Kannattaako teinin mennä lukioon, jos matematiikka sujuu huonosti?
Alakoulussa ei ongelmaa, noin 9 tasoa. Murrosiän myötä ei opiskelu kiinnostanut. 9. luokalla matikan kokeista tulee 5-6. Ei tee läksyjä, ei kuulemma kiinnosta yhtään. Ei halua myöskään tukiopetusta. Muut aineet 7-9 tasoa. Lukioon menossa. Mutta kannattaako?
Kommentit (84)
Kyllä se kannattaa mennä jos kiinnostusta lukioon on. Meilläkään nuorella matikka ollut vahvin, helpotetut kirjat ala - ja yläluokilla ( nyt tiedän paremmin, niitä ei olisi pitänyt ottaa käyttöön). Pelkkää huonoa vain, vaikka ei pitänyt haitata esim lukiossa kun kysyin asiaa..
Voisiko teiniä motivoida jotenkin? Jos saat matikan nostettua kasiin, niin... tms. Jos on varaa voi, vaikka luvata maksaa hyvistä päättötodistuksen numeroista?
Jos huonot numerot johtuu siitä ettei nappaa opiskella niin kyllä kannattaa. Mutta siellä lukiossa pitää kyllä sitten asenne muuttua. Lukioon on turha mennä jos opiskelu ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kannattaa mennä jos kiinnostusta lukioon on. Meilläkään nuorella matikka ollut vahvin, helpotetut kirjat ala - ja yläluokilla ( nyt tiedän paremmin, niitä ei olisi pitänyt ottaa käyttöön). Pelkkää huonoa vain, vaikka ei pitänyt haitata esim lukiossa kun kysyin asiaa..
Mitä huonoa niistä on seurannut?
Kannattaa, mulla oli yläasteen matikka 6-7, lukiossa samaa luokkaa mutta myöhemmin innostuin ja hakeuduin jopa alalle, jossa tarvitaan fysiikkaa ja matikkaa. Se on työtä vaativa aine, en oikein usko tuohon et jos ei luonnostaan ole matemaattiset taidot niin ei vois oppia, se vaan vaatii enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kaksoistutkinto?
Jos on jo lukion kanssa epävarmaa, niin ei ehkä kannata lisätä kuormaa ottamalla lisäksi amistutkinnon.
Eikö kaksoistutkinnossa voi suorittaa vähemmän lukiokursseja?
Ihan turha mennä ammattikouluun, mikäli ei ole kädentaitoja ja/tai selvästi mitään alaa, joka siellä kiinnostaisi. Kun nuorella on kuitenkin muuten ihan perushyvät arvosanat, en näe mitään estettä, miksei hän voisi pärjätä lukiossa.
Kannattaa. Matikka ei ole pakko lukiossa kirjoittaa. Ja onhan mahdollista, että matikka ja opiskelu alkaa kiinnostamaan murroiän myrskyjen tyyntyessä.
Se että alakoulun matikka 9 ei tosin kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha mennä ammattikouluun, mikäli ei ole kädentaitoja ja/tai selvästi mitään alaa, joka siellä kiinnostaisi. Kun nuorella on kuitenkin muuten ihan perushyvät arvosanat, en näe mitään estettä, miksei hän voisi pärjätä lukiossa.
Kädentaidot on ihan opittavia taitoja. Toki, jos ei kiinnosta, ei kannata.
Matematiikkaa ei ole pakko kirjoittaa ja voi valita lyhyen matikan.
Ei voi käydä mitään kouluja (ei amistakaan), jos aikoo jatkossa välttyä kaikelta matematiikalta.
Kannattaa mennä sinne missä on kavereita, hyvä ruoka ja kivat valinnaiset. Pääasia että tekee valinnan itse. Muiden tehtävä on tukea.
Valinta -oli se mikä tahansa - on todennäköisesti väärä, joten turha stressata.
Löytää sitten polkunsa aikanaan.
Itse kävin lukion ja valmistun pian filosofian maisteriksi, vaikka matikka on aina ollut vaikeaa. Lukiossa luin lyhyen matikan ja en kirjoittanut sitä ollenkaan. Ihan hyvin olen pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, mulla oli yläasteen matikka 6-7, lukiossa samaa luokkaa mutta myöhemmin innostuin ja hakeuduin jopa alalle, jossa tarvitaan fysiikkaa ja matikkaa. Se on työtä vaativa aine, en oikein usko tuohon et jos ei luonnostaan ole matemaattiset taidot niin ei vois oppia, se vaan vaatii enemmän.
No jos se vaatii 50 kertaa enemmän kuin muilta, niin voin vakuuttaa, ettei kellään riitä päivän tunnit sen opiskeluun.
Jos ei matematikka suju, voi silti aivan hyvin mennä lukioon jos muuten opiskelu kiinostaa ja sujuu. Matematiikasta voi valita lyhyen oppimäärän eikä sitä välttämättä tarvitse kirjoittaa.
"Uudessa tutkintorakenteessa ylioppilastutkintoon on sisällytettävä vähintään viiden tutkintoaineen kokeet. Kaikkien kokelaiden on sisällytettävä tutkintoonsa äidinkielen ja kirjallisuuden koe. Lisäksi tutkintoon on sisällytettävä vähintään neljä eri tutkintoaineen koetta vähintään kolmesta seuraavasta ryhmästä: matematiikka, toinen kotimainen kieli, vieras kieli ja reaaliaine. Kokeisiin tulee sisältyä vähintään yksi pitkän oppimäärän koe."
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin lukion ja valmistun pian filosofian maisteriksi, vaikka matikka on aina ollut vaikeaa. Lukiossa luin lyhyen matikan ja en kirjoittanut sitä ollenkaan. Ihan hyvin olen pärjännyt.
Filosofian maisteri on sen verran laaja käsite, että sellaiseksi voi tosiaan valmistua vaikka matematiikka olisi nelonen todistuksessa.
Lukion lyhyt matikka on humanisteja varten. Nekään ei tajua mistään mitään.
Vaikeustaso on sama kuin yläasteella. Sinne vaan sekaan, kaltaistensa joukkoon.
No vähän turhalta kuullostaa. Jos ei opiskelu näköjään kiinnosta niin lukio on vähän turha paikka. Mieluummin johonkin ammattiopiskeluun alalta joka kiinnostaa. Turha tuhlata elämää siihen mikä ei kiinnosta.
Ei kannata mennä kouluun kun ei saa tehdä töitäkään kun ne eivät ole oikeita töitäkään!
Poliitikoksi pääsee ilman koulujakin!
Kannattaa. Itse kävin lukiossa lyhyen matikan erityisopetuskursseilla ja paraikaa suoritan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.