Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1341/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelijat on vaihdettava innovatiivisempiin. Suomalaiset tunnistaa ulkomailla nykyään kaavuista ja teltoista. Klassisuus ja laaatu takaisin vaatteissa.

Vierailija
1342/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen tyyli on muutakin kuin kuviollinen tunika ja leggarit. Kaikki ei asu maalla ja ole päiväkodissa töissä. Kertokaa kotimainen vaatevalmistaja, joka valmistaa suoria housuja eri pituuksilla, istuvia jakkuja, yksivärisiä peruspaitoja ja laadukkaita neuleita. Ja muissa väreissä kuin musta, tummansininen ja joku petrooli. Katsokaa nyt esim. Nansxx ja Vogxxxx kuoseja, kauhean voimakkaita värejä ja vahvoja kuvioita. Missä ovat yksiväriset vaatteet? 

Andiata, mutta on tyyris. Alennusmyynnistä voi jonkun vaatteen ostaa. Kuulemma Ruotsin kuninkaallisetkin käyttää Andiataa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus on toisaalta pielessä, jos tarkoitus on, että pienet yritykset menestyisivät.

Ei niinkään tarvita taiteellisia johtajia ja suunnittelijoita, vaan ammattilaisia, jotka ymmärtävät kaavoituksesta, markkinoinnista, kankaista ja mitä ihmiset oikeasti tarvitsevat Suomessa.

Suomessa olisi tärkeämpää valmistaa housuja, jotka toimivat esimerkiksi pyöräillessä töihin. Ei niinkään jotain kaunista liehuvaa mekkoa. Koska Suomessa pyöräillään paljon töihin. Tai takkeja joiden kanssa on sekä mukava seistä odottamassa bussia ja istua siellä bussissa. Vaatteita, jotka ulkona lämmittävät ja sisätiloissa eivät tee oloa tukalaksi. Suomessa lähes jokainen käyttää pipoa, kaulahuivia ja hanskoja, mutta ei nämä pienet firmat pidä edes sellaisia valikoimissa. Moni pyöreämpi nainen saattaisi tarvita alushousut, jotka estävät reisien hankaantumisen tai hupullisen kaulurin jne,

Suomalaiset ovat käytännöllistä kansaa ja sitä tiet

Lähes jokainen uudemman polven suomivaatefirma pitää (yleensä merino-) pipoa valikoimissaan, koska sitä todellakin ostetaan. 

Hinta ei ole korkea, kokovaihtelu on erittäin kohtuullista ja pipo on yksi ainoita Suomessa talvella ulkona näkyviä vaatekappaleita. Huivi on jo kalliimpi, mutta myös huiveja ja kaulureita on paljon tarjolla. 

Ja simppeli t-paitafrillamekko näköjään myy, myy, myy, muuten olisi taloudellinen harakiri tuottaa niitä siinä määrin kuin tuotetaan. 

Kritisoi vain, mutta yritä nyt jonkinlaista faktapohjaa edes pitää. 

Vierailija
1344/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa / Hollolassa Naisten Pukutehdas. NP.

Erityisesti Suomalaisen naisen mitoilla valmistetut kaavat.

Erittäin hyvin istuvia housuja ja jakun olen ostanut sieltä 

Juu, tämä on liike joka myy vaatteita rintaville ja isopeppuisille. Olen muutaman kerran kokeillut niiden vaatteita, eikä ne sovi mulle.

Vierailija
1345/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin ihan tavallisia kotimaisia laadukkaita aikuisen naisen perusvaatteita: suoraa housua, puseroa, paitaa, neuletta, takkia, juhla-asua. Koska olen rintava ja persevä tavan pullukka, toivon vaatteille D-mitoitusta ja istuvuutta muodokkaille ihmisille. Halpavaateketjut myyvät nuorisomuotia, mallit eivät sovi, kankaat ja kuosit ovat kamalia ja muutenkin pikamuoti - ei kiitos.

Keski-ikäisenä naisena minulla olisi varaa laittaa enemmän vaatteisiin rahaa. Mutta olen laiska shoppailija, koska on vaikea löytää istuvia vaatteita enkä jaksa kierrellä kaupoissa sovittelemassa. Käytän oikeastaan vain perusvaatteita ja vaihtelen ilmettä muilla asusteilla, kengillä jne. Jos löydän vaatteen, josta mistä pidän ja näyttää hyvältä päälläni, ostan aina useamman kappaleen.

Jos olisi yksi vaatemerkki, jonka tiedän olevan minulle sopivaa mallia ja mallisto ei jatkuvasti muuttuisi, voisin aina hakeutua vain kyseisen merkin kauppaan tai tilata netistä useamman peruspaidan ja -housut kerralla sen enempää muualta edes katsomatta.  

Vierailija
1346/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin ihan tavallisia kotimaisia laadukkaita aikuisen naisen perusvaatteita: suoraa housua, puseroa, paitaa, neuletta, takkia, juhla-asua. Koska olen rintava ja persevä tavan pullukka, toivon vaatteille D-mitoitusta ja istuvuutta muodokkaille ihmisille. Halpavaateketjut myyvät nuorisomuotia, mallit eivät sovi, kankaat ja kuosit ovat kamalia ja muutenkin pikamuoti - ei kiitos.

Keski-ikäisenä naisena minulla olisi varaa laittaa enemmän vaatteisiin rahaa. Mutta olen laiska shoppailija, koska on vaikea löytää istuvia vaatteita enkä jaksa kierrellä kaupoissa sovittelemassa. Käytän oikeastaan vain perusvaatteita ja vaihtelen ilmettä muilla asusteilla, kengillä jne. Jos löydän vaatteen, josta mistä pidän ja näyttää hyvältä päälläni, ostan aina useamman kappaleen.

Jos olisi yksi vaatemerkki, jonka tiedän olevan minulle sopivaa mallia ja mallisto ei jatkuvasti muuttuisi, voisin aina hakeutua vain kyseisen merkin kauppaan tai tilata netistä

Just tuossa edellä mainostettiin NP nimistä vaateliikettä. Suosittelen kokeilemaan. Niillä tosiaan on housuissa tilaa pepulle.

Vierailija
1347/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi yksi vaatemerkki, jonka tiedän olevan minulle sopivaa mallia ja mallisto ei jatkuvasti muuttuisi, voisin aina hakeutua vain kyseisen merkin kauppaan tai tilata netistä

Lisään vielä, että haluan vaatteita yksivärisenä ja ilman mitään koristeita. Kun mennään isompiin kokoihin, muuttuvat kuosit helposti mummomaisiksi kukkakuvioiksi. Tai sitten on jotain koristenappeja tms.  

Vierailija
1348/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoja ei ole kivoista vaatteista plus-kokoisille ja jos onkin, ne lopouvat heti. Isoille tehdään rumia ja sen värisiä, että tulle itänaapurin muoti nuoruuteni aikoihin mieleen. 

Itse en monestakaan syystä leopardi- tai tiikeriluviota isokokoisen kehoni verhoksi laittaisi vaikka mikä olisi.

Ja mieluummin ostan kalliimmalla kestävää laatua kuin jonkun riistetyn ihmisen(orjan) tekemää halpaa, joka tuskin pysyy hyvänä ensimmäistä pesua pitemmälle. Voi miettiä, kumpi lopulta tulee halvemmaksi.

Vierailija
1349/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani housunlahkeeseen

Vierailija
1350/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäisin kesä- ja hellevaatteina pitää pellavaa.

Ehkä joltakin pienellä valmistajalla on valikoimissaan?

Vielä en ole löytänyt.

Vierailija
1351/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoja ei ole kivoista vaatteista plus-kokoisille ja jos onkin, ne lopouvat heti. Isoille tehdään rumia ja sen värisiä, että tulle itänaapurin muoti nuoruuteni aikoihin mieleen. 

Itse en monestakaan syystä leopardi- tai tiikeriluviota isokokoisen kehoni verhoksi laittaisi vaikka mikä olisi.

Ja mieluummin ostan kalliimmalla kestävää laatua kuin jonkun riistetyn ihmisen(orjan) tekemää halpaa, joka tuskin pysyy hyvänä ensimmäistä pesua pitemmälle. Voi miettiä, kumpi lopulta tulee halvemmaksi.

Jos puhutaan pienistä valmistajista, pidettyjen vaatteiden kohdalla miltei kaikki koot loppuvat nopeasti. Toisinaan tekevät kuitenkin toisen erän. 

Olen tilannut lempparimerkkieni uutiskirjeet sähköpostiin, niin saan varmemmin mieleisiä vaatteita hankittua. 

Käytössä vaatteita haitarilla M-3XL / 44-54.

Vierailija
1352/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähintään yhtä paljon, ellei enemmän, on kommentteja, joissa valitetaan kotimaisten valmistajien liian isoja kokoja  ja toisten naisten liian isoja kehoja. 

Tarjonnan kokojakauma ei kuitenkaan vieläkään ole suhteessa suomalaisnaisten tilastollisiin mittoihin, vaan se keskittyy pieniin kokoihin, kuten Ylen eilinen juttu toteaa. 

Muiden kehojen arvostelua en kykene ymmärtämään lainkaan. Se on vastenmielistä ja ilkeää eikä Suomen vaateteollisuuttakaan sillä nosteta, joten jätän sen omaan arvoonsa.

Sen puolestaan ymmärrän kyllä, että harmittaa jos mieluisaa vaatetta ei saa omassa koossa. Liian suuret koot ovat yhtä lailla harmillinen asia kuin liian pienet, ja tässä törmätään edelleen siihen jo mainittuun tosiasiaan, että mikään pieni merkki ei pysty palvelemaan kaiken kokoisia asiakkaita. En i

Tuo väite, että suomalaisvalmistajien tarjonta ei kuvasta suomalaisten kokojakaumaa, on minusta vähän erikoinen, eikä jutussa tarjottu sen pohjaksi tilastotietoa, joten on vaikea tietää mitä väitteellä oikeasti tarkoitettiin. Eiköhän siellä Prismassa ja muiden isojen valmistajien sisäisillä suunnitteluosastoilla kuitenkin katsota todella tarkasti minkä kokoisia asiakkaat ovat ja tehdä täsmälleen sen kokoista tavaraa myyntiin.

Hyvä pointti, että suomalaisten suurimmat vaateliikkeet ovat Prismat, cittarit ja Tokmanni. Jännä, ettei se ole tullut ketjussa aiemmin esille. 

Toivottavasti näemme jutun, joka pureutuu tarkemmin aiheeseen. 

Vierailija
1353/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäisin kesä- ja hellevaatteina pitää pellavaa.

Ehkä joltakin pienellä valmistajalla on valikoimissaan?

Vielä en ole löytänyt.

Nakoa ja Nouki ainakin. Tietenkin myös Nanso. 

Nouki tekee kaiken työn Suomessa, paitsi tuskin kasvattaa pellavaansa tai sen puoleen puuvillaa ja villaakaan. 

Vierailija
1354/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti, että suomalaisten suurimmat vaateliikkeet ovat Prismat, cittarit ja Tokmanni. Jännä, ettei se ole tullut ketjussa aiemmin esille. 

Näiden lisäksi on sitten muutama ihan itsenäinenkin vaatevalmistaja vielä jäljellä, jotka tekevät juuri sitä mitä tässäkin keskustelussa peräänkuulutetaan: laaja kokovalikoima jonka pohjana on suomalainen mittataulukko, rehevälle naiselle optimoitu istuvuus, kestävät perusmateriaalit ja suurimmaksi osaksi yksiväriset kankaat, mallit sellaisia että menee moneen tilanteeseen mutta ei kuitenkaan pelkkiä trikootunikoita vaan ihan kunnon kangasvaatetta perinteisine yksityiskohtineen. Mieleen tulee ainakin Naisten Pukutehdas (NP) ja Voglia. NP on erityisen hyvä housuissa, joista tarjotaan useampaa erilaista mitoitusta sen lisäksi että kokoja on paljon. Onkohan muita vielä pystyssä?

Menkääpä nyt kaikki ketjun voivottelijat ostoksille etteivät nämäkin harvat yritykset lakkaa olemasta!

t. Alalla

Vierailija
1355/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani housinlahkeeseen

Vierailija
1356/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ostan kun tulee keskimittaiselle hoikalle naiselle sopivia yksivärisiä vaatteita.

Toistaiseksi ostan pääasiassa ulkomailla valmistettuja. Niillä on useammin paremmin mun kropalle sopiva mitoitus.

Vierailija
1357/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden lisäksi on sitten muutama ihan itsenäinenkin vaatevalmistaja vielä jäljellä, jotka tekevät juuri sitä mitä tässäkin keskustelussa peräänkuulutetaan: laaja kokovalikoima jonka pohjana on suomalainen mittataulukko, rehevälle naiselle optimoitu istuvuus, kestävät perusmateriaalit ja suurimmaksi osaksi yksiväriset kankaat, mallit sellaisia että menee moneen tilanteeseen mutta ei kuitenkaan pelkkiä trikootunikoita vaan ihan kunnon kangasvaatetta perinteisine yksityiskohtineen. Mieleen tulee ainakin Naisten Pukutehdas (NP) ja Voglia. NP on erityisen hyvä housuissa, joista tarjotaan useampaa erilaista mitoit

NP taitaa tehdä ainoastaan housuja nykyään?

Vogliaa moititaan syyttä suotta kuoseista, korkeintaan muutama raita ja ruutu löytyy, muuten yksiväristä  

Vierailija
1358/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin tuohon hyvään telttakaavoitusta koskevaan analyysiin yhden kohdan:

Suomessa on niin vähän ihmisiä että vaatteiden kaavoittaminen erikseen eri vartalotyypeille ei ole taloudellisesti kannattavaa.

Jotta vaatteen saa istuvaksi, on valittava millaisen vartalon päälle se "optimoidaan". Samalla luovutaan tietoisesti muun mallisten kuluttajien asiakkuudesta. Haasteet eivät pääty vielä tähän vaan tästä istuvasta vaatteesta tarvitaan tietenkin eri kokoja. Istuvan vaatteen sarjominen eri kokoihin - niin että nämä muut koot myös istuvat hyvin - ei ole aina helppoa. Mitä istuvampi (= monimutkaisempi) vaate, sitä haastavampaa tämä on, ja taas joudutaan hyväksymään että vaate ei istu edes kaikille valitun vartalotyypin edustajille, koska kaikilla saman mallisillakaan ihmisillä se koko ei kasva täsmälleen samalla tavalla. 

Mitä pienempiin tuotantomääriin mennään, sitä enemmän tuotteille tulee hintaa. Pieni määrä

Onko taloudellisesti kannattavaa tehdä telttoja, joita suurinosa kuluttajista ei osta? Ostaa mielummin ulkomaalaisten merkkien istuvampia vaatteita

Vierailija
1359/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko taloudellisesti kannattavaa tehdä telttoja, joita suurinosa kuluttajista ei osta? Ostaa mielummin ulkomaalaisten merkkien istuvampia vaatteita

Mikään vaate ei ole sellainen, jonka ostaa "suurin osa" suomalaisista. Jos ja kun niitä telttoja tehdään niin siitä voi jo päätellä että menevät hyvin kaupaksi. Eivät yrittäjät sentään niin hölmöjä ole että tuuppaavat markkinoille jatkuvasti sellaista tuotetyyppiä jota ei ole myyty.

Tämä tosiasia, että useimmat suomalaiset ostavat lähinnä ulkomaisia vaatteita, ei muutu sillä että suomalaiset vain alkavat tehdä vastaavia täällä. Miksi ei? Koska vaikka tuote muuten miellyttäisi suomalaista kuluttajaa niin hinta ei miellytä. Juuri tuossa pari viestiä ylempänä jonkun mielestä Andiatan vaatteet ovat liian kalliita. Andiata on kuitenkin keskihintaluokkaa edustava merkki ja tuotteet tehdään Virossa. Siitä halvemmaksi ei istuva ja laadukas vaate enää muutu ellei sitä tehdä epäeettisissä oloissa EU:n ulkopuolella.

t. Alalla 

Vierailija
1360/1942 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään vaate ei ole sellainen, jonka ostaa "suurin osa" suomalaisista. Jos ja kun niitä telttoja tehdään niin siitä voi jo päätellä että menevät hyvin kaupaksi. Eivät yrittäjät sentään niin hölmöjä ole että tuuppaavat markkinoille jatkuvasti sellaista tuotetyyppiä jota ei ole myyty.

Tämä tosiasia, että useimmat suomalaiset ostavat lähinnä ulkomaisia vaatteita, ei muutu sillä että suomalaiset vain alkavat tehdä vastaavia täällä. Miksi ei? Koska vaikka tuote muuten miellyttäisi suomalaista kuluttajaa niin hinta ei miellytä. Juuri tuossa pari viestiä ylempänä jonkun mielestä Andiatan vaatteet ovat liian kalliita. Andiata on kuitenkin keskihintaluokkaa edustava merkki ja tuotteet tehdään Virossa. S

Andiatan vaatteet ei ole millään mittarilla mitään keskihintaluokkaa. Tai sitten sun käsitys suomalaisten naisten tulotasosta on ihan harhautunut.

Keskihintainen vaate, mitä mieluiten ostettaisiin on jotain esimerkiksi Vilan ja Andiatan välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän