Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1381/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekko kutsuu itse itseään designyritykseksi. Sitä se ehkä vielä jossain määrin on, mutta älä sotke muotia siihen. Teepaita mekko ei ole muotivaate. Kuten ei alushousut tai sukatkaan. Itse en laske enää edes designiksi teepaita mekkoa, vaikka Marimekko olisi sen tehnyt. Heidän tuotteensa on kuin Ikea on huonekaluissa, mutta kalliimpaa ja suomalaista. Vaikka miljoonat ostavat ikean sohvia, ne eivät ole design sohvia. 

Kuinka kauan uskot jonkun firman pysyvän pystyssä 200€ frillamekoilla? 

Töh täh. Kyllähän he tuottavat säännöllisesti uuden malliston eli ovat mukana muotivankkurissa. Mitä sinä käsität sanalla muoti? Ei siihen ole mitään sääntöä, millaista se on. Itse hahmotan sen niin, että sen pitää olla nopeaa ja osua trendeihin: marimekko osuu, sillä ei valmista mitään pillifarkkuja tai lappuhaalareita. Onko painopiste 100% trendissä vai brand dna:ssa, on asia erikseen. Mutta muodin mukana liikkuu siinä missä kaikki muutkin brändit

Ihme selitystä myös tuo, että ei ole designia. Onpas, parasta suomalaista laatua. Se että sinä tykkäät jonkun toisen tyylisestä designista ei tarkoita sitä, etteikö se olisi designia. Ikealla on ehkä hieman eri painotus tuotannossaan kuin estetiikka (esim. pakkautuvuus, keveys, eli ennemminkin pragmaattisuus) joten ikeaa en sanoisi designiksi. Marimekolla taas on selkeitä, tinkimättömiä periaatteita ja selkeä dna. 

Vierailija
1382/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut tuoda Suomeen vaatetusteollisuuden työntekijöitä halvemman työvoiman maista? Kuten esim. Ranskassa ja Italiassa tehdään. 

En tiedä, mutta herää kysymys onko tämä kannattavaa kylmässä suomessa. Täällä on perus elintason ylläpitäminenkin niin kallista, että lämpimissä maissa on halvempi tarjota majoitusta ja ruokaa. Eri asia sellaisessa tuotannossa, jota ei ole saatavilla muualta (esim. mustikka), mutta vaatteita voi ihan hyvin tehdä muuallakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LASKEMALLA VEROTUSTA JA POISTAMALLA BYROKRATIAA!!!

Vierailija
1384/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskihintainen vaate on minusta 50e - 170e  riippuen siitä mikä vaate on kyseessä. Takista voi maksaa vähän enemmänkin. Andiatan vaatteet on kalliimpia ja oletettavasti liian kalliita suurimmalle osalle.

Ei pysty eikä edes halua millään maksaa tuon enempää vaatteesta, jonka laadusta ei ole mitään takeita. Juhlamekko saa maksimissaan olla 150e, talvitakki 270e. Neuleen ja puolihameen ehdoton kipuraja on 120e.

Nämäkin hinnat mitä laitoin on minusta yläkanttiin ja maksaisin sangen mieluusti vähemmän. Jos tällä hinnoittelulla ei saa suomalaista, niin sitten en osta. Ei voi mitään.

Parhaat laadun takeet saa etsimällä vaatteet käsiinsä jälleenmyyjältä, jolloin voi tarkastella vaatteen saumoja ja muuta työtä. Materiaalista saa tietoa valmistajan verkkosivu

Eli sinulla on käyttövaatteita. Se on ok. Suomessa on kuitenkin aika rahallinen markkina, jos kaikki käyttävät vain käyttövaatteita. Ja se on siis ihan ok! Mutta turha odottaa, että teollisuus jotenkin kehittyisi, jos kuluttaa vain minimin ja ostaa senkin alesta. Mistä se teollisuus repii kasvurahansa, jostain pyhästä hengestäkö?

Vierailija
1385/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskihintainen vaate on minusta 50e - 170e  riippuen siitä mikä vaate on kyseessä. Takista voi maksaa vähän enemmänkin. Andiatan vaatteet on kalliimpia ja oletettavasti liian kalliita suurimmalle osalle.

Ei pysty eikä edes halua millään maksaa tuon enempää vaatteesta, jonka laadusta ei ole mitään takeita. Juhlamekko saa maksimissaan olla 150e, talvitakki 270e. Neuleen ja puolihameen ehdoton kipuraja on 120e.

Nämäkin hinnat mitä laitoin on minusta yläkanttiin ja maksaisin sangen mieluusti vähemmän. Jos tällä hinnoittelulla ei saa suomalaista, niin sitten en osta. Ei voi mitään.

Parhaat laadun takeet saa etsimällä vaatteet käsiinsä jälleenmyyjältä, jolloin voi tarkastella vaatteen saumoja ja muuta työ

Eli sinulla on käyttövaatteita. Se on ok. Suomessa on kuitenkin aika rahallinen markkina, jos kaikki käyttävät vain käyttövaatteita. Ja se on siis ihan ok! Mutta turha odottaa, että teollisuus jotenkin kehittyisi, jos kuluttaa vain minimin ja ostaa senkin alesta. Mistä se teollisuus repii kasvurahansa, jostain pyhästä hengestäkö?

Jos viitsisit vähän nähdä vaivaa lainausten suhteen, keskustelu voisi olla mahdollista.

Vierailija
1386/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaat laadun takeet saa etsimällä vaatteet käsiinsä jälleenmyyjältä, jolloin voi tarkastella vaatteen saumoja ja muuta työ

Kyllä todellakin minulla on käyttövaatteita, -mitä pitäisi olla?, jos minulle takinostajalle vastasit. 

Minulla on työn puolesta oltava myös iltapuku edustustilaisuuksiin, ja olenkin hankkinut muutaman vaihtoehdon, jotakin täyteen hintaan, jotakin alesta, kaikki suomalaisena. Yhden parhaista edustusvaatteistani olen ostanut täyteen hintaan ja sille kaksoiskappaleen myöhemmin -60% alesta. Kaikki nämäkin ovat käyttövaatteita, käyttöä vain on vähän harvemmin. Tuskinpa vaateteollisuus loukkaantuu, vaikken hankkinutkaan niitä vitriiniin. 

Ehkä muutaman mekon omistan, joita käytän etupäässä vapaa-ajalla, ja koska pidän niistä, en siksi, että olisi ns. pakko olla kaunista yllä. Moni niistäkin on kotimainen, ja tällä hetkellä kaikki vaikuttavat laadun puolesta hyviltä ratkaisuilta. Maksan mieluummin 150 € tai enemmänkin hyvästä, kauniista leningistä, kuin 80-120 € yhtä fiinistä, joka kuitenkin hajoaa käsiin.

Suurin osa mekoistanikin on sellaisia, että voin käyttää niitä joko töissä arkisemmissa tilaisuuksissa tai sitten kevyemmissä edustustilanteissa. Eli KÄYTTÖvaatteita. Kyllä. 

Vierailija
1387/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset eivät osaa tehdä/suunnitella tyylikkäitä vaatteita, jotka olisivat kohtuuhintaisia. Tähän kaatui aikoinaan myös kenkäteollisuus. Suomen suurin vaate/kenkäteollisuuden ostaja oli aikoinaan Neuvostoliitto, jonne kelpasi mikä vaan, kunhan tuotannot pystyttiin toimittamaan. Ajat on muuttuneet ja vain ruotsalaiset ovat sopeutuneet siihen ja ajan henkeen, tehden rahaa massiivisesti.

Neuvostoliittoon vietiin villavuosia naisten nahkasaappaita kumipohjalla. Kovin koristeellisia ne eivät olleet, mutta aina kuitenkin tehty laadukkaista aineista. Nykyään Suomeen tuodaan tekonahkaisia saappaita polyester-vuorella ja muovipohjilla. Ottaisin ilomielin ne neuvostonaisille tarjotun laatuiset saappaat itselleni. Nykyään joutuu nahkasaappaidenkin ostaja käyttämään saappaansa suutarilla laitattamassa kumipohjat ja -korkolaput ennen saappaiden käyttöä.

Vierailija
1388/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kiva kertoa, mikä on rumaa (ja ettei ole lihava), niin vaikea antaa esimerkkiä kauniista vaatteista 🤷

Niin, minäkin toivon niitä esimerkkejä kauniiksi mielletyistä vaatteista ja mielellään kuvien kera.

Vierailija
1389/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäisin kesä- ja hellevaatteina pitää pellavaa.

Ehkä joltakin pienellä valmistajalla on valikoimissaan?

Vielä en ole löytänyt.

Usealta kotimaiselta löytyy. Omistan näitä ja ovat tosiaan ihan parhaita kesävaatteita.

Vierailija
1390/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestämällä Kokoomusta jonka tavoitteena on muuttaa Suomi halpatyövoimamaaksi, Pohjolan Bangladeshiksi.

Tällöin vaatteiden tekokin muuttuu kannattavaksi 127e/kk palkalla.

Tämä on ehdottoman mahdottoman välttämätöntä, muuta vaihtoehtoa ei ole.

Vierailija
1391/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alpalta olen nyt tilannut pari neuletta. On hintaa mutta on kyllä mieleisiäkin. Tykkään collegesta mekkona mutta jotenkin en ole koskaan tykännyt siitä paitana. On minulla trikoopaitoja, mutta harvoista pidän. Arvelen että ne poistuu sitä mukaa kun neuletta tulee tilalle tai jotain muuta materiaalia. 

Vierailija
1392/1942 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatu ylös ja hinta alas. Miten, se täytyy yrittäjän itse keksiä.

Mä päätin tänään, että huollatan vanhan ompelukoneeni ja alan tekemään itse itselleni vaatteita. Sen verran olen joskus ommellut, että enköhän osaa vieläkin. Saanpahan ainakin just sitä mitä hakuankin.

Vierailija
1393/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimainen vaateteollisuus saadaan nousuun kun tehdään suomalaisten kokoisia! vaatteita, ja meille sopivissa väreissä. Hyvä leikkaus, joka pukee juuri meidän mallisiamme, olisi yksi taikakeino. Siinäpä se.

Juuri näitä vaatteita tehdään! Oletko käynyt katsomassa ja kokeilemassa, oletko tilannut? Kokoja löytyy useimmilla xs-xxl, toisilla suurempiakin, materiaaleja on laidasta laitaan, malleja myös. Valmistajia on trikoofirmoista Andiataan, ja neuleita tekee monet valmistajat. Tarjontaa on niin paljon että en keksi mitä puuttuisi. Siirryin suomalaisiin vaatteisiin useita vuosia sitten ja farkut on ainut jota en ole löytänyt. 

Mitä oikein haluatte? Kotimaisia vaatteita Henkkamaukalta hm-hintaan? Ostan vähän, mutta hyvää ja täydennän nettikirppislöydöillä. 

Vierailija
1394/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissiposkille esimerkiksi oma muoti ja hanskat kaikille pakolliseksi keikareiden ehdoilla.

Se olisi hyvä jos ei ne hanskat roikkuisi sitten liikaa, ja silikoneja saisi olla jos ei posket muuten riipukaan.

Vierailija
1395/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut tuoda Suomeen vaatetusteollisuuden työntekijöitä halvemman työvoiman maista? Kuten esim. Ranskassa ja Italiassa tehdään. 

En tiedä, mutta herää kysymys onko tämä kannattavaa kylmässä suomessa. Täällä on perus elintason ylläpitäminenkin niin kallista, että lämpimissä maissa on halvempi tarjota majoitusta ja ruokaa. Eri asia sellaisessa tuotannossa, jota ei ole saatavilla muualta (esim. mustikka), mutta vaatteita voi ihan hyvin tehdä muuallakin

Tämä halpatyövoima lankeaa meille veronmaksajille, joten ei kiitos tälle. Kun palkka ei riitä elämiseen, loput vedetään toimeentulotukena. Tätä se on jo suomalaisten halpatyöläisten ja osa-aikaisten kanssa. Työllä täytyy pystyä elämään. Jos jotain pitää muuttaa, on se työn verotus. 

Minusta hinnat on ok tiedostan, että suomalaisen vaatteen hinnasta noin 60% on veroa. Ellei jo enemmän? Nostan esimerkiksi hinnoittelusta Ommellisen, jonka  myös ompelee vaatteensa Suomessa. Mekkojen hinnat lähtee alle satasesta. Kankaat on laadukkaita ja vaatteet kestävät vuosia hyvänä. Ei minusta kohtuuttoman kallista. 

Vierailija
1396/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä halpatyövoima lankeaa meille veronmaksajille, joten ei kiitos tälle. Kun palkka ei riitä elämiseen, loput vedetään toimeentulotukena. Tätä se on jo suomalaisten halpatyöläisten ja osa-aikaisten kanssa. Työllä täytyy pystyä elämään. Jos jotain pitää muuttaa, on se työn verotus. 

Minusta hinnat on ok tiedo

Mut ne mallit! Jälleen kerran. Olisi heillä yksi mekko, jota voisin kokeilla mutta en tykkää sen leveästä pystykauluksesta. Venekaula-aukko korkealla pystykauluksella. Miten ihmeessä sen asettelee nätisti villatakin tai jakun alle?

Vierailija
1397/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaat laadun takeet saa etsimällä vaatteet käsiinsä jälleenmyyjältä, jo

Ei mitään. Mutta tässä ketjussa puhutaan vaateteollisuuden noususta ja se vaatii sitä, että niitä vaatteita käytettäisiin vähän enemmän kuin pakollinen minimi. Eli ketju ei kosketa sinua vaikka varmasti tykkäät omasta vaatesuhteestasi kertoakin.

Vierailija
1398/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä päätin tänään, että huollatan vanhan ompelukoneeni ja alan tekemään itse itselleni vaatteita. Sen verran olen joskus ommellut, että enköhän osaa vieläkin. Saanpahan ainakin just sitä mitä hakuankin.

Teollisuus ei kyllä yleensä kukoista laadulla, luksusmerkit kukoistavat. Ja kiitos kun demonstroit sitä, miksi suomessa ei toimi teollisuus: eihän ruokateollisuuskaan toimisi jos kaikki naiset pitäisivät omaa taikinajuurta ja keittäisivät mehunsakin itse omista omenoista. Tämä on nimenomaan teollisuuden vastaista toimintaa.

Vierailija
1399/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimainen vaateteollisuus saadaan nousuun kun tehdään suomalaisten kokoisia! vaatteita, ja meille sopivissa väreissä. Hyvä leikkaus, joka pukee juuri meidän mallisiamme, olisi yksi taikakeino. Siinäpä se.

Juuri näitä vaatteita tehdään! Oletko käynyt katsomassa ja kokeilemassa, oletko tilannut? Kokoja löytyy useimmilla xs-xxl, toisilla suurempiakin, materiaaleja on laidasta laitaan, malleja myös. Valmistajia on trikoofirmoista Andiataan, ja neuleita tekee monet valmistajat. Tarjontaa on niin paljon että en keksi mitä puuttuisi. Siirryin suomalaisiin vaatteisiin useita vuosia sitten ja farkut on ainut jota en ole löytänyt. 

Mitä oikein haluatte? Kotimaisia vaatteita Henkkamaukalta hm-hintaan? Ostan vähän, mutta hyvää ja täydennän nettikirppislöydöillä. 

He haluavat valittaa. Eivät mitään muuta :D

Vierailija
1400/1942 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teollisuus ei kyllä yleensä kukoista laadulla, luksusmerkit kukoistavat. Ja kiitos kun demonstroit sitä, miksi suomessa ei toimi teollisuus: eihän ruokateollisuuskaan toimisi jos kaikki naiset pitäisivät omaa taikinajuurta ja keittäisivät mehunsakin itse omista omenoista. Tämä on nimenomaan teollisuuden vastaista toimintaa.

Ei tarvitsisi tehdä kaikkea itse, jos teollisuus kuuntelisi potentiaalisia asiakkaita enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan