Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaa asumiskulut parisuhteessa, jos vain toinen omistaa asunnon?

Vierailija
19.02.2025 |

Puolisoni on muuttamassa minun omistamaani kerrostalokaksioon. Miten sinun mielestäsi olisi reilua molempien kannalta jakaa asumiskulut jatkossa? Tavoite olisi tietysti, että molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta taloudellisesti suht tasapuolisesti. Entä miten tulisi jakaa mahdolliset remppakulut (nyt suunnitelmissa ei ole remonttia)? Olemme molemmat palkkatöissä ja keskituloisia (brutto noin 3000/hlö). Alla lukuja, joita voi määrittelyssä hyödyntää.

hoitovastike 189 €

lainan lyhennys 270 €

lainan korkokulut 230 €

puolison aiemman asunnon vuokra 600 €

omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €

PS. Päätökset teemme toki puolison kanssa yhdessä, mutta mielelläni kuulen muiden mielipiteitä ja myös kokemuksia, jos olet joskus vastaavassa asumisjärjestelyssä ollut.

Kommentit (858)

Vierailija
281/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on enää lyhyt matka siihen, että tämän henkilön, joka sijoittaa varallisuuttaan paremmin tuottaviin sijoituskohteisiin... niin tästä maksettaviin pääomaveroihin pitää saada kompensaatiota taholta, joka mahdollistaa tämän paremman sijoituksen, syntyviin pääomaveroihin. Net

No jos mitään kompensaatiota ei mielestäsi tarvita, niin sittenhän voisi tehdä niin, että mies ostaa sen asunnon naiselta, ottaa kontolleen riskit, korot, vastukkeet, kulumisen, arvonalenemisen jne, ja nainen alkaa maksaa miehelle pari sataa vuokraa ja alkaa itse sijoittaa. 

Ei vaan nainen myy kämpästään 50% miehelle ja kumpikin maksaa puolet ja kartuttaa omaisuuttaan.

Voihan sitä noinkin tehdä. Ei kyllä kannata tehdä ennen kuin tietää, kestääkö suhde. Siihen asti pitää maksaa korvausta toisen asunnossa asumisesta.

Vierailija
282/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en maksanut asumisesta mitään, koska en omista siitä mitään. Mies itse tätä ehdotti. Yhdessä ollaan edelleen, miehen omistamassa talossa.

Jos ero tulisi, ei tarvitsisi riidellä. Talo on miehen, mutta minä olen saanut säästettyä rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole lukenut koko ketjua? Mikä on määritelty käyväksi vuokraksi, ja miksi tarkastelu tehdään ainoastaan muuttavan osapuolen hyödyn osalta?"

Siksi, että toinen omistaa asunnon. Käypä vuokra on kerrottu aloituksessa.

En saa kiinni tuosta perustelusta, että asunnon omistamisen perusteella omistajan hyötyä ei tarvitsisi ajatella lainkaan, mutta jos 350e on se mihin ketjussa on päädytty, niin se kuulostaa omaankin korvaan hyvältä, vaikka logiikkani siihen päätymiseen olikin erilainen.

Vierailija
284/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotenkin parempi maksaa vuokraa tuntemattomalle kuin avopuolisolle? Ihmeellinen ajatuksenjuoksu.

Onko jotenkin parempi pyytää markkinavuokraa avopuolisolta kuin vain hänen varsinaisesti asumiseen vaikuttavia kuluja. Ihmeellinen ajatuksenjuoksu. Jos se avopuoliso muuttaa auton kanssa, niin maksaako asunnon omistaja vuokraa auton käytöstä? 

Vierailija
285/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sen tuntemattoman kanssa minulla on laillisesti pätevä vuokrasopimus, joka takaa myös minulle oikeuteni."

Tosi vahva luotto toiseen avoliiton alkumetreillä. Kannattaako edes harkita avoliittoa?

Parisuhteet valitettavasti toisinaan päättyvät. Asuminen ja koti ovat itselleni sen verran tärkeitä, etten tuudittautuisi liikaa ajatukseen, ettei niin kävisi juuri omalle kohdalle. 

Vierailija
286/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos mitään kompensaatiota ei mielestäsi tarvita, niin sittenhän voisi tehdä niin, että mies ostaa sen asunnon naiselta, ottaa kontolleen riskit, korot, vastukkeet, kulumisen, arvonalenemisen jne, ja nainen alkaa maksaa miehelle pari sataa vuokraa ja alkaa itse sijoittaa. 

Niin, kyse siis ole syntyneen säästön käytöstä sijoitustoimintaan, jonka tulevaisuuden tuottojen syntyvät pääomaverot täytyy tasata myös. Tämänhän ymmärsit hyvin?

Ja entä jos assetit laskevat? Miten sitten tasataan, kun ei kyse ole voitoista, vaan tappioista?

Vierailija
287/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riemusta kiljuen maksat toisen omaisuutta ja toimit vielä ilmaisena sänkyseuralaisena ja kotiapulaisenakin! =D  Tyhmiä naisia näemmä riittää ja kuvittelevat vielä "voittavansa"  tuossa jotain.

En minä maksa toisen omaisuutta vaan omaa asumistani, ihmisen on katsos jossain pakko asua. Ja kyllä kelpaa tässä kaupungin keskustassa asustella muutamalla satasella. Vuokraa joutuisin maksamaan ainakin 400€ enemmän.

seksistä nautitaan molemmat yhtä paljon ja kotityöt tehdään puoliksi. Minä kun en sinun tavoin halua veloittaa seksistä omaa miestäni, tulee vain halpa olo jos tuollaista tekisin.

Onnittelut silti sulle tyhmästä ukosta jos joku sua ja sun asennetta jaksaa katsella.. tuskin

Minulla onkin mies, joka oikeasti rakastaa minua. Hän omistaa asunnon ja myös maksaa kaiken, koska en ole hänelle mikään alivuokralainen tai pääomasijoittaja vaan puoliso, jota rakastaa!

Vierailija
288/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en maksanut asumisesta mitään, koska en omista siitä mitään. Mies itse tätä ehdotti. Yhdessä ollaan edelleen, miehen omistamassa talossa.

Jos ero tulisi, ei tarvitsisi riidellä. Talo on miehen, mutta minä olen saanut säästettyä rahaa.

Tuo on ok, jos asunnonomistaja on ehdottanut ja hyväksynyt käytännön. Jos tuota ehdottaa asuntoon muuttava ja asettaa muuttamiselle ehdoksi ettei maksa mitään korvausta, niin se on hyväksikäyttöä.

Vierailija
289/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on enää lyhyt matka siihen, että tämän henkilön, joka sijoittaa varallisuuttaan paremmin tuottaviin sijoituskohteisiin... niin tästä maksettaviin pääomaveroihin pitää saada kompensaatiota taholta, joka mahdollistaa tämän paremman sijoituksen, syntyviin pääomaveroihin. Net

Ei vaan nainen myy kämpästään 50% miehelle ja kumpikin maksaa puolet ja kartuttaa omaisuuttaan.

Voihan sitä noinkin tehdä. Ei kyllä kannata tehdä ennen kuin tietää, kestääkö suhde. Siihen asti pitää maksaa korvausta toisen asunnossa asumi

Ennen sitä ei kannatakkaan muuttaa yhteen.

Vierailija
290/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden pariskunnan jossa mies oli super rakastunut ja nainen vain vähän. Mies ei perinyt mitään kuluja naiselta, joka muutti hänen omistusasuntoonsa ydinkeskustassa. Olivat yhdessä 5 vuotta kunnes nainen jätti miehen, kun ei ollut kipinää. Säästi aivan tajuttomasti rahaa tuona aikana. Tavallaan väärin, mutta toisaalta, olihan nainenkin enemmän miehen mieleen kuin toisinpäin, vaikka noin ajateltuna tuleekin pros ti tuutio mieleen, mistä ei siis ollut kyse.

Vierailija
291/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotenkin parempi maksaa vuokraa tuntemattomalle kuin avopuolisolle? Ihmeellinen ajatuksenjuoksu.

Onko jotenkin parempi pyytää markkinavuokraa avopuolisolta kuin vain hänen varsinaisesti asumiseen vaikuttavia kuluja. Ihmeellinen ajatuksenjuoksu. Jos se avopuoliso muuttaa auton kanssa, niin maksaako asunnon omistaja vuokraa auton käytöstä? 

Totta. Ja jos toinen laittaa ruokaa, niin katsotaanko korvaus pitopalvelun hinnaston mukaisesti jne?

Vierailija
292/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ottaisi ketään asumaan siivellä. Miksi pitäisi saada asua ilmaiseksi?

No sitten myyt sen kämppäsi ja muutat "puolisosi" kanssa teidän yhteiseen asuntoon, ni

Pitää maksaa OMA ASUMINEN. Hassua että vuokraloordille ollaan valmiita maksamaan satoja euroja mutta puolisolle ei edes 1/3 osaa 

Vuokralordi harvemmin odottaa vuokralaiseltaa muita "etuja" vuokran lisäksi.

Mitä muita etuja se puoliso sitten ottaa?!?

Vierailija
293/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta jos kummatkin käyttää autoa niin tietenkin molempien pitää osallistua auton kustannuksiin siinä suhteessa kun autoa käyttävät.

Vierailija
294/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnoitellaanko "parisuhteessa" kaikki muukin markkinahinnan mukaan? Mitoitetaan kummankin hyöty ja tappiolle jäänyt saa aina rahallista korvausta. 

Vierailija
295/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvoteltavissa.

Vierailija
296/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan riemusta kiljuen maksat toisen omaisuutta ja toimit vielä ilmaisena sänkyseuralaisena ja kotiapulaisenakin! =D  Tyhmiä naisia näemmä riittää ja kuvittelevat vielä "voittavansa"  tuossa jotain.

En minä maksa toisen omaisuutta vaan omaa asumistani, ihmisen on katsos jossain pakko asua. Ja kyllä kelpaa tässä kaupungin keskustassa asustella muutamalla satasella. Vuokraa joutuisin maksamaan ainakin 400€ enemmän.

seksistä nautitaan molemmat yhtä paljon ja kotityöt tehdään puoliksi. Minä kun en sinun tavoin halua veloittaa seksistä omaa miestäni, tulee vain halpa olo jos tuollaista tekisin.

Onnittelut silti sulle tyhmästä ukosta jos joku sua ja sun asennetta jaksaa katsella.. tuskin

Minulla onkin mies, joka oikeasti rakastaa minua. Hän omistaa asunnon ja myös maksaa kaiken, koska en ole hänel

Juu eli olet huo*a koska annat maksusta miehellesi ja olet kotiorja ja sitten oletat että muutkin ovat kotiorjia ei, me ollaan itsenäisiä naisia joilla on varaa ja halua maksaa oma eläminen reilusti eikä tarjota pil*ua ja kotitöitä vastineeksi ilmaisesta asumisesta.

Vierailija
297/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ja jos toinen laittaa ruokaa, niin katsotaanko korvaus pitopalvelun hinnaston mukaisesti jne?

Voi hyvänen aika kun ei ole ihmisillä mitään ymmärrystä talousasioista ja mitä tarkoittaa omistaminen.

Vierailija
298/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ottaisi ketään asumaan siivellä. Miksi pitäisi saada asua ilmaiseksi?

No sitten myyt sen kämppäsi ja muutat "puolisosi" kanssa teidän yhteiseen asuntoon, ni

Pitää maksaa OMA ASUMINEN. Hassua että vuokraloordille ollaan valmiita maksamaan satoja euroja mutta puolisolle ei edes 1/3 osaa 

Vuokralordi harvemmin odottaa vuokralaiseltaa muita "etuja" vuokran lisäksi.

Mitä muita etuja se puoliso sitten ottaa?!?

Kodinhoitajan palveluita, useimmiten seksuaalisia etuja, psykologin palveluja jne.  Vuokralordille ei tarvitse vuokran lisäksi antaa lisäksi mitään!

Vierailija
299/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnoitellaanko "parisuhteessa" kaikki muukin markkinahinnan mukaan? Mitoitetaan kummankin hyöty ja tappiolle jäänyt saa aina rahallista korvausta. 

Parit määrittelevät kukin suhteensa laadun ml. kustannustenjako.

Jotkut eivät paljoa piittaa, jotkut tekevät kaikesta excelin.

Kaikki käy, kunhan molemmat ookoo.

Vierailija
300/858 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette olisi niin persaukisia, ei tarvitsisi tällaisia kuinka hyödyn puolison luokseni muuttamisesta pohdintoja. Samat naiset, jotka täällä nyt olettavat, että muuttaja on mies ja kutsuvat lokiksi ovat lasten tullessa heittäytymässä vuosikausiksi kotiäideiksi ja olettavat miehen ja veronmaksajien kustantavan lokkeilunsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä