Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten huono englanninkielen ääntäminen

Vierailija
19.02.2025 |

Suomalaisten huono englanninkielen ääntäminen

olin toissavuonna kouluavustajana erityisluokilla 7-9 ja samalla myös 4-5 luokalla kun oli aikaa. molemmissa oli kielilahjakkaita oppilaita, jotka puhuivat paljon parempaa amerikan englantia kuin opettaja  saati Suomen poliitikot. olivat katsoneet kuulemma netflixia ja äänsivät kuin amerikkalaiset, ihan täydellistä. muuten oli elämässä haasteita mutta englanti täydellinen. Sitten olin myöhemmin olin viime vuonna kyläkoulussa 6. luokan opettajana ja kaikki paitsi 2 kympin oppilasta lausuivat kaiken englannin ihan pä'in persettä ja olivat ylpeitä siitä että "täälläpä me puhutaan kimiräikkösenglantia"

sanoisin että syynä on se, että OPETTAJAT ei edes kielten opettajat osaa puhua englantia, koska siihen ei satsata yliopistolla. vain ne, jotka katsovat netflixia oppivat oikean amerikan englannin, ja muut juntit jäävät puhumaan kimiräikköstä, koska ei kiinnosta. 

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on oikea englannin lausuminen? Missä lausutaan oikein, missä ei?

Englannissa englantia tietty

Oisko esim scouse tai geordie-aksentti ok? 

Englanti tietty

Murre on murre. Englantia tietty puhutaan englannissa oikein ja hyvin. Kaikki muut on versioita ja murteita tietty

Vierailija
22/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on oikea englannin lausuminen? Missä lausutaan oikein, missä ei?

Englannissa englantia tietty

Oisko esim scouse tai geordie-aksentti ok? 

Mä luulin, että mulla oli aika hyvä englanti (teen kansainvälistä työtä, olen kirjoittanut graduni englanniksi, olen asunut ulkomailla jne.), mutta jestas, kun törmäsin liverpoolilaiseen, niin en kyllä ymmärtänyt sitten mitään! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kävisit joskus ulkomailla, huomaisit kyllä, että kaikkialla on jonkunlainen aksentti vieraissa kielissä (paitsi kaltaisillasi superkielineroilla). Ja mikä on se oikein ja aidoin englanti, mitä pitää puhua? Yhdysvaltojen, Kanadan, Intian, Englannin, Skotlannin, Jamaikan...? 

Pääasia, että uskaltaa puhua. 

Vierailija
24/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja työskentelen globaalissa yhtiössä, jossa lähikollegat ovat lähtöisin eri puolilta maailmaa ja viikottain olen tekemisissä pääkonttorin ihmisten kanssa, jotka myös ovat eri kansalaisuuksista koostuva joukko. Ihan kaikilla on ihan samaa tasoa tai heikompi englannin kielen ääntämys kuin suomalaisilla. Joo, suomalaiset vääntävät usein rallienglantia, mutta yleensä sellaista rauhallista ja ymmärrettävää. Ruotsalaisilla, norjalaisilla ja tanskalaisilla on omat tunnusmerkkinsä ja en edes ala puhumaan ranskalaisista, saksalaisista, italialaisista jne.

Suomalaisten suurin vika on se, että ei uskalleta puhua englantia. Senkun sönkötätte, se on luultavasti parempitasoista kuin vastapuolen englanti. Ja englanninkielisistä maista tulevat aina hämmästelevät, kun osaa englantia ja ilmeisesti tottuneet aika paksuihin aksentteihin, kun ihmettelevät kuinka hyvin suomalaiset ja pohjoismaalaiset) sitä puhuvat.  

Vierailija
25/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruotsikin Moomin svenskaa.

Monikansallisessa yrityksessä huomaa, että kaikilla se oma äidinkieli kuuluu ääntämisessä, vaikka sitä ei itse huomaisikaan. Bad english is the most common language in the World. 

Vierailija
26/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oli opettajana? Tuskin sentään, jos kirjoitit työhakemuksen tuohon tyyliin pienillä kirjaimilla. Kyllä opettajan pitää osata lauseita muodostaa. 

Vierailija
27/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän vuoksi vaikenen kaikilla vierailla kielillä. Häpeän niin paljon ääntämistäni ja sanojen painotuksia. 

Jätän puhumisen suosiolla  teille, jotka se hallitsette. 

Vierailija
28/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siksi Suomi onkin pilalla kaikessa. ei osata lausua edes englantia ja meille nauretaan joka paikassa.

Paremmin puhutaan englantia kuin te ryzzsät.

Vierailija
29/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä intialaisten ja ranskalaisten kanssa, miten heidän huono ääntämisensä eroaa suomalaisten huonosta ääntämisestä?

Intiassa se on vieläpä virallinen kieli.

Vierailija
30/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla ja työskentelen globaalissa yhtiössä, jossa lähikollegat ovat lähtöisin eri puolilta maailmaa ja viikottain olen tekemisissä pääkonttorin ihmisten kanssa, jotka myös ovat eri kansalaisuuksista koostuva joukko. Ihan kaikilla on ihan samaa tasoa tai heikompi englannin kielen ääntämys kuin suomalaisilla. Joo, suomalaiset vääntävät usein rallienglantia, mutta yleensä sellaista rauhallista ja ymmärrettävää. Ruotsalaisilla, norjalaisilla ja tanskalaisilla on omat tunnusmerkkinsä ja en edes ala puhumaan ranskalaisista, saksalaisista, italialaisista jne.

Suomalaisten suurin vika on se, että ei uskalleta puhua englantia. Senkun sönkötätte, se on luultavasti parempitasoista kuin vastapuolen englanti. Ja englanninkielisistä maista tulevat aina hämmästelevät, kun osaa englantia ja ilmeisesti tottuneet aika paksuihin aksentteihin, kun ihmettelevät kuinka hyvin suomalaiset ja pohjoismaalaiset) sitä puhuvat.  

Komppaan!

T: toinen ulkomailla asuva

Vierailija
31/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiennyt, että huono englanti on maailman yleisin kieli. Japanilaisten englannin kielen taitoon verrattuna Suomi on huipputasoa kautta maan.

Vierailija
32/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikansallisessa yrityksessä huomaa, että kaikilla se oma äidinkieli kuuluu ääntämisessä, vaikka sitä ei itse huomaisikaan. Bad english is the most common language in the World. 

Ihan turha sitä muumiruotsiakaan on pilkata. Se on ihan yhtä lailla yksi ruotsin murre kuin vaikka Skånen murre (ja varmaan paljon Skånea helpompi ymmärtää ihan natiiveillekin).

Vierailija
33/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se common English ja sillä mennään. Ja kun joku ei jotain sanaa muista tai osaa, niin heitetään arvauksia avuksi. 

Vierailija
34/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

English isolla, world pienellä. Muuten oikein. 

t. ei enkun ope, tai mikään muukaan ope

Vierailija
35/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuu tees foor tööttituu

"two teas for thirtytwo" (Vennamo=)

Vierailija
36/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisten ei kannattas edes yrittää opiskella sitä "sivistynyttä" brittipaskaenglantia, se ei suju suomalaisilta ollenkaan . amerikan englantia on suoratoistot täynnä ja on helpompi lausua ja simppeliä ja sitä puhutaan joka puolella maailmaa. se on ainoa oikea englanti muu on sivistyspaskaa. Brittienglannin sanastokin on ihan outoa, sellaisia sanoja joita ei kukaan käytä missään muualla maailmassa.

Vierailija
37/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa lausua englantia. En oppinut lapsena koulussa, vaikka keskiarvo oli 9. Aikuisena opettelu on vaikeampaa tuon arvostelun ja "nolouden" takia. Missä Suomessa voi harjoitella ilman ihmettelyä? Ulkomailla voisi saada kannustusta.

T: Nuori aikuinen

Vierailija
38/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottaisin tässä kaksi kategoriaa. Se, että ääntää ns. oikein, mutta esim. kovemmilla konsonanteilla kuin englanninkieliset yleensä (tosin esim. Skoteissa se r-kirjain rullaa ihan kuin Suomessakin), ja esim. monotonisemmin kuin englanninkieliset yleensä (mikä tyypillistä suomen kielessä), on kaikin puolin täysin OK.

Siis se on täysin OK, että puhuu suomalaisella aksentilla englantia.

Sen sijaan se, että ääntää aivan täysin väärin, on huono juttu, koska silloin ei kukaan paitsi ehkä toinen suomalainen ymmärrä sinua. Monet esim. nuoret tubettajat tekevät tätä, kun kuvaavat pelaamistaan. Siis esim. kivi sanotaan 'sto-ne', eikä 'stoun', tai kaivos sanotaan 'mi-ne', eikä 'main' jne.

Vierailija
39/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

English isolla, world pienellä. Muuten oikein. 

t. ei enkun ope, tai mikään muukaan ope

Mitä välii jossain vauva palstalla 

Vierailija
40/121 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siksi Suomi onkin pilalla kaikessa. ei osata lausua edes englantia ja meille nauretaan joka paikassa.

Mutta englantilaiset ääntävät suomea vielä verrattomasti huonommin!

Yritäpä opettaa saariapina sanomaan: Älä rääkkää käkeä öisin! ( Don't torture te cuccoo at nights! )