Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeistolaisen ja vasemmistolaisen merkittävin ero

Vierailija
19.02.2025 |

Vasemmistolainen ajattelee, että yhteiskunta ja muut ihmiset ovat vastuussa hänen hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.

Oikeistolainen ajattelee, että hän on ITSE puhtaasti vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.

Kommentit (319)

Vierailija
81/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeisto ajattelee, että geenit määrittävät ihmiskohtalon, kun taas vasemmisto ajattelee, että kulttuuri, yhteiskunta ja ympäristö määrittävät ihmiskohtalon.

Vasemmisto ruikuttaa muille kohtaloaan ja saamattomuuttaan. Oikeistolainen toimii parantaakseen omaa elintasoaan.

Oikeistolainen istuu leveällä perceellään sillä aikaa, kun duunarit tekevät (ilmaiseksi tai halvalla) työn. On olevinaan toimitusjohtaja, isin firmassa, istuu päivät pitkät konttorissaan ja käy pitkillä lounailla. Tai istuu kotona ja seuraa sijoitusmarkkinoita, isiltä sijoitussalkut, rahastot, säästötilit.

Kyllä se on kuulkaa ahkerin hän, joka vaatimattomista ja vähävaraisista olosuhteista ponnistaa. Opiskelee, hakeutuu työelämään, elää kituuttaa onnettomalla palkallaan, joka sekään ei ole varmaa tänä päivänä.

Vierailija
82/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Aloittaja on oikeassa. Vasemmisto on vaan muiden taskuilla koko ajan.

Kylläpä kliseitä pukkaa. Kokoomuksen ja persujen vaalikamppanjat näyttää olevan kiihkeimmillään. Irtoaa niin paksuja valheita, että ihan haisee tänne asti.

Oikeisto on köyhän duunarinsa kukkarolla ja selkänahassa kiinni. Ottaa kyllä duunaristaan kaiken hyödyn irti kasvattaakseen OMAA varallisuuttaan, mutta nihkeästi maksaisi yhtään mitään duunarille tämän työpanoksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikeistolainen on itse vastuussa, sen vuoks perintövero pitää poistaa että oikeistolaiset saa paljon tätä täysin itse ansaitsemaansa omaisuutta

Perinnön pitää siirtyä automaattisesti valtion omistukseen. Tämä kasvattaa yhteistä hyvää.

Vierailija
84/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä pitää vetää aina ääripäihin? Minusta jonkinlainen sosiaaliturva täytyy aina olla, mutta kannustinloukut tulee poistaa. Ihmisiä tulee kannustaa ottamaan oma elämä haltuun, mutta myös tarjota minimitoimeentulo. Täytyisi myös peruskoulussa jo opettaa taloutta yhtenä oppiaineena sekä säästämistä ja sijoittamista.

Moni vetää koko elämänpelin läpi ajatellen, että eläminen täytyy maksaa aina velalla käyttäen Visaa, opiskelemalla opintolainalla ja rahoittamalla menot kulutusluotoilla. Jos työpaikan saa menot suhteutetaan niin, että mitä isompi palkka sen isommat menot.

Moni ihan jo ajatteleekin niin, että pitää näyttää ulospäin varakkuutta VAIKKEI SITÄ EDES OLISI. Rahalla ostetaan muiden hyväksyntää ja pysytään ikuisesti köyhinä.

Vierailija
85/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on toki kärjistävästi ilmaistu, mutta siinä on totuuden siemen. Ja itse olen siis liberaali ja talouspoliittisesti vasemmalle kallellaan. Vasemmalle olen kallellaan siksi, että minusta se takaa yhteiskuntarauhan, kun kaikilla on katto pään päällä ja asiat suht. hyvin. Ja kaikilla tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet kouluttautua. Mutta samalla yksilön vastuutakin omasta elämästä tulee jossain määrin edellyttää.

Äärivasemmistolaisuuteen kuuluu valitettavan usein uhriutuminen, joka on paitsi yksilökeskeistä, niin myös joukkoistettua. Yksilön tasolla tämä uhriutuminen näkyy niin, että koetaan, että elämä on potkinut niin pahasti päähän, ettei voi omalle tilanteelleen mitään. Ja samanaikaisesti sekä vaaditaan auttamaan, että haukutaan yhteiskuntaa, joka ei auta tarpeeksi. Joukkoistettu uhriutuminen taas näkyy niin, että koetaan kuuluvan osaksi jotakin sorrettua ryhmää.

Tosin tämä täsmälleen sama uhriutumisen ilmiö näkyy myös äärioikeistolaisuuden puolella, joten se siitä sitten. Fiksuimmat löytävätkin itsensä jostakin keskivaiheilta.

Vierailija
86/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän vasemmisto ajaa ensisijaisesti ilmastokurjistamista (josta erityisesti vähäosaiset kärsii) ja väestön vaihtoa (uudisasukkat menee aina oman väestön edelle)

Perinteistä vasemmistoa joka ajattelisi suomalaista vähäosaista, ei enää ole.

Vierailija
87/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi ylläpitäisi sairaasta huolehtimista?

Se jolla on siihen rahaa.

Ja jos se olisi oikeistotaho, se tekisi lisää rahaa sairailla. Ei väliä toimivalla terveydenhoidolla vaan sillä, että bisnes kukoistaa ja sijoittajat saavat voittonsa. Ei väliä, vaikka sairaat ja heikot kuolevat hoidon puutteeseen tai sen huonoon laatuun. Tilalle vain uusi sairas ja uusi vanhus. Ja huippuun lyödyt palvelumaksut. Haluatko, että hoitaja taluttaa sinut vessaan? Ok, se tietää 50 euroa per käynti peruspalvelumaksun päälle.

Oliko tuollaista aikoinaan, kun kunta hoiti sairaat ja vanhukset? Ei ollut. Oikeistopropaganda alkoi puhua "tehottomuudesta". Oikeisto toi tehoa lähinnä bisneksen tekoon. Ja kaikkiha ntietää, että yksityiset tahot ovat ne, jotka tästä hyötyvät. Kotimaiset ja ulkomaiset sijoittajat ym. rahatahot.

Vierailija
88/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia oikeisto ei piittaa ihmisistä

Eikä tasa-arvosta

Taskuilleni pyrkivät vasemmistolaiset eivät ole kanssani saman arvoisia, joten tasa-arvolle ei ole perusteita.   

Copypastepelle on vaan hiljaa.

Vierailija
89/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tasa-arvosta

Taskuilleni pyrkivät vasemmistolaiset eivät ole kanssani saman arvoisia, joten tasa-arvolle ei ole perusteita.   

Eikö siellä oikeistopiirien vaalitoimistoissa parempia valheita keksitä? Samat kliseet vaaleista toiseen.

Vierailija
90/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaus:

Vasemmistolainen ajattelee, että yhteiskunta ja muut ihmiset ovat vastuussa hänen pahoinvoinnistaan ja rappiostaan.

-eri

Oikeistolainen syyttelee pienipalkkaista duunaria siitä, että tämä haluaa palkan, jolla tulee toimeen.

Mikäli tämä pienipalkkainen tarvitsee vielä yhteiskunnan tukia, koska ei tule palkallaan toimeen, syyttelee tämä oikeistolainen häntä kelarotaksi.

Oikeistolaisen mielenmaisema se vasta masentava ja ahdasmielinen on. Syyttelevät yhteiskunnan vähäosaisimpia omasta tyhjyydestään, sisältököyhästä elämästään (kaikesta varallisuudestaan huolimatta), ovat katkeria ja paatuneita ja kovasydämisiä ja syyllistävät siitä muita.

Vierailija
91/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mussa yhdistyy sellaiset elementit, että koen olevani vastuussa itsestäni, mutta kannatan myös tasa-arvoa ja yhteiskunnan antamaa tukea.  Vanhempani olivat aluksi, mutta jouduin ponnistelemaan aika paljon, jotta pääsin heidän tietyistä kielteisistä vaikutuksistaan kuiville. Sain tuke yhteiskunnalta jossain vaiheessa psykoterapian muodossa. Olin siitä kiitollinen ja maksan nyt veroja oikein mielelläni. En kestäisi itseäni, jos en kokisi olevani itse vastuussa itsestäni ja toimeentulostani. Jos makoilisin tukien varassa, miettisin jatkuvasti, miten pääsisin ylös tilanteestani ja mitä sen eteen pitäisi tehdä itse. En sitten taida olla oikeistolainen, enkä vasemmistolainen. Toki ihmisarvokysymyksissä vasemmisto toimii tällä hetkellä vahvemmin, kun taas oikealla jopa sivistyspuolue kokoomus on dipannut alas. 

Vierailija
92/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmisto: ajattelee, että olemme yhdessä vastuussa toisistamme

Oikeisto: ajattelee, että jos jollain on paska tuuri, kärsikööt keskenään

Mun sydän on vahvasti vasemmalla, vaikka olen todellakin tämän yhteiskunnan nettoveronmaksaja. Olen saanut paljon: koulutuksen, työpaikan, terveyttä, tasapainoisia ihmissuhteita, apua silloin kun olen tarvinnut, hoitoa, kun olen sairastunut. Minulla on varaa jakaa omastani niille, joilla ei ole käynyt yhtä hyvä onni.

Vierailija
93/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tasa-arvosta

Eikö siellä oikeistopiirien vaalitoimistoissa parempia valheita keksitä? Samat kliseet vaaleista toiseen.

En ikinä suostuisi menemään niin huonosti palkattuihin töihin kuin mitä vaalitoimistoissa maksetaan.  

Sinulle suosittelisin ihan mitä tahansa työtä, niin saisit kerättyä vähän ihmisarvoa itsellesi. Ymmärrän että ajatus työnteosta voi tuntua kammottavalta, mutta kokeile, saatat yllättyä.  

Vierailija
94/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvin ironista, että elämäntapatyöttömät julistavat suureen ääneen kuinka he ovat sosiaalidemokratian selkäranka ja valveutuneita vanhusten, lasten ja vähäosaisten puolustajia. Todellisuudessa he ovat nykyajan kerjäläisiä, joista ei ole edes huolehtimaan itsestään.

Vierailija
95/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tasa-arvosta

Päinvastoin. Ilman tasa-arvoa ei ole vastuussa itsestään.

Itse en ole ainakaan vasemmistolainen.

Minua oina suuresti tökkinyt epätasa arvo.Posiitivinen syrjintä on yksi alimpia asioita

Vierailija
96/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeisto ajattelee, että geenit määrittävät ihmiskohtalon, kun taas vasemmisto ajattelee, että kulttuuri, yhteiskunta ja ympäristö määrittävät ihmiskohtalon.

Tästäkö johtuen vasemmisto haluaa mädättää ja rappeuttaa mm. koulutuksen, sivistyksen, kulttuurin, käytöstavat?

Oikeisto on kyllä väärä taho syyttelemään muita sivistyksen, kulttuurin ja koulutuksen rappautumisesta. Oikeistohallituksemme ei piittaa suomalaisesta kulttuuriperinnöstä eikä kulttuuritoimijoista.

Hallitus murjoo kulttuurikenttää ennennäkemättömällä tavalla: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010819975.html

Orpo valehteli vaaliristeilyllä rillit huurussa, ettei koulutuksesta ole leikattu.

Tässä totuus:

Kokoomuksen johdolla hallitus on leikannut mm. - aikuiskoulutustuesta 175 M€ - ammatillisesta koulutuksesta 120+ M€ - vapaasta sivistystyöstä 14 M€ - ammattitutkintostipendistä 12 M€ - työnantajan koulutusvähennyksestä 10 M€ - koulumatkatuesta 8 M€ - jatkuvasta oppimisesta 3 M€

Vierailija
97/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa olen oikealle kallellaan tällä hetkellä.

Tiedän aivan liikaa ikätovereitani (milleniaaleja) jotka loisivat joko yhteiskunnan rahoilla ja/tai vanhempiensa nurkissa. Mistään ei tule riittävää painetta tehdä töitä elantonsa eteen. 

Siten elää, miten tottuu.

Tekisi hyvää lukea vaikka vähän kirjallisuutta mikä sijoittuu sosialistisiin/kommunistisiin maihin, kuten Vietnamiin tai Pohjois-Koreaan. Töitä saa tehdä kuin koninraato, oman työn kehittäminen tai innovointi kielletty, nälkää näet kaikesta huolimatta ja sairastuminen on kuolemaksi. Vietnam lähti kovaan nousuun vasta kun sallivat markkinatalouden astumisen kuvioihin.

Vierailija
98/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äärilaidoille mennään niin eroa ei juuri ole. Samanlaista fundamentalistista ihmisvihaa löytyy kummaltakin puolelta. Todellisuudessa  kummankin tärkein tavoite on saada kontrolloida muita ja muiden tekemisiä. Unohtamatta sitä että oma ryhmä on aina oikeassa ja muut on aina väärässä.

Koko vasemmistoaate perustuu sosialistiseen uskomuspaskaan jonka avulla sosialistinen eliitti nostaa itsensä valtaan etuisuuksien nauttijaksi.

Oikeistossa jokainen oman onnensa seppä eikä ihmisiä petetä ideologialla huijaamalla.

Oikeisto se vasta pettääkin ideologisella propagandallaan.

"Oman onnensa seppä" on helppo olla, kun syntyy kultalusikka suussa ja vauvasta alkaen on helppo elämä viitoitettu valmiiksi. Vauvalla on valmiina osakesalkku ja lapsilisät menevät suoraan sijoituksiin ja korkeakorkoille tileille, rahastoihin - kun köyhemmillä lapsilla lapsilisä menee peruselämiseen.

On helppoa olla oman ensiasunnon seppä, kun vanhemmat ovat maksaneet asunnon valmiiksi tai asunto ostetaan lapsilisillä. Siinä onkin nuoren kiva asustella lähes ilmaiseksi. Kun taas köyhemmistä lähtökohdista oleva nuori maksaa kallista vuokraa ensimmäisestä ja seuraavista asunnoistaan, ellei sitten jossain kohtaa epävarmoilla työmarkkinoilla onnistu pääsemään omaan asuntoon kiinni - jos ylipäänsä saa pankkilainaa määräaikaisena/osa-aikaisena työntekijänä.

Vierailija
99/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolaisena en allekirjoita. Minusta siihen kykenevien ihmisten kuuluu pitää huolta itsestään, ja toki osallistua sellaisen yhteiskunnan rahoittamiseenkin, jolla pidetään huolta turvaverkonomaisesti niistä, jotka ei pysty syystä tai toisesta pitämään itsestään huolta. 

"Oikeistolainen käy koulua, opiskelee, tekee työtä. Vasemmistolainen ei tee työtä, odottaa muiden elättävän hänet ja kiljuu yhteiskunnalta aina vaan lisää, lisää. "

Eihän ollenkaan näin. Duunareitahan iso osa vasemmistostahan on historiallisesti ollut, eli työtä tekeviä ihmisiä. Sitten on pienempi "älykkövasemmistolaisten" joukko myös. Itse ainakin teen diplomi-insinöörinä ihan hyväpalkkaista työtä. Vasemmistolaisuuteni näkyy siinä, että olen iloinen veronmaksaja, enkä kitise miten minut verotetaan kuiviin. Minusta on hienoa, että voin osallistua oikeudenmukaisen ja välittävän yhteiskunna

"Suurimmat työntekijäpuolueet ovat PS ja KOK. Päivitä itsesi nykyaikaan."

Eiköhän valtaosa duunareista löydy demareista ja vasemmitoliitosta.

Vierailija
100/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolaisena en allekirjoita. Minusta siihen kykenevien ihmisten kuuluu pitää huolta itsestään, ja toki osallistua sellaisen yhteiskunnan rahoittamiseenkin, jolla pidetään huolta turvaverkonomaisesti niistä, jotka ei pysty syystä tai toisesta pitämään itsestään huolta. 

"Oikeistolainen käy koulua, opiskelee, tekee työtä. Vasemmistolainen ei tee työtä, odottaa muiden elättävän hänet ja kiljuu yhteiskunnalta aina vaan lisää, lisää. "

Eihän ollenkaan näin. Duunareitahan iso osa vasemmistostahan on historiallisesti ollut, eli työtä tekeviä ihmisiä. Sitten on pienempi "älykkövasemmistolaisten" joukko myös. Itse ainakin teen diplomi-insinöörinä ihan hyväpalkkaista työtä. Vasemmistolaisuuteni näkyy siinä, että olen iloinen veronmaksaja, enkä kitise miten minut verotetaan kuiviin. Minusta on hienoa, että voin osallistua oikeudenmukaisen ja välittävän yhteiskunna

Oikeistolainen kutsuu naiiviksi yhteiskuntaa, jossa kaikki halutaan pitää mukana, myös heikoista ja sairaista huolehditaan. Oikeistolaisen mielestä ihmiset, jotka ovat valmiita maksamaan veroja, jotta tällainen tasa-arvon yhteiskunta ylläpidetään ovat naiiveja. Vain, koska oikeistolaisen maailmankuva on kyyninen - vain vahojen kyynärpäätaktiikalla luotu yhteiskunta, joka lopulta johtaa barbariaan. Se on saalistajien yhteiskunta, jossa vain vahvin, aggressiivisin ja rikkain menestyy ja koska hänellä on valtaa, saa hän rikastua lisää heikompien kustannuksella pitämällä näitä orjinaan.

Sivistyneen yhteiskunnan tunnusmerkki on, että se pitää huolta myös heikommistaan. Ja antaa mahdollisuuden jokaiselle, riippumatta tämän lähtökohdista.

Koskaan emme voi myöskään tietää, minne neroja ja yhteiskuntaa ja tiedettä eteenpäin vieviä yksilöitä syntyy. Leonardo da Vinci oli vaatimattomista lähtökohdista, yksinhuoltajan lapsi. Eikä ole ainoa laatuaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme