Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Niinmun ja FeelK nyt minulle uudet merkit, joihin tutustunut ja tyyli ihan muuta kuin hemulitunikoita. Käykää tsekkaamassa te, jotka tykkäätte hillitymmistä. FeelK:lta tilasin 2 vaatetta ja pidän molemmista paljon. Niinmun tilaus on tehty vasta, ei ole saapunut.
Kävin tänään Kampin Nordic Designers pop-upissa. En ostanut vielä mitään, mutta aion palata.
Nakoan pellavapaita jäi mieleen, istui kauniisti päällä, mutten ollut varma valkoisesta väristä. Hyvin ommeltuja, kauniita pellavavaatteita.
Aarteen uusimmasta mallistosta oli esillä vaatteita, joita ei ole vielä verkkokaupassa. Moni toppi sopi minulle paremmin kuin olisin luullut.
Ivana Helsinkiä on pitkä rivi, aion mennä sovittelemaan jonain päivänä rauhassa. Monia merkkejä en tuntenut, osa näytti hyvinkin houkuttelevilta.
Puuvillatehtaan kaikki vaatteet ovat puoleen hintaan.
Suosittelen kaikille, joita kiinnostaa hypistellä!
En ole lukenut koko ketjua, mutta olen useamman kanssa samaa mieltä, että suomalaisilta brändeiltä\valmistajilta loppuu koot kesken. Olen aina ollut 48-kokoinen ja nyt hormonikorvaushoidon sekä kasaan painuneen selkänikaman myötä pikkasen tullut kiloja lisää, niin koko nykyään 50. Eipä löydy enää sopivaa vaatetta Marimekolta, Nansolta, Kaikolta, Papulta ja Noshilta. Joku voi olla sitä mieltä, että löytyy, mutta itse en tykkää mistään mikä on vartalon myötäinen, pitää olla liikkumavaraa. No onneksi Kaiko ilmoitti juuri, että heille tulee myös 3xl-koko valikoimiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua, mutta olen useamman kanssa samaa mieltä, että suomalaisilta brändeiltä\valmistajilta loppuu koot kesken. Olen aina ollut 48-kokoinen ja nyt hormonikorvaushoidon sekä kasaan painuneen selkänikaman myötä pikkasen tullut kiloja lisää, niin koko nykyään 50. Eipä löydy enää sopivaa vaatetta Marimekolta, Nansolta, Kaikolta, Papulta ja Noshilta. Joku voi olla sitä mieltä, että löytyy, mutta itse en tykkää mistään mikä on vartalon myötäinen, pitää olla liikkumavaraa. No onneksi Kaiko ilmoitti juuri, että heille tulee myös 3xl-koko valikoimiin.
Aarre tekee vaatteita kokoon 4xl asti, ja Lumoan on ottanut koot 46-52 valikoimaan.
Jälkimmäistä merkkiä en itse tunne, törmäsin siihen vasta ja nyt katselen tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on Tamsilkillä kepeä kellomekko turkoosina ja Aarteella ribbitoppi heleän vaaleanpunaisena; lisäksi Kaikolla on lämpimän pinkki, ei shokkipinkki, t-paita sekä hihaton toppi ollut valikoimissa jo jonkin aikaa.
Kuulen mielelläni, mitä vikoja näissä suomalaisten yrittäjien vaatekappaleissa on :)))
Ei mitään vikaa, topin varmaan tilaan. Mutta en tarkene sillä pelkästään, mistä jakku tai puuvillaneuletakki?
En tilaa ainakaan Toiveelta mitään.
Just katsoin niiden videon instagramissa kuinka ne pakkaa jo sovitetun vaatteen uudelleen ja lähettää sen sitten taas jollekin.
En tykkää. Jos kerran tilaan, niin haluan, että tilaamani tuote on suoraan pakasta ja sovittamaton. Ettei se ole pyörinyt ympäriinsä ties missä.
Se on eri asia kun ostaa kaupasta. Siinä ne on jo vapaasti sovitettavissa mutta sentään suht siisteissä kauppatiloissa. En oleta, että olen vaatteen ensimmäinen sovittaja ja olen varautunut siihen mutta tilatessa oletan, että olen.
Vierailija kirjoitti:
Just katsoin niiden videon instagramissa kuinka ne pakkaa jo sovitetun vaatteen uudelleen ja lähettää sen sitten taas jollekin.
En tykkää. Jos kerran tilaan, niin haluan, että tilaamani tuote on suoraan pakasta ja sovittamaton. Ettei se ole pyörinyt ympäriinsä ties missä.
Se on eri asia kun ostaa kaupasta. Siinä ne on jo vapaasti sovitettavissa mutta sentään suht siisteissä kauppatiloissa. En oleta, että olen vaatteen ensimmäinen sovittaja ja olen varautunut siihen mutta tilatessa oletan, että olen.
Se vaate höyrytettiin. Näin saman videon.
Kumma, että kivijalassa ei haittaa edellisen sovittajan dödöt.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän, miten vaatefirman saa tuottamaan. Minne voin ilmoittaa ideani siten, että itsekin pääsisin tuloista osalliseksi?
Sinähän voit perustaa itse firman niin saat kaikki tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on Tamsilkillä kepeä kellomekko turkoosina ja Aarteella ribbitoppi heleän vaaleanpunaisena; lisäksi Kaikolla on lämpimän pinkki, ei shokkipinkki, t-paita sekä hihaton toppi ollut valikoimissa jo jonkin aikaa.
Kuulen mielelläni, mitä vikoja näissä suomalaisten yrittäjien vaatekappaleissa on :)))
Ei mitään vikaa, topin varmaan tilaan. Mutta en tarkene sillä pelkästään, mistä jakku tai puuvillaneuletakki?
Minä olen nähnyt useita kumpaakin lajia selaillessani kotimaisten tuottajien tarjontaa. Jos et löydä mieleistäsi, ehkä katsot ulkomaisilta valmistajilta?
Emmä jaksa enää tilata. Siitä on niin paljon vaivaa ja sit se ei ole kuitenkaan sellainen kuin kuvasta luulee.
Ostan mitä kaupasta saa. Jos ei saa olen ilman. Mua niin sylettää tämä tilaamiskulttuuri.
Käytiin ostamassa miehelle vaatteita. Volt nimisestä liikkestä löytyi tosi hyvin. Ei suomalaisia mutta vaatteita kuitenkin. Naisille ei ole enää yhtä hyviä vaateliikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka olis paistettu. Jos mä tilaan, haluan vaatteen ihan uutena, ilman, että se on kiertänyt jo ties missä ja kuinka monen ihmisen kotona.
Sehän sen koko tilaamisen pointti on, että saat suoraan valmistajalta ilman välikäsiä kuten kauppias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka olis paistettu. Jos mä tilaan, haluan vaatteen ihan uutena, ilman, että
Rakas ihminen, myös ne kaupan vaatteet ovat voineet pyöriä ties kenen kotona. Etkö tuota tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka olis paistettu. Jos m
Sovitetut ja palautetut vaatteet voi myydä myymälässä. Kukaan ei odota, että myymälässä myytävät olisivat sovittamattomia.
Mitä jos tilaat vaikka laukun. Hyväksytkö, että sitä on lähmineet ties ketkä ennen sinua? Etkö mieluummin ostaisi puhtaan laukun valmistajan kääreissä?
Joka tapauksessa. Mun puolestani saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka olis paistettu. Jos m
Luitko ollenkaan mitä kirjoitin? Sanoin, että kukaan ei odota, että kaupassa olevat vaatteet olisivat sovittamattomia.
Onhan se kyllä ollut luksusta kun kenkäkaupassa myyjä on tuonut sovitettavaksi kengät suoraan varastosta kenkälaatikossa. Kukaan ei ole niitä aiemmin kokeillut ja venytellyt kuten hyllyssä myytäville kengille tuppaa käymään.
Aloitettaan siitä, että tehdään tuotteita, joilla on kysyntää kansainvälisillä markkinoilla. Esimerkiksi kukaan Suomen ulkopuolella ei halua ostaa Pomarfinnin kenkiä. Oikeastaan noita tossuja ei pitäisi edes kutsua kengiksi. Suomi on kotimarkkinana liian pieni. Kaikki pitää tehdä vienti mielessä. Ihan sama, mitä suomalaiset tykkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Jos on muodoton ameeba, niin ihan sama minkä säkin vetää päälle. Kaikki näyttää yhtä hirveiltä.
Suomen työ hinnoilla ja verotuksella mitään kannata valmistaa.
Aika toivotanta.
Jahas. Se on kuulkaas niin että kankaiden käyttö vaatteiden tekemisessä on vanhanaikaista. Rakenteesta nimeltä taso joudutaan tekemään kuperia pintoja ja sehän onnistuu vain jos kangas venyy.
Tulevaisuuden ratkaisuissa välivaihe kangas jää pois ja vaatteet tehdään suoraan joukosta lankoja. Robotti toimii vähän niinkuin 3D tulostin.
Löydän tosi harvoin mitään sopivaa ja kaunista itselleni suomalaisten vaatemerkkien vaatteista. Myönnän etten ole kovin syvällisesti jaksanut perehtyä valikoimaan (ehkä markkinointia kaivattaisiin????), ostoskeskuksissa myydään kyllä joitain merkkejä, joiden valikoimat koostuu lähinnä isokokoisista värikkäistä tunikoista ym. Nämä eivät kuitenkaan oikein iske itselleni, XS-kokoiselle, joka etsii suht neutraaleja värejä. Mitoitus on noissa ihan hurjan iso, olen saanut monet hyvät naurut katsellessani rekkejä, mahtuisin niihin telttoihin vaikka yöpymään.