Miksi kukaan käy yksityisellä hammaalääkärillä kun julkiseenkin pääsee
muutaman kuukauden jonotusajalla? Kävin juuri julkisella tarkastuttamassa ja noi tuli 60 e lasku. Ei reikiä onneksi. Mutta vaikka olisi ollut reikiä, lasku olisi ollut murto-osa mitä yksityisellä olisi maksanut.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Tienaan niin hyvin ettei muutaman satkun ero tunnu missään. Ja nyt pääsen hoitoon vaikka samana päivänä. Sama idea on autovalinnassanikin. Voisin säästää ja ajaa Dacialla, mutta en halua ja ajan Mersulla
Ei Duster mikään halpa auto oo. Ja meidän tarpeeseen paras ikinä.
Mersumiehet haluu vaan leuhkia! Tyhmää.
Ongelma näin vanhempana ihmisenä on se, että 60- ja 70-luvulla lasten ja nuorten hampaiden hoito ei ollut sillä tasolla kuin nykyään. Suurimmalla osalla ikäisistäni on ollut elämänsä aikana suuria hammasremontteja, jotta on pystynyt pitämään niin sanotut omat hampaat. Minullakin on suussa lukuisia kruunuja ja pari implanttia. Kaikki poskihampaat on juurihoidettu ja niin edelleen. Lisäksi haluan, että myös hampaiden kohdalla estetiikka otetaan huomioon. Näistä syistä olen aina käynyt yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen aina rauhoittavan lääkityksen, jos minulle tehdään hammaskiven poistoa isompaa hommaa suussa. Julkisella siitä pitää tapella, yksityisellä ei.
Ootko saanut sitä etukäteen kotiin myös? Mulle ei riitä että annetaan vaan vo:lla, koska paniikki alkaa jo monta päivää ennen aikaa, enkä kestä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse ainakaan täällä Jyväskylässä.
Oli näkyvä reikä etuhampaassa ja yritin saada paikkausaikaa. Hammaslääkäri kysyi särkeekö sitä, vastasin että ei. Siihen se vastasi sitten että sehän on vaan esteettinen ongelma.
Ajan saisi varmasti sitten kun hammas on syöpynyt kokonaan pois.
Siksipä Jyväskyläläisenä siirsinkin hoitoni toiseen kuntaan vajaan sadan kilsan päähän. Nyt on jonot alle 2kk. Ja muille lääkäreille ajan saan parin viikon päähän. Mutta jos kiire tulee, meen yksityiselle, kun varaa on-
Mieti ensin yksin- miksi- keksitkö mitään jos yrität.
Mm. nopeus. on tapauksia, että saa samasta talosta labran eli kuorikot, cerkpaikat, kruunut jne. Laatu Joskus parempaa, esteetisempää,panostetaan jne.
Mutta on myös kääntöpuoli: Keksitään olemettomia reikiä ja ollaan ottamassa koepalaa jne, olematonta tarpeetonta juurihoitoa- ihan pakko nyt jo tässä aloittaa. Omakokemus noista jotka kaikki jo eka tarkastuksella, menin toiselle lääkärille jolla taloudellisesti tasapinaoinen yritys, niin mitään noista ei ollut!!!!!!!!!!!!!!!!! Eli kalliisti olisi huijattu, törkeästi suoraan sanoen... Sekin olisi ratkaisu joskus, että ottaa tarkastus sekä hoitosuunnitelmakäynnin julkisella ja teetättää sen mukaan yksityisellä. Silloin vaikea kumota toisen lääkärin tutkimusta( toki sitäkin on nähty- kun mä nyt satun teitämään nää asiat niinku paremmin-.
Julkisella ei ns rahasteta. Nyt siletäkin saa cerekpaikat, kruunut jne. mutta ne on talon ulkopuolella lähetteellä sitten ja hieman vie aikaa,mutta on ollut edullisempaa huimasti.
Mulla on jäänyt päällimmäiseksi kaksi huonoa kokemusta julkiselta puolelta. Sekä hammaslääkäri että -hoitaja olivat "hoono soomi'- kielisiä, enkä tullut ymmärretyksi. Tämä sama työpari teki myös lohjenneesta kulmahampaastani terävän torahampaan, ja sen hiominen samanlaiseksi kuin toisella puolella oli heille vastenmielistä. Ensiapuna saatua väliaikaista paikkaa väittivät pysyväksi, eivätkä suostuneet vaihtamaan. Pääsin seuraavana päivänä korjauttamaan sen yksityiselle, jossa olen käynyt siitä asti. Maksaa enemmän, mutta hoituu mutkattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Liioittelet tuossa hinnassa, ei se tarkistus minunkaan yksityisellä enempää maksa 😅
Paikkaus alle pari sataa, mikäli ei ole kovin monta pintaa samassa hampaassa
Kuka voi monta kuukautta odottaa, jos on reikä ?
Tutulla oli useampi ja sai 20min ajan monen kk päähän. Seuraavaksi palveluseteli yksityiselle. Täällä on ihan mahdoton tilanne hyvinvointialueen muodostuksen jälkeen.
Minä käyn julkisella korjauttamassa yksityisellä tehtyjä virheitä (useampi yksityinen hammaslääkäriasema), toimii perushammashuollon tasolla, jos onnistut valitsemaan oikeanhaluamasihammaslääkärin. Erikoishammashuollossa homma ei enää pelitäkään, tuppaavat työntämään takaisin perushammashuoltoon, tai pahimmillaan johonkin kipuklinikall, vaikka ongelma on hampaissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin haluan päästä sinne hammaslääkäriin nopeammin kuin muutaman kuukauden jonotusajalla, ja valita ajankohdan itse työpäiväni ulkopuolelta. Tää ei onnistu julkisella.
No kuulehan; on tk hammaslääkäreitä että suuhygienistejä joilla on La ja Su aikoja terveyskeskuksessa. Jkl ainkain!!! Eikä erillislisää!!
Ja voithan ennakoida, jos haluat että sykli säilyy tarkastuksesa, ennakoi, tee " tilaus-varaus" ajoisssa, vaikka jo 3--6 kk etukäteen, silloin se tarkastus osuu lähelle sitä milloin haluatkin sen olevan. Sama suuhygelle. Ja jos hätä hätä, silloin saa päivystysajan miltei heti. No siinä joskus tehdään se ensiapu ja sitä varsinaista korjuuta saa odottaa pidempää,mutta ei kuukausia. Mutta kyllä normi lohkeama tai paikanirtoaminen tehdään päivystyksessäkin heti loppukuntoon. Tavallinen lohkeaminen ei ole päivystysaika ellei ole kivut.
Mutta toimii.
Mulle piti tulla aika kunnalliselle puolen vuoden sisään. Nyt mennyt 5 vuotta eikä ole tullut.
Julkisellä puolella ei löydykään kuin isoimmat reiät. Meidän aikuinen poika kävi ensin julkisella, jossa läytyi 1 reikä. Sen jälkeen yksityisellä, jossa löytyi 9 reikää. Kaikkia ei tarvitse paikata. Mutta osa kannatti ennen kuin laajenevat liian isoksi.
Eikö voi käydä toisella hyvinvointi alueella? Jos Espoossa tai Kouvolassa homma toimii (viestien perusteella), saako kuka vaan valita, että varaa ajan sieltä? Matkoja toki ei makseta. Pirkanmaalla homma toimi vielä joitakin vuosia sitten, nyt täysi kaaos. Aikaa ei vaan saa. Hoito takuut on sananhelinää.
Kaverilla poistettiin julkisella viisaudenhammas ja jotain meni pieleen. Kärsi hirveitä kipuja, joihin ei edes kipulääke tehonnut. Julkiselle ei annettu edes päivystysaikaa. Meni sitten yksityiselle ja asia hoitui samantien ja parani. Hinta kohtuullinen siihen nähden, että muuten olisi joutunut sairaslomalle ja parantunut ties koska - jos ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin haluan päästä sinne hammaslääkäriin nopeammin kuin muutaman kuukauden jonotusajalla, ja valita ajankohdan itse työpäiväni ulkopuolelta. Tää ei onnistu julkisella.
No kuulehan; on tk hammaslääkäreitä että suuhygienistejä joilla on La ja Su aikoja terveyskeskuksessa. Jkl ainkain!!! Eikä erillislisää!!
Ja voithan ennakoida, jos haluat että sykli säilyy tarkastuksesa, ennakoi, tee " tilaus-varaus" ajoisssa, vaikka jo 3--6 kk etukäteen, silloin se tarkastus osuu lähelle sitä milloin haluatkin sen olevan. Sama suuhygelle. Ja jos hätä hätä, silloin saa päivystysajan miltei heti. No siinä joskus tehdään se ensiapu ja sitä varsinaista korjuuta saa odottaa pidempää,mutta ei kuukausia. Mutta kyllä normi lohkeama tai paikanirtoaminen tehdään päivystyksessäkin heti loppukuntoon. Tavallinen lohkeaminen ei ole päivystysaika ellei ole k
Ei onnistu ennakointi. Mun tyttärelle piti tulla tarkastusaika silleen sopivasti, että ehtii kaikki mahdolliset toimenpiteet tehdä ennen kuin täyttää 18, eli siis ajan piti tulla jonnekin syksyyn sen jälkeen kun oli täyttänyt 17 v. Ei ehtinyt saada tarkastusaikaa ennen kuin muutti toiselle paikkakunnalle 18-vuotiaana. Jos alaikäisten tarkastusten kanssa on tällainen tilanne, mitäpä luulet, miten toimii meidän alueella aikuisten hammastarkastuksiin ajan saaminen? Eikä ole niitä ilta- ja viikonloppuaikoja eikä niitä pysty itse valitsemaan. Sieltä tulee se aika mikä tulee, ota tai jätä ja ole töistä pois. Ei pysty oikein monen kuukauden päähän ennakoimaan, onko vaikkapa joku tärkeä palaveri just siihen aikaan, kun olisi hammastarkastus.
Viimeksi kun yritin Oulussa, niin sain ajan puolen vuoden jonotuksen jälkeen. Kun viimein olisi ollut aika, niin peruttiin tekstarilla samana aamuna. Menin yksityiselle ja sain ihanaa palvelua ja olen nyt sitten mieluummin maksanut siitä.
Tietääkö kukaan posliinipaikkojen poistoon erikoistunutta hammaslääkäriä Etelä-Suomen alueella?
Posliinipaikat on ollut yksi suurimpia virheitä hammaslääketieteessä, ja nyt tilanne on se, etteivät hammaslääkärit uskalla poistaa niitä. Yksi harjoittelija julkisella poisti vahingossa posliinipaikan (ei edes tajunnut, että se oli posliinipaikka), teki huonon uuden paikan, yritti korjata "tasottamalla" hammasta (hyvin yleinen hoitokeino tuntuu olevan myös yksityisellä), jonka seurauksena päädyin juurihoitoon yksityiselle. Ei osannut tehdä sitä, tai sitten pitkään suussa ollut posliinipaikka oli aiheuttanut liikaa tuhoa.
Posliinipaikan ongelma on se, että se on liian kovaa materiaalia hampaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi käydä toisella hyvinvointi alueella? Jos Espoossa tai Kouvolassa homma toimii (viestien perusteella), saako kuka vaan valita, että varaa ajan sieltä? Matkoja toki ei makseta. Pirkanmaalla homma toimi vielä joitakin vuosia sitten, nyt täysi kaaos. Aikaa ei vaan saa. Hoito takuut on sananhelinää.
Ainakaan viime vuoden lopulla ei onnistunut vielä, kun olisin halunnut toiselle alueelle suupolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voithan ennakoida, jos haluat että sykli säilyy tarkastuksesa, ennakoi, tee " tilaus-varaus" ajoisssa, vaikka jo 3--6 kk etukäteen, silloin se tarkastus osuu lähelle sitä milloin haluatkin sen olevan. Sama suuhygelle. Ja jos hätä hätä, silloin saa päivystysajan miltei heti. No siinä joskus tehdään se ensiapu ja sitä varsinaista korjuuta saa odottaa pidempää,mutta ei kuukausia. Mutta kyllä normi lohkeama tai paikanirtoaminen tehdään päivystyksessäkin heti loppukuntoon. Tavallinen lohkeaminen ei ole päivystysaika ellei ole k
Ei täällä mitään viikonloppuaikoja ole. Eikä tarkastusaikaa tai suuhygienistiaikaa voi varata minnekään, koska niitä ei yleensä ole varattavissa yhtäkään. Soita ens viikolla/kuussa uudestaan
Ai pääsee vai?
Sain tarkastusajan maaliskuulle, edellinen julkisella 2021. Omalla kylällä joka 4. vuosi siis. Ehkä hiovat jonkin lohkeaman, ehkä paikkaavat jonkin pudonneen paikan ja ohjaavat yksityiselle. Ihan paska palvelu!!
Viimevuoden tammikuussa kysyin kiireaikaa särkevälle lohkeamalle, sain ajan heinäkuulle.
Hyvä Suomi!!! Sivistys- ja hyvinvointivaltio....?
Olen hammaslääkäripelkoinen ja yksityisellä saan varata ajan hammaslääkärille joka hoitaa nimenomaan pelkopotilaita. Tiedän kuka minua siellä huoneessa odottaa. Julkisella en tiedä kuka lääkäri on ja millaiset otteet hänellä on, mikä on kielitaito. Yksityisellä voin itse valita. Ei enää koskaan julkiselle ellei ole aivan pakko!