Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
301/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa halpakin työvoima on niin kallista, että laadukas ja kohtuuhintainen vaate on mahdoton yhdistelmä.

Vali, vali. Suomalaiset vaan valittaa samaa virttä vuodesta toiseen. Ruotsissa on kuitenkin onnistuttu. Tekevät jotain eri tavalla! Miksi Suomessa pitää yrittää hakata päätä seinään. 

Vierailija
302/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino olisi tuottaa kotimaista kangasta. Puuvilla ei Suomessa kasva eikä puusta valmistetut kuidut kestä, eli ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on kannabis. Kuituhamppua voisi viljellä missä vain kuka tahansa ja samalla hiilinielu pienenisi. Kotimaisena luomutuotteena se olisi oiva vientituote maailman tiedostaville jupeille, koska suomalaisilla sukankuluttajilla ei niihin ikinä olisi varaa. Toki verohelpotuksia voisi hallitus alalle harkita.

No ei todellakaan olisi ainoa vaihtoehto, mutta toki yksi muiden joukossa. Pellava ja nokkonen esimerkiksi myös hyviä vaihtoehtoja viljelykasveiksi noita juppiasiakkaita ajatellen, mutta kyllä suurempi potentiaali olisi viskoosissa ja muissa muuntokuiduissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?

Olen eri, mutta voisin maksaa, jos hinnalla saisi sitten oikeasti kestävää laatua. Kerran olen maksanut satasen farkuista, jotka sitten alle kk ostamisesta ratkesivat juostessani portaat ylös pitkin harppauksin. 

Farkut eivät ole juoksuhousut, eli tuossa taisi kyllä vika olla ihan oma. Jos haluat harppoa portaita niin suosittelen sportti- ja vaellushousuja, löytyy leggingsiä ja tuulihousutyyppistä sekä kaikkea siltä väliltä. Monissa on haarassa kiila ja materiaali joustavaa, jok

No onhan se nyt kumma, että ne 80-90 -lukujen pillifarkut on ehjiä vieläkin, mutta nykyiset hädin tuskin vuotta kestää. Ihan sama onko Lidlistä vai liki satasen farkut vaateliikkeestä. Tai oikeastaan ne Lidlin farkut kestää sentään yleensä useamman vuoden (muttei nekään niin kauan kuin MicMacit aikoinaan).

Vierailija
304/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä löydä Prismasta koskaan mitään kivaa. Ehkä eri Prismoissa on vähän eri tarjonta sitten.

Ankeita värejä ja jo valmiiksi nyppyisiä neuleita. En mä viitsi ostaa vaatetta joka jo ostaessa näyttää kulahtaneelta.

Vierailija
305/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa halpakin työvoima on niin kallista, että laadukas ja kohtuuhintainen vaate on mahdoton yhdistelmä.

Vali, vali. Suomalaiset vaan valittaa samaa virttä vuodesta toiseen. Ruotsissa on kuitenkin onnistuttu. Tekevät jotain eri tavalla! Miksi Suomessa pitää yrittää hakata päätä seinään. 

Hakataan sitten takapuolta 😂

Vierailija
306/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnä yleisesti.

-Suomessa valmistetun ei pidä lähteä hintakilpailuun, koska siinä ei ole mahdollista pärjätä. Hinta-laatu-suhde on se mikä ratkaisee. 

-Ei onnistu myöskään volyymimyynti, ellei sitten ajan kanssa pyritä vahvasti ulkomaan markkinoille ja kasvateta bisnestä kestävästi.

-Pitää miettiä firman arvot ja periaatteet kuntoon ja pysyä niissä. Ei lähteä ahneuksissaan pilaamaan hyvin alkanutta juttua halvoilla materiaaleilla ja huonolla työllä. 

-Asiakkaan ei pidä pettyä, vaan olla vuosia tyytyväinen hankintaansa. 

-Jos haluaa tehdä vaatteita yksinyrittäjänä, on viisainta perustaa mittatilausompelimo. 

-Homma ei toimi ilman yhteistyötä. Usean pienemmän yrityksen pitää lyödä viisaat päät yhteen ja tehdä yhteistyötä. Sopikaa kuka tekee mitäkin ja kuka erikoistuu mihinkin. Ottakaa mukaan yritys tai pari, jotka huolehtivat kokonaisuuksista, markkinoinnista ja myynnistä. Älkää tehkö kaikkea itse, koska se ei vain toimi. 

-Jos myytte verkossa, niin perustakaa yhteinen verkkokauppa, että asiakas saa samasta paikasta useamman vaatteen kerralla ja valinnanvaraa on enemmän.

-Jos myytte kivijalkakaupassa, niin perustakaa yhteinen kauppa yhteenliittymän tuotteille. Tai hommatkaa ne vaatteet yhteissopimuksilla sinne Prismaan. Tai hommatkaa marketteihin oma osasto yhteenliittymälle. Ehkä myyjäkin, ainakin kerran viikossa tai kuukaudessa. Myyjä on yhteenliittymän palkkaama, huolehtii myyntipisteestä, palvelee asiakkaita, välittää tietoa ja tilauksia. Tuotteet maksetaan kassalle. 

-Markkinoikaa kunnolla. Esim. itse tiedän muutaman kotimaisen merkin, jotka luultavasti tehdään ulkomailla. Tiedän yhden erittäin pienen kotimaassa valmistavan yrityksen. Eli kampanjoikaa kotimaisen puolesta ja laadun puolesta. Huolehtikaa, että me täällä isojen kaupunkien ulkopuolellakin tiedetään se merkki ja mistä sitä saa. 

-Omasta mielestäni laatutuotteet myydään liikkeissä, ei verkossa. Ei sinänsä haittaa, vaikka se olisi marketissa tai vaikka uimahallissa tai elokuvateatterissa, mutta ei verkkokaupassa. Tai sitten pienet show roomit pienellä valikoimalla ja tuotteet tilataan siellä liikkeessä keskusvarastolta joko suoraan asiakkaalle tai liikkeestä noudettaviksi, tai sen saman yrityksen verkkokaupasta, eikä niitä myydä muissa verkkokaupoissa. 

Vierailija
307/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä löydä Prismasta koskaan mitään kivaa. Ehkä eri Prismoissa on vähän eri tarjonta sitten.

Ankeita värejä ja jo valmiiksi nyppyisiä neuleita. En mä viitsi ostaa vaatetta joka jo ostaessa näyttää kulahtaneelta.

Olen tykännyt Prismassa London Fog -sarjan vaatteista, ja ostanut myös joitakin kotimaisia merkkejä kuten Nansoa. Joskus myös House-merkki yllättää, ainakin yhden maiharitakin ja pari t-paitaa olen ostanut, jotka on House. Ehkä eri Prismoissa on tosiaan eri tarjontaa. 

Vierailija
308/1942 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omasta mielestäni laatutuotteet myydään liikkeissä, ei verkossa. Ei sinänsä haittaa, vaikka se olisi marketissa tai vaikka uimahallissa tai elokuvateatterissa, mutta ei verkkokaupassa. Tai sitten pienet show roomit pienellä valikoimalla ja tuotteet tilataan siellä liikkeessä keskusvarastolta joko suoraan asiakkaalle tai liikkeestä noudettaviksi, tai sen saman yrityksen verkkokaupasta, eikä niitä myydä muissa verkkokaupoissa."

Minusta taas ehdottomasti pitää myydä verkossa. Voi olla, että jossain unelmissa laatutuotteita myydään liikkeissä ja merkeillä on omia showroomeja, ja asiakkaat käy niissä paikan päällä ja odottavat sitten tilauksia keskusvarastolta. Mutta todellisessa elämässä suomalaiset ostavat vaatteet verkkokaupoista ja marketeista. Ei tämä trendi ole lähiaikoina muuttumassa. Myyjän kannattaa olla siellä missä ostajatkin ovat, ja tehdä niin kuin asiakkaat haluaa, eikä yrittää muuttaa asiakkaita tekemään niin kuin myyjä haluaa. 

Vierailija
309/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla yksilöllinen ja erottuva - niitä trikootunikoita tekee jo tosi moni firma. 

Outi Les Pyy tästä joku aika sitten kirjoittikin: Kokovalikoima! Yhä enemmän on isokokoisia ihmisiä ja mielellään he vaatteita, myös kotimaisia merkkivaatteita, ostaisivat. Vaan kun ei ole kokoja. Monet kotimaiset yritykset tekevät korkeintaan L tai XL. Ja sinnikkäästi ja ilmeisen paljon tuotetaan kokoa S ja XS, ja ne ovat sitten aina viimeisenä alennusmyynnin alennusmyynnissä eli ei ole oikein kysyntää. Itsekin ihmettelen tätä, että miksi tehdään yhä paljon kokoa XS, kun ihan vain verkkokaupan selaajakin huomaa, ettei sille ole niin paljon kysyntää. Sen sijaan vaikka naisten kokoja 50-52 ei tee juuri kukaan. Pitäisi tajuta vastata kysyntään. 

Muotoonommeltujen isojen vaatteiden kaavoitus lisää hintaa, koko 50-52 on huomattavan erimuotoinen kuin 36-38. Telttatunika on ed

Nykyään todella kaikki vaatteet ovat kuin paperinukeille tehty. Ei mitään muotolaskoksia missään. Naisten ja mieste housut ihan samalla kaavalla tehty, eteen haarojen kohdalle jää poikittaiset rypyt, mikä kertoo siitä, että housujen kaavat ovat ihan hanurista. Telkussa aina katselen ihmisten vaatteita ja kyllä ovat huonosti istuvia🤨.

T. Kotiompelija

Vierailija
310/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kauniita vaatteita, ei enää tunikoita. 

Vierailija
311/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostaisin mielelläni kotimaisia vaatteita.

Ensinnäkin vastaan tulee löydettävyys eli markkinointi. Jos lähtee googlaamaan suomalaisia vaatteita, tulee tulokseksi jotain Marimekkoa ja Vimmaa. En halua kumpaakaan, no Marimekon t-paitoja käytän kotona ja yöpaitoina.

En halua trikoovaatteita enkä iloisia tai graafisia kuoseja. Käytän yksivärisiä tai korkeintaan raidallisia vaatteita, jotka ovat sävyiltään maanläheisiä ja/tai tummia. Mustaa, beigeä, tummanvihreää, roosaa, valkoista.

Malli ei voi olla tyyliä säkki, koska se lihottaa 20 kiloa, mitä en halua. Haluan mukavia, löysähköjä mutta ei säkkimäisiä vaatteita, jotka sopivat normaaliin toimistotyöhön. En tarvitse jakkupukuja vaan siistejä simppeleitä neuleita, t-paitoja ja suoria housuja ja farkkuja.

Mistä löytyisi? Tsekkasin jonkun suositteleman Sanna Hopiavuoren ja sinänsä nuo miellyttävät silmää, mutta mallit ovat liian säkkimäisiä näyttääkseen oikeasti hyvältä kaltaiseni 160cm pitkän ihmisen päällä.

Vierailija
312/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ostanut Prismasta housen t-paitoja, ne ovat 100% puuvillaa. Tänä talvena ostin tavallisen mustan toppatakin, maksoi 50e ja osoittautui todella lämpimäksi ja on siistin näköinen. Olen kolmekymppinen enkä halua näyttää tantalta, jos sillä on merkitystä. Inhoan vaatekaupoissa kiertelyä, mutta Prismassa tulee käytyä joka tapauksessa ja samalla voi kävellä vaateosaston läpi.

Neuleet on kieltämättä usein huonolaatuisen näköisiä.

Vierailija
313/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Omasta mielestäni laatutuotteet myydään liikkeissä, ei verkossa. Ei sinänsä haittaa, vaikka se olisi marketissa tai vaikka uimahallissa tai elokuvateatterissa, mutta ei verkkokaupassa. Tai sitten pienet show roomit pienellä valikoimalla ja tuotteet tilataan siellä liikkeessä keskusvarastolta joko suoraan asiakkaalle tai liikkeestä noudettaviksi, tai sen saman yrityksen verkkokaupasta, eikä niitä myydä muissa verkkokaupoissa."

Minusta taas ehdottomasti pitää myydä verkossa. Voi olla, että jossain unelmissa laatutuotteita myydään liikkeissä ja merkeillä on omia showroomeja, ja asiakkaat käy niissä paikan päällä ja odottavat sitten tilauksia keskusvarastolta. Mutta todellisessa elämässä suomalaiset ostavat vaatteet verkkokaupoista ja marketeista. Ei tämä trendi ole lähiaikoina muuttumassa. Myyjän kannattaa olla siellä missä ostajatkin ovat, ja tehdä niin kuin asiakkaat haluaa, eikä yrittää muuttaa asiakkaita te

Mä ostaisin mieluummin liikkeestä kuin verkosta. Esim. Toive ja Kaiko on harkinnassa mutta kun ei pääse niitä katsomaan missään, niin en varmaan tilaakaan koskaan. Koska ovat uusia mulle eikä ole mitään kokemusta niistä.

Vierailija
314/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään jos zalando ostaisi Suomi oy:n. Halvalla saisivat.

Vierailija
315/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ostanut Prismasta housen t-paitoja, ne ovat 100% puuvillaa. Tänä talvena ostin tavallisen mustan toppatakin, maksoi 50e ja osoittautui todella lämpimäksi ja on siistin näköinen. Olen kolmekymppinen enkä halua näyttää tantalta, jos sillä on merkitystä. Inhoan vaatekaupoissa kiertelyä, mutta Prismassa tulee käytyä joka tapauksessa ja samalla voi kävellä vaateosaston läpi.

Neuleet on kieltämättä usein huonolaatuisen näköisiä.

Ostin joskus housen t-paitoja sovittamatta ja ne olikin ihan kieron ommeltuja ja hihat eri mittaisia. En osta enää.

Vierailija
316/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen S tai M kokoinen, omat lempivaatemerkit on Paapii, Ommellinen ja Versonpuoti. Harmillisesti heidänkin kuoseissaan on tosi usein mukana mustaa väriä, mitä en käytä ollenkaan. Hinnat ovat suurin este ostoksille, joskus lahjakortin avulla saanut hankittua uuden vaatteen mutta lähinnä etsin Torista näitä käytettynä. Omiin silmiin näyttää siltä että monet ns muotimerkit on just niitä että on tarjolla mustaa mustaa ja mustaa. Huoh. 

Melli Ecodesign ei ole taidettu vielä mainita https://melli.fi/?srsltid=AfmBOoo3meFnDxn9U35w2ikRld3LA-yDYR_oOcWA2lHfE…;

Löytyy yksiväristä ja kuviota. Mutta ei ole varaa näihinkään. Käytettynä olen tottunut kaikki vaatteet ostamaan. 

Vierailija
317/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös Kaikon culottesit, napakat ja hyvät. Aarrelabelilta olen ostanut monia mekkoja, housuja ja haalarin ja tykännyt kovasti. Heillä on myös outletissa hyviä tuotteita reilulla alennuksella. 

Tuolla kun oltiin sitä mieltä, että liikaa on xs-kokoja, niin näen itse pienikokoisena asian ihan toisin. Esim Papu, jolta voisin ostaa villatakkeja tekee yhdistelmäkokoja xs/s, joista tietää kokeilemattakin, että liian pitkät hihat. Tähän olen törmännyt jonkun muunkin kotimaisen merkin neuleissa. Puhumattakaan, että Vuokolla on jotain onesize-mekkoja: ihan kuin 155 tai 175 pitkät ihmiset voisivat aidosti käyttää samankokoista vaatetta.

Samat suosikit minulla, nytkin Aarteen takkimekko työtakkina päällä. 

Huvittavaa, että minä olen pluskokojen puolella ja hieman keskivertoa pidempi, eikä minullekaan sovi Papu taikka Vuokko

Kävin kurkkaamassa Aarrelabelin sivuilta mekko- ja paitavalikoiman. Ihan hirveitä kuoseja ja yksiväriset taas kummallisia säkkejä. Ei löytynyt mitään mitä haluaisin pukea päälleni. Ihan oikeasti ihmettelen noita rumia kuoseja, onko niille asiakaskuntaa?

esim

https://aarrelabel.com/collections/naisten-paidat/products/chase-paita-…

Vierailija
318/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen S tai M kokoinen, omat lempivaatemerkit on Paapii, Ommellinen ja Versonpuoti. Harmillisesti heidänkin kuoseissaan on tosi usein mukana mustaa väriä, mitä en käytä ollenkaan. Hinnat ovat suurin este ostoksille, joskus lahjakortin avulla saanut hankittua uuden vaatteen mutta lähinnä etsin Torista näitä käytettynä. Omiin silmiin näyttää siltä että monet ns muotimerkit on just niitä että on tarjolla mustaa mustaa ja mustaa. Huoh. 

Melli Ecodesign ei ole taidettu vielä mainita https://melli.fi/?srsltid=AfmBOoo3meFnDxn9U35w2ikRld3LA-yDYR_oOcWA2lHfE…;

Löytyy yksiväristä ja kuviota. Mutta ei ole varaa näihinkään. Käytettynä olen tottunut kaikki vaatteet ostamaan. 

Paapii - lastenvaatteen näköisiä vaatteita jälleen kerran. Sopii toki niille, jotka ovat töissä päiväkodissa tai koulussa.

Versonpuotikin näytti olevan kukkakuosia kukkakuosin perään.

Vierailija
319/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin ostamaan vain suomalaisia vaatteita joitain vuosia sitten. Yksi suosikeistani on Ommellinen. Valitsen aika usein tylsää mustaa, yksivärisiä neuleita, ja välillä myös pastelliväriä ja hillittyjä kuvioita, kun sattuu kohdalleen. Vaatteet eivät ole telttoja, ja koot on jopa aika nafteja ja vaatteet istuvia. Uutuuksia tulee usein. On toki joukossa kirjavia trikootunikoita, joilla lienee oma ostajakuntansa, vaikka eivät ole mua varten. Ompelu on Suomessa, paino Suomessa, merinot neulotaan Suomessa. Urheiluvaatteet on kestäneet loistavasti päivittäistä pesua, ja merinot pysyneet hyvänä ja nypyttömänä.

https://ommellinen.fi/collections/paidat

Pienillä kotimaisilla merkeillä kannattaa ottaa IG tilit seurantaan, sillä heillä ei ole resursseja isoon markkinointiin. 

Näiden kotimaisten vuosien aikana olen joutunut ostamaan ulkomaisia tuotteita tosi vähän. Farkut, rintaliivit. Ostan vaatteita myös second handina ja täytyy todeta että ysärin alkupuolelle saakka Suomessa tehtiin laatuvaatteita laatukankaista. Mulla on vanhaa hyvää Marimekkoa, mutta nykyinen Kiinan tavara on kuraa joka ei päädy mun kassiin. Onneksi vanhat kestää hyvin, ja kun kuosi  on hillittyä ja mallit aika perus, ne toimii aina. 

Vierailija
320/1942 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paapii - lastenvaatteen näköisiä vaatteita jälleen kerran. Sopii toki niille, jotka ovat töissä päiväkodissa tai koulussa.

Ve

Mä en oo töissä kummassakaan, ihan asiantuntijatyötä teen. Hyvin ovat käyneet värikkäät vaatteet konferensseihin sun muihin päälle. Mutta jokaisella toki oma tyylinsä, itse en koskaan pukeutuisi mustaan, tummansiniseen, valkoiseen tai harmaaseen. Ei sopisi yhtään! Niinpä minusta tuntuukin että kaikki kaupat just näitä värejä täynnä vaikkei itseä yhtään innostaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän