Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä Helsingin kaupunginosassa kannattaa asua

Vierailija
20.02.2025 |

Naapureiden huono-osaisuudesta johtuvat lieveilmiöt alkavat tuntua jo ylivoimaisen raskailta arjessa, suunnittelen muuttoa paremmalle alueelle. Mutta mikä alue Helsingissä lopulta on parempi? Toivon hyviä liikenneyhteyksiä tai keskeistä sijaintia, laadukasta rakentamista, voi olla vanhaa tai uutta, sekä ennen kaikkea hyvin voivia ihmisiä. Suosittele kaupunginosaa minulle.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina jaksaa naurattaa, kun kysytään Helsingistä hyvää asuinpaikkaa...Suomessa on paljon paikkakuntia, joissa ei tarvi tuollaista murehtia.

Työpaikkoja ei taida niiltä paikkakunnilta juuri löytyä.

Ei niin, mutta eipä ole ruuhkiakaan. Tunnissa ajaa omalla autolla jo aika kauas työn perässä. Ajelepas tunti julkisilla Helsingissä. Saattaa päästä Lauttasaaresta Vuosaareen, ellei keloapinat ole istumassa keskellä tietä, ja poliisi verovaroin takaamassa näiden oikeutta työssäkäyvien häiriköintiin.

Lauttasaaresta menee suoraan metro Vuosaareen alle tunnissa. Ei tarvitse itse ajaa.

Jos välttämättä haluaa kulkea just ton välin...

Vierailija
62/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmuus on suhteellista. Missä Ap nyt asuu eli mikä on vertailukohta?

Onko sillä oikeastaan väliä, kun ap ei ole esittänyt esimerkiksi minkäänlaista hintarajausta? Tämä ei siis ole selvästi mikään oikean elämän kysymys.

Hän toivoo hyviä liikenneyhteyksiä tai keskeistä sijaintia, laadukasta vanhaa tai uutta rakentamista, ja ennen kaikkea hyvin voivia ihmisiä, Helsingissä.

Ihan oikean elämän kysymys tämä on, ei kai asunnon hinta ole kenellekään ainoa kriteeri, eikä hintarajaus siksi tässä keskustelussa millään tavalla olennainen tekijä. Liikenneyhteyksien tulisi olla hyvät keskustan alueelle ja lentokentälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luulette keskusta-asumisen olevan ihanata, voin kertoa että aika pian alkaa ottaa päähän se että esim kesä = muutama vaahtera lehdessä. 

No eihän sitä tarvitse missään kellarissa asua.

Ei Helsingin keskustassa asuessa ole koskaan kesä ottanut päähän. Helsinki on todella kiva ja kaunis kesäkaupunki. Meri, torit, puistot, kauniit rakennukset.

Vierailija
64/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinaluetta ja liikenneyhteyksiä miettiessä ei kukaan muu voi sanoa mikä sopii juuri sinulle tietämättä missä sinä ja perheesi käytte töissä, koulussa jne. Rauhallsilla omakotialueilla on yleensä myös julkisen liikenteen yhteydet heikommat, ellei alue satu sijaitsemaan sopivasti jonkun tiheästi liikennöidyn reitin varrella. Kannattaa siis miettiä mihin ne liikenneyhteydet pitää olla, ja muistaa että pelkkä autotie ei riitä ellei aio loppuelämäänsä kuskata lapsiaan. 

Vierailija
65/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät liikenneyhteydet - minne pitää päästä?

-sama

Niinpä.

Olen havainnut, että maalta muuttaneet usein hakeutuvat asumaan junaradan tai jonkun ison ajoväylän lähelle, kun taas kaupunkilaiset hakeutuvat rannoille.

En tiedä mitä kommentillasi haet, mutta minun tarvitsee päästä keskusta-alueelle töihin ja lentokentälle mieluiten ilman autoa. Jos sopiva sijainti löytyy rannan läheisyydestä, tästä toki plussaa. Ap

Vierailija
66/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä oikeastaan väliä, kun ap ei ole esittänyt esimerkiksi minkäänlaista hintarajausta? Tämä ei siis ole selvästi mikään oikean elämän kysymys.

Hän toivoo hyviä liikenneyhteyksiä tai keskeistä sijaintia, laadukasta vanhaa tai uutta rakentamista, ja ennen kaikkea hyvin voivia ihmisiä, Helsingissä.

Ihan oikean elämän kysymys tämä on, ei kai asunnon hinta ole kenellekään ainoa kriteeri, eikä hintarajaus siksi tässä keskustelussa millään tavalla olennainen tekijä. Liikenneyhteyksien tulisi olla hyvät keskustan alueelle ja lentokentälle.

Hinta ei ole ainoa kriteeri, mutta sehän tosiasiassa rajaa asumisen vaihtoehtoja selvästi. Se on erittäin olennainen kriteeri.

Esimerkiksi pienituloiselle joku Roihuvuori voi olla oikein kiva alue. Varakkaalle Kaivopuisto.

Jos asuu keskustassa, ei tarvita erityisen hyviä liikenneyhteyksiä keskustaan.

Jos taas haluaa asua lähellä lentokenttää, niin kannattaa muuttaa vaikka Vantaalle. Öööö...

Asuminen on aina optimointia, jossa raha on hyvin merkittävä tekijä.

Vierailija
67/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina jaksaa naurattaa, kun kysytään Helsingistä hyvää asuinpaikkaa...Suomessa on paljon paikkakuntia, joissa ei tarvi tuollaista murehtia.

Joo. Ovat tasaisesti perähikiöitä. Ei paljon naurattaisi.

Minä muutin Helsingistä perähikiälle. 60 tonnilla vanha ok-talo, tonttia on noin 900 metriä suuntaansa. Vanhasta navetasta tehty varastotila ja autotalli, johon mahtuu helposti 4 autoa. Erillinen pihasauna, on sekä sähkö- että puukiuas. Iso grillikatos. Vierasmajoitukseen sopiva piha-aitta. Koirille tehty aitaus, n. 80 metriä suuntaansa, niin saavat juosta niin paljon kuin koivista irtoaa.

Vierailija
68/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama

Niinpä.

Olen havainnut, että maalta muuttaneet usein hakeutuvat asumaan junaradan tai jonkun ison ajoväylän lähelle, kun taas kaupunkilaiset hakeutuvat rannoille.

En tiedä mitä kommentillasi haet, mutta minun tarvitsee päästä keskusta-alueelle töihin ja lentokentälle mieluiten ilman autoa. Jos sopiva sijainti löytyy rannan läheisyydestä, tästä toki plussaa. Ap

Huopalahden asemalta pääset lentokentälle ja kahdeksassa minuutissa keskustaan. Junalla. Rantaan on vähän matkaa.

Vierailija
69/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama

Niinpä.

Silloin pitää pohtia, kumpaan käyttää enemmän aikaa, työmatkoihin vai lentokentän matkoihin. Jos lentokentälle pitää päästä kerran kuussa, mutta töihin vähintään 20 kertaa kuussa, silloin en asuisi lentokentän vieressä, vaan lähempänä keskustaa. Helsingin julkisissa on ongelmana se uskomaton hitaus per liikuttu kilometri. Ilman autoa kyllä pärjää Helsingin sisällä. Jos taas elämä edellyttäisi myös oman auton omistamista, en todellakaan haluaisi asua kehä ykkösen sisäpuolella.

Vierailija
70/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama

Niinpä.

En hakenut mitään, vaan totesin tekemäni havainnon.

Eli et halua asua keskustassa, vaan sen ulkopuolella, koska haluat "päästä" keskusta-alueelle töihin?

Arjen kannalta mielestäni on mukavinta asua mahdollisimman lähellä työpaikkaa. Muuten kuluu koko elämä täysin tyhjänaikaisiin työmatkoihin. Poikkeuksena tietysti jos esimerkiksi haluaa lenkkeillä/pyöräillä työmatkat. Silloin sopiva etäisyys olisi enintään 10 km?

Kaikkialta missä pääkaupunkiseudulla kulkee metro pääsee myös lentokentälle kätevästi ilman autoa. Köröttelet Rautatieasemalle ja siitä eteenpäin lentokentälle. Taksit, ratikat, bussit kulkevat myös.

Hyvinvoivia ihmisiä on Helsingin keskustassa (Kaartinkaupunki, Suomenlinna, Eira, Ullanlinna, Kruununhaka, Katajanokka). Niitä on myös Länsi-Espoossa.

Vierailija
71/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinta ei ole ainoa kriteeri, mutta sehän tosiasiassa rajaa asumisen vaihtoehtoja selvästi. Se on eritt

Jokainen tietysti lähestyy asiaa oman elämänsä näkövinkkelistä, ymmärrän tietenkin sen. Ehkäpä olisin keskittynyt hintakriteeriin jos se olisi olennainen minulle. Lapset eivät enää asu kotona, joten pienehkö asuntokin riittää. Sellaiseen minulla on varaa käytännössä missä tahansa kaupunginosassa.

Huomaathan, että vaikka hintarajaus puuttuu, kriteerejä on silti useampia: yhteyden tulee olla hyvä keskustaan JA lentokentälle, keskustelussa pysytellään Helsingin kaupunginosissa, joten Vantaata ei kannata ehdottaa, ydinkeskustassa taas on vähänlaisesti asuntoja, mutta jos silti haluat keskustaa tai Kaivopuistoa ehdottaa miellyttävänä asuinpaikkana, niin onkohan sinulla kuitenkaan omakohtaista kokemusta tai muutakaan parempaa tietoa suosituksesi tueksi?

Vierailija
72/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ovat tasaisesti perähikiöitä. Ei paljon naurattaisi.

Minä muutin Helsingistä perähikiälle. 60 tonnilla vanha ok-talo, tonttia on noin 900 metriä suuntaansa. Vanhasta navetasta tehty varastotila ja autotalli, johon mahtuu helposti 4 autoa. Erillinen pihasauna, on sekä sähkö- että puukiuas. Iso grillikatos. Vierasmajoitukseen sopiva piha-aitta. Koirille tehty aitaus, n. 80 metriä suuntaansa, niin saavat juosta niin paljon kuin koivista irtoaa.

Kuulostaa kivalta, mutta ei varsinaisesti ratkaise AP:n tilannetta.

Vierailija
73/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama

Niinpä.

Silloin pitää pohtia, kumpaan käyttää enemmän aikaa, työmatkoihin vai lentokentän matkoihin. Jos lentokentälle pitää päästä kerran kuussa, mutta töihin vähintään 20 kertaa kuussa, silloin en asuisi lentokentän vieressä, vaan lähempänä keskustaa. Helsingin julkisissa on ongelmana se uskomaton hitaus per liikuttu kilometri. Ilman autoa kyllä pärjää Helsingin sisällä. Jos taas elämä edellyttäisi myös oman auton omistamista, en todellakaan haluaisi asua kehä ykkösen sisäpuolella.

Kyllä Helsingin keskustassa asuvilla on myös autoja, joillain ihan vain asukasparkissa kadunvarsilla. Tässä tulee jälleen asumiseen käytettävissä oleva raha mukaan kuvioon, sillä parkkipaikan voi myös ostaa tai vuokrata. Ne eivät ole aivan ilmaisia.

Vierailija
74/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilahti: keskuspuisto lähellä, loistavat liikenneyhteydet

Vierailija
75/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkkiniemi on hyvä. Väljästi rakennettu alue, paljon vihreää, meri/merenlahti vieressä, ihana ranta-alue, tosin nyt paljon hanhia kesäisin, rauhallista, hyvä vanhanajan tunnelma, ratikka, voi kävellä merenrantaa pitkin vaikka Leppävaaraan tai Tapiolaan, keskusta aika lähellä. 

Vierailija
76/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jokainen tietysti lähestyy asiaa oman elämänsä näkövinkkelistä, ymmärrän tietenkin sen. Ehkäpä olisin keskittynyt hintakriteeriin jos se olisi olennainen minulle. Lapset eivät enää asu kotona, joten pienehkö asuntokin riittää. Sellaiseen minulla on varaa käytännössä missä tahansa kaupunginosassa.

Huomaathan, että vaikka hintarajaus puuttuu, kriteerejä on silti useampia: yhteyden tulee olla hyvä keskustaan JA lentokentälle, keskustelussa pysytellään Helsingin kaupunginosissa, joten Vantaata ei kannata ehdottaa, ydinkeskustassa taas on vähänlaisesti asuntoja, mutta jos silti haluat keskustaa tai Kaivopuistoa ehdottaa miellyttävänä asuinpaikkana, niin onkohan sinulla kuitenkaan omakohtaista kokemusta tai muutakaan parempaa tietoa suosituksesi tueksi?"

Noh tuota, en kai mikään sinun henkilökohtainen konsulttisi ole, joten ei kai minun mitenkään tarvitse perustella pätevyyttäni neuvoa sinua?

Ilmaiset neuvot ovat yleensä ihan hintansa arvoisia, vai miten sitä sanotaan...Voit ottaa tai jättää neuvoni, ihan sen mukaan mikä sinulle sopii.

Minulla on omakohtaista kokemusta esimerkiksi Kaivopuistossa, Ullanlinnassa ja Kruununhaassa asumisesta. Ydinkeskustassa on ihan hyvin asuntoja, mutta monet esimerkiksi ulkomailla asuvat pitävät niitä kakkoskämppinään, joten ei niitä ole välttämättä ihan hirveästi yleisesti tarjolla.

Onnea etsintään.

Vierailija
77/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jokainen tietysti lähestyy asiaa oman elämänsä näkövinkkelistä, ymmärrän tietenkin sen. Ehkäpä olisin keskittynyt hintakriteeriin jos se olisi olennainen minulle. Lapset eivät enää asu kotona, joten pienehkö asuntokin riittää. Sellaiseen minulla on varaa käytännössä missä tahansa kaupunginosassa.

Huomaathan, että vaikka hintarajaus puuttuu, kriteerejä on silti useampia: yhteyden tulee olla hyvä keskustaan JA lentokentälle, keskustelussa pysytellään Helsingin kaupunginosissa, joten Vantaata ei kannata ehdottaa, ydinkeskustassa taas on vähänlaisesti asuntoja, mutta jos silti haluat keskustaa tai Kaivopuistoa ehdottaa miellyttävänä asuinpaikkana, niin onkohan sinulla kuitenkaan omakohtaista kokemusta tai muutakaan parempaa tietoa suosituksesi tueksi?"

Noh tuota, en kai mikään sinun henkilökohtainen konsulttisi ole, joten ei kai minun mitenkään tarvitse perustella pätevyyttäni neuvoa sinua?

Ilmaiset

Kiitos 🙂 Moni on tässäkin keskustelussa pystynyt antamaan paremmin perusteltuja ehdotuksia, ihan ilmaiseksi. Ap

Vierailija
78/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliossa Linjat. Rauhallista keskiluokkaista aluetta. Hyvät kulkuyhteydet. Kaikki lähellä.

Joustava käsitys keskiluokasta.🤔

Hyvinkin joustava 🤭

Vierailija
79/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luulette keskusta-asumisen olevan ihanata, voin kertoa että aika pian alkaa ottaa päähän se että esim kesä = muutama vaahtera lehdessä. 

No Helsingissä on vihreätä monessakin paikassa ja upeita kukkaistutuksia julkisilla paikoilla.

Vierailija
80/147 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lauttasaari, Lehtisaari, Kuusisaari, Kaivopuisto. Kulosaari itsessään on ongelmaton alue, mutta en tykkäisi siitä, että itä-helsinkiläiset kulkee keskustaan mennessä sen läpi. Pajamäki on pieni, sijainti keskeinen, mutta samaan aikaan sopivasti eristyksissä.

Mihinkään ydinkeskustaan tai Pasilan tuntumaan en muuttaisi.

Ydinkeskustassa ei ole asuntoja, mutta jo parin kadunvälin päässä Stockmannista alkaa Kamppi.

Lehtisaaressa, Kuusisaaressa, Kaivopuistossa ja Kulosaaressa ei ole mitään palveluja. Lauttasaari on pussinperä.

Pussinperä on päässäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän