Miksi kukaan käy yksityisellä hammaalääkärillä kun julkiseenkin pääsee
muutaman kuukauden jonotusajalla? Kävin juuri julkisella tarkastuttamassa ja noi tuli 60 e lasku. Ei reikiä onneksi. Mutta vaikka olisi ollut reikiä, lasku olisi ollut murto-osa mitä yksityisellä olisi maksanut.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Liioittelet tuossa hinnassa, ei se tarkistus minunkaan yksityisellä enempää maksa 😅
Paikkaus alle pari sataa, mikäli ei ole kovin monta pintaa samassa hampaassa
Kuka voi monta kuukautta odottaa, jos on reikä ?
Tarkistus ehkä halpa mutta toimenpiteet ei. Tarkistus varmaan sen takia halpa, että.saadaan ihmiset käymään ja sitten löytyykin niitä reikiä ja saa jatkoa. Ei se reikä varmaan hetkessä pahene jos on pieni. Kyllä aiinä muutama kk jaksaa olla.
Julkiselle olisin saanut ajan kesäkuuksi 2026 😂
Korjauksen laatu on julkisella surkea verrattuna vaikka Oraliin.
Tienaan niin hyvin ettei muutaman satkun ero tunnu missään. Ja nyt pääsen hoitoon vaikka samana päivänä. Sama idea on autovalinnassanikin. Voisin säästää ja ajaa Dacialla, mutta en halua ja ajan Mersulla
Minulle sanottiin, ettei kotikaupungissani saa julkisella implantteja. Että se siitä. Lisäksi yksityiseltä saa pelkohammaslääkärin ajan. Julkisella törmäsin samanlaisiin kiduttajanatseihin kuin aikanaan koulussa.
Onpa alueittain suuria vaihteluita julkiselle pääsemiselle. Soitin julkiselle ajanvaraukseen ja meni 2 kk:n päähän tarkistusaika. Täällä pääsee nopsaan jos vertaa näihin jotka pääsevät vasta vuoden päästä.,
eihän se pelkkä tarkastus kovin paljon enempää yksityisellä maksa, toki jos otetaan röntegenkuvat tai tehdään jotain toimenpiteitä, niin se nostaa hintaa. Käyn yksityisellä toistaiseksi, koska voin maksaa e-passilla ainakin osan (200 eur/vuodessa saa työnantajalta) ja minulla on kuitenkin paremmin varaa käydä yksityisellä kuin julkisella, jätän julkisen niille, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa. Toki joskus ehkä itsekin joudun siirtymään sinne, eläkkeellä viimeistään, mutta toistaiseksi näin.
Vierailija kirjoitti:
eihän se pelkkä tarkastus kovin paljon enempää yksityisellä maksa, toki jos otetaan röntegenkuvat tai tehdään jotain toimenpiteitä, niin se nostaa hintaa. Käyn yksityisellä toistaiseksi, koska voin maksaa e-passilla ainakin osan (200 eur/vuodessa saa työnantajalta) ja minulla on kuitenkin paremmin varaa käydä yksityisellä kuin julkisella, jätän julkisen niille, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa. Toki joskus ehkä itsekin joudun siirtymään sinne, eläkkeellä viimeistään, mutta toistaiseksi näin.
Tiohon 60 euroon sisältyi röntgenkuvat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Julkiselle olisin saanut ajan kesäkuuksi 2026 😂
Missä näin?
Laittakaa hampaat kuntoon jos tulee sota, niin paha olla hammassärkyisenä eikä hoitoon pääse.
Saako valita hammaslääkärinsä kunnallisella?
Vierailija kirjoitti:
Saako valita hammaslääkärinsä kunnallisella?
Saa toivoa. Mulle osui aivan ihana hl. Todells kiva ja osaava,
Tampereella kiireettömään hammashoitoon jonossa yli 10000
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000010768877.html
Itse olen ollut jonossa toukokuusta lähtien. Sillä välin kyllä kävin jo yksityisellä
Itse kävin yksityisellä silloin, kun oli tarve saada varattua aika niihin harvoihin kohtiin, joihin se itselle sopi. Julkisella puolella ajan valinta oli paljon heikompaa/olematonta. Itsellä on myös ollut tarve päästä hammaslääkäriin suht pian, ei vasta puolen vuoden päästä, mutta ei kuitenkaan niin akuutisti, että tarvitsisi heti särkyajan. Yksityisellä onnistuu.
Julkisella on toisissa paikoissa niin pitkät jonot. Että päivystysreissu tai yksityinen on lähempänä. Alle 2 vuoden.
Muutaman kuukauden jonon on suhteellinen käsite. Esimerkiksi Länsi-Uuden maan hyvinvointialueella ei tällä hetkellä saa aikoja hammastarkastukseen. Tiistaisin vapauttavat joitain yksittäisiä aikoja, joita voi netin kautta aamulla yrittää varata. Ajat vapautuu jossain vaiheessa tiistaina. Verrokkini työpaikan viereiseen yksityiseen hammaslääkäriin saa samalle päivällä tunnin varoajalla ajan tarkastukseen. Mikäli käytän joka tiistaia 5-30 minuuttia kirjautuakseni kunnallisen ajanvaraukseen katsomaan olisiko aikoja, niin jokin hinta sillekin ajalle voidaan laskea. Montako tiistaita minun kannattaa käyttää saadakseni aika julkiselle?
Viimeksi kävin julkisella kolme vuotta sitten. En muista, mitä maksoi, ei ollut reikiä, puhdistusta vain.
Nyt päätin mennä yksityiselle 103 eur oli ensimmäinen käynti, eli lääkärintarkastus sekä röntgen hammasvälikuvat toimistokuluineen. Toinen käynti oli puhdistus; jauhepuhdistus, ultraäänipuhdistus sekä käsi-instrumenttipuhdistus. Loistava tulos, värjäymätkin poistui näin. Aika arvokas oli 185 eur toimistokuluineen, mutta olen tosi tyytyväinen tulokseen.
Tarvitsen aina rauhoittavan lääkityksen, jos minulle tehdään hammaskiven poistoa isompaa hommaa suussa. Julkisella siitä pitää tapella, yksityisellä ei.
Ei pääse ainakaan täällä Jyväskylässä.
Oli näkyvä reikä etuhampaassa ja yritin saada paikkausaikaa. Hammaslääkäri kysyi särkeekö sitä, vastasin että ei. Siihen se vastasi sitten että sehän on vaan esteettinen ongelma.
Ajan saisi varmasti sitten kun hammas on syöpynyt kokonaan pois.
Mä käyn, kunnan antamalla palvelusetelillä, kun jono olisi ollut yli puolivuotta kunnalliseen.