Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1401/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatu ylös ja hinta alas. Miten, se täytyy yrittäjän itse keksiä.

Mä päätin tänään, että huollatan vanhan ompelukoneeni ja alan tekemään itse itselleni vaatteita. Sen verran olen joskus ommellut, että enköhän osaa vieläkin. Saanpahan ainakin just sitä mitä hakuankin.

Teollisuus ei kyllä yleensä kukoista laadulla, luksusmerkit kukoistavat. Ja kiitos kun demonstroit sitä, miksi suomessa ei toimi teollisuus: eihän ruokateollisuuskaan toimisi jos kaikki naiset pitäisivät omaa taikinajuurta ja keittäisivät mehunsakin itse omista omenoista. Tämä on nimenomaan teollisuuden vastaista toimintaa.

Ei tarvitsisi tehdä kaikkea itse, jos teollisuus kuuntelisi potentiaalisia asiakkait

Poistoon.

Vierailija
1402/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä päätin tänään, että huollatan vanhan ompelukoneeni ja alan tekemään itse itselleni vaatteita. Sen verran olen joskus ommellut, että enköhän osaa vieläkin. Saanpahan ainakin just sitä mitä hakuankin.

Teollisuus ei kyllä yleensä kukoista laadulla, luksusmerkit kukoistavat. Ja kiitos kun demonstroit sitä, miksi suomessa ei toimi teollisuus: eihän ruokateollisuuskaan toimisi jos kaikki naiset pitäisivät omaa taikinajuurta ja keittäisivät mehunsakin itse omista omenoista. Tämä on nimenomaan teollisuuden vastaista toimintaa.

Kyllä mieskin kykenee hoitamaan taikinajuurta. Ja muunsukupuolinenkin. 

Päivitä asenteesi ja lakkaa sössöttämästä. Minä teen omat hapankurkkuni, mutta löydän silti liiankin kanssa ruokateollisuuden tuotteita hankittavaksi. 

En osta pikamuotia enkä pikahiivaleipää. Kunnollista voita, kahvia ja ilmakuivattua kinkkua voin ostaa, samoin kuin villaneuleita tai pellavahousuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierittäisin keksimisvastuun tätä vaativille, koska yrittäjät tietävät sen olevan mahdoton yhtälö.

Vierailija
1404/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierittäisin keksimisvastuun tätä vaativille, koska yrittäjät tietävät sen olevan mahdoton yhtälö.

Näin se on, mahdoton yhtälö ja myös tarpeeton. Järki käteen vaatteiden ostamisessa. Vähemmän ja parempaa. 

Emme käytä orjatyövoimaa Suomessa, joksi osan Aasian vaatetuotannosta voi laskea. Työn kustannus on täällä mikä on, ja tuskin olet valmis tinkimään omasta palkasta.

Saastuttavan pikamuodin ostajat ovat vastuussa siitä että sitä tuotetaan heikoista materiaaleista epäinhimillisissä  oloissa ja lennätetään pitkin maailmaa. Muutaman käytön jälkeen rätti päätyy jätteeksi. 

Vierailija
1405/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia vaatteita käytätte? Ketjussa on ollut merkillisiä vaatimuksia vaatteille. Aloitan.

Kotona ja vapaalla: mukavuus ja helppous edellä käytän paljon collareita, t-paitoja ja huppareita. Legginsejä ja parjattuja tunikoita ja mekkoja. Niiden parina on usein neuletakki lämmittämässä. Urheilussa lycraa. Kesällä paljon pellavavaatteita ja  ilmavia rentoja mekkoja. 

Työssä: kauluspaita, kynähame, kotelomekko ja jakkupukupäivät on osaltani niin ohi. Viimeistään koronassa hylkäsin jäykät ja tiukat vaatteet. Usein on päällä neuleita. Neulemekkoja tai neulepaitoja farkkujen kanssa. Pitkät neuletakit ovat ihania. Tykkään myös haukutuista frillamekoista. Siistit yksiväriset mekot, jotka istuu mutta joustaa, ja sukkikset tai legginsit. Kesällä mielellään pellavaa ja puuvillaa. Löydän enemmän mieluisia kotimaisia  vaatteita kuin on järkeä ostaa. 

En käy juuri juhlissa tai yöelämässä, mutta niissä pärjään hyvin muutamilla vanhoilla komboilla. Eivät ehdi kulua eikä kukaan muista että taas toi on noissa vaatteissa. 

Vierailija
1406/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia vaatteita käytätte? Ketjussa on ollut merkillisiä vaatimuksia vaatteille. Aloitan.

Kotona ja vapaalla: mukavuus ja helppous edellä käytän paljon collareita, t-paitoja ja huppareita. Legginsejä ja parjattuja tunikoita ja mekkoja. Niiden parina on usein neuletakki lämmittämässä. Urheilussa lycraa. Kesällä paljon pellavavaatteita ja  ilmavia rentoja mekkoja. 

Työssä: kauluspaita, kynähame, kotelomekko ja jakkupukupäivät on osaltani niin ohi. Viimeistään koronassa hylkäsin jäykät ja tiukat vaatteet. Usein on päällä neuleita. Neulemekkoja tai neulepaitoja farkkujen kanssa. Pitkät neuletakit ovat ihania. Tykkään myös haukutuista frillamekoista. Siistit yksiväriset mekot, jotka istuu mutta joustaa, ja sukkikset tai legginsit. Kesällä mielellään pellavaa ja puuvillaa. Löydän enemmän mieluisia kotimaisia  vaatteita kuin on järkeä ostaa. 

Mulla aikalailla samankuulosta vaatetta, tosin töissä työvaatteet ja kotona hiihdän menemään Versonpuodin saunatakissa, mutta neuleita ja neulemekkoja, collegemekkoja ym arjessa.

Vierailija
1407/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut tuoda Suomeen vaatetusteollisuuden työntekijöitä halvemman työvoiman maista? Kuten esim. Ranskassa ja Italiassa tehdään. 

En tiedä, mutta herää kysymys onko tämä kannattavaa kylmässä suomessa. Täällä on perus elintason ylläpitäminenkin niin kallista, että lämpimissä maissa on halvempi tarjota majoitusta ja ruokaa. Eri asia sellaisessa tuotannossa, jota ei ole saatavilla muualta (esim. mustikka), mutta vaatteita voi ihan hyvin tehdä muuallakin

Tämä halpatyövoima lankeaa meille veronmaksajille, joten ei kiitos tälle. Kun palkka ei riitä elämiseen, loput vedetään toimeentulotukena. Tätä se on jo suomalaisten halpatyöläisten ja osa-aikaisten kanssa. Työllä täytyy pystyä elämään. Jos jotain pitää muuttaa, on se työn

Tässä oli kyse suomalaisen vaatteen ja suomalaisen työn hinnasta. Esimerkkinä yhden valmistajan hintoja. Osa ketjussa tahtoo painaa ompelijoiden palkat aasian tasolle saadakseen suomivaatteita pikamuodin hinnalla. Tuskin tahtoisivat tehdä omaa työtään muutaman euron päiväpalkalla, jota pikamuodin hinta käytännössä vaatii. 

Ei haettu mielipiteitä mistä kauluksesta tykkäät. Jos haluat suosia suomalaista, löydät varmaan itsellesi sopivan kauluksen monien valmistajien monien mallien joukosta.

Ps. Useimmat valmistajat ottavat vastaan asiakkaiden toiveita, esim Toive. 

Vierailija
1408/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain pitöisi saada halvempia ompelijoita. Työvoiman kalleushan meillä aina eniten sakkaa.

Eikös meillä ole ihan riittävästi kiintiöpakolaisia, moni juurikin tämmöisestä vinkuintiasta kotoisin. Osa on varmaan ommellut noissa hikipajoissa omassa kotimaassakin, samaa työtä voisi jatkaa täälläkin. Täällä vaan ei tarviis tehdä kuusi viikkoista työviikkoa 12 tunnin päivillä riisipalkalla. 

Vierailija
1409/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?

Tavallisesti maksan kyllä aina tuon verran, silloin harvakseltaan kun vaatteita ostan. Minä ostan vain laadukkaita vaatteita, joita hoidan hyvin ja käytän pitkään. En kulje halpiksissa enkä pikamuodissa ikinä. Sellainen on luuserien hommaa.

Vierailija
1410/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näitä vaatteita tehdään! Oletko käynyt katsomassa ja kokeilemassa, oletko tilannut? Kokoja löytyy useimmilla xs-xxl, toisilla suurempiakin, materiaaleja on laidasta laitaan, malleja myös. Valmistajia on trikoofirmoista Andiataan, ja neuleita tekee monet valmistajat. Tarjontaa on niin paljon että en keksi mitä puuttuisi. Siirryin suomalaisiin vaatteisiin useita vuosia sitten ja farkut on ainut jota en ole löytänyt. 

Mitä oikein haluatte? Kotimaisia vaatteita Henkkamaukalta hm-hintaan? Ostan vähän, mutta hyvää ja täydennän nettikirppislöydöillä. 

He haluavat valittaa. Eivät mitään muuta :D

Siltä kyllä osa näistä kommenteista vaikuttaa. Aina on joku asia pielessä, viimeistään se hinta sitten jos ei muu. Silti pitäisi olla Suomessa tehtyä. Tulee mieleen se hiljattain Hesarissa ollut Ville Rannan piirros tyypistä, joka valittaa YLEn radio-ohjelmatarjonnasta ja YLE säätää jokaisella kerralla tarjontaa heti valituksia vastaavaksi. Ohjelmatyyppi toisensa perään karsitaan pois. Viimeisessä ruudussa tyyppi tuskailee kun radiosta ei tule enää mitään.

Vierailija
1411/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, mahdoton yhtälö ja myös tarpeeton. Järki käteen vaatteiden ostamisessa. Vähemmän ja parempaa. 

Emme käytä orjatyövoimaa Suomessa, joksi osan Aasian vaatetuotannosta voi laskea. Työn kustannus on täällä mikä on, ja tuskin olet valmis tinkimään omasta palkasta.

Saastuttavan pikamuodin ostajat ovat vastuussa siitä että sitä tuotetaan heikoista materiaaleista epäinhimillisissä  oloissa ja lennätetään pitkin maailmaa. Muutaman käytön jälkeen rätti päätyy jätteeksi. 

Toivottavasti EU saa vauhtia siihen pikamuodin sääntelyyn, josta on puhuttu nyt muutamia vuosia. Ympäristöä tuhoavan ja ihmisoikeuksia rikkovan tuotantotavan valinneet yritykset tulee saattaa taloudelliseen vastuuseen toiminnastaan. Viime kädessä näiden yrityksien olemassaolo johtuu siitä, että kuluttajat ostavat niiden tuotteita. Jos yrityksille laitettaisiin riittävän suuret haittaverot, niiden olisi pakko nostaa hintoja niin että asiallisesti toimivat valmistajat olisivat kilpailukykyinen vaihtoehto. 

Ratkaisu ei siis ole se mitä täällä jokunen kirjoittaja toivoo, jossa suomalaiset palkat poljetaan kiinalaisten tasolle jotta mamma saa epärealistisen halpoja vaatteita. Vaatteesta tulisi opetella maksamaan sellainen hinta, jolla se on mahdollista valmistaa kestävästi ihmisoikeuksien ja ympäristön kannalta.

Vierailija
1412/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää millään. 1990 luvulla olisi vielä ollut mahdollisuus, mutta me, suomalaiset ostimme mieluummin muualla tuotettua, kun sai halvemmalla.

Se on just näin, ennen oli ennen ja nyt on nyt on pask..  ....................

Vierailija
1413/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itse en osta hirveästi kotimaisilta brändeiltä koska en vaan kuulu kyseisten vaatetyylien kohderyhmään. En käytä muodottomia pussimaisia tunikoja ja paituleita mitä nää kaikki firmat tuuttaa pihalle jatkuvasti.

Vierailija
1414/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään tusinatuetteela pieni maa voi pärjätä, eli omaperäistä ja hinnat kohdilleen.

Vierailija
1415/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Vierailija
1416/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos poistattelijalle, kun osoitat, mitkä kaikki viestit ovat samalta näppäimistöltä.

Suuri osa prutkutuksesta ja vaatteiden sekä erimuotoisten ihmisten mollaamisesta tulee näköjään samalta sylttytehtaalta :D

Vierailija
1417/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin muutaman Myssyfarmin myssyn. Arvostan, että tekevät ne suomenlampaan villasta. Tuulee taas niin, että varmasti toukokuulle asti on käyttöä täällä meren äärellä. 

Vierailija
1418/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seppälä takaisin. Hyvän näköisiä vaatteita ja meikkejä edulliseen hintaan. Oli ihan ykkönen 80-luvulta asti. En kyllä tiedä miksi lopetti?

Vierailija
1419/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kiva kertoa, mikä on rumaa (ja ettei ole lihava), niin vaikea antaa esimerkkiä kauniista vaatteista 🤷

Niin, minäkin toivon niitä esimerkkejä kauniiksi mielletyistä vaatteista ja mielellään kuvien kera.

Joku on aiemmin maininnut Mangon ja joku toinen Wolfordin ja Repeatin. 

Kiitos molemmille! Edelleen kiinnostaisi muidenkin Suomia-muotikriitikoiden maku, heitähän vaikuttaisi riittävän. 

Vierailija
1420/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on huollettu, vai meneekö kaikki aika viestien ilmiantamiseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän