Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
https://fallafinland.fi/collections/takit
Ritva Fallakin porskuttaa edelleen. Takkien lisäksi löytyy myös neuleita. En ehtinyt katsoa, onko vuorillisia jakkuja ja hameita ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua, mutta olen useamman kanssa samaa mieltä, että suomalaisilta brändeiltä\valmistajilta loppuu koot kesken. Olen aina ollut 48-kokoinen ja nyt hormonikorvaushoidon sekä kasaan painuneen selkänikaman myötä pikkasen tullut kiloja lisää, niin koko nykyään 50. Eipä löydy enää sopivaa vaatetta Marimekolta, Nansolta, Kaikolta, Papulta ja Noshilta. Joku voi olla sitä mieltä, että löytyy, mutta itse en tykkää mistään mikä on vartalon myötäinen, pitää olla liikkumavaraa. No onneksi Kaiko ilmoitti juuri, että heille tulee myös 3xl-koko valikoimiin.
Jos on muodoton ameeba, niin ihan sama minkä säkin vetää päälle. Kaikki näyttää yhtä hirveiltä.
Ja jos on konsentroitua kusta pää täynnä, on aivan sama, minkä xs-kokoisen Chanelin jakkupuvun vetää päälle. Seura tuntuu yhtä hirveältä.
Suomalaisissa vaatteissa on eniten pielessä epänaiselliset leikkaukset, tylsät jäykät laaduttomat kankaat ja suppea värivalikoima.
Andiata suomessa on niitä harvoja jotka osaavat tehdä naisellisia pukevia malleja.
Onko niin että taideteollisessa suunnittelijat aivopestään arvostamaan vain jonkinlaista räikeää Marimekko-estetiikkaa johon ei jostain syystä lainkaan kuulu vaatteiden istuvuus, seksikkyys ja niiden käytön miellyttävyys tai ihon ja hiusten väriin sointuvat värit.
Olen itse suosinut mm Wolfordia, joka tekee minimalistisia, seksikkäitä ja vartalonmyötäisiä vaatteita joita on myös mukava käyttää ja erittäin helppo hoitaa.
Neuleita olen tilannut sveitsiläisen Repeatin nettikaupasta koska siellä on todella paljon neuleita eri sävyissä, jokaisen ihon ja hiusten väriin löytyy sopiva sävy.
Suomestakin löytyy Andiatan lisäksi joitain laadukkaita merkkejä;
The Other Danish guy-alushousut ovat miehille loistava tuote ja erittäin hyvin markkinoitu. Samaa roisia brändäystä ja markkinointiasennetta toivoisi muillekin hyville yrityksille.
Halti tekee mielestäni oikein laadukkaita ulkoiluvaatteita, kansainvälisesti kilpailukykyisiä. Mutta markkinointi on tavanomaista ja vaatimatonta. Nuo tuotteet pitäisi myydä paremmin.
Niinmun vaikuttaa hyvältä laadukkaiden pellavavaatteiden kaupalta. Sääli vain ettei viimeksi nettikauppa toiminut enkä saanutkaan tilaamaani tuotetta. Amatöörimäistä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitettaan siitä, että tehdään tuotteita, joilla on kysyntää kansainvälisillä markkinoilla. Esimerkiksi kukaan Suomen ulkopuolella ei halua ostaa Pomarfinnin kenkiä. Oikeastaan noita tossuja ei pitäisi edes kutsua kengiksi. Suomi on kotimarkkinana liian pieni. Kaikki pitää tehdä vienti mielessä. Ihan sama, mitä suomalaiset tykkäävät.
Ostin viime vuonna pomarin talvikengät ja ne on ihan hirveän raskaat ja painavat. En osta niiltä enää.
Kävin etsimässä hametta. Se oli ihan turhaa. En löytänyt mitään. En todellakaan osta niitä ohuita alushameen kaltaisia polyesteriroikaleita mitä nyt joka kaupassa myydään.
Kotiin tultua alkoi mielessä pyöriä ajatus siitä, että ompelempa taas itse. Mulla on ompelukone ja osaan käyttää sitä ja olen säästänyt ison nipun vanhoja käsityölehtiä. Niistä löytyy hyviä kaavoja.
Oma apu paras apu tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas. Se on kuulkaas niin että kankaiden käyttö vaatteiden tekemisessä on vanhanaikaista. Rakenteesta nimeltä taso joudutaan tekemään kuperia pintoja ja sehän onnistuu vain jos kangas venyy.
Tulevaisuuden ratkaisuissa välivaihe kangas jää pois ja vaatteet tehdään suoraan joukosta lankoja. Robotti toimii vähän niinkuin 3D tulostin.
Tämän nimi on neule. Useimmissa toteutuksissa robotin korvaa mummo :)
Jo muinaisilla egyptiläisillä oli taito kutoa kangaspuissakin vaate suoraan muotoon, ilman ommeltavia saumoja. Taito hävisi Rooman vallan myötä, kun pukeutuivat käärittävään "lakanaan". Siihen sitten kehittyi keskiajan kuluessa erilaisia saumoja, nyörejä ja nappeja. Mutta tosiaan tuntuu, että osalta suomalaista vaatetusteollisuutta kaavoituksen jalo taito on hukassa. Mitenhän tuon robotin kaavoittamat vaatteet sitten mahtavat istua erilaisille vartaloille, ja miten nuo designereitten printtikuviot niissä pääsevät esiin, mielenkiinnolla odotellaan.
Tässä vähän offtopicina esimerkki vaatteesta, joka ei sovi tiimalasille (eikä päärynälle) vaan suoremmalle vartalotyypille:
https://alpa.fi/tuote/origami-hame-pinkki/?_gl=1*shr498*_up*MQ..*_gs*MQ…
Sama koskee kaikkia Alpan tuotteita, joita olen sovittanut: suora malli on mahdollisimman epäpukeva vartalolleni. Kevätvärit heillä näyttävät aivan ihanilta. Liike on Aleksanterinkadulla. Ehkä poikkean kuitenkin.
Terveisin ketjun tiimalasiosasto
1147 tuli maininneeksi, että jonkun firman nettikaupan toiminta oli amatöörimäistä. Huonot nettikaupat ovat yksi syy huonoon myyntiin.
Hyvä nettikauppa kuvaa tuotteen monesta suunnasta, antaa kunnon kuvauksen, materiaalitiedot ja hoito-ohjeet. Ehdottomasti tärkein tieto on kunkin koon mitat juuri kyseisestä tuotteesta. Esim. Nanson ja varsinkin Noshin verkkokaupassa nämä tiedot melko hyvin onkin esillä. Joistakin tuotteista tosin on liian vähän kuvia.
Citymarketin nettikauppa (joka tosin ei juurikaan edusta suomalaista vaatetusteollisuutta) on esimerkki melko huonosta nettikaupasta erittäin puutteellisine tietoineen. Eikä ole kehumista Prismankaan nettivaatteiden kuvauksissa. Samoin Luhdan. Ei edes vaivauduta aina kertomaan onko ulkoilutakissa vuori tai mitä vuodenaikaa varten täytevanut on tehty, joten asiakas ei saa käsitystä esittääkö tuote kesä- vai talvitakkia. Huonot kuvaukset näkynevät huonona myyntinä.
Vierailija kirjoitti:
https://fallafinland.fi/collections/takit
Ritva Fallakin porskuttaa edelleen. Takkien lisäksi löytyy myös neuleita. En ehtinyt katsoa, onko vuorillisia jakkuja ja hameita ;)
Ritva Falla ei ole enää mukana falla finland firmassa, myi osuutensa pois. Harmitteli kun ei saanut nimeään pois uudesta firmasta jota pyörittävät nyt uudet suunnittelijat. Laatu on vieläkin kohdallaan ja Ritvan kädenjälki näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitettaan siitä, että tehdään tuotteita, joilla on kysyntää kansainvälisillä markkinoilla. Esimerkiksi kukaan Suomen ulkopuolella ei halua ostaa Pomarfinnin kenkiä. Oikeastaan noita tossuja ei pitäisi edes kutsua kengiksi. Suomi on kotimarkkinana liian pieni. Kaikki pitää tehdä vienti mielessä. Ihan sama, mitä suomalaiset tykkäävät.
Ostin viime vuonna pomarin talvikengät ja ne on ihan hirveän raskaat ja painavat. En osta niiltä enää.
Itse ostin syksyllä Pomarin huopanilkkurit ja ne olivat talvella lähes päivittäin käytössä. Lämpöiset, kevyet ja hyvä kävellä. Ostin miehelle joululahjaksi miesten versiot,tykkäsi. Suomen talveen sopivat.
Taitaa joku norsu siellä yrittää perustella elämäntilannettaan
Vierailija kirjoitti:
1147 tuli maininneeksi, että jonkun firman nettikaupan toiminta oli amatöörimäistä. Huonot nettikaupat ovat yksi syy huonoon myyntiin.
Hyvä nettikauppa kuvaa tuotteen monesta suunnasta, antaa kunnon kuvauksen, materiaalitiedot ja hoito-ohjeet. Ehdottomasti tärkein tieto on kunkin koon mitat juuri kyseisestä tuotteesta. Esim. Nanson ja varsinkin Noshin verkkokaupassa nämä tiedot melko hyvin onkin esillä. Joistakin tuotteista tosin on liian vähän kuvia.
Citymarketin nettikauppa (joka tosin ei juurikaan edusta suomalaista vaatetusteollisuutta) on esimerkki melko huonosta nettikaupasta erittäin puutteellisine tietoineen. Eikä ole kehumista Prismankaan nettivaatteiden kuvauksissa. Samoin Luhdan. Ei edes vaivauduta aina kertomaan onko ulkoilutakissa vuori tai mitä vuodenaikaa varten täytevanut on tehty, joten asiakas ei saa käsitystä esittääkö tuote kesä- vai talvitakkia. Huonot kuvaukset näkynevät huonona myyntinä.
Aarre, Kaiko ja R-Collection ilmoittavat myös kokokohtaiset mitat. Samoin ainakin joissakin vaatteissa Uhana ja Niinmun. Listaa saa täydentää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin syksyllä Pomarin huopanilkkurit ja ne olivat talvella lähes päivittäin käytössä. Lämpöiset, kevyet ja hyvä kävellä. Ostin miehelle joululahjaksi miesten versiot,tykkäsi. Suomen talveen sopivat.
Katselin noita samoja. Nahkaiset Pomarin talvinilkkurit minulla on ja olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa joku norsu siellä yrittää perustella elämäntilannettaan
Norsut ovat ihania! Vai tarkoitatko sitä kirjoittajaa, joka ostaa liian pieniä yöpaitoja, joiden taskut siksi pullottavat, ja joka ei löydä Partioaitan telttaosastolta puserokauppaan ilman saattajaa?
Vierailija kirjoitti:
Puuttuu puolipikiä takkeja ja jakkuja. Myös puserot ovat minulle liian lyhyitä. Puseroiden päälle kävisi pidempi samanvärinen pehmeä liivi. Hillittyjä värejä, harmaan sävyjä ja valkoista. Pastellia värejä.
Mustat hautajaisvaatteet eivät käy kaikille.
Yksikään hattu ei mahdu minun päähäni. Toivoisin isompia hattuja.
ihmiset ovat hyvin eri mallisia ja kokoisia, vaatteet ovat kaikki samalla kaavalla tehtyjä. Muunneltavuus olisi eduksi,
Pitää kysyä ihmisiltä millaisia vaatteita he haluavat ostaa ja pitää päällään. Tähän mennessä kukaan ei ole kysynyt.
Tynnyrin päällä mikään ei näytä hyvältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua, mutta olen useamman kanssa samaa mieltä, että suomalaisilta brändeiltä\valmistajilta loppuu koot kesken. Olen aina ollut 48-kokoinen ja nyt hormonikorvaushoidon sekä kasaan painuneen selkänikaman myötä pikkasen tullut kiloja lisää, niin koko nykyään 50. Eipä löydy enää sopivaa vaatetta Marimekolta, Nansolta, Kaikolta, Papulta ja Noshilta. Joku voi olla sitä mieltä, että löytyy, mutta itse en tykkää mistään mikä on vartalon myötäinen, pitää olla liikkumavaraa. No onneksi Kaiko ilmoitti juuri, että heille tulee myös 3xl-koko valikoimiin.
Jos on muodoton ameeba, niin ihan sama minkä säkin vetää päälle. Kaikki näyttää yhtä hirveiltä.
Ja jos on konsentroitua kusta pää täynnä, on aivan sama, minkä xs-kokoisen Chanelin jakkupuvun vetää päälle. Seura tuntu
Tottahan tämäkin on 🥲
Vierailija kirjoitti:
Tässä vähän offtopicina esimerkki vaatteesta, joka ei sovi tiimalasille (eikä päärynälle) vaan suoremmalle vartalotyypille:
https://alpa.fi/tuote/origami-hame-pinkki/?_gl=1*shr498*_up*MQ..*_gs*MQ…
Sama koskee kaikkia Alpan tuotteita, joita olen sovittanut: suora malli on mahdollisimman epäpukeva vartalolleni. Kevätvärit heillä näyttävät aivan ihanilta. Liike on Aleksanterinkadulla. Ehkä poikkean kuitenkin.
Terveisin ketjun tiimalasiosasto
Anteeksi, mutta kuvan nainen on megaläski. Epäterveellisen lihava. Tuossa sairaanloisesssa lihavuudessa ei ole mitääjn ihannoitavaa.
Tekemällä 5e t-paitoja 5XL koossa.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011089460.html
Eivät ehkä suomalaista tuotantoa, mutta voisin pitää tuota yksi kaksi kolme sauna -paitaa!
Ainakin Ruotsissa.
Tämän nimi on neule. Useimmissa toteutuksissa robotin korvaa mummo :)