Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
481/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Kunhan eivät maksa enempää kuin kaukoidässä tehdyt...

Näin se menee. Ihmiset haluavat kotimaisia ja paikallisia tuotteita, mutta eivät niistä halua maksaa.

Ei 400-500 yhdestä vaatteesta mutta 100-200 kyllä. Vs. Kiinan tms vaate 20-50

Tämä on myös mun hintahaarukka. Vähemmän vaatteita, mutta parempaa, kestävämpää ja kotimaassa valmistettua. 

Juuri näin 👍

Tähän minunkin rahkeeni riittävät.

Ja lisään vielä, että mä ainakin tarvitsen ja käytän farkkuja. Joku tuolla arvosteli, että ei fark

En halua arvostella farkkujen käyttäjiä :)

Tarkoitan vain sitä, mitä kirjoitin: farkkuja ilman voi todellakin elää, mutta ei suinkaan ole pakko. 

Luovuin niistä itse arkipukeutumisessa, kun luottomerkkini laatu huononi niin, että farkut olivat roskiskamaa muutaman käyttökerran jälkeen. Löysin muita vaihtoehtoja. Farkut näyttävät mielestäni kivoilta edelleen, mutta käytän itse useimmiten muita vaatteita. 

Kommenttini oli vastaus kirjoittajalle, jonka keppihevonen on kautta ketjun ollut se, ettei suomalainen kuluttaja halua ostaa vaatteita, joita suomalaiset yritykset  valmistavat, ja että niiden hinta nousee väistämättä tähtitieteelliseksi. 

Näin ei ole, vaan moni kotimainen brändi tarjoaa vaatteita juuri tuossa sinulle -ja minulle!- sopivassa hintaluokassa, aivan kuten molemmat olemme todenneet :)

Vierailija
482/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden pitäisi olla laadukkaita ja hyvin istuvia kauniilla kuoseilla/väreillä. Tällä hetkellä suurin ongelma minusta on huonosti istuvat telttamaiset vaatteet, jotka ovat lisäksi ylihintaisia. Mielelläni suosisin kotimaisia, mutta en tietenkään osta minusta rumaa vaatetta.

Toisaalta valitetaan, että ei ole vaatteita "isoille naisille". Mikä valmistaja ylipäätään osaa tehdä istuvia ja kantajaansa imartelevia isojen kokojen vaatteita? Siis koko maailmassa?

Yhtälö on mahdoton. Koko 50 ja ylöspäin, ei mitään mahdollisuutta saada imartelevaksi. Kantajan hyviä puolia ei voi taikoa tyhjästä kun niitä ei ole.

Aika erikoinen näkemys! Koon 50+ vaatteet voitaisiin tehdä yhtä

Vaikka kuinka kaunis materiaali ja yksityiskohdat ei niihin kukaan kiinnittäisi huomiota, vähiten kantaja itse kun mennään 50+ kokoihin. Kyllä siinä on muut ominaisuudet mitkä silmään pistävät

https://www.instagram.com/oliviasworld95?igsh=cTI2ZW1pbnpydGtj

Hän on kokoa 50, joissain vaatteissa ylikin. 

Vuoden nuori suunnittelija Henna Lampinen on suunnitellun mallistoja kokoon 54. Kun kävin Stockmannilla hänen pop-up-osastollaan, se oli myyty miltei tyhjiin.

Kaikki eivät ajattele samoin kuin sinä, ja osa osaa muuttaa rahaksi kykynsä kaavoittaa isompia kokoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin yksivisiä vaatteita. Nyt lähes kaikki kotimaiset valmistajat tekee riemunkirjavia ja lapsellisia trikoovaatteita. Missä yksiväriset? En minä halua aikuisena ihmisenä päälleni pöllöjä tai kettuja tai jotain ihmeellisiä veistoksellisia graafisia kuvioita. 

