Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1421/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset pärjää hyvin, myös monessa muussakin bisneksessä. Kannattaisi ottaa mallia.

Vierailija
1422/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kiva kertoa, mikä on rumaa (ja ettei ole lihava), niin vaikea antaa esimerkkiä kauniista vaatteista 🤷

Niin, minäkin toivon niitä esimerkkejä kauniiksi mielletyistä vaatteista ja mielellään kuvien kera.

Joku on aiemmin maininnut Mangon ja joku toinen Wolfordin ja Repeatin. 

Kiitos molemmille! Edelleen kiinnostaisi muidenkin Suomia-muotikriitikoiden maku, heitähän vaikuttaisi riittävän. 

No tässä tulee: Tykkään ostaa vapaa-ajan vaatteita Uniqlosta. Ostan vapaa-ajan mekkoja ja trikoovaatteita myös Marimekolta, Finlaysonilta ja Nansolta. Mango on myös kiva. Käyn myös Forever 21:ssä, koska siellä on kaikki raikkaimmat uuden kauden värit. Ja Bershkassa ja Stradivariuksessa ja HM:ssä käyn myös, ainakin katselemassa, vaikka en välttämättä osta kuin korkeintaan asusteita. Sitten työvaatteet: C&A:sta ostan varsinkin siistimpiä vaatteita, joiden pitäisi istua päälle. Vartalotyypiltäni olen kärkikolmio, joten en ole suomalaisilta merkeiltä oikein koskaan saanut hyvin istuvia vaatteita. Työvaatteita ostan myös Marks & Spenceriltä, ovat tyylikkäitä, löytyy kokoja ja istuvat hyvin, eivätkä ole liian kalliita. Olen ostanut pari työmekkoa myös Prismasta, London Fog-mallistosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1942 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisvalmistajien teltat voisi laittaa myyntiin Partioaittaan. Istuvia vaatteita ei tahdo löytyä.

Vierailija
1424/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Suosikkimerkkini Ommellinen rupesi tekemään jotain unisex yhteistyömallistoa homoparin kanssa. Kohta siellä on varmaan pridejuhlat tomoffinlandvaatteineen kuin Finlaysonilla konsanaan. Yksi lahjakortti olisi tuonne mutta sitten taidan jättää Ommelliselle jäähyväiset :(

Vierailija
1425/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Suosikkimerkkini Ommellinen rupesi tekemään jotain unisex yhteistyömallistoa homoparin kanssa. Kohta siellä on varmaan pridejuhlat tomoffinlandvaatteineen kuin Finlaysonilla konsanaan. Yksi lahjakortti olisi tuonne mutta sitten taidan jättää Ommelliselle jäähyväiset :(

Pelkäätkö muuttuvasi homoksi, jos kaikissa vaatteissa ei lue vain heterokäyttöön? :)

Vierailija
1426/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että kerroit. Meinasin just tänään tilata niiltä mutta epäröin vielä ja hyvä, että epäröin. En halua missään tapauksessa suosia homomyönteistä yritystä.

Vierailija
1427/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivalta näyttää. Plussaa yksivärisydestä ja että tulee miehille vaatteita. Kuviot ei oikein yleensä iske itsellä, ja toivotaan että unohtavat tomppakuvat ja kaiken prideen viittaavan jatkossakin. Kaikille politikointeihin lähteneille merkeille käy heikosti, kun toinen puoli asiakkaista lähtee boikotoimaan. 

Vierailija
1428/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaiset pärjää hyvin, myös monessa muussakin bisneksessä. Kannattaisi ottaa mallia.

No me otetaan. Missäs ne suomalaiset venture capitalistit jotka kasvattavat globaaliksi ykköseksi?

Vierailija
1429/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivalta näyttää. Plussaa yksivärisydestä ja että tulee miehille vaatteita. Kuviot ei oikein yleensä iske itsellä, ja toivotaan että unohtavat tomppakuvat ja kaiken prideen viittaavan jatkossakin. Kaikille politikointeihin lähteneille merkeille käy heikosti, kun toinen puoli asiakkaista lähtee boikotoimaan. 

Sitäpä. Yritykset ei sais politikoida. Siinä tosiaan putoaa maksavia asiakkaita helposti pois. Mutta jos yritys tulee toimeen jäljelle jäävien ostovoimalla, niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
1430/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatu ylös ja hinta alas. Miten, se täytyy yrittäjän itse keksiä.

Mä päätin tänään, että huollatan vanhan ompelukoneeni ja alan tekemään itse itselleni vaatteita. Sen verran olen joskus ommellut, että enköhän osaa vieläkin. Saanpahan ainakin just sitä mitä hakuankin.

Teollisuus ei kyllä yleensä kukoista laadulla, luksusmerkit kukoistavat. Ja kiitos kun demonstroit sitä, miksi suomessa ei toimi teollisuus: eihän ruokateollisuuskaan toimisi jos kaikki naiset pitäisivät omaa taikinajuurta ja keittäisivät mehunsakin itse omista omenoista. Tämä on nimenomaan teollisuuden vastaista toimintaa.

Ei tarvitsisi tehdä kaikkea itse, jos teollisuus kuuntelisi potentiaalisia asiakkaita enemmän.

Kuunneltu on, haluatte mittatilausvaatteita halpamaahinnoilla. Yhdelle venekaulus, toiselle pystykaulus, kivat kuosit mutta joka vaatteeseen eri.

Käytännössä siis taiteilijan maalaamat kankaat ja ateljee-ompelimon ompelemat tuotteet tokmanni-budjetilla.

Valitettavasti nämä toiveet eivät sovi painotalomme kustannusohjelmaan. Eli käytännössä kirjatkaa toiveenne seuraavalla kerralla pehmeälle paperille ja käyttäkää ne hyödyllisemmin esim. peppujenne pyyhkimiseen.

Vierailija
1431/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ay-liike on suomalisen vaateteollisuuden ajanut alas. Työvoimakustannukset ovat huimat ja koskaan ei milloinkaan suomessa tuotettu vaate ole edullinen. Miettikää sitä. Kannattako aina palkkoja nostaa vai ei.

Vierailija
1432/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo aiemman viestin kirjoittaja, ja nimenomaan tästä toivoisin Ommellisen ottavan koppia, että eivät lähde politisoimaan yritystä.

Vierailija
1433/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo aiemman viestin kirjoittaja, ja nimenomaan tästä toivoisin Ommellisen ottavan koppia, että eivät lähde politisoimaan yritystä.

Jep, mallia voi katsoa Finlaysonista ja muista tähän leikkiin lähteneistä. Yhdenkään asiakaskunta ei ole toipunut ja näissä on pitkä muisti. 

Yhteistyömallistot on sinänsä kiva juttu, jota tekee isotkin talot, mutta pitää olla kieli keskellä suuta, ettei leimaannu minkään aatteen, poliittisen liikkeen tai ismin sanansaattajaksi. Tässä ei sitä ole korostettukaan, ja toivottavasti linja pysyy markkinoinnissa. 

Vaatekaupasta haetaan vaatteita. Se on siellä se juttu, se on heidän tuote. En halua että tyrkytetään samalla mitään mielipiteitä tai hyvesignalointia edes silloin kun olisin samaa mieltä. Uskon että valtaosa on samaa mieltä. 

Vierailija
1434/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ay-liike on suomalisen vaateteollisuuden ajanut alas. Työvoimakustannukset ovat huimat ja koskaan ei milloinkaan suomessa tuotettu vaate ole edullinen. Miettikää sitä. Kannattako aina palkkoja nostaa vai ei.

Maailman kirein verotus on ajanut kotimaisen teollisuuden alas. Ostajalle ja tekijälle kohtuutonta.

Vierailija
1435/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintakilpailutus pois. Panostus koulutukseen, myös oppia/vaihtoa ulkomailta. Materiaaleihin ihan sama pääsy kuin muilla? Onko? Työajat/olot/palkkaus yritys vastaan AAAYYYt. Vaatteiden mitoitus ongelma (löytyy kaiken kokoisia, värisiä, uskoisia) kenelle ja mitä? Laatua vai bulkkia? Markkinointi? Verotus? Kaikki

Onneksi kouluissa on vielä käsityötunnit vai onko?

Vierailija
1436/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelmista on se, että vaateteollisuus yrittää päättää, että miltä suomalaisten pitäisi näyttää.

Kun me ei olla hirveän pitkiä ja laihoja, niin miksi vaatteet tehdään sellaisille? Niitä voi tilata ulkomailta.

Lyhytjalkaisille, pallovatsaisille ei edes yritetä tehdä mallistoja, missä olisi edukseen, ei leikkausten eikä kuvioinnin kautta.

Jos jokin firma tekisi hoikentavaksi suunniteltavia tyylikkäitä vaatteita, niin tuskin ne ainakaan huonommin menisivät kaupaksi.

Vierailija
1437/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekaupasta haetaan vaatteita. Se on siellä se juttu, se on heidän tuote. En halua että tyrkytetään samalla mitään mielipiteitä tai hyvesignalointia edes silloin kun olisin samaa mieltä. Uskon että valtaosa on samaa mieltä. 

Just näin. Tämä oli se minunkin pointti. Tuo nyt vielä on minulle ok, että tekevät yhteistyötä mutta huumorini loppuu jos mukaan tulee markkinointia aatteista ja maailmankuvasta. Unisex hienoisesti viittaa siihen suuntaan mutta katsotaan nyt ensin.

Vierailija
1438/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatu ylös ja hinta alas. Miten, se täytyy yrittäjän itse keksiä.

Mä päätin tänään, että huollatan vanhan ompelukoneeni ja alan tekemään itse itselleni vaatteita. Sen verran olen joskus ommellut, että enköhän osaa vieläkin. Saanpahan ainakin just sitä mitä hakuankin.

Teollisuus ei kyllä yleensä kukoista laadulla, luksusmerkit kukoistavat. Ja kiitos kun demonstroit sitä, miksi suomessa ei toimi teollisuus: eihän ruokateollisuuskaan toimisi jos kaikki naiset pitäisivät omaa taikinajuurta ja keittäisivät mehunsakin itse omista omenoista. Tämä on nimenomaan teollisuuden vastaista toimintaa.

Ei tarvitsisi tehdä kaikkea itse, jos teollisuus kuuntelisi potentiaalisia asiakkait

En osaa käyttää tätä palstan lainaushirviötä. 

Meitä on monia, jotka ostaa suomalaista, arvostaa  ja tykkää teidän vaatteista, kuka sitten vaatealan yrittäjistä oletkaan. Antaa palaa vaan omalla tyylillä. Kaikkia ei voi miellyttää millään ja kuluttajakauppa on omanlaisensa painajainen. Yritetään pitää suomalainen vaateteollisuus pyörimässä. 

Nämä muutamat jotka valittaa samaa, eivät ostaisi vaikka mitä tekisi. Menköön he rauhassa henkkamaukkaan. Loput voi mennä teettämään ompelijalla erikoistoiveitaan, joka on oikein hyvä juttu suomalaiselle työlle.

Vierailija
1439/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne teki sen jo. Multa ainakin meni fiilikset. Olen nykyään ylirasittunut tuollaisesta aatteellisesta tyrkyttämisestä, että jätän heti väliin yritykset, jotka edes haiskahtaa siltä, että niillä on muitakin agendoja kuin vain se yritystoiminta.

Vierailija
1440/1942 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi sukupolvi, kansainvälisyys, turistit.

Vaatteiden käytön monipuolisuus, kestävyys, vuodenajat, käyttötarkoitus, yhdistelmät, kierrätys, pesu, tyyli, muoti, status, ammatti, ei ihmiset, eläimet, fanitus, harrastus, politiikka, sota, rauha, elokuva, kuolema, joku nihilisti joka sanelee kauden värit.

Maailman muutos