Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1261/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi on ylipainoinen. Ja selittyy hyvin se, että muumiteltat tekee kauppansa. Ylipaino on oikeasti merkittävä terveysriski, eikä sitä tulisi normalisoida. Se tulee yhteiskunnallekin kalliiksi kun ihmisille tulee juurikin lihavuudesta johtuvia sairauksia.

Entäs himo-urheilijoiden onnettomuudet ja loukkaantumiset? Ihan samalla tavalla työllistää terveydenhuoltoa ja on terveysriski. Itse ylipainoisena olen ollut kerran flunssassa tän

Kyllä kyllä. Ovathan persutkin eduskunnassa.

Vierailija
1262/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken painoväittelyn sekaan totean, että Patrik Borg toteaa kirjassaan Vinha perä: laihdutuksen myytit ja faktat, että painoluokan 26-29 naisilla ei ole mitään hätää jos vyötärönympärys on alle 90 senttiä ja ei ole verenpaineongelmia, rasva-arvojen ongelmia tai prediabetesta tai diabetesta.

Silloin pitää keskittyä syömään terveellisesti eikä laihduttelemaan, joka sotkee aineenvaihdunnan. Lievästi ylipainoiset eivät tarvi terveydenhuollon palveluita Bergin mukaan yhtään sen enempää kuin normaalipainoisetkaan jos he syövät ravitsemussuositusten mukaan, liikkuvat suositusten mukaan ja nuo aluksimainitut arvot ovat normaalit. 

Uskallan väittää, että näiden anonyymipalstojen läskiviha ja toisten ihmisten ulkonäön haukkuminen ajaa monet normaalipainoisetkin laihduttelemaan.

Ihan koko teollisuutta, joka mitoittaa mallistonsa maksavien asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Tervetuloa sinäkin kentälle peuhaamaan, jos asiantuntijuutta riittää yhtä paljon kuin palautetta.

Koko teollisuutta?

L*État, c*est moi 🥲😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken painoväittelyn sekaan totean, että Patrik Borg toteaa kirjassaan Vinha perä: laihdutuksen myytit ja faktat, että painoluokan 26-29 naisilla ei ole mitään hätää jos vyötärönympärys on alle 90 senttiä ja ei ole verenpaineongelmia, rasva-arvojen ongelmia tai prediabetesta tai diabetesta.

Silloin pitää keskittyä syömään terveellisesti eikä laihduttelemaan, joka sotkee aineenvaihdunnan. Lievästi ylipainoiset eivät tarvi terveydenhuollon palveluita Bergin mukaan yhtään sen enempää kuin normaalipainoisetkaan jos he syövät ravitsemussuositusten mukaan, liikkuvat suositusten mukaan ja nuo aluksimainitut arvot ovat normaalit. 

Uskallan väittää, että näiden anonyymipalstojen läskiviha ja toisten ihmisten ulkonäön haukkumi

Juuri niin. Ateljeeompelijatkin mitoittavat tuotteensa maksavien asiakkaiden mukaan. Jos kokoja ei ole, niin...

Vierailija
1264/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin kestävän kehityksen vaatekaapin rakentamisen Nudgen liikkeestä lähes kymmenen vuotta sitten. Muistan, kun kävin siellä viimeisen kerran. Katselin silloin farkkuja ja totesin myyjälle, että jos teillä ei ole mun kokoja, mä en voi tuoda teille mun rahoja.

Monta hyvää vaatetta ehdin Nudgesta hankkia, ja osa on minulla vieläkin. Liike kuitenkin lopetti. Ajattelen, että yksi suuri syy sille on, että iso osa sen valikoimasta oli liian pientä kokoa liian suurelle osalle sen asiakaskuntaa. 

Niin, ja miksi menet kertomaan tällaista kyseiseen kauppaan? Et kai mene kalastusliikkeeseenkään sanomaan, että jos teillä ei ole hevosenruokaa, niin vien rahani muualle. Turhaan itsestäänselvyyksiä ilmaan latelet. He ovat tehneet sen päätöksen jo ajat sitten, etteivät halua rahojasi, jos evät valmista kokoasi.

En ole ihan varma, kysytkö tosissasi, vai yritätkö vain loukata. Nudge oli jälleenmyyjä, ei valmistaja (minkä varmaankin tietäisit, jos toimisit vaatealalla Suomessa).

Annoin palautetta, koska kokemukseni mukaan se johtaa usein positiiviseen muutokseen. Olen itsekin yrittäjä, ja kuuntelen asiakkaitani. 

Koin oudoksi, että saatoin ostaa liikkeestä kotimaiset samettihousut tai puuvilla-silkkikimonon, tai Euroopassa valmistetun farkkutakin, mutta farkuista mikään koko ei mennyt edes puolireiteen. Huomasin myös, että valikoimiin oli tullut useita merkkejä, joita minun ei kannattanut edes sovittaa. 

Ostin seuraavat vaatteeni muualta, ja päivänä muutamana Yrjönkatua kävellessäni huomasin liikkeen lopettaneen. 

Outi Pyyn instastoryista löytyy kiinnostavaa pohdintaa Ylen jutussa mainitusta naisten vaatekokojakaumasta ja siitä, miten se vertautuu tällä hetkellä toimivien (ja menestyvien) kotimaisten yritysten mitoitukseen. Ehkä Nudgenkin tarina jatkuisi vielä, jos se olisi ottanut asiakkaidensa koot huomioon hieman paremmin.

Sama

Vierailija
1265/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaiset firmat tekee printtejä, jotka monesti ihan jees, mutta hienoihin leikkauksiin ei panosteta, siksi en osta. en halua kulkea säkissä, en ole lihava kuten suurin osa suomalaisnaisista nykypäivänä.

Vierailija
1266/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kiva kertoa, mikä on rumaa (ja ettei ole lihava), niin vaikea antaa esimerkkiä kauniista vaatteista 🤷

Vierailija
1267/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin vaatteiden pitäisi olla kauniita ja sellaisia, että niitä haluttaisiin ostaa. Ainoa merkki, joka tekee kauniita vaatteita on Andiata. Vaatteita tuskin valmistetaan Suomessa? En ole ostanut mitään suomalaista paitsi muutaman esiliina varmaan kolmeenkymmeneen vuoteen, niin kauheita kaikki suomalaiset vaatteet ovat.

Vierailija
1268/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin kestävän kehityksen vaatekaapin rakentamisen Nudgen liikkeestä lähes kymmenen vuotta sitten. Muistan, kun kävin siellä viimeisen kerran. Katselin silloin farkkuja ja totesin myyjälle, että jos teillä ei ole mun kokoja, mä en voi tuoda teille mun rahoja.

Monta hyvää vaatetta ehdin Nudgesta hankkia, ja osa on minulla vieläkin. Liike kuitenkin lopetti. Ajattelen, että yksi suuri syy sille on, että iso osa sen valikoimasta oli liian pientä kokoa liian suurelle osalle sen asiakaskuntaa. 

Niin, ja miksi menet kertomaan tällaista kyseiseen kauppaan? Et kai mene kalastusliikkeeseenkään sanomaan, että jos teillä ei ole hevosenruokaa, niin vien rahani muualle. Turhaan itsestäänselvyyksiä ilmaan latelet. He ovat tehneet sen päätöksen jo ajat sitten, etteivät halua rahojasi, jos evät valmista kokoasi.

Nykypäivänä ei ole korrektia antaa palautetta ellei sitä erikseen pyydetä.

Onko sinulla psykoosisairaus, kun kehittelet tarinoita, missä sinun tottelemisesi pelastaisi maailmoja? Yritys saattoi muuttaa, vaihtaa nimeä, yrittäjä saattoi hypätä frachisingiin, kuka tietää. Ei kuulu kuluttajille mitä yrittäjät tekevät. Ekoyritykset eivät ole myöskään yleensä sen kannattavampia kuin käsityöyrityksetkään.

Vierailija
1269/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa nyt sitten tähän ketjuun suomalaisia muotiyrityksiä, joista olette tykänneet ja joita voitte kehua tai suositella muillekin?

Kaikki tietää Nansot ja Marimekot, mutta niitä pienempiä ja vähemmän tunnettuja olisi kiva kuulla!

Törmäsin hiljattain Ruusa Designiin, jolla oli talvimallistossa upea villakangastakki. Vaatteet ommellaan Suomessa. Jään seuraamaan mielenkiinnolla vaikka hinnat menee yli budjettini. Väriä ja omaperäisyyttä. 

https://www.ruusadesign.com/

Tässä just tiivistyy se, miksi suomalaisia vaatteita on nihkeä ostaa. Ne on suunniteltu räväköille, 40-60v lastentarhanopettajille. Eli niille, jotka haluavat käyttää graafisia kuoseja, kirkkaita värejä, omaperäisiä muotoja jne.

Nyt mä en oikeasti ymmärrä tätä valitusta. Tuon linkatun merkin vaatteet olivat kaikki yksivärisiä, yhtä ainoaa kuosia en nähnyt, luonnonmateriaaleista (pellava, villa ja silkki) kudotusta kankaasta tehtyjä eli ei trikoota, kauniisti leikattuja vaatteita monilla yksityiskohdilla eli ei suoralinjaisia laatikkomalleja eikä tainnut yhtään tunikaakaan olla joukossa.

Lastentarhanopettajat eivät todellakaan käytä työssä tuollaisia vaatteita vaan juurikin niitä trikoita joissa voi hyvin kumarrella eikä haittaa vaikka tulisi tahroja (tiedän koska olen itse alalla).

Vierailija
1270/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alpa myy EUssa valmistettuja neuleita, vain luonnonkuituja ja paljon värejä. Ekologisuus ja kestävyys vahvasti läsnä toiminnassa. Ovat hyvin kestäviä ja kauniita, hinta tietysti korkeampi mutta vanhin neule on yli 8v ja uuden näköinen. Vielä kun vastaava merkki löytyisi muille kuin neuleille.

Ja miten sellainen yritys pysyy pystyssä joka myy tuota tahtia vaatteita?

Tässähän se. Eettisyydestä ja ekologisuudesta kovasti puhutaan, mutta yksikään kuluttajatuotteita tekevä firma ei pysy pystyssä sillä että asiakas ostaa yhden tuotteen kerran viidessä vuodessa.

Vierailija
1271/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin nopeasti Ruusa Designin vaatteita. Ei toimi, paitsi vaatemallin päällä. Vaatteen pitää joustaa. Ihmiset ovat ihan eri mallisia ja kokoisia.  Yhdestä muotista ei voi vaatetta puristaa. 

Materiaalissa pitää olla joustavuutta. Niinkuin urheiluvaatteissa. Se on tämän hetken juttu. Materiaalikehittelyä yliopistotasolla tarvitaan. 

Laadusta maksetaan. 

Tämä on ihan mahdoton yhtälö. Yhtäältä valitetaan että suomivaatteet ovat muodottomia trikoosäkkejä. Sitten kun tehdään kudotusta kankaasta kauniisti leikattuja vaatteita vyötärösaumoilla ja muotolaskoksilla niin valitetaan että vaatteen pitää joustaa eli sen pitääkin olla elastaanista trikoota.

Voisko olla niin että yksi merkki tekisi yhdenlaisia vaatteita yhdelle asiakaskunnalle ja toinen toisenlaisia vaatteita toisille? On ihan mahdotonta yrittää tehdä kaikkea kaikille ellei ole H&M:n tyylinen jätti, ja sellainen on Suomessa mahdotonta.

Vierailija
1272/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma kotimaisessa vaateteollisuudessa omalta osaltani ei ole hinta vaan tyyli. En minä ostaisi niitä millään hinnalla, koska eivät sovi tyyliini. Olen lähemmäs nelikymppinen. Tuntuu, että ikäisilleni suunnatuissa vaatteissa on aina se ajatus, että tämän ikäiset alkaa olla jo pulskia tanttoja. Ei ne vaatteet hoikalle sovi. Ja tekevät minun mielestä monesta koosta riippumatta vaan paljon vanhemmat näköisen.

Itse olen ostanut parilta samalta (ulkomaiselta) merkiltä lähes kaikki vaatteeni jo parikymppisestä lähtien. Monet saman ikäiset tutut on aina käyttäneet ketjuliilkkeiden vaatteita ja käyttävät edelleen, vaikka ovat työelämässä ja omaisuutta keränneet jo vuosia. Varmaan osittain syynä on piheys, mutta myös se, että oma tyyli on muotoutunut eikä siitä halua/osaa luopua vaan suomalaisuuden takia. Ja tämän ikäisenä sitä enimmäkseen ostaa vain korvatakseen jonkun kuluneen kotikäyttöön siirtyneen. Ei silloin voi ostaa yht

Olis kiva jos näissä viesteissä mainittaisiin merkit nimeltä, niin pääsisi katsomaan, minkälaiset vaatteet on kirjoittajan mielestä nuorekkaita ja istuvia. 

Täällä valitetaan että suomivaatteet ovat muodottomia säkkejä, niin linkatkaa nyt sellaisia vaatteita, jotka eivät ole.

Vierailija
1273/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatealan ammattilaisena/sisäänostajana voin kertoa että kukaan ei osta enää mitään paitsi pilkkahinnalla. Uutuudetkin myydään halvalla pois jotta saa laskut maksettua. Suomalaisuudesta tai edes eurooppalaisesta tai edes jossain muualla kuin kiinassa valmistetuista ei suostuta maksamaan. Joka ei nyt myy halvalla, menee konkurssiin. En tiedä mitä asialle voi tehdä mutta kauaa ei ole kauppoja tätä menoa. 

Menin katsomaan tätä Ruusa merkin nettisivua, enkä oikeastaan kyllä ihmettele miksei moni enää osta suomalaista. 229€ kuminauha vyötäröllisistä pellavahousuista. Väri oli lämmin pinkki. Oikein nätit, mutta kai jokainen ymmärtää miksei tavismamma voi ajatella ostavansa kerranvuodessa pinkin värisiä pellavahousuja itselleen tms. Se 230€ on monelle koko vuoden vaatebudjetti.

Suomessa ei voi tehdä vaatteita sillä mentaliteetillä, että ihmiset voivat ostaa yli 2

Ei nuo Ruusan vaatteet olekaan tavismammoille tarkoitettu. Ei kaikkien merkkien tarvitse tehdä kaikkea kaikille, on ihan fiksua erikoistua.

Vierailija
1274/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma kotimaisessa vaateteollisuudessa omalta osaltani ei ole hinta vaan tyyli. En minä ostaisi niitä millään hinnalla, koska eivät sovi tyyliini. Olen lähemmäs nelikymppinen. Tuntuu, että ikäisilleni suunnatuissa vaatteissa on aina se ajatus, että tämän ikäiset alkaa olla jo pulskia tanttoja. Ei ne vaatteet hoikalle sovi. Ja tekevät minun mielestä monesta koosta riippumatta vaan paljon vanhemmat näköisen.

Itse olen ostanut parilta samalta (ulkomaiselta) merkiltä lähes kaikki vaatteeni jo parikymppisestä lähtien. Monet saman ikäiset tutut on aina käyttäneet ketjuliilkkeiden vaatteita ja käyttävät edelleen, vaikka ovat työelämässä ja omaisuutta keränneet jo vuosia. Varmaan osittain syynä on piheys, mutta myös se, että oma tyyli on muotoutunut eikä siitä halua/osaa luopua vaan suomalaisuuden takia. Ja tämän ikäisenä sitä enimmäkseen ostaa vain korvatakseen jonkun kuluneen

Olis kiva jos näissä viesteissä mainittaisiin merkit nimeltä, niin pääsisi katsomaan, minkälaiset vaatteet on kirjoittajan mielestä nuorekkaita ja istuvia. 

Täällä valitetaan että suomivaatteet ovat muodottomia säkkejä, niin linkatkaa nyt sellaisia vaatteita, jotka eivät ole.

No näinpä, ihan ulkkarimerkki kelpaisi mainiosti. 

Millaisia vaatteita ostatte? 

Vierailija
1275/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi tässä ketjussa on korostunut kaksi keskeistä syytä, miksi suomalinen vaate ei kelpaa: 1. Kaavoitus ja 2. Hinta-laatusuhde.

Citymarketilla, tokmannilla ja s-ryhmällä on omia in house mallistoja. Keskituloiselle bulkkikuluttajalle voisi löytyä tuottaja jostakin näistä. Joku prisma saattaisi olla innokkaampi ottamaan huomioon plus-kootkin, kuin designer-brändi. Muoti ei ole vain se tuote. Oleellinen osa muotia on erottautuminen, umivormuuntuminen, henkilöbrändi. Vaatteet jotka näyttävät hyvältä yhden päällä eivät sovi toiselle vartalotyypille ja sen mallin mitoissa olevan tai taviksen kiinnostus käyttää brändiä laskee, jos samaa tuotetta käyttää xxxl-henkilö. 

Selvästikään ei ole edes käsitystä, mitä tarkoitetaan kaavoituksella. Ehkä sitä ei Aalto-yliopistossa opeteta? Ei liity nyt mitenkään pluskokoihin eikä muotiin. Eikä hinta-laatusuhdekaan liity suoraan siihen, mihin hintasegmenttiin tuote sijoittuu, vaan tuote voi olla minkä hintainen vain, kunhan hinta on suhteessa laatuun.  Vartalotyypillä ole myöskään tekemistä sen kanssa, onko kyseessä xs- vai xxl-koko. Suomalaiset vaatteet ovat liian usein telttamallisia. Ne voivat istua kohtalaisesti sellaiselle vartalotyypille, joka on yläosasta pieni (päärynävartalo, poikamainen suora vartalo tai omenavartalo) mutta näyttävät rumilta tiimalasivartaloisella, varsinkin jos teltan joutuu kuromaan vyöllä, ja ihan kamalilta T-vartaloisella, joka on yläosasta leveämpi ja lantiosta kapea. Kuten vaikka kruununprinsessa Victoria. Andiata on mukava poikkeus joukossa, Andiatan vaatteet on hyvin kaavoitettuja. 

Vierailija
1276/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin nopeasti Ruusa Designin vaatteita. Ei toimi, paitsi vaatemallin päällä. Vaatteen pitää joustaa. Ihmiset ovat ihan eri mallisia ja kokoisia.  Yhdestä muotista ei voi vaatetta puristaa. Materiaalissa pitää olla joustavuutta. Niinkuin urheiluvaatteissa. Se on tämän hetken juttu. Materiaalikehittelyä yliopistotasolla tarvitaan. Laadusta maksetaan. 

Tämä on ihan mahdoton yhtälö. Yhtäältä valitetaan että suomivaatteet ovat muodottomia trikoosäkkejä. Sitten kun tehdään kudotusta kankaasta kauniisti leikattuja vaatteita vyötärösaumoilla ja muotolaskoksilla niin valitetaan että vaatteen pitää joustaa eli sen pitääkin olla elastaanista trikoota.

Voisko olla niin että yksi merkki tekisi yhdenlaisia vaatteita yhdelle asiakaskunnalle ja toinen toisenlaisia vaatteita toisille? On ihan mahdotonta yrittää tehdä kaikkea kaikille ellei ole H&M:n tyylinen jätti, ja sellainen on Suomessa mahdotonta.

Miksi se on muka Suomessa mahdotonta, vaikka on Ruotsissa mahdollista? Tätä ei voi käsittää. 

Vierailija
1277/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mataliapalkkoja nostamalla. Ei pysty kuluttamaan kun olen köyhä. Rikkaat vaan sijoittaa ja matkustelee niin ne rahat ei hyödytä.

Tietenkin perustulo voisi auttaa. Osa-aika työntekijät ja mikroyrittäjät pärjäisivät paremmin niin ei tarvi kaikkea ostaa halpaketjujen Alesta. 

Itse en ole valmis maksamaan vaatteesta yli 20€ ja tämän hintaisiakin vaatteita ostan muutamat vuodessa. Kotimaisia vaatteita saisin vain yhden vuodessa ja se ei oikein riitä.

Vierailija
1278/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin nopeasti Ruusa Designin vaatteita. Ei toimi, paitsi vaatemallin päällä. Vaatteen pitää joustaa. Ihmiset ovat ihan eri mallisia ja kokoisia.  Yhdestä muotista ei voi vaatetta puristaa. 

Materiaalissa pitää olla joustavuutta. Niinkuin urheiluvaatteissa. Se on tämän hetken juttu. Materiaalikehittelyä yliopistotasolla tarvitaan. 

Laadusta maksetaan. 

Voisko olla niin että yksi merkki tekisi yhdenlaisia vaatteita yhdelle asiakaskunnalle ja toinen toisenlaisia vaatteita toisille? On ihan mahdotonta yrittää tehdä kaikkea kaikille elle

Sitten kun suosittelee villasekoitetta jossa joustoa, niin av-mammat kilahtavat että suomenlampaan villapaitaanko tässä pitää pukeutua. 

"Voisko olla niin että yksi merkki tekisi yhdenlaisia vaatteita yhdelle asiakaskunnalle ja toinen toisenlaisia vaatteita toisille? On ihan mahdotonta yrittää tehdä kaikkea kaikille ellei ole H&M:n tyylinen jätti, ja sellainen on Suomessa mahdotonta."

Tämä on todellisuus koko ajan. Eivät nämä valittajat ole ostamassa yhtään mitään, vaan valittamassa. Ala toimii juuri niin kuin pitääkin, ja kuten perinteeseen kuuluu, koirat haukkuvat.

Vierailija
1279/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi tässä ketjussa on korostunut kaksi keskeistä syytä, miksi suomalinen vaate ei kelpaa: 1. Kaavoitus ja 2. Hinta-laatusuhde.

Citymarketilla, tokmannilla ja s-ryhmällä on omia in house mallistoja. Keskituloiselle bulkkikuluttajalle voisi löytyä tuottaja jostakin näistä. Joku prisma saattaisi olla innokkaampi ottamaan huomioon plus-kootkin, kuin designer-brändi. Muoti ei ole vain se tuote. Oleellinen osa muotia on erottautuminen, umivormuuntuminen, henkilöbrändi. Vaatteet jotka näyttävät hyvältä yhden päällä eivät sovi toiselle vartalotyypille ja sen mallin mitoissa olevan tai taviksen kiinnostus käyttää brändiä laskee, jos samaa tuotetta käyttää xxxl-henkilö. 

Selvästikään ei ole edes käsitystä, mitä tarkoitetaan kaavoituksella. Ehkä sitä ei Aalto-yliopistossa opeteta? Ei lii

Aallossa koulutetaan suunnittelijoita, mallimestarit ovat kaavoittajia. Vähän niinkuin arkkitehti ja insinööri. Ei suunnittelijan kannata tuhlata aikaansa millimetrien perässä juoksemiseen, vaan hänen työnsä on olla perillä trendeistä ja luoda niitä, uudistaa alaa, ymmärtää ja hallita kokonaisuutta, mallistoa ja brändiä. Isoissa firmoissa saattaa tietysti olla erikseen brand manager, jos mallistoja on useita.

Tosiasia on se, että hyvännäköisen vartalon päällä kaikki näyttää hyvältä. Jos vartalo ja asiakkaan itsetunto on ongelmallinen, se vaate ei näitä korjaa, eikä tällaista asiakasta kannata edes kosiskella, sillä aiheuttaa todennäköisemmin persnettoa kuin voittoa yritykselle.

Vierailija
1280/1942 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lääketeollisuudessa koska en ole tyhmä ja sairas. Mutta tuo "tehkää isoille vaatteita" on kuulunut jo monta vuotta ja aallosta valmistuu suunnilleen joka toinen vuosi suunnittelija, joka haluaa tehdä isoille. Mikseivät menesty? Eivätkö isot olekaan hyviä ja varakkaita asiakkaita, kuten isosuisesti väittävät? Viimeisimmän ison valmistuneen äiti kirjoitti isosuisesti hesariin samanlaisen kerjuukirjoituksen, että pitäisi saada rahaa ja apua isolle suunnittelijatytölle.

Mesenaatin kautta brändiä pystyyn vaan, niin saatte mitä haluatte. On isoja suunnittelijoita ja isoja asiakkaita. En minä urheilijana ymmärrä teidän metaboliikastanne yhtään mitään ja mitoituskin on vaativaa, hoikka kun voi laittaa päälle melkeinpä mitä vaan ja näyttää hyvältä. Teillä näitä kriteereitä riittää, pitää olla oikea kuosi ja oikea mittasuhde. Hankalalta kuulostaa ja valitusta riittää. Me muut vaan ostamme mitä sattuu ja näytämme tosi hyvältä. Mutta joku iso varmaan pystyy suunnittelemaan kaikille isoille sopivan malliston.

En ole tässäkään ketjussa mitenkään korostuneesti huomannut sellaista, että olisi pyydetty tekemään isoille vaatteita. Mutta sen sijaan tosi moni on tuonut esiin, että suomalaiset vaatteet ovat huonosti istuvia, telttamaisia tai kaavoituksessa olisi parantamista. Ei ne näytä normaalivartaloisenkaan päällä hyviltä. Siksi ne jäävät ostamatta. Suurin osa ei osta mitä sattuu, varsinkaan jos suomalainen vaate kuitenkin maksaa useita satoja euroja. Eikä suurin osa asiakkaista tosiaan ala mitään brändejä laittamaan pystyyn, vaan ostaa sitten ulkomaalaisia vaatteita. Tämä kritiikki kannattaisi ottaa nyt vastaan. Voisi myös miettiä, miksi muualla onnistutaan kaavoittamaan hyvin istuvia vaatteita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän