Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeistolaisen ja vasemmistolaisen merkittävin ero

Vierailija
19.02.2025 |

Vasemmistolainen ajattelee, että yhteiskunta ja muut ihmiset ovat vastuussa hänen hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.

Oikeistolainen ajattelee, että hän on ITSE puhtaasti vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.

Kommentit (319)

Vierailija
61/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin näin: Vasemmistolainen ajattelee, että yhteiskunta ja hän itse osana sitä ovat vastuussa muiden ihmisten hyvinvoinnista ja menestyksestä. Oikeistolainen ajattelee, että hän ITSE ei ole missään määrin vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.

Olen vasemmistolainen ja toiminimiyrittäjä. Laskutan vuodessa yli 200 000 euroa ja liiketoimintani kulut ovat hyvin vähäiset. En ole perustanut osakeyhtiötä, koska en halua hyödyntää verosuunnittelua tai minimoida maksamiani veroja. Maksan mielelläni veroja ja pyrin muutenkin osallistumaan kaikille hyvän yhteiskunnan rakentamiseen. Kannan myös vastuun omasta hyvinvoinnistani ja menestyksestäni, koska minulla on siihen mahdollisuus. 

"Oikeistolainen ajattelee, että hän ITSE ei ole missään määrin vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja menestyksestään."

Onko nyt mennyt ideologiat sekaisin? Vai etkö itse ymmärrä mitä kirjoitat?

Vierailija
62/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistolaisen perisynnit ovat pelko ja viha, vasemmistolaisten kateus ja ahneus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vain olemassa oikeistolainen ja vasemmistolainen? Miten olisi ennemmin järkevänlainen, joka ottaisi muut huomioon eikä ajattelisi vain omaa napaa winwin?

Oikeiston ja vasemmiston välissä on Keskusta. Itse pitää tehdä ja yrittää, mutta tarvittaessa yhteiskunta auttaa. Jostain syystä Keskusta mielletään junttipuolueeksi, joka ajaisi vain maanviljelijöiden asiaa. Sekä oikeisto että vasemmisto vihaavat sitä jostain syystä. Vasemmiston viha maanviljelijöitä ja siten myös entistä Maalaisliittoa, nykyistä Keskustaa kohtaan johtunee siitä, että  maanviljelijätkin ovat omistavaa luokkaa. Oikeistoa taitaa vieläkin harmittaa Kekkosen pitkä valtakausi ja pelko siitä, että navetanhaju tarttuu, jos oleilee liian kauan keskustalaisen seurassa. 

Keskustan idea olla poliittisesti kohtuul

Kepu on etujärjestöpolitiikkaa ajava puolue. Kepun etujärjestö on MTK.

Kannattaa selvittää itselleen miten Suomalainen politiikka ja puolueet toimivat ja mitkä ovat niiden päämäärä. Jokaisen aikuisen vaaliuurnilla käyvän pitäisi se ymmärtää.

Vierailija
64/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolaisen perisynnit ovat pelko ja viha, vasemmistolaisten kateus ja ahneus.

En tiedä mitä yrität sanoa, mutta Oma olotilani on tyytyväisyys. 

t. Kokkari

Vierailija
65/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikeistolainen on itse vastuussa, sen vuoks perintövero pitää poistaa että oikeistolaiset saa paljon tätä täysin itse ansaitsemaansa omaisuutta

Juu niinpä, ITSE perittyä. Ja ITSE saatua isin ja äidin avustuksella auto. ITSE saatu lapsilisistä säästetty ensiasunto (kun vähävaraisimmilla nuo lapsilist ovat menneet lapsen elatukseen). Ihan ITSE saatu lahjaksi vanhemmilta ja isovanhemmilta osakesalkkuja ja rahastoja.

Mikäs siinä on ollessa oman elämänsä herra, kun ei tarvitse ITSE pahemmin ponnistella.

Vierailija
66/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinun tyhmyyttäsi, ap!

67/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vain olemassa oikeistolainen ja vasemmistolainen? Miten olisi ennemmin järkevänlainen, joka ottaisi muut huomioon eikä ajattelisi vain omaa napaa winwin?

Oikeiston ja vasemmiston välissä on Keskusta. Itse pitää tehdä ja yrittää, mutta tarvittaessa yhteiskunta auttaa. Jostain syystä Keskusta mielletään junttipuolueeksi, joka ajaisi vain maanviljelijöiden asiaa. Sekä oikeisto että vasemmisto vihaavat sitä jostain syystä. Vasemmiston viha maanviljelijöitä ja siten myös entistä Maalaisliittoa, nykyistä Keskustaa kohtaan johtunee siitä, että  maanviljelijätkin ovat omistavaa luokkaa. Oikeistoa taitaa vieläkin harmittaa Kekkosen pitkä valtakausi ja pelko siitä, että navetanhaju tarttuu, jos oleilee liian kauan keskustalaisen seurassa. 

Keskustan idea olla poliittisesti kohtuul

Keskustan idea on hallita ikuisesti "vaa'an kieli mandaatillaan" ja jättää proletariaatin ja prekaritaariaatin oppressoitunut tila huomioimatta kapitalismin pervoudessa jossa 1% omistaa enemmän kuin loput 99%. Kapitalismi on pyramidihuijausmalli. Siksi Vasemmistoliiton ja Kommunistien liitot saavat ääneni.

Vierailija
68/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolainen ajattelee kaikkien parasta, oikeistolainen vain itseään. 

Olen vasemmistolainen, keskiluokkainen ihminen. En ole odottanut kenenkään tekevän puolestani mitään. Samalla ymmärrän, että saavutukseni ja hyvä elämä on mahdollista sen vuoksi, että yhteiskunta mahdollistaa yksilöille asioita. Työn teen minä itse.

Kaikki eivät ole samoista lähtökohdista, mutta yhtä arvokkaita.

Ja kukaan ei ole tehnyt mitään sen eteen, että mihin perheeseen, yhteisöön tai valtioon sattuu syntymään. Ei ole yksilön saavutus millään tavalla.

Vierailija
69/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrys mikä on vasemmisto ei päde , ymmärrys mikä on oikeisto ei päde myöskään.

Koksu ja Persu harhoja.

Vierailija
70/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peritty raha ei ole itse ansaittua rahaa, vaan sen saa laiskotellenkin.

Ihmisillä on erilaisia älyllisiä kykyjä ja heikompilahjaiset eivät voi vain ryhtyä menestysyrittäjiksi ja kovapalkkaisiksi lääkäreiksi, kunhan tarpeeksi ahkerasti yrittävät. 

Jos pelkkä ahkeruus ja laiskuus todella ratkaisivat, alkaisin samantien oikeistolaiseksi. 

Juuri tälläinen ajattelutapa ajaa fiksut ja menestyvät yksilöt muualle. Sitten me ahkerat, mutta tyhmät voidaan täällä keskenään miettiä mistä saadaan lisää jaettavaa rahaa.

Vierailija
71/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolaiset eivät tajua, että lääke heidän vihaan ja katkeruuteensa "rikkaita" kohtaan on yrityksen perustaminen.

Miksi ruikuttaa kun voi itse perustaa yrityksen ja alkaa miljonääriksi?

Vai onko perusongelma sittenkin laiskuus?

Laiskuutta löytyy enemmän sieltä pappa betalar-pullamössöporukoista. KAIKKI on saatu pennusta lähtien valmiina, ei huolta huomisesta, mikäs siinä on vaikka yritystäkin perustamaan, kun säästöissä ja sijoituksissa on jo valmiiksi sen verran pesämunaa, ettei riskit pelota.

Ihan täysin tyhjästä ei yritystä voi lähteä perustamaan. Alkupääomaa pitäisi olla. Yritys ei köyhemmälle voi myöskään olla pelkkä mukava harrastus, vaan yrityksen tuotolla on maksettava myös elämisensä: mahdollinen isokin vuokra, ruoka ym. peruseläminen. Starttirahaa saa vain rajatun ajan.

Työvoimahallinto kontrolloi suurennuslasilla työttömän jokaista liiketta ja omaa aktiivisuutta. Joku myi itse tekemiään plektroja vähäisessä määrin - tuli sanktio. Joku keitti yhdistyksen tilaisuudessa kahvia - tuli kirje, että tietojemme mukaan et ole enää työmarkkinoiden käytettävissä,  joten oikeutesi työttömyyspäivärahaan lakkautetaan.

Halukkuutta yritystoimintaan todellakin työttömien keskuudessa olisi. Mutta riski pudota täysin tyhjän päälle on liian suuri nykybyrokratiassa. Valtiohallinto voisi joustaa enemmän mitä tulee työttömän omaan aktiivisuuteen.

Ja huom. omissa vasemmistopiireissäni on erittäin aktiivista porukkaa. Kukaan vasemmistolaisista tuttavista ei välitä laiskotella. Mutta jos sattuu olemaan työtön tai osittain työtön, olet jatkuvan kontrollin alla, eikä omaa toimeliaisuutta katsota aina hyvällä.

Vierailija
72/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne harhat jotka voit yrittää listata kuvitelmissasi vasemmistosta tai oikeistosta ei vaan päde, ehkä sen promillen ihmismäärään mutta ei edes prosentiin. Lataamo tai oikea keskustelu voisi avartaa maailmankuvaasi mutta olet valinnut polun joka on vain tämä tämä = tämä , harhat joihin olet vain paneutunut. Kun kuplaan sulkeutuu normaalisti jää kuplaan keskustelet vain henkilöiden kanssa jotka ovat samaa mieltä kanssasi ikinä et keskustele ihmisten kanssa jotka ovat erimieltä. Ennen kuin voi olla varma asioista täytyy kyetä näkemään kokonaisuus ja jopa ymmärtää se.

73/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkayhteiskunta alas!

Se on porvariston perversseihin fantasioihin perustuvaa orjuuttamista!

Vierailija
74/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolainen käy koulua, opiskelee, tekee työtä. Vasemmistolainen ei tee työtä, odottaa muiden elättävän hänet ja kiljuu yhteiskunnalta aina vaan lisää, lisää. 

Voi herran tähden näitä luulottelijoita.

Minun vasemmistolaiset ystäväni ja tuttavani ovat kaikki fiksuja ja koulutettuja ihmisiä. Myös mm. lukioajoiltani muistan, että luokan välkyimmät olivat meillä työläistaustaisista kodeista. Sitä vastoin oli muutama porvarisperheen vesa, joita ei opiskelu näyttävän kiinnostavan. Eihän heillä hätää ollut, kun tiesivät, että raha-asiat ovat turvattu läpi elämän, koska pappa betalar.

Tällaisten stereotypioitten viljelijöillä vaikuttaa olevan hyvin kapea-alainen ajatusmaailma, eikä sellainen viesti ainakaan oppineisuudesta.

Vierailija
75/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialistit elävät sosialistisessa kuplassa jossa joku muu tekee työn ja maksaa sosialistin elättämisen.

Taitaapa olla niin, että joku muu tekee työn, mutta työlläsi ansaitut voitot käärii porvari ja työläinen saa vain minimin jos sitäkään. Joutuu hakemaan asumistukea ja kenties muutakin tukea yhteiskunnalta, kun surkea palkka ei riitä elämiseen.

Sitten nämä oikeistoöyhöt haukkuvat tätä työläistä laiskaksi ja kelarotaksi.

Pitäisikö se fokus suunnata välillä niihin pomoihin, jotka ovat haluttomia maksaa kunnon palkkaa työntekijöilleen?

Vierailija
76/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialistit ovat ideologisen kasvatuksen laitostamia yhteiskunnan palvelu asiakkaita.

Hah. Voi reppanaa. Yksityiskoulussako olet käynyt koko kouluhistoriasi? Et ole tarvinnut koskaan kunnallisia päivähoitopalveluja? Et ole koskaan käyttänyt julkista terveydenhoitoa, vaan sinulla on aina ollut varaa maksaa yksityiselle lääkärille? Et ole käyttänyt koskaan julkisia liikennevälineitä; busseja, junia? Et käy koskaan kirjastossa, koska ostat KAIKKI kirjasi itse?

Vierailija
77/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peritty raha ei ole itse ansaittua rahaa, vaan sen saa laiskotellenkin.

Ihmisillä on erilaisia älyllisiä kykyjä ja heikompilahjaiset eivät voi vain ryhtyä menestysyrittäjiksi ja kovapalkkaisiksi lääkäreiksi, kunhan tarpeeksi ahkerasti yrittävät. 

Jos pelkkä ahkeruus ja laiskuus todella ratkaisivat, alkaisin samantien oikeistolaiseksi. 

Juuri tälläinen ajattelutapa ajaa fiksut ja menestyvät yksilöt muualle. Sitten me ahkerat, mutta tyhmät voidaan täällä keskenään miettiä mistä saadaan lisää jaettavaa rahaa.

Miksi