Miksi kukaan käy yksityisellä hammaalääkärillä kun julkiseenkin pääsee
muutaman kuukauden jonotusajalla? Kävin juuri julkisella tarkastuttamassa ja noi tuli 60 e lasku. Ei reikiä onneksi. Mutta vaikka olisi ollut reikiä, lasku olisi ollut murto-osa mitä yksityisellä olisi maksanut.
Kommentit (107)
Yksityinen on erikoistunut laajemmin, on kokemusta enemmän. En mistään hinnasta vaihtais yksityistä julkiseen.
Itellä meni miljoona kertaa paikattu hammas ns tuhannen päreiksi, siis jäi vaan pikkutököjä pystyyn. Pääsin jonon hännille 6kk päähän julkiselle ja ohjeeksi sain hakea apteekista paikkausainetta. Kysyin että mihin laitan siis sitä kun ei sitä hammasta ole jäljellä niin paljoa? No ei auta. Menin sitten julkiselle viikonlopun jälkeen ja siellä lääkäri oli kauhuissaan, sillä verenmyrkytys olisi ollut ilmeinen, jos olisin lähtenyt erikseen paikkaa pureskelemaan omaehtoisesti puoleksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi käydä toisella hyvinvointi alueella? Jos Espoossa tai Kouvolassa homma toimii (viestien perusteella), saako kuka vaan valita, että varaa ajan sieltä? Matkoja toki ei makseta. Pirkanmaalla homma toimi vielä joitakin vuosia sitten, nyt täysi kaaos. Aikaa ei vaan saa. Hoito takuut on sananhelinää.
Kiireettömään hoitoon voi varata ajan mille vaan hyvinvointi alueelle. Se on laki.
Vierailija kirjoitti:
Liioittelet tuossa hinnassa, ei se tarkistus minunkaan yksityisellä enempää maksa 😅
Paikkaus alle pari sataa, mikäli ei ole kovin monta pintaa samassa hampaassa
Kuka voi monta kuukautta odottaa, jos on reikä ?
Niin, päivystysajalla pääsee molempiin, mutta yksityinen parempi, eikä hintakaan korkea. Toki joka paikassa eroja lääkärin ammattitaidossa. On mulla ollu muutama helmi julkisella, isompi helmi yksityisellä.
Viimeksi jonotin julkiselle lähes vuoden, jonka jälkeen sain maksusitoumuksen yksityiselle koska julkisella ei ollut vieläkään vapaita aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kun ei ole mitään ongelmia ollut niin todellakin käyn julkisella. Varaa vaan tarpeeksi ajoissa ajan hammaskivenpoistoon.
Minun puoliso kävi kerran hammaskivenpoistossa yksityisellä, sitä ennen julkisella. Arvaatko, missä käy jatkossa? Hoito aivan eri luokkaa, kuin julkisella.
On myös käynyt niin, että olin jo varannut aikaa yksityiselle, niin kas kas olisin päässyt hammaskiven poistoon julkiselle jo seuraavana päivänä. Eli kyllä heillä julkisellakin niitä aikoja on, mutta eivät vain viitsi tehdä töitä kun kk-palkka juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kun ei ole mitään ongelmia ollut niin todellakin käyn julkisella. Varaa vaan tarpeeksi ajoissa ajan hammaskivenpoistoon.
Minun puoliso kävi kerran hammaskivenpoistossa yksityisellä, sitä ennen julkisella. Arvaatko, missä käy jatkossa? Hoito aivan eri luokkaa, kuin julkisella.
Olen käynyt sekä julkisella, että yksityisellä hammaskiven poistossa, eikä toimenpiteellä ollut mitään eroa.
Toki sitä hammaskiveäkään minulla ei hirveästi tule, kun harjaan hampaat sähköhammasharjalla aamuin illoin, käytän hammasväliharjaa, hammastikkua ja lankainta.
Vierailija kirjoitti:
Mieti ensin yksin- miksi- keksitkö mitään jos yrität.
Mm. nopeus. on tapauksia, että saa samasta talosta labran eli kuorikot, cerkpaikat, kruunut jne. Laatu Joskus parempaa, esteetisempää,panostetaan jne.
Mutta on myös kääntöpuoli: Keksitään olemettomia reikiä ja ollaan ottamassa koepalaa jne, olematonta tarpeetonta juurihoitoa- ihan pakko nyt jo tässä aloittaa. Omakokemus noista jotka kaikki jo eka tarkastuksella, menin toiselle lääkärille jolla taloudellisesti tasapinaoinen yritys, niin mitään noista ei ollut!!!!!!!!!!!!!!!!! Eli kalliisti olisi huijattu, törkeästi suoraan sanoen... Sekin olisi ratkaisu joskus, että ottaa tarkastus sekä hoitosuunnitelmakäynnin julkisella ja teetättää sen mukaan yksityisellä. Silloin vaikea kumota toisen lääkärin tutkimusta( toki sitäkin on nähty- kun mä nyt satun teitämään nää asiat niinku paremmin-.
Julkisella ei ns rahasteta. Nyt siletäkin saa cerekpaikat, kruunut jne.
Tämä on yksi suuri syy kiksen mene yksityiselle, pelkään että "löytyy" reikiä joita voi paikata ja saa rahaa. Voisi kuten joku sanoi tietty käydä tarkistuksessa julkisella ja viedä tarkistusraportti yksityiselle jossa hoidetaan sen mukaan. Mutta kyllä julkinenkin toimii, tosi aluekohtaisia eroja on näköjään paljon.
Vierailija kirjoitti:
On myös käynyt niin, että olin jo varannut aikaa yksityiselle, niin kas kas olisin päässyt hammaskiven poistoon julkiselle jo seuraavana päivänä. Eli kyllä heillä julkisellakin niitä aikoja on, mutta eivät vain viitsi tehdä töitä kun kk-palkka juoksee.
Peruutuspaikat tulee nopeasti, niin kannattaa pyytää ilmoittamaan niistä, ja joskus sattumalta tulee eteen, kun soittaa oikeaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Julkisellä puolella ei löydykään kuin isoimmat reiät. Meidän aikuinen poika kävi ensin julkisella, jossa läytyi 1 reikä. Sen jälkeen yksityisellä, jossa löytyi 9 reikää. Kaikkia ei tarvitse paikata. Mutta osa kannatti ennen kuin laajenevat liian isoksi.
Ettei olisi niin että reikiä oli kuiteniin vain se 1. Mieti mitä tarkoitan.
Tarkastamassa? Milloin sinulla on hampaiden puhdistus syyhygienistillä julkisella puolella? Itse käyn h-lääkärissä joka toinen vuosi ja suuhygienistillä joka toinen vuosi - yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Julkiselle olisin saanut ajan kesäkuuksi 2026 😂
Olisin syksyllä 2024 varannut ajan suuhygienistille, kun hampaat oli tummuneet Corsodyl-huuhtelujen takia, mutta en saanut aikaa.
Puhelimessa ihminen sanoi, että kesäkuussa 2025 on minulla suunnitelman mukainen seuraava käynti, ja että voin varata ajan helmikuussa 2025!
Varasin ajan yksityiselle, ja ajan sain lähes heti, jolloin hampaani puhdistettiin.
Käyn yksityisellä koska olen pelkopotilas. Saan olla tupla-ajan siellä, kaikki tehdään rauhallisesti ja välillä saan hengähtää.
Yksityisellä suuhygienistillä tykkään käydä, koska soodapuhdistus on mukavaa ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt sekä julkisella, että yksityisellä hammaskiven poistossa, eikä toimenpiteellä ollut mitään eroa.
Toki sitä hammaskiveäkään minulla ei hirveästi tule, kun harjaan hampaat sähköhammasharjalla aamuin illoin, käytän hammasväliharjaa, hammastikkua ja lankainta.
Muistathan, että lääkäreissä ja lääkärin välineissä eroja?! Suun limakalvot ja ikenet ja hampaat eriävät toisistaan. Ei minun mieheni siellä päntiönnään tarvi käydä, kerran vuodessa. Mikäli noilla mainitsemillasi toimenpiteillä olisi merkitys, ei kävisi kertaakaan. Mieheni mielestä ero oli valtava.
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan asiat kuntoon heti ja omalla aikataululla ja vieläpä niin että tehdään mitä haluan. Jos pyydän yksityistä hiomaan vaikka jotain hammasta ihan estetiikan takia ni se tehdään mukisematta toisin kuin julkisella. Ei siinä mitään oon käyny julkisellakin eikä sinänsä moitittavaa, päinvastoin mutta joskus helppous voittaa kuten monessa muussakin asiassa
Sori, mutta en todellakaan tekisi kaikkea mitä potilaat vaativat. Menkööt sellaiselle hammaslääkärille, jonka moraali venyy mitä ihmeellisempiin hoitoihin. Joskus hampaan hionta vain pahentaa asioita.
Asun Länsi-Uudellamaalla, sain odottaa pienen reiän paikkaamiseen reippaasti yli puoli vuotta. (Hammaslääkäri huomasi toista hammasta juurihoitaessa sen.) Vihdoin ajalle päästyäni selvisikin, että kyseessä olikin ihan massiivinen reikä ja hampaasta ei paljon jäänyt.
Meinasi ensin poistaa, mutta joo-o.
Mulla tuli 155€ laskua ja ei reikiä. Aika samana päivänä ja sisältää panoramakuvauksen. Aviapoliksessa.
En mene julkiselle vaikka tekisitte mitä tahansa. Vaikka asella uhkaisitte,julkiselle en vaan saatana mene.
-Kylmät kädet Oy
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi käydä toisella hyvinvointi alueella? Jos Espoossa tai Kouvolassa homma toimii (viestien perusteella), saako kuka vaan valita, että varaa ajan sieltä? Matkoja toki ei makseta. Pirkanmaalla homma toimi vielä joitakin vuosia sitten, nyt täysi kaaos. Aikaa ei vaan saa. Hoito takuut on sananhelinää.
Aika pitkä matka olisi vaikkapa Oulusta lähteä toiselle hyvinvointialueelle. Mihinkäs, Kokkolaan tai Kemiin? Ja siis arkipäivänä työaikaan.
Itse pääsin julkiselle viikossa ja lasku oli 69,50 euroa. Otettiin panoraamaröntgen, tarkastus ja laskulla oli myös 17 euron käyntimaksu saranoiden kulumisesta. Tätä ei yksityisellä ole. Hampaani olivat aivan kunnossa.
Olen käynyt yksityiselläkin ja pyysin että saisin kutsun sinne hammaskiven poistoon. Lupasivat kutsua, mutta ei sitä koskaan tullut.
En osaa arvioida, kummassa hoito olisi parempaa. Yksityisellä hammaslääkäri ei ollut suomalainen, mutta julkisella oli.