuin tulee pilkkopimeää.
Saa siinä sitten syytteen metsäpalostakin vielä aikaiseksi. Ei kannata tehdä nuotiota, jos ei tiedä mitä tekee.
Metsäpalot onkin tosi yleisiä jossain tammikuussa.
Ne 1,5m hangesta kaivettujen karpaloiden varvut on tosi herkästi syttyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihminen yössä kuolisi? Sydänkohtaukseen?
Kylmään, kultapala. Kylmään.
Miten sä kylmään kesällä kuolisit? Ja jos alkaa paleltaa, voit liikkua
Mistä päättelit että aloituksessa puhutaan kesästä, kultapala? Jos kysytään miten selviät, on aika selvää, että puhutaan vuodenajasta, jolloin EI voi selvitä vain jalkoja heiluttelemalla.
Marjastus nyt yleensä tapahtuu heinäkuu - syyskuun alku. Eikös silloin puhuta kesästä, muru?
Vierailija kirjoitti:
Mä tulen pois sieltä metsästä.
Metsässä eksyneenä ihminen kävelee ympyrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi rakentaa suoja? Mitä vttua se auttaa jos yksi yö vaan pitää pärjätä :D Älytön avaus. Onko AP ollut koskaan ulkona?
Se auttaa siinä, ettei kastu lämpimäräksi jos alkaa satamaan. Märissä vaatteissa on hypotermia lähellä jos pitää tuntikausia sinnitellä kylmässä metsässä.
Kylmässä? Kyllä mä olin viime syyskuussa vielä mökillä täysin ilman mitään lämmitystä. Lämpötila laski ehkä 15 asteeseen, harvemmin kesällä yölampötila tuon alle laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paleltuu hengiltä, jos on kova pakkanen.
Ei siirrellä niitä maalitolppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä on tullut vaellettua sen verran paljon Lapissa ja Pohjois-Norjassa, jotta yhdestä yöstä marjametsässäkin jäisi henkiin...
Mäkin olen vaeltanut, mutta en mä marjaan ota telttaa, makuupussia enkä retkikeitintä. Tulivälineet yleensä otan aina, mutta jos olisin unohtanut. En usko että kuolisin yhdessä yössä marjastusaikaaan, mutta en tiedä miten vaeltamisharrastus mitenkään erityisesti auttaisi jos olen jo eksynyt.
Retkikeitintä telttaa ja makuupussia ei tarvi selviytyäkseen yhden yön. Voi syödä vaikka niitä marjoja. Kokenut vaeltaja osaa toimia eksyttyään tavan tallaajaa harkitummin ja löytää todennäköisemmin tielle tms. etenkin täällä Etelä-Suomessa, missä itse käyn marjametsäss
Joo, mutta kysymys oli edelleen, että pärjäätkö yön yli metsässä marjastusretkellä. Ei että pääsetkö yöksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tulen pois sieltä metsästä.
Metsässä eksyneenä ihminen kävelee ympyrää.
Ei vaan ovaalia tai kahdeksikkoa. Tämä riippuu ihmistyypistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää rakentaa yöksi suoja ja yrittää tehdä nuotio, jos eksyy metsään ennen kuin tulee pilkkopimeää.
Saa siinä sitten syytteen metsäpalostakin vielä aikaiseksi. Ei kannata tehdä nuotiota, jos ei tiedä mitä tekee.
Metsäpalot onkin tosi yleisiä jossain tammikuussa.
Ok, tammikuussa siis tapahtuu marjastus. Sovitaan sitten niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paleltuu hengiltä, jos on kova pakkanen.
Ei siirrellä niitä maalitolppia.
"Pärjäätkö yön yli marjatsaessa tai sienenestäessä?" -> "No mutta kovilla pakkasilla ja jos alueella liikkuu jääkarhuja??"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerrankin siitä on hyötyä, että olen tupakoitsija. Tekisin nuotion, koska sytkä on aina mukana. Siinä sitten mättähällä istuskelisin nuotion loimussa ja odottelisin pelastajapoikia hakemaan :D
No mutta osaatkos tehdä nuotion märistä tai edes kosteista puista?
Olisihan minulla aikaa tuhrata ja etsiä vaikka niitä kuiviakin puita ja lehtiä.
Syksyllä metsä voi olla niin märkä, ettei sieltä löydy kertakaikkiaan mitään kuivaa. Tulenteko voi olla tosi haastavaa vaikka olisi tulitikut taskussa. Ei ole oikeasti ihan niin helppoa kuin mitä moni kuvittelee.
Jäkälä on yleensä melko kuivaa, koska se ei ime vettä niin kuin sammal. Sillä voisi aloitella.
Kannattaa joskus kokeilla. Mene metsään tekemään nuotio sen jälkeen kun on viikon satanut vettä joka päivä. Voin luvata, että se ei syty tuosta noin vaan vasemmalla kädellä. Aika monelta jäisi nuotio sytyttämättä jos välineinä on vain tulitikut ja puukko.
Aikoinaan eräs työkaveri antoi ( naisille) hyvän vinkin.. 🤣.
Jos oot eksynyt, käy puskapissille kuselle, ...varmasti on joku mies selkäsi takana 🤣
Sotilaspoliisikoulutuksessa hyvin kauan aikaa sitten meidän piti loppukokeessa marssia pakkauksen kanssa läpi yön.
Eli pärjäisin. Marssisin. Yksi yö menee ihan kivasti vielä kävellessä, toinenkin, kolmantena hyytyy.
Pelkään yli kaiken käärmeitä ! Voi elämä , että pelkään niitä 😭...
En edes karhuja pelkää samassa määrin... enkä mitään...
No, pakkohan siinä olisi seisoa tai kävellä, ettei ne iljettävät iske minuun.
Oliko niin että ei pitänytkään selvitä yhtä kesäyötä hengissä vaan piti osata rakentaa maanjäristyksen kestävä suoja, tappaa karhu ja tehdä tulet + selvitä itseasiassa kymmenen yötä? Ja tietty marraskuisessa räntäsateessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa siinä, ettei kastu lämpimäräksi jos alkaa satamaan. Märissä vaatteissa on hypotermia lähellä jos pitää tuntikausia sinnitellä kylmässä metsässä.
Kylmässä? Kyllä mä olin viime syyskuussa vielä mökillä täysin ilman mitään lämmitystä. Lämpötila laski ehkä 15 asteeseen, harvemmin kesällä yölampötila tuon alle laskee.
Se on ihan eri asia olla mökin sisällä sängyssä paksun peiton alla nukkumassa kuin ulkona märässä ja pimeässä metsässä.
Mulla on metsään lähtiessä aina repussa kaksi avaruuspeittoa, ylimääräistä syötävää ja juotavaa, lisävaatetta ja otsalamppu. Marjastus- ja sienestysaikaan selviän kyllä yön yli. Varotoimena kerron aina jollekin mihin olen menossa ja mihin aikaan suurinpiirtein olen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sotilaspoliisikoulutuksessa hyvin kauan aikaa sitten meidän piti loppukokeessa marssia pakkauksen kanssa läpi yön.
Eli pärjäisin. Marssisin. Yksi yö menee ihan kivasti vielä kävellessä, toinenkin, kolmantena hyytyy.
AP ei ole koskaan ollut ulkona joten ei voi tajuta sitä että ihminen voi myös tehdä muutakin kuin vain kuolla paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään yli kaiken käärmeitä ! Voi elämä , että pelkään niitä 😭...
En edes karhuja pelkää samassa määrin... enkä mitään...
No, pakkohan siinä olisi seisoa tai kävellä, ettei ne iljettävät iske minuun.
Meillä oli kuule pari kesää sitten mökillä käärme, joka tuli sisään ja luikerteli seinää pitkin ylöspäin. Tosi tarina. 2 kertaa tapahtui. Vieläkin käydään tyytyväisinä samalla mökillä, tosin seinät kolot on tukittu.
"yrittää kävellä suoraan eikä ympyrää"
Esimerkkejä on paljon joissa ihmiset on hortoilleet metsässä löytämättä takaisin sivistyksen pariin. Vaikka ovat todellisuudessa ollet vain parin kilometrin päässä lähimmästä talosta. Metsässä suunnistaminen ilman mitään apuvälineitä ei ole ollenkaan niin itsestäänselvää ja helppoa. Siihen on ihan syy miksi eräjormat ottaa kartan ja kompassin mukaan. Suuntavaisto on tosi helppo menettää. Pilvisellä säällä tai yöaikaan ei edes auringon suunnasta voi päätellä mihin on menossa. Yleensä ihminen kävelee AINA ympyrää jossei ole suunnistusvälineitä.