Jakkupukuja valmistavista tulee mieleen Andiata, jonka ompelu myöskin Virossa. 

https://andiata.fi/collections/bleiserit?srsltid=AfmBOoqf9jNKYcTR4oUwV6…

Olen eri mutta Andiata on hyvä esimerkki siitä kun koot loppuvat kesken. En ole edes "pyöreän mallinen" mutta olen pitkä enkä ole hoikka vaan lievästi ylipainoinen (kuten moni nykyään on) ja heidän suurin eli XL kokonsa on mittataulukon mukaan sellainen, johon mahtumisesta en voi olla varma. En halua sitä ikävää tunnetta kun liikkeessä ei ole

Olen miettinyt aivan samaa. Olen monen normimerkin ylärajoilla huomattavan suurten rintojen ja leveän lantion puolesta, mutta katukuvaan sulaudun ihan tavallisen kokoisena. Olen hieman keskimääräistä pidempi, mutta varsinkin nuorista löytyy minua reippaasti pidempiä ja kaikenikäisistä myös leveämpiä. 

Jostain syystä rahamme eivät kelpaa. 

Paitsi pienille suomalaismerkeille - useampi kaavoittaa niin, etten ole edes kokojen ylärajoilla. 

Vierailija
484/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt aivan samaa. Olen monen normimerkin ylärajoilla huomattavan suurten rintojen ja leveän lantion puolesta, mutta katukuvaan sulaudun ihan tavallisen kokoisena. Olen hieman keskimääräistä pidempi, mutta varsinkin nuorista löytyy minua reippaasti pidempiä ja kaikenikäisistä myös leveämpiä. 

Jostain syystä rahamme eivät kelpaa. 

Paitsi pienille suomalaismerkeille - useampi kaavoittaa niin, etten ole edes kokojen ylärajoilla. 

Kertoisiko mistä suomalaismerkeistä tässä nyt puhutaan? Katsoin tuossa Ommellisen liveä, jossa malli ly 136 cm, ry 125 cm ja vy 105 cm laittoi koon XXL ihan sujuvasti päälleen ja yhtä kokoa suurempaakin tekevät. Että kyllä noihin suurin osa ihmisistä mahtuu. Suomalaisvalmistajien S-koko vastaa ulkomaista kokoa M. 

Vierailija
485/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Designissa on toivomisen varaa. Valitettavasti. Ehkä yksinkertainen vaate on helppo valmistaa, mutta ei ole kovin houkutteleva. 

Kauniimpia kuoseja. Tämä on minusta mielenkiintoista, koska Suomessa on paljon taidekouluja ja erilaisia visuaalisen alan koulutuksia. Koulutusta löytyy. 

Koulutuksen tasosta en tiedä. Kaveri valmistui vaatesuunnittelijaksi (maisteri)Taikista. Väitti, ettei oppinut edes paitaa ompelemaan siellä kunnolla. Jatkoi ompelukouluun. Kovasti on Suomessa pöhinää ja rahaa lykätään muotoilun opetukseen. Mutta ei tule paljon tuloksia. 

Suomi on toki ihan sairaan pieni maa. Mutta jollakin pitäisi pystyä kilpailemaan. 

Tekniset vaatteet? Älyvaatteet? Miksei yhdistetä insinööriosaamista vaatesuunnitteluun? Aikaisemmin oli insinööriopinnoissa tekstiili-insinöörikoulutus. Siitä on aikaa. Onko Aalto-yliopistossa tekstiili-insinöörikoulutus? Älyvaatt

Minä olen sekä taiteilija, insinööri, että yrittäjä. Eli tiedän jotain aika monesta asiasta. Olen myös käynyt Aasian kauppaa jo 20 vuotta sitten ja tiedän hiukan siitäkin. Insinöörikouluaikanani oli tekstiili- insinöörikoulutus. Lähinnä kai huoltamaan ja korjaamaan tekstiiliteollisuudessa käytettyjä laitteita. 

Minusta VTT:n tehtävä olisi auttaa tekstiiliteollisuutta materiaalien tuotekehittelystä. Ei yksittäinen pieni tekstiiliyritys pysty siihen kaiken muun ohella. Kun kunnollisia kuosejakaan ei saada aikaiseksi. 

Mitä tulee Aalto-yliopistoon, niin edelleen allekirjoitan sen, että sieltä valmistuu ihmisiä, joilla ei välttämättä ole perusosaamista omalta alaltaan. Muotisuunnittelusta valmistuu ihmisiä, jotka eivät osaa perusompelua. Hyvä kysymys, miksi näin on. Rahaa pumpataan urakalla. 

Missä näkyy se osaamisessa, että Aalto-yliopisto pitää itseään yhtenä parhaimpia suunnittelukouluja? 

Vierailija
486/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suomalaiset vaatteet on jotain helvetin Marimekko kaapuja jotka näyttää ihan kauheelta. Miksi ei voi tehdä ihonmyötäisiä nättejä vaatteita? Marimekon vaatteet näyttää siltä että on tungettu vaan joku värikäs verho päälle. Ja ne suuret geometriset kuviot on hirveitä vaatteissa

Vierailija
487/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyrittäjän on hirmu vaikeaa hoitaa kaikkea pienellä budjetilla. Tuotekehittely, tuotteiden valmistus, markkinointi, koko yritystoiminnan pyörittämisen kaari. Lähes mahdotonta ja vaatii esim. erikoisosaamista kehitellä kankaista teknisempiä. 

Kaiken uuden kehittäminen vie todella paljon aikaa. Siinä ollaan käyty konkurssissa jo monta kertaa. 

Jonkinlaisia tuotekehittelyyn suunnattuja palveluseteleitä enemmän, apua markkinointiin, kontakteja Aasian tekstiiliteollisuuteen.

Näitä kyllä onkin tarjolla, mutta ei ehkä riittävän selkeästi. 

Vierailija
488/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomalaiset vaatteet on jotain helvetin Marimekko kaapuja jotka näyttää ihan kauheelta. Miksi ei voi tehdä ihonmyötäisiä nättejä vaatteita? Marimekon vaatteet näyttää siltä että on tungettu vaan joku värikäs verho päälle. Ja ne suuret geometriset kuviot on hirveitä vaatteissa

Allekirjoitan. Laatu on heikentynyt merkittävästi. Ovat puuvillaa tai puuvillasekoitetta, täysin joustamattomia. Jos ei istu, niin ei istu. Ainakaan minun päälleni eivät istu. 

Design on ok, mallinuken päällä näyttävät fiiniltä. 

Vierailija
489/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suomalaiset vaatteet on jotain helvetin Marimekko kaapuja jotka näyttää ihan kauheelta. Miksi ei voi tehdä ihonmyötäisiä nättejä vaatteita? 

Olen normaalivartaloinen S-koon nainen, enkä silti halua pukeutua ihonmyötäiseen. Mikään kokovartalokondomi minkään värisenä ei mielestäni kaunista ketään. Toiveen ribbimekko esimerkiksi ei mielestäni ole kaunis mallin päällä vaikka mallilla on kaunis vartalo. Makuja on monia ja minulla tällainen. En silti käytä mitään oversizea vaan mieluiten yläosasta kevyesti istuvaa ja lantiolle leveneviä vaatteita. Ihonmyötäisissä vaatteissa kyllä juoksen, ihan vaan koska se on käytännöllisempää kun kangas ei lepata.

Vierailija
490/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin sen elastaanin pois päällysvaatteista. Se ei anna mitään lisäarvoa vaan lyhentää vaatteen käyttöikää. Enkä tykkää siitä ryhdittömyydestä ja venyvyyden tunteestakaan mikä vaatteeseen tulee.

Kun kokeilee vaikka täyspellavaista mekkoa ja elastaania sisältävää mekkoa, niin pellavaisen ryhdikkyys on paljon mukavampi ja kauniimpi.

Vierailija
491/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjän on hirmu vaikeaa hoitaa kaikkea pienellä budjetilla. Tuotekehittely, tuotteiden valmistus, markkinointi, koko yritystoiminnan pyörittämisen kaari. Lähes mahdotonta ja vaatii esim. erikoisosaamista kehitellä kankaista teknisempiä. 

Kaiken uuden kehittäminen vie todella paljon aikaa. Siinä ollaan käyty konkurssissa jo monta kertaa. 

Jonkinlaisia tuotekehittelyyn suunnattuja palveluseteleitä enemmän, apua markkinointiin, kontakteja Aasian tekstiiliteollisuuteen.

Näitä kyllä onkin tarjolla, mutta ei ehkä riittävän selkeästi. 

Puhut nyt kyllä ihan puuta heinää, jos olet laittamassa materiaalien teknistä kehitystä samalle pienyrittäjälle kuin suunnittelun ja tuotannon toteutuksen.

Vierailija
492/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sota ja armeija tuntuu olevan nykyisin pop.  Valtio tilatkoot koko reserville maastopukuja, sotakelpoisia alusvaatteita, paitoja, väliasuja, pipoja, hanskoja, kenkiä jne.  Laadun on oltava sitä luokkaa että vermeet voivat kilpailla kv-retkeily ja urheiluvaatemerkkien kanssa, jolloin saadaan mahdollinen siviilipuolen kotimaa- ja vientimarkkina tuohon lisäksi.

Reserviläisiä on 800000, joten siitä voi laskea tilauksen kokoluokkaa.

Vaatimuksina: työt tulee teettää Suomessa kotimaisella työvoimalla ja firmojen omistusrakenteessa ei saa olla lainkaan ulkomaisia tahoja.

Kulut voi laskuttaa kansalaisilta maanpuolustusveron muodossa, esim.  0,5% lisäprosentilla per nassu.

Vierailija
493/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Designissa on toivomisen varaa. Valitettavasti. Ehkä yksinkertainen vaate on helppo valmistaa, mutta ei ole kovin houkutteleva. 

Kauniimpia kuoseja. Tämä on minusta mielenkiintoista, koska Suomessa on paljon taidekouluja ja erilaisia visuaalisen alan koulutuksia. Koulutusta löytyy. 

Koulutuksen tasosta en tiedä. Kaveri valmistui vaatesuunnittelijaksi (maisteri)Taikista. Väitti, ettei oppinut edes paitaa ompelemaan siellä kunnolla. Jatkoi ompelukouluun. Kovasti on Suomessa pöhinää ja rahaa lykätään muotoilun opetukseen. Mutta ei tule paljon tuloksia. 

Suomi on toki ihan sairaan pieni maa. Mutta jollakin pitäisi pystyä kilpailemaan. 

Tekniset vaatteet? Älyvaatteet? Miksei yhdistetä insinööriosaamista vaatesuunnitteluun? Aikaisemmin oli insinööriopinnoissa tekstiili-insinöörikoulutus. Siitä on aikaa. Onko Aalto-y

Aiemmin jako meni niin, että Lahden Muotoiluinstituutista (nykyään LAB) valmistui teollisia pukusuunnittelijoita ja kuten nimi sanoo, he suuntautuivat teollisten vaatetudmallistojen suunnitteluun. Koska tehtaissa olivat mallimestarit, leikkaavat, ompelijat jne, ei teollinen pukusuunnittelija opiskele heidän tehtäviään. Sen sijaan teollisen pukusuunnittelijan pitää osata kaavoittaa ja laskea tuotteiden arvioitua hintaa. Kaavoitus- ja työpiirroksen tekotaito ovat tarpeen, koska kaavoitus on sarjomisineen mallimestarin vastuulla. Tietenkin teollisen pukusuunnittelijan pitää osata kaavoittaa jo senkin vuoksi, että osaa tuoda prototyypissä esille vaatteen leikkaukset ja muodon sekä rakenteen. Noiden lisäksi teollisen pukusuunnittelijan tulee tuntea tehtaan koneisto ja vaatteen valmistusprosessi. Tietokonetta tarvitaan esim kaavoitukseen sekä graafisen ilmeen suunnitteluun.

Aalto-yliopiston pukutaiteesta valmistuvat puolestaan ovat suuntautuneet enemmän sille yksittäisvaatekappaleen suunnitteluun ja ns haute coutureen. Aalto ei ainakaan vielä TaiKin nimellä kulkiessa valmentanut opiskelijaa teolliseksi pukusuunnittelijaksi, opiskelija tähtäsi pukutaiteilijaksi. Aivan yhtä lailla Aallossa kaavoituksen osaaminen ja digitaalisuus ovat tärkeitä oppiaineita. Aalto antaa valmiuden jatkaa opintoja akateemisena tutkijana. LAB ei tarjoa sellaista mahdollisuutta. Oppilaitoksia ei voi verrata keskenään, koska niiden peruspilarit ovat tyystin erilaisia keskenään siitä huolimatta, että molemmissa opiskellaan samoja aineita.

Vierailija
494/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion pukutehtaalla oli muinoin hyviä vaatteita. Sitä jäin kaipaamaan.

Vierailija
495/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan niin Kaunotar tuotteen vaatteita. Laatu, suunnittelu ja hinta sopisoinnussa. Mulla tallessa muutama asu. 🥰

Vierailija
496/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andiata on onnistunut brändäämään itsensä hyvin. Pitäneet rohkeasti kiinni naisellisesta linjasta. Ja vaatteet kelpaa ruotsin kuninkaallisillekin. 

Ja sitten on jotain Anita -rintaliivejä jotka ovat laadukkaita ja hyviä mutta ne pitäisi markkoinoida isommalla vaihteella. Kuka edes tietää koko merkistä vaikka tuotteet on huippuhyviä. Ottaisivat markkinoinnissa mallia TheOtherdanisguy alkkareita. Ne ovat on superhyviä ja markkinointi on hyvää ja hauskaa.

En tiedä miten Balmuirilla menee, mutta hyvää tavaraa tekevät.

Ruotsalaiset tekee kaiken hyvin. Matkitaan niitä. 

Vierailija
497/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen tyyli on muutakin kuin kuviollinen tunika ja leggarit. Kaikki ei asu maalla ja ole päiväkodissa töissä. Kertokaa kotimainen vaatevalmistaja, joka valmistaa suoria housuja eri pituuksilla, istuvia jakkuja, yksivärisiä peruspaitoja ja laadukkaita neuleita. Ja muissa väreissä kuin musta, tummansininen ja joku petrooli. Katsokaa nyt esim. Nansxx ja Vogxxxx kuoseja, kauhean voimakkaita värejä ja vahvoja kuvioita. Missä ovat yksiväriset vaatteet? 

Samaa olen etsinyt. Housuja eri lahkeiden pituudella ja istuvia kevyitä jakkuja ja neulejakkuja eri sävyissä niin kuin joku ranskalainen IRO tekee. Sitten etsin laadukkaita naisellisen mallisia istuvia pellavapaitapuseroita. Ainoastaan ruotsalaiselta valmistajalta löytyi.

Haltilla on myös hyvät ja laadukkaa liikuntatuotteet ja  brandi mutta mainonta ihan liian tavanomaista. Miksei Haltin tuotteita voisi myydä kuten TheOtherDanishguy alushousuja ?

Vierailija
498/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halti voisi erikoistua eri pituisiin lahkeisiin. Olin lähdossä laskettelemaan ja törmäsin siihen ettei hauskan värisiä lasketteluhousuja saa kuin yhdellä lahkeen pituudella joka on minulle 5-10cm liian pitkä.

Viimeksi ostin haltilta erittäin hyvät mustat lyhyellä lahkeella, mutta miksi muita värejä ei saa ?

Vierailija
499/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halti voisi erikoistua eri pituisiin lahkeisiin. Olin lähdossä laskettelemaan ja törmäsin siihen ettei hauskan värisiä lasketteluhousuja saa kuin yhdellä lahkeen pituudella joka on minulle 5-10cm liian pitkä.

Viimeksi ostin haltilta erittäin hyvät mustat lyhyellä lahkeella, mutta miksi muita värejä ei saa ?

Sama muuten koskee hihoja. Miksi Haltin urheiluvaatteissa on niin törkeän pitkät hihat ? Minulle ainakin 10 cm liian pitkät.

Vierailija
500/1942 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No selvää on, ettei täällä kannata valmistaa mitään tusinatavaraa.

Eli vain design voi olla tällaisessa täällä.

Kuten joku sanoi, niin täällä voisi olla korkean teknologian sotilasvarusteita, erikoistekstiilejä suojavarusteita, erikoiskamaa talvivarusteissa ja työvarusteissa.

Esimerkkinä voisi olla vaikkapa Sievin Jalkine Oy, joka on toiminut 75 vuotta ja tekee nytkin hyvää tulosta tasaisella 90 milj. vaihdolla. Vaikka kyse ei nyt olekaan räteistä.

Sitten pitäisi tehdä sitä huippumuotia, jossa hinnalla ei ole niin suurta merkitystä. 

Helpommin toki sanottu kuin tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi