Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1221/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi tässä ketjussa on korostunut kaksi keskeistä syytä, miksi suomalinen vaate ei kelpaa: 1. Kaavoitus ja 2. Hinta-laatusuhde.

Jos tuo ylipainojankkaaja edustaa suomalaista vaatetusteollisuutta tai suunnittelijoita, niin huonosti menee kyllä sitten jatkossakin. Jos ei ole edes halua kuunnella suurinta osaa asiakkaita, niin kovin käy pieneksi tuo suomalaisen asiakaskunnan piiri. Puolet suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, ei silti välttämättä lihavia, ja tämä kannattaa ottaa huomioon. Lisäksi tässä ihan sivuhuomautuksena, että muodokas voi olla myös olematta ylipainoinen, ja silloin nuo telttamalliset marimekot sun muut ei näytä hyviltä päällä, vaan saavat kauniin vartalon näyttämään tynnyriltä. Ei kannata ihmetellä, miksi kauppa ei käy, jos vaate ei näytä hyvältä päällä. 

Samoin hinta-laatusuhteen arvostelijat on vaiennettu väitteillä, että vaate pitäisi

Alalla toimineena olen kuullut tätä plus-kokoisten toivetta tehdä heille ja palvella ensisijaisesti heitä vaikka kuinka kauan. Mutta kun muoti ei toimi niin. Sen on pakko mennä ensiksi sille parhaimman näköiselle ja seksikkäimmälle ja siitä brändiltä toiselle, sillä muuten se ei myy. Jos järjestyksen kääntää ja xxxl-henkilö yrittää ottaa muodin johtoasemaa niin kukaan ei seuraa, ja trendialto oli siinä. Suunnittelijan työ ei tuota sitä samaa tulosta kuin niin, että se trendi siirtyy mallilta taviksille ja vasta viimeisenä tokmannille. Ei adidaskaan maksa xxxl-kokoisille esiintymisestä heidän tuotteissaan vaan huippu-urheilijoille. Ymmärrättekö?

Mikään ei myöskään estä xxxl-ihmisiä pedustamasta itse omaa brändiä. Jos heillä riittää ostovoimaa niin varmaan sieltä löytyy pätäkkää laittaa pystyyn brändikin, missä voi yrittää olla ihan juuri niin trendin etunenässä kuin haluaa

Vierailija
1222/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi tässä ketjussa on korostunut kaksi keskeistä syytä, miksi suomalinen vaate ei kelpaa: 1. Kaavoitus ja 2. Hinta-laatusuhde.

Jos tuo ylipainojankkaaja edustaa suomalaista vaatetusteollisuutta tai suunnittelijoita, niin huonosti menee kyllä sitten jatkossakin. Jos ei ole edes halua kuunnella suurinta osaa asiakkaita, niin kovin käy pieneksi tuo suomalaisen asiakaskunnan piiri. Puolet suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, ei silti välttämättä lihavia, ja tämä kannattaa ottaa huomioon. Lisäksi tässä ihan sivuhuomautuksena, että muodokas voi olla myös olematta ylipainoinen, ja silloin nuo telttamalliset marimekot sun muut ei näytä hyviltä päällä, vaan saavat kauniin vartalon näyttämään tynnyriltä. Ei kannata ihmetellä, miksi kauppa ei käy, jos vaate ei näytä hyvältä päällä. 

Samoin hinta-laatusuhteen arvostelij

Alalla toimineena olen kuullut tätä plus-kokoisten toivetta tehdä heille ja palvella ensisijaisesti heitä vaikka kuinka kauan. Mutta kun muoti ei toimi niin. Sen on pakko mennä ensiksi sille parhaimman näköiselle ja seksikkäimmälle ja siitä brändiltä toiselle, sillä muuten se ei myy. Jos järjestyksen kääntää ja xxxl-henkilö yrittää ottaa muodin johtoasemaa niin kukaan ei seuraa, ja trendialto oli siinä. Suunnittelijan työ ei tuota sitä samaa tulosta kuin niin, että se trendi siirtyy mallilta taviksille ja vasta viimeisenä tokmannille. Ei adidaskaan maksa xxxl-kokoisille esiintymisestä heidän tuotteissaan vaan huippu-urheilijoille. Ymmärrättekö?

Mikään ei myöskään estä xxxl-ihmisiä pedustamasta itse omaa brändiä. Jos heillä riittää ostovoimaa niin varmaan sieltä löytyy pätäkkää laittaa pystyyn brändikin, missä voi yrittää olla ihan juuri niin trendin etunenässä kuin haluaa

Spekuloit asioista, jotka ovat tapahtuneet ja tapahtuvat jo. 

Myös pluskoon vaikuttajilla on diilejä urheiluvalmistajien kanssa. Tästähän oli takavuosina skandaalikin, kun kaltaisesi ihmiset traumatisoituivat nähtyään Niken vaatteita isokokoisen sovitusnuken yllä,

Minä olen lakannut ostamasta brändeiltä, jotka eivät käytä plus- tai keskikoon malleja. Ei ollut tietoinen päätös, yhtäkkiä vain huomasin, ettei nollakoon kuvasto enää puhuttele. En koe jääneeni mistään paitsi. 

Yhä useampi valmistaja viittaa kintaalla niille kuluttajille, jotka saavat paskahalvauksen pyöreän tai lihavan mallin nähdessään ja vaihtavat kauppaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo ylipainojankkaaja edustaa suomalaista vaatetusteollisuutta tai suunnittelijoita, niin huonosti menee kyllä sitten jatkossakin. Jos ei ole edes halua kuunnella suurinta osaa asiakkaita, niin kovin käy pieneksi tuo suomalaisen asiakaskunnan piiri. Puolet suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, ei silti välttämättä lihavia, ja tämä kannattaa ottaa huomioon. Lisäksi tässä ihan sivuhuomautuksena, että muodokas voi olla myös olematta ylipainoinen, ja silloin nuo telttamalliset marimekot sun muut ei näytä hyviltä päällä, vaan saavat kauniin vartalon näyttämään tynnyriltä. Ei kannata ihmetellä, miksi kauppa ei käy, jos vaate ei näytä hyvältä päällä.&

Spekuloit asioista, jotka ovat tapahtuneet ja tapahtuvat jo. 

Myös pluskoon vaikuttajilla on diilejä urheiluvalmistajien kanssa. Tästähän oli takavuosina skandaalikin, kun kaltaisesi ihmiset traumatisoituivat nähtyään Niken vaatteita isokokoisen sovitusnuken yllä,

Minä olen lakannut ostamasta brändeiltä, jotka eivät käytä plus- tai keskikoon malleja. Ei ollut tietoinen päätös, yhtäkkiä vain huomasin, ettei nollakoon kuvasto enää puhuttele. En koe jääneeni mistään paitsi. 

Yhä useampi valmistaja viittaa kintaalla niille kuluttajille, jotka saavat paskahalvauksen pyöreän tai lihavan mallin nähdessään ja vaihtavat kauppaa :)

Kirjoitin syksyllä Swedish Stockingille, että toivoisin näkeväni heillä muitakin kuin hoikkia malleja. 

Sain vastauksen ja muutaman viikon kuluttua heidän instaansa oli ilmestynyt kuvia edes hieman muhkummista ihmisistä. Kenties en ollut ainoa :)

Esim

https://www.instagram.com/p/DBWgyZyi_Og/?igsh=MTY5cThveHh1dmpzZA==

Vierailija
1224/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin kestävän kehityksen vaatekaapin rakentamisen Nudgen liikkeestä lähes kymmenen vuotta sitten. Muistan, kun kävin siellä viimeisen kerran. Katselin silloin farkkuja ja totesin myyjälle, että jos teillä ei ole mun kokoja, mä en voi tuoda teille mun rahoja.

Monta hyvää vaatetta ehdin Nudgesta hankkia, ja osa on minulla vieläkin. Liike kuitenkin lopetti. Ajattelen, että yksi suuri syy sille on, että iso osa sen valikoimasta oli liian pientä kokoa liian suurelle osalle sen asiakaskuntaa. 

Vierailija
1225/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lihavien rahat sitten riittävät näille joillekin vaatevalmistajille.

Mä skippaan kaikki sellaiset yritykset, joiden mallit näyttää siltä, että en pysty samaistumaan. Sori siitä mutta kun katsoo pelkkää kuvaa ja yrittää siitä päätellä vaatteen sopivuutta itselleen, niin mallin samankaltaisuus on suuri hyöty.

Vierailija
1226/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä skippaan kaikki sellaiset yritykset, joiden mallit näyttää siltä, että en pysty samaistumaan. Sori siitä mutta kun katsoo pelkkää kuvaa ja yrittää siitä päätellä vaatteen sopivuutta itselleen, niin mallin samankaltaisuus on suuri hyöty.

Odotan edelleen sinun linkittävän minulle verkkokaupan, joka ei käytä hoikkia malleja pyöreämpien ohella 😘

Vai onko kyse vain vanhasta kunnon läṣkivihasta, joka estää sinua katsomasta sitä viereistä kuvaa, kun vítuttaa niin, että erimuotoisille ihmisille tehdään yhtä hyviä vaatteita kuin sinulle?

Vierailija
1227/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen Cos:n mallit. Vaatteet oli mustia ja mallit oli mustia. En erottanut mistä vaate alkaa ja malli loppuu. Joten eipä tullut kauppoja.

Vierailija
1228/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutomot takaisin . Kankaan kutomot. Ja osan kasvattaa itse puuvillaa. 

Vierailija
1229/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutomot takaisin . Kankaan kutomot. Ja osan kasvattaa itse puuvillaa. 

Suomessa on nimenomaan neulomotoimintaa. Tam-Silk tekee omat trikoonsa, Kaino omat neuleensa, samoin Ruskovilla. R-Collection hankkii moniin vaatteisiinsa trikoon Suomesta.

Puuvilla ei täällä kasva. Hampun kasvattaminen olisi ekoteko, ja hamppua täällä kasvatettiinkin 1960-luvulle saakka, jolloin se sattuneesta syystä kiellettiin. 

Vierailija
1230/1942 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä taas tehdä vähän rahaa, niin voi ostaa Minna Minnat, joilla tepastella. Myrkytöntä nahkaa ja kierrätysmateriaaleja. Kiertotalous huomioitu; loppuun käytetyt kengät saa palauttaa etuseteliä vastaan. 

Vierailija
1231/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen haluaa istuvia vaatteita, hänen olisi syytä mennä ompelijan juttusille. Ei sarjatuotantona saada mitenkään istuvia vaatteita kaikille. Ne ei istu välttämättä kenellekään, ainakaan kuin hanska ja varsinkaan jos ei saa olla joustavaa kangasta. Itseäni ei haittaa lainkaan vaan vöillä ym voi muokata vyötäröltä jos haluaa. Eikä minua näin normaalipainoisena haittaa lihavat mallit, mutta soisin säilytettävän myös hoikkia malleja, koska pulskemmilla ne kilot kertyy yhdellä takamukseen ja toisella mahaan, ja kolmannella rintoihin, niin paremman kuvan vaatteesta saa hoikemman mallin päällä. Suurin osa naisista on kokoa M/L niin se olisi paras koko mallillekin, ei välttämättä XS.

Vierailija
1232/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän Noshille kuuluu? Vieläkö ne yrittää saada firman pysyyn pystyssä vai onko pillit pussissa? Ei ilmeisesti loppuunmyynnin nimellä ole tulleet esille vaikka ainainen ALE vaatteilla onkin. Ja Puuvillatehdas, sekö lopettaa? Ainakin verkkokaupassa loppuunmyynti.

Vierailija
1233/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän Noshille kuuluu? Vieläkö ne yrittää saada firman pysyyn pystyssä vai onko pillit pussissa? Ei ilmeisesti loppuunmyynnin nimellä ole tulleet esille vaikka ainainen ALE vaatteilla onkin. Ja Puuvillatehdas, sekö lopettaa? Ainakin verkkokaupassa loppuunmyynti.

Nosh on saneerauksessa ja saattaa hyvinkin päästä vielä jaloilleen. Itse en ole tuon markkinointitavan ykkösfani, että mitään ei kannata normaalihintaisena ostaa, kun kaikki lopulta päätyy 40-70% pinnan alennukseen. Moni vaate on kuitenkin ollut ihan hyvää laatua. 

Puuvillatehdas on osa Black Modan liikeperhettä, johon kuuluu Aarre ja liikelahjatekstiileihin keskittynyt yritys, jonka nimeä en muista. En tiedä, uudisltuuko brändi ja loppuuko toiminta. 

Vierailija
1234/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outi Pyy ja naisten kokojakauma Ylellä. Ei ole muuten muuttunut sanottavasti 25 vuoteen. 

https://yle.fi/a/74-20144900?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAabkWiXjvTnhjt321…

Vierailija
1235/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi on ylipainoinen. Ja selittyy hyvin se, että muumiteltat tekee kauppansa. Ylipaino on oikeasti merkittävä terveysriski, eikä sitä tulisi normalisoida. Se tulee yhteiskunnallekin kalliiksi kun ihmisille tulee juurikin lihavuudesta johtuvia sairauksia.

Entäs himo-urheilijoiden onnettomuudet ja loukkaantumiset? Ihan samalla tavalla työllistää terveydenhuoltoa ja on terveysriski. Itse ylipainoisena olen ollut kerran flunssassa tänä vuonna, useampi minua "terveellisempi" on ollut paljon useammin kipeänä tai loukannut itsensä urheillessaan.

Vierailija
1236/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outi Pyy ja naisten kokojakauma Ylellä. Ei ole muuten muuttunut sanottavasti 25 vuoteen. 

https://yle.fi/a/74-20144900?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAabkWiXjvTnhjt321…

Tiukkaa asiaa myös Pyyn ig-tarinoissa. Ne suomalaiset brändit ovat pysyneet pystyssä, jotka kykenevät kotiuttamaan myös pluskokoisten asiakkaiden rahat :)

Vierailija
1237/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa on niin paljon näitä ++ ihmisiä? Tokihan hekin tarvitsevat vaatteita, mutta mieluummin normaalikokoisena katselen normaaleja malleja, koska silloin näkee miltä vaate oikeasti näyttää.

Vierailija
1238/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa on niin paljon näitä ++ ihmisiä? Tokihan hekin tarvitsevat vaatteita, mutta mieluummin normaalikokoisena katselen normaaleja malleja, koska silloin näkee miltä vaate oikeasti näyttää.

Edelleen, edelleen, odotan näkeväni linkin verkkokauppaan, joka ei käytä normaaleja, so. keskikokoisia ja hoikkia malleja. Laittaisitko tulemaan?

Sama odottelija

Vierailija
1239/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trumpilliset tullit kinkki- yms. räteil ja lumpuil.

Vierailija
1240/1942 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatetusteollisuus nousee, jos ihmisillä on halua maksaa vaatteista sitä hintaa että niitä kannattaa tehdä Suomessa. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä