Miksi kukaan käy yksityisellä hammaalääkärillä kun julkiseenkin pääsee
muutaman kuukauden jonotusajalla? Kävin juuri julkisella tarkastuttamassa ja noi tuli 60 e lasku. Ei reikiä onneksi. Mutta vaikka olisi ollut reikiä, lasku olisi ollut murto-osa mitä yksityisellä olisi maksanut.
Kommentit (107)
Helsingissä pääsee julkiselle hammastarkastukseen kolmen vuoden välein, mutta tarkastukseen voi ajan varata max 6 kuukauden päähän. Minut ohjeistettiin, että kesäkuun alussa "voi alkaa soittelemaan" ja yrittää varata aikaa, joka on siis sen kuuden kuukauden päässä kesäkuun alusta. Saahan sitä ihmetellä, että miksei ihmiset hoidata kunnolla hampaitaan!
Julkisella: Tylyä palvelua, kiire saada potilas pois penkistä, kivunhoito olematonta. Huulet revitään verille.
Yksityisellä: Heti aulaan mennessä henkilö tervehtii ja tarjoaa kupillisen kahvia/teetä, hammaslääkäri tietää pelkoni joten on sitä varten varannut pidemmän ajan, esilääkkeen saa ihan vain pyytämällä ja voi pyytää vahvempaa jos aiempi ei ole auttanut. Huulet rasvataan ensin repeämien ehkäisyksi. Hammaslääkäri varmistaa aina edetessään että olen kunnossa. Yksi ja sama hammaslääkäri hoitaa meidän perhettä.
Kallein käynti on ollut 250€, kun jouduttiin kirurgisesti poistamaan vinottain kasvanut viisaudenhammas. Maksan tuosta palvelun tasosta mielelläni.
E passi riittää yhteen tarkastukseen vuodessa yksityisellä ja siihen sen käytän. Ei täällä oikein muuta ole mihin sen käyttäisin. Eli käyn ilmaiseksi yksityisellä, joka on erittäin ammattitaitoinen. Julkiseen ei pääse ja jos sellainen ihme kävisi, että pääsisi, joutuisin sen puoskaroinnin itse maksamaan.
Lohjalla yli vuoden jonot hammaslääkärille. Tällä hetkellä uusia aikoja ei oteta edes jonoon.
Itse menen huomenna Inkooseen asti hammaslääkärille, eli ajomatkaa tulee n. 100 km.
Itse odotin aikaa liki 2 vuotta.
Sehän on mukavaa jos sait ajan tarkkiin lyhyellä odotusajalla. Yleensä tarjoavat jonnekin vuoden päähän aikoja tai sanovat suoraan että soittele puolen vuoden päästä, katotaan sitten onko vapaita jossain viiden vuoden päässä. Siksi yksityiselle jos tilillä on rahaa,
Toinen syy on että julkisella ei enää hoideta. Siellä ollaan ensimmäisenä poistamassa hammas vaikka se olisi pienellä laitolla hoidettavissa. Tuttavapiirissä useampi tapaus, painostetaan poistamaan hampaita vaikkei mitään varsinaista syytä olisi. Se vaan on halvempaa kuin korjaaminen. Esimerkkejä, tutulla halkesi hammas. Julkisella otettiin pihdit käteen eikä edes keskusteltu vaihtoehdoista. Tuttu lähti menemään saman tien ja seuravana päivänä yksityiselle. Yksityinen hll oli järkyttynyt, miksi poistaa terve hammas vain halkeaman takia. Paikkasi ja sama hammas samalla paikalla on kunnossa viellä lähes 15v myöhemmin. Toisella tutulla oli ongelmaa vanhan amalgaamin kanssa. Julkisella taas ainoa hoitomuoto oli hampaan poistaminen ja sekin olisi pitänyt tehdä siltä istumalta. Ilmeisesti halutaan estää ihmisten oma valinta ja tilaisuus etsiä tietoa vaihtoehdoista. Jälkimmäinen tuttu ei hänkään suostunut poistoon vaan päätti kysyä yksityiseltä mielipidettä. Hammas korjattiin eikä edes maksanut paljoa. Terveydenhoito tässä maassa on taantunut surulliselle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin haluan päästä sinne hammaslääkäriin nopeammin kuin muutaman kuukauden jonotusajalla, ja valita ajankohdan itse työpäiväni ulkopuolelta. Tää ei onnistu julkisella.
Onnistuu ainakin Espoossa, en tiedä missä sinä asut.
Just Espoossahan ei onnistu.
Jos on rahaa, niin ei se 160e - 60e = 100e paljoa kirpaise jos pääsee vaikka jo huomenna haluamaan aikaan. Aika on rahaa ja rahalla voi ostaa mukavuuksia elämään.
Samalla tavalla voisi kysyä, mikset mene ruokajonoon kun sieltä saisi ilmaiseksi viikon ruoat sen sijaan, että menet kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa alueittain suuria vaihteluita julkiselle pääsemiselle. Soitin julkiselle ajanvaraukseen ja meni 2 kk:n päähän tarkistusaika. Täällä pääsee nopsaan jos vertaa näihin jotka pääsevät vasta vuoden päästä.,
Ja missähän se "täällä" tässä tapauksessa on. Tässäkin ketjussa moni kommentoi että täällä ja tuolla on niin ja näin, mitä sellaisella tiedolla on kelleen antaa kun ei tiedä missä se täällä on.
Haluan käydä hammaslääkärissä ja suuhygienistillä silloin kun itse haluan enkä sitten joskus kuukausien päästä sen mukaan miten joku muu päättää. Lisäksi annan aika paljon arvoa yksityisten siisteille ja viihtyisille odotustiloille verrattuna yleensä parhaat päivänsä nähneisiin julkisiin paikkoihin. Ja sitten asiakkaat.. yksityisellä ei tarvitse ainakaan niin usein katsoa hienhajuisia duunareita, resuisia pitkäaikaistyöttömiä ja yh-äipän huonosti käyttäytyviä rääkyviä kakaroita... Pelkästään jo siitä kannattaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti ensin yksin- miksi- keksitkö mitään jos yrität.
Mm. nopeus. on tapauksia, että saa samasta talosta labran eli kuorikot, cerkpaikat, kruunut jne. Laatu Joskus parempaa, esteetisempää,panostetaan jne.
Mutta on myös kääntöpuoli: Keksitään olemettomia reikiä ja ollaan ottamassa koepalaa jne, olematonta tarpeetonta juurihoitoa- ihan pakko nyt jo tässä aloittaa. Omakokemus noista jotka kaikki jo eka tarkastuksella, menin toiselle lääkärille jolla taloudellisesti tasapinaoinen yritys, niin mitään noista ei ollut!!!!!!!!!!!!!!!!! Eli kalliisti olisi huijattu, törkeästi suoraan sanoen... Sekin olisi ratkaisu joskus, että ottaa tarkastus sekä hoitosuunnitelmakäynnin julkisella ja teetättää sen mukaan yksityisellä. Silloin vaikea kumota toisen lääkärin tutkimusta( toki sitäkin on nähty- kun mä nyt satun teitämään nää asiat niinku paremmin-.
Julkisella ei ns rah
Minulle noin kävi julkisella. Pieniä reikiä löytyi hampaiden sivuista joita nuori naishammaslääkäri paikkaili ja sai jonkin hammasvälin jopa kokonaan umpeenkin. lisäksi juurihoiti hammasta joka oli jo alkanut heilumaan. Ja kyseessä siis ikaalinen jos jota kuta kiinnostaa. Kyseinen nainen ei käsittääkseni täällä enää ole hammaslääkärinä mutta tuonne nyt tuntuu kelpaavan kaikenlaisia pahempiaki häsliä niin en sinne enää ole mennyt.
Itse olen hammaslääkärinä tehnyt sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Fakta on että julkisella puolella toimenpidevalikoima on suppeampi, sitä myöten myös osaaminen. Joskus ennen sotea joissain kunnissa oli tosi kiva olla töissä, ei ollut kovin pitkiä jonoja, ylempi taho ei hönkinyt niskaan ja nipottanut. Nykyään soten myötä julkisella puolella on suoraan sanottuna pe*****stä olla töissä (onneksi ei tarvi enää olla). Se näkyy siinä että työntekijät on jatkuvasti sairauslomalla ja jonot vain kasvaa. Johdolta tulee määräyksiä mitä hoitoa ei saa enää tehdä jne, kieltoa että vuoden välein ei saa enää tarkastaa vaikka olis syöpäpotilas kyseessä tms. Lapsia tarkastaa pelkät hoitajat ja suuhygienistit. Oikomishoidon aloitusta pitkitetään että se on jo liian myöhäistä jne. Toki julkisella puolella on myös aivan älyttömän hyviä hammaslääkäreitä mutta myös aivan kamalia tunareita, joiden touhussa ei ole lääketieteestä kyse (monet ulkomaalaistaustaiset valitettavasti). Monihan tekee sekä julkista että yksityistä, mielestäni se onkin mukavin combo tehdä töitä niin pääsee tekemään ja näkemään vähän kaikkea. Kyllä se tarkastus on ihan yhtä hyvä allekirjoittaneella huolimatta siitä missä se tehdään: jatkohoitovaihtoehdot on vaan julkisella puolella suppeammat.
Toisilla paikkakunnilla on vuodenkin jonot. Lisäksi yleisen hammashoidon hinnat ovat taas kohonneet, joten alkavat lähestyä toisiaan vauhdilla.
Ja sen lisäksi, valitettavasti, on tullut tässä huomattua useamman kerran, että julkisilla tehdään hoitoja vähän ja sinne päin, joten niitä virheitä sitten saa hypätä korjaamassa useampaan otteeseen. Laskuja ei tietenkään hyvitetä, koska "virheitä nyt välillä sattuu".
Käyttänyt molempia. Julkinen ollut selvästi parempi. Yksityiset ovat pyrkineet rahastamaan ja teettämään lisätöitä sekä löytäneet reikiä, joita julkinen ei ole löytänyt. Julkiset hammaslääkärit olleet erittäin ammattitaitoisia.
Menen hammaslääkäriin vasta siinä kohtaa kun sille on tarvetta ja silloin tuntuu niin ikävältä etten ala odottelemaan kuukausia. Eikä se varmaan tekisi vaivallekaan hyvää odotella niin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hammaslääkärinä tehnyt sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Fakta on että julkisella puolella toimenpidevalikoima on suppeampi, sitä myöten myös osaaminen. Joskus ennen sotea joissain kunnissa oli tosi kiva olla töissä, ei ollut kovin pitkiä jonoja, ylempi taho ei hönkinyt niskaan ja nipottanut. Nykyään soten myötä julkisella puolella on suoraan sanottuna pe*****stä olla töissä (onneksi ei tarvi enää olla). Se näkyy siinä että työntekijät on jatkuvasti sairauslomalla ja jonot vain kasvaa. Johdolta tulee määräyksiä mitä hoitoa ei saa enää tehdä jne, kieltoa että vuoden välein ei saa enää tarkastaa vaikka olis syöpäpotilas kyseessä tms. Lapsia tarkastaa pelkät hoitajat ja suuhygienistit. Oikomishoidon aloitusta pitkitetään että se on jo liian myöhäistä jne. Toki julkisella puolella on myös aivan älyttömän hyviä hammaslääkäreitä mutta myös aivan kamalia tunareita, joiden touhussa ei ole lääketieteestä ky
Kun nyt sattui hammaslääkärikin tähän ketjuun niin kertoisitko mitä paikka-aineita nykyään käytetään kun tässä ketjussa joku oli pettynyt posliinipaikkoihin. itse muistan kaukaa menneisyydestä hammaslääkärini todenneen mutisten laittavansa jotain kestävämpää kuin jokin toinen aine ja jäi itsellä siinä ihan epäselväksi mitä nuo vaihtoehdot olivat. Tuolta ajalta olevat paikat ovat alkaneet vetäytyä ja uuden hammaslääkärini mukaan niitä voi paikata uudestaan esteettisyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös käynyt niin, että olin jo varannut aikaa yksityiselle, niin kas kas olisin päässyt hammaskiven poistoon julkiselle jo seuraavana päivänä. Eli kyllä heillä julkisellakin niitä aikoja on, mutta eivät vain viitsi tehdä töitä kun kk-palkka juoksee.
Peruutuspaikat tulee nopeasti, niin kannattaa pyytää ilmoittamaan niistä, ja joskus sattumalta tulee eteen, kun soittaa oikeaan aikaan.
Oikeasti? Olisiko tuosta pyynnöstä apua?
Olen ymmärtänyt, että hyvin vastahakoisesti ilmoittaisivat peruutusajasta, kun joskus olen kysynyt.
Eli itsen täytyisi joka päivä soittaa ja kysyä. Varmaan hermostuisivat soittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella: Tylyä palvelua, kiire saada potilas pois penkistä, kivunhoito olematonta. Huulet revitään verille.
Yksityisellä: Heti aulaan mennessä henkilö tervehtii ja tarjoaa kupillisen kahvia/teetä, hammaslääkäri tietää pelkoni joten on sitä varten varannut pidemmän ajan, esilääkkeen saa ihan vain pyytämällä ja voi pyytää vahvempaa jos aiempi ei ole auttanut. Huulet rasvataan ensin repeämien ehkäisyksi. Hammaslääkäri varmistaa aina edetessään että olen kunnossa. Yksi ja sama hammaslääkäri hoitaa meidän perhettä.
Kallein käynti on ollut 250€, kun jouduttiin kirurgisesti poistamaan vinottain kasvanut viisaudenhammas. Maksan tuosta palvelun tasosta mielelläni.
Menen puhtailla hampailla hammaslääkäriin myös yksityiselle. En sotke suutani kahvilla.
Julkisellakin saa puudutuksen ja Buranan voi ottaa kotona. Osaan myös rasvata itse huuleni ennen toimenpiteitä.
Julkisellakin hammaslääkäri kyselee, että esim. haluanko lepuuttaa leukojani pyytää sylkemään, jos tarves yms
Onko kyseinen asema erikoistunut neuroepätyypillisiin yksilöihin ja perheisiin? Henkilöihin, jotka ovat normaaleja avuttomampia?
Soitin aikaa julkiselle ja pääsin viikon päästä hammastarkastukseen ja siitä viikon päästä hammaskiven poistoon.
Näitä ei ilmeisesti tehdä samanaikaisesti, että tarkastuksen ja hoidon kanssa voi periä kaksi käyntimaksua muiden maksujen lisäksi.
Yksityisellä olisi saanut kaiken yhdellä käynnillä ilman käyntimaksurahastusta.
Tuo käyntimaksu pitäisi lailla kieltää, kun ei ne oven saranat tosiaan niin paljon voi kulua.
Hoitoon pääsy vaihtelee paikkakuntien välillä aivan todella paljon. Pienemmällä kylällä saattaa olla helpompi saada aikaa kuin isossa kaupungissa. Aiemmin mainittu Tampereen jonotustilanne on aivan äärimmäisen huono. Tampereella on myös YTHS:llä eli opiskelijaterveydenhuollossa kuukausien jonotusajat hammashoitoon, minkä takia he kehottavat varaamaan aikaa julkiselta puolelta, josta taas kehotetaan kääntymään opiskelijaterveydenhuollon piiriin. Naurettavaa.
Itse käyn työnantajan edulla hoidattamassa hampaani. Koko ikäni ajan on sanottu, että minun kannattaa käydä suuhygienistillä vuosittain, ilmeisesti syljeneritykseni on niin runsasta mikä aiheuttaa hammaskiveä. Julkiselta puolelta lääkäri aina kieltäytyy ko lähetteen tekemästä ja muutenkin tuntuu, että hampaat pitää päästää tosi huonoon kuntoon ennen kuin hoitoon pääsee.
Haluan käydä tietyllä hammaslääkärillä, joka sattuu työskentelemään yksityisellä klinikalla.