Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
501/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suomalaiset on siitä jänniä, että ne voi laittaa kevyesti sen satasen kyllä baarireissuun pari kertaa viikossa, mutta eivät uusiin housuihin, vaikka ne housut kestäis vuosia. Ne pitää saada Temusta kympillä. Siitä baarireisusta ei sitten edes muisteta mitään, kun tuli juotua pää niin täyteen.

Vierailija
502/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halti voisi erikoistua eri pituisiin lahkeisiin. Olin lähdossä laskettelemaan ja törmäsin siihen ettei hauskan värisiä lasketteluhousuja saa kuin yhdellä lahkeen pituudella joka on minulle 5-10cm liian pitkä.

Viimeksi ostin haltilta erittäin hyvät mustat lyhyellä lahkeella, mutta miksi muita värejä ei saa ?

Sepä olisikin hienoa, jos joku kehittelisi niin joustavan sarjatuotannon, jossa pystyttäisiin tekemään mittatilausvaatteita edulliseen hintaan ja yhtä tehokkaasti.  Mitat verkkokauppaan käyttäen jotain avustajaa, ja tuote lähtisi linjalle. Automatiikka hoitaisi muutokset koneisiin ja leikkauksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pienet yritykset katuu ja on liian kalliita, niin ehkä tarvittais yksi iso. Se ehkä hieman laskisi hintoja. Sinne sitten monenlaista suunnittelijaa. Hyvin erilaisia malleja ja vähintään sata erilaista kuosia. Vientiä myös ulkomaille. Esim. japanilaiset kuulemma tykkää suomalaisista kuoseista ja on valmiita maksamaan. Maine pitäis saada yhtä mahtavaksi kuin Nokialla oli aikoinaan. Jotain älytekstiilejä vaikka mukaan valikoimiin. Suomi tarvii uusia Nokioita pelastuakseen tästä nykyisestä suosta. 

Vierailija
504/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 162 cm pitkä ja useimmat housujen lahkeet on minulle liian pitkät siis aina 5-10 cm liian pitkät. Ajatus on, että voimmehan me aina lyhentää housut. Samalla periaatteella koon XS ja ehkä jopa S voisi jättää pois kun voimmehan aina kaventaa. Ymmärrän jos 155 cm on vaikea löytää vaatteita, mutta itse en ole edes poikkeuksellisen lyhyt mutta tilanne on tämä. Muutamat kotimaiset kuten Ommellinen ja Hujaus ovat kyllä alkaneet tarjota extrapitkää lahjetta, mutta lyhyttä ei ole kuin culottes. Tosin Ommellisella on yksi minulle sopiva malli laskoshousu. Nakoa ei tee vaatteitaan Suomessa mutta katsoin että ovat kunnostautuneet kolmen eri mitan lahkeilla Isabella-housuissaan, mikä on mainiota.

Vierailija
505/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt aivan samaa. Olen monen normimerkin ylärajoilla huomattavan suurten rintojen ja leveän lantion puolesta, mutta katukuvaan sulaudun ihan tavallisen kokoisena. Olen hieman keskimääräistä pidempi, mutta varsinkin nuorista löytyy minua reippaasti pidempiä ja kaikenikäisistä myös leveämpiä. 

Jostain syystä rahamme eivät kelpaa. 

Paitsi pienille suomalaismerkeille - useampi kaavoittaa niin, etten ole edes kokojen ylärajoilla. 

Kertoisiko mistä suomalaismerkeistä tässä nyt puhutaan? Katsoin tuossa Ommellisen liveä, jossa malli ly 136 cm, ry 125 cm ja vy 105 cm laittoi koon XXL ihan sujuvasti päälleen ja yhtä kokoa suurempaakin tekevät. Että kyllä noihin suurin osa ihmisistä mahtuu. Suomalaisvalmistajien S-koko vastaa ulkomaista kokoa M. 

Niin? Mahdun hyvin nimenomaan monen pienen suomalaismerkin vaatteisiin, kuten kirjoitin. 

Niiden mitoitus ei aina ole keskenään synkassa, mutta Kaiko, Aarre, jo lopettanut Marita Huurinainen, TamSilk, Nosh, Kaino, monesti myös R-Collection ja varmaan moni muu Suomessa suunnitteleva kaavoittaa niin, että isompikin povi ja pyllyosasto mahtuu, enkä puhu tunikoista tai elastaanitrikoosta. 

Sen sijaan Andiata, Esprit, Vero Moda ja moni muu kivijalkaliikkeistä löytyvä merkki ei myy minulle sopivia vaatteita, vaikka minulla ja monella minua pidemmällä ja leveämmälläkin olisi rahaa kannettavaksi heille. Ihan hyvä näinkin, ei tule turhia heräteostoksia. 

Vierailija
506/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Designissa on toivomisen varaa. Valitettavasti. Ehkä yksinkertainen vaate on helppo valmistaa, mutta ei ole kovin houkutteleva. 

Kauniimpia kuoseja. Tämä on minusta mielenkiintoista, koska Suomessa on paljon taidekouluja ja erilaisia visuaalisen alan koulutuksia. Koulutusta löytyy. 

Koulutuksen tasosta en tiedä. Kaveri valmistui vaatesuunnittelijaksi (maisteri)Taikista. Väitti, ettei oppinut edes paitaa ompelemaan siellä kunnolla. Jatkoi ompelukouluun. Kovasti on Suomessa pöhinää ja rahaa lykätään muotoilun opetukseen. Mutta ei tule paljon tuloksia. 

Suomi on toki ihan sairaan pieni maa. Mutta jollakin pitäisi pystyä kilpailemaan. 

Tekniset vaatteet? Älyvaatteet? Miksei yhdistetä insinööriosaamista vaatesuunnitteluun? Aikaisemmin oli insinööriopinnoissa tekstiili-insinöörikoulutus. Siitä on aikaa. Onko Aalto-y

Olen eri mieltä siitä, etteivätkö Suomen nykyiset suunnittelijat saisi kunnon kuoseja aikaiseksi. Eivät kaikki, ja makuja on monia, mutta kyllä niitä on. 

En itse käyttäisi niitä kaikkia, mutta mielelläni katselen muilla. 

Vierailija
507/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No selvää on, ettei täällä kannata valmistaa mitään tusinatavaraa.

Eli vain design voi olla tällaisessa täällä.

Kuten joku sanoi, niin täällä voisi olla korkean teknologian sotilasvarusteita, erikoistekstiilejä suojavarusteita, erikoiskamaa talvivarusteissa ja työvarusteissa.

Esimerkkinä voisi olla vaikkapa Sievin Jalkine Oy, joka on toiminut 75 vuotta ja tekee nytkin hyvää tulosta tasaisella 90 milj. vaihdolla. Vaikka kyse ei nyt olekaan räteistä.

Sitten pitäisi tehdä sitä huippumuotia, jossa hinnalla ei ole niin suurta merkitystä. 

Helpommin toki sanottu kuin tehty.

Jalas? Sanooko mitään? Taitaa olla kansainvälisessä omistuksessa, mutta toimija on suomalainen. 

Varustelekalla on myös hyviä tuotteita ja suunnittelu Suomessa. Minulla on kahdet Särmän maihinnousukengät, tuotanto on Virossa. 

Vierailija
508/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku sanoi, niin täällä voisi olla korkean teknologian sotilasvarusteita, erikoistekstiilejä suojavarusteita, erikoiskamaa talvivarusteissa ja työvarusteissa.

Esimerkkinä voisi olla vaikkapa Sievin Jalkine Oy, joka on toiminut 75 vuotta ja tekee nytkin hyvää tulosta tasaisella 90 milj. vaihdolla. Vaikka kyse ei nyt olekaan räteistä.

Sitten pitäisi tehdä sitä huippumuotia, jossa hinnalla ei ole niin suurta merkitystä. 

Toisaalta taas reinotkin valmistetaan nykyään Italiassa. Joku tässä kuviossa kyllä mättää, jos Italiassakin on halvempi valmistaa tuotteita, kuin Suomessa. EU maa kuitenkin sekin 

Vierailija
509/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomalaiset vaatteet on jotain helvetin Marimekko kaapuja jotka näyttää ihan kauheelta. Miksi ei voi tehdä ihonmyötäisiä nättejä vaatteita? 

Olen normaalivartaloinen S-koon nainen, enkä silti halua pukeutua ihonmyötäiseen. Mikään kokovartalokondomi minkään värisenä ei mielestäni kaunista ketään. Toiveen ribbimekko esimerkiksi ei mielestäni ole kaunis mallin päällä vaikka mallilla on kaunis vartalo. Makuja on monia ja minulla tällainen. En silti käytä mitään oversizea vaan mieluiten yläosasta kevyesti istuvaa ja lantiolle leveneviä vaatteita. Ihonmyötäisissä vaatteissa kyllä juoksen, ihan vaan koska se on käytännöllisempää kun kangas ei lepata.

Anteeksi, mutta oliko sinulla tässä jotain pointtia, paitsi, että kerrot omasta maustasi? Joku valmistaja tekee väljempiä vaatteita, joku telttoja, joku ihonmyötäisiä - monet useita näistä. Mukavaa, että kaikille on jotakin. 

Vierailija
510/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalas? Sanooko mitään? Taitaa olla kansainvälisessä omistuksessa, mutta toimija on suomalainen. 

Varustelekalla on myös hyviä tuotteita ja suunnittelu Suomessa. Minulla on kahdet Särmän maihinnousukengät, tuota

Sastakin näyttää teettävän nykyisin Baltian maissa. 

Vierailija
511/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta taas reinotkin valmistetaan nykyään Italiassa. Joku tässä kuviossa kyllä mättää, jos Italiassakin on halvempi valmistaa tuotteita, kuin Suomessa. EU maa kuitenkin sekin 

Italiassa on muuten ulkomaalaistaustaista työvoimaa hyödyntäviä hikipajoja, joilla osa made in italy - tuotteista tehdään edullisesti. Toki luulis, että reinot tehdään ihan vastuulliseksi todetussa tehtaassa

Vierailija
512/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pienet yritykset katuu ja on liian kalliita, niin ehkä tarvittais yksi iso. Se ehkä hieman laskisi hintoja.  

Milloin monopolitilanne on laskenut hintoja?

Vierailija
513/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että suomalainen vaateteollisuus saadaan nousuun. Täällä on liian vähän ihmisia ja kyseiset vaatteet olisivat liian kalliit. Nyky systeemi on ihan hyvä ja jos haluaa jotain erikoisempaa niin sen voi tilata ulkomailta

Vierailija
514/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Andiata on onnistunut brändäämään itsensä hyvin. Pitäneet rohkeasti kiinni naisellisesta linjasta. Ja vaatteet kelpaa ruotsin kuninkaallisillekin. 

Ja sitten on jotain Anita -rintaliivejä jotka ovat laadukkaita ja hyviä mutta ne pitäisi markkoinoida isommalla vaihteella. Kuka edes tietää koko merkistä vaikka tuotteet on huippuhyviä. Ottaisivat markkinoinnissa mallia TheOtherdanisguy alkkareita. Ne ovat on superhyviä ja markkinointi on hyvää ja hauskaa.

En tiedä miten Balmuirilla menee, mutta hyvää tavaraa tekevät.

Ruotsalaiset tekee kaiken hyvin. Matkitaan niitä. 

Balmuir ainakin osaa brändäyksen. Hinta pilvissä, tuotteet Kiinasta.

Vierailija
515/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Anita rintaliivit on saksalaisia...

Vierailija
516/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Andiata on onnistunut brändäämään itsensä hyvin. Pitäneet rohkeasti kiinni naisellisesta linjasta. Ja vaatteet kelpaa ruotsin kuninkaallisillekin. 

Ja sitten on jotain Anita -rintaliivejä jotka ovat laadukkaita ja hyviä mutta ne pitäisi markkoinoida isommalla vaihteella. Kuka edes tietää koko merkistä vaikka tuotteet on huippuhyviä. Ottaisivat markkinoinnissa mallia TheOtherdanisguy alkkareita. Ne ovat on superhyviä ja markkinointi on hyvää ja hauskaa.

En tiedä miten Balmuirilla menee, mutta hyvää tavaraa tekevät.

Ruotsalaiset tekee kaiken hyvin. Matkitaan niitä. 

Balmuir ainakin osaa brändäyksen. Hinta pilvissä, tuotteet Kiinasta.

Otan takaisin sen verran, että on heillä näköjään yli puolet tuotannosta Euroopassa. Ja vastuullisuusohjelma. 

Pitäisi siis oikeastaan olla iloinen, että taas yksi suomalaisbrändi menestyy, vaikka minä en heiltä ostakaan. 

Vierailija
517/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta taas reinotkin valmistetaan nykyään Italiassa. Joku tässä kuviossa kyllä mättää, jos Italiassakin on halvempi valmistaa tuotteita, kuin Suomessa. EU maa kuitenki

Italiassa, kuten Portugalissakin, elinkustannukset ja palkat ovat pienemmät kuin meillä, toki elintasokin on matalampi. 

Luotan kuitenkin enemmän EU:n sääntelyyn sekä kemikaalien että työntekijöiden oikeuksien suhteen kuin vaikkapa Aasian maiden vastaaviin. 

Italiassa on paljon sukkahousuteollisuutta, mikä minusta on hyvä. Voin ostaa siellä valmistettuja sukkahousuja, kestäviä löytyy kun etsii. 

Vierailija
518/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku, jonka mielestä kaikki Suomi-muoti on rumaa ja kamalaa, laittaa vähän esimerkkejä kauniista vaatteista, mielellään linkin kanssa?

Olisi mukava nähdä!

Vierailija
519/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt aivan samaa. Olen monen normimerkin ylärajoilla huomattavan suurten rintojen ja leveän lantion puolesta, mutta katukuvaan sulaudun ihan tavallisen kokoisena. Olen hieman keskimääräistä pidempi, mutta varsinkin nuorista löytyy minua reippaasti pidempiä ja kaikenikäisistä myös leveämpiä. 

Jostain syystä rahamme eivät kelpaa. 

Paitsi pienille suomalaismerkeille - useampi kaavoittaa niin, etten ole edes kokojen ylärajoilla. 

Kertoisiko mistä suomalaismerkeistä tässä nyt puhutaan? Katsoin tuossa Ommellisen liveä, jossa malli ly 136 cm, ry 125 cm ja vy 105 cm laittoi koon XXL ihan sujuvasti päälleen ja yhtä kokoa suurempaakin tekevät. Että kyllä noihin suurin osa ihmisistä mahtuu. Suomalaisvalmistajien S-koko vastaa ulkomaista kokoa M. 

Niin? Mahdun hyvin nimenomaan monen pienen suomalaismerkin vaatteisiin, kuten

No ei kaikki vaatteet voi ollakaan vain rintaville ja perseville.

Vierailija
520/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, itsekin olen kanta-asiakas, en muualta enää neuleita osta. Omistan pari paitaa, lyhyitä ja pitkiä neuletakkeja sekä pari mekkoa. Olen siis tuo joka Alpaa alunperin suositteli :)