Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniset myöhästyjät

Vierailija
20.02.2025 |

En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis? 

Kommentit (447)

Vierailija
241/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikaa ole olemassa. Miksi pitäisi elää jonkun sellaisen mukaan, mitä ei ole edes olemassa? En ymmärrä ihmisiä, joille aika on ihmistä tärkeämpi.

Päinvastoin, kun olet ajoissa osoitat, että se ihminen on tärkeä. Muutetn osoitat, että et kunnioita häntä.

Mitäpä jos kasvattaisit itsetunnon?

Koska minulla on hyvä itsetunto, en jää roikkumaan sellaisten ihmisten seurassa, jotka eivät arvosta aikaani. Voin antaa anteeksi satunnaiset myöhästelyt, mutta jos myöhästely on krooninen tapa, etsin mieluummin seuraa, joka osoittaa kunnioitusta. Hyvän itsetuntoni ansiosta tiedän, ettei minun tarvitse sietää huonoa käytöstä.

Vierailija
242/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikaa ole olemassa. Miksi pitäisi elää jonkun sellaisen mukaan, mitä ei ole edes olemassa? En ymmärrä ihmisiä, joille aika on ihmistä tärkeämpi.

Päinvastoin, kun olet ajoissa osoitat, että se ihminen on tärkeä. Muutetn osoitat, että et kunnioita häntä.

Mitäpä jos kasvattaisit itsetunnon?

Mitäpä jos opettelisit käytöstapoja, tai vaihtoehtoisesti hyväksyisit sen, ettei myöhästelijöiden seuraa pääsääntöisesti kaivata.

Puhu vaan omasta puolestasi. Kaikki eivät ole noin tiukkapipoisia ja asennevammaisia kuin sinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon yleensä aina ajoissa töissä ja junissa ym mut kunnolla myöhässä tapaamisista ja sellasista. Ihan rehellisesti sanottuna myöhästyn koska voin, kyl mua yleensä odotellaan eikä enää vuosiin oo jaksettu edes huomauttaa asiasta ku kaikki tietää et se on mun tapa :D. Isommista jutuista kuin juhlat ym myöhästyn ihan tarkotuksella vähintään tunnin, jotenki tykkään siitä huomiosta jota sillä saa. Ajoissa tulijoita ei huomata.

Hyvä että joku teistä sentään on rehellinen eikä vetoa mihinkään kuvitteelliseen vammaan.

Ihan itsekö kirjoitit tuon trollitekstin että pääset puhumaan kuvitteellisesta vammasta.

Vierailija
244/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin tuolla aiemmilla sivuilla kuinka olen itse krooninen myöhästelijä. Haluan lisätä että en itse vihaa odotella muita ja yritän aina olla etuajassa paikalla, en vain yleensä onnistu.

Vierailija
245/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies myöhästyy aina koska on aikaoptimisti. Uskoo olevansa suihkussa vain 5min vaikka oikeasti menee 15min jne. Ei myöskään halua joutua odottamaan yhtään, vaan saapua paikalle juuri kun action alkaa ja siksi usein myöhästyy.

Jos ja kun joku pahoittaa mielensä tästä, mies vain kohauttaa olkapäitään, että ei tarvitse olla tekemisissä jos ei kelpaa. Toistaiseksi on vielä ollut suosittu tästä huolimatta, vaikka muutama kaverisuhde jäänytkin taakse. Ei vaikuta häntä liikuttavan. Uusia löytyy helposti.

Ja olet siis tällaisen kanssa parisuhteessa? Miehen, joka ei kunnioita ketään muita ihmisiä ja kuulostaa jopa halveksuvan ja pitävän muita pilkkanaan? 

246/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli mulle lapsena, teininä ja vielä nuorena aikuisenakin todella paljon häpeää aiheuttava ongelma. En todellakaan kuulu niihin mulkeroihin joille ei ole muiden ihmisten ajalla mitään väliä - päin vastoin koen aina hirvittäviä tunnontuskia jos olen vaivaksi. Omalla kohdalla myöhästely johtui mt-puolen oireilusta - mihinkään ei voinut lähteä ennen kuin on varmistettu sata kertaa että kaikki on mukana eikä kämppä pala. Välillä myös sosiaalinen ahdistus sai lykkäämään viimeminuuttiin, mikä typerästi aiheutti lisää ahdistusta. Nykyisin olen kehittänyt systeemin eikä minua ole enää vuosiin joutunut odottelemaan. Sekin on mahdollista vaivannäöllä.

Vierailija
247/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIHAAN myöhästelijöitä. Ei kiinnosta terveydelliset syyt. Olen aina etuajassa. 

Vierailija
248/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penny Lame kirjoitti:

Tää oli mulle lapsena, teininä ja vielä nuorena aikuisenakin todella paljon häpeää aiheuttava ongelma. En todellakaan kuulu niihin mulkeroihin joille ei ole muiden ihmisten ajalla mitään väliä - päin vastoin koen aina hirvittäviä tunnontuskia jos olen vaivaksi. Omalla kohdalla myöhästely johtui mt-puolen oireilusta - mihinkään ei voinut lähteä ennen kuin on varmistettu sata kertaa että kaikki on mukana eikä kämppä pala. Välillä myös sosiaalinen ahdistus sai lykkäämään viimeminuuttiin, mikä typerästi aiheutti lisää ahdistusta. Nykyisin olen kehittänyt systeemin eikä minua ole enää vuosiin joutunut odottelemaan. Sekin on mahdollista vaivannäöllä.

Minkälainen systeemi sinulla on?

Vierailija
249/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetella? Kuinka tyhmä pitää olla jos vaikka ajaa kotoa töihin aamulla 5 krt viikossa eikä ikinä ole ajoissa? 

Niin ja tällä kyseisellä henkilöllä on noin puolen tunnin matka, kun tuli puoli tuntia myöhässä niin tarkoittaa sitä että hän on lähtenyt kotoa vasta niihin aikoihin kun olisi pitänyt olla jo perillä. Miten tyhmä pitää olla että luulee pystyvänsä jotenkin teleporttaamaan itsensä samalla hetkellä jonnekin muualle?

ap

Niin. Kyse ei ole tyhmyydestä, vaan täydellisestä piittaamattomuudesta muita kohtaan. 

Voi olla ADHD

Vierailija
250/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käy missään ohjatuissa harrastuksissa nykyään. Liikaa stressiä siinä ajan vahtaamisessa. Tapaamisia on niin harvoin, että ehdin kyllä ajoissa paikalle. 

Vierailija
251/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästely on vallankäyttöä, jota myöhästelijät perustelevat mitä mielikuvituksemmisilla syillä. Vastuu on aina kaikessa muussa paitsi itsessä.

Vladimir Putinin myöhästely on tunnettu ilmiö, ja sitä on pidetty yhtenä vallankäytön muotona. Esimerkiksi hänen saapuessaan Suomeen tapaamaan presidentti Sauli Niinistöä, Putin oli lähes kaksi tuntia myöhässä. Tämä ei ole harvinaista, sillä hän on myöhästynyt myös muiden merkittävien henkilöiden tapaamisista, kuten paavi Franciscuksen ja kuningatar Elisabet II:n tapaamisista.

Myöhästelyä voidaan tulkita vallankäytön keinona, jolla pyritään osoittamaan omaa tärkeyttä ja hallitsemaan tilannetta. Se voi myös olla tapa testata muiden kärsivällisyyttä ja reaktioita.

Vierailija
252/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VIHAAN myöhästelijöitä. Ei kiinnosta terveydelliset syyt. Olen aina etuajassa. 

Se on kyllä huomattu että te sekunteja laskevat olette täynnä vihaa.

Vierailija
253/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästely on vallankäyttöä, jota myöhästelijät perustelevat mitä mielikuvituksemmisilla syillä. Vastuu on aina kaikessa muussa paitsi itsessä.

Vladimir Putinin myöhästely on tunnettu ilmiö, ja sitä on pidetty yhtenä vallankäytön muotona. Esimerkiksi hänen saapuessaan Suomeen tapaamaan presidentti Sauli Niinistöä, Putin oli lähes kaksi tuntia myöhässä. Tämä ei ole harvinaista, sillä hän on myöhästynyt myös muiden merkittävien henkilöiden tapaamisista, kuten paavi Franciscuksen ja kuningatar Elisabet II:n tapaamisista.

Myöhästelyä voidaan tulkita vallankäytön keinona, jolla pyritään osoittamaan omaa tärkeyttä ja hallitsemaan tilannetta. Se voi myös olla tapa testata muiden kärsivällisyyttä ja reaktioita.

Tällaiset kommentit kertoo vaan että et ymmärrä paljoa etkä varmaan tulekaan ymmärtämään.

Vierailija
254/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittäviä nämä kellokalle-tyypit jotka kyttäävät jokaista minuuttia. Pikkusieluisia, itsekeskeisiä ja olemattomalla itsetunnolla varustettuja. Kaikki pyörii vain heidän oman napansa ympärillä: jos joku myöhästyy 5 minuuttia, ottavat sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja loukkaantuvat verisesti, hyvä etteivät lähetä laskua siitä että joku "tuhlasi" heidän arvokasta aikaansa.

Minulla on yksi tällainen kellokallekaveri, jos olen myöhässä tapaamisesta 5 minuuttia, jonka odottelee esim. kauppakeskuksessa johon on sovittu treffit, on kuin myrskyn merkki, naama norsunvtulla, puhisee vain eikä puhu mitään ensimmäiseen puoleen tuntiin. Pyytelee treffeille ja ihmettelee kun en koskaan enää lähde.

No tämän kanssa en enää sovik

Kyllä se on henkilökohtaista. Jos henkilö ehtii ajoissa lennolle, ylioppilaskirjoituksiin, ym. muuhun tärkeään, mutta ei ole koskaan ajoissa tapaamisessa sinun kanssasi, niin kyllä siitä voi päätellä, ettei tapaaminen ole hänelle kovin tärkeä asia. Lisäksi hän ei arvosta toisten ihmisten aikaa, olettaen, että muut joutavat kyllä odottelemaan häntä. Se on röyhkeää. 

Kyllä mä olen myöhästynyt junasta. Lennolle ehdin aina, koska valvon koko yön ennen lentoa. Kyllä meillä myöhästelijöillä on mahdollista olla ajoissa. Se kellon kyttääminen vaan vie todella paljon resursseja. Itse olen ratkaissut asian niin, että karsin minimiin kaikki aikataulutusta vaativat asiat. Kun niitä on vaan harvoin, pystyn olemaan ajoissa ilman järkyttävää stressiä. 

Vierailija
255/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. 

Vierailija
256/447 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin tuolla aiemmilla sivuilla kuinka olen itse krooninen myöhästelijä. Haluan lisätä että en itse vihaa odotella muita ja yritän aina olla etuajassa paikalla, en vain yleensä onnistu.

Mä en todellakaan valita siitä, jos joku muu on myöhässä. Tiedän ansaitsevan sen kyllä. Eikä mua odottelu niin haittaakaan. 

Vierailija
257/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittäviä nämä kellokalle-tyypit jotka kyttäävät jokaista minuuttia. Pikkusieluisia, itsekeskeisiä ja olemattomalla itsetunnolla varustettuja. Kaikki pyörii vain heidän oman napansa ympärillä: jos joku myöhästyy 5 minuuttia, ottavat sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja loukkaantuvat verisesti, hyvä etteivät lähetä laskua siitä että joku "tuhlasi" heidän arvokasta aikaansa.

Minulla on yksi tällainen kellokallekaveri, jos olen myöhässä tapaamisesta 5 minuuttia, jonka odottelee esim. kauppakeskuksessa johon on sovittu treffit, on kuin myrskyn merkki, naama norsunvtulla, puhisee vain eikä puhu mitään ensimmäiseen puoleen tuntiin. Pyytelee treffeille ja ihmettelee kun en koskaan enää lähde.

No tämän kanssa en enää sovik

Kyllä se on henkilökohtaista. Jos henkilö ehtii ajoissa lennolle, ylioppilaskirjoituksiin, ym. muuhun tärkeään, mutta ei ole koskaan ajoissa tapaamisessa sinun kanssasi, niin kyllä siitä voi päätellä, ettei tapaaminen ole hänelle kovin tärkeä asia. Lisäksi hän ei arvosta toisten ihmisten aikaa, olettaen, että muut joutavat kyllä odottelemaan häntä. Se on röyhkeää. 

Olen ajoittain pahakin myöhästelijä. Se johtuu lähtöön liittyvästä jännityksestä ja dissosiaatiosta. En koskaan myöhästy todella paljon. Tuon kanssa on sen verran työlästä, että ei vaan riitä voimavarat sen kanssa taisteluun. Sitä paitsi, vaikka yrittäisin olla 20 min etuajassa, "onnistun" ennen lähtöä dissosioimaan itseni ja olen lopulta 5 min myöhässä.

Jollekin lennolle nyt vaan on pakko saada lähdettyä ajoissa, mutta ei elämästä voi käyttää päivittäisessä elämässä paria tuntia päivästä ajoissa olemisen valmisteluun.

Vierailija
258/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelijöille ei pidä antaa ollenkaan siimaa, vaan huomauttaa epäkohteliaasta käytöksestä heti

Vierailija
259/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. 

Meinaatko, että Putin ihan tahtomattaan nyöhästyy pari tuntia, kun piti tiskata, vaihtaa pyyhkijänsulat ja jännittikin niin kovasti? Ja assarit ei olleet aikatauluttaneet päivää? Kyllä se tuolla tasolla on ihan vallankäyttöä.

Vierailija
260/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran ainakin kahdella kurssilla opiskelutoveri, joka oli täsmällinen kuin kello. Aina tasan 20 minsaa myöhässä.

Oma aikataulunsa ei liittynyt näihin kursseihin, joista toinen oli illalla ja toinen iltapäivällä. Ei siitä sinänsä haittaa ollut, mutta harmitti varmaan kurssien opettajia. Onhan se epäkunnioittavaa skipata suuri osa luennoista "laillisesti". Vaikka myöhästyi kunnolla, ei ollut kuitenkaan poissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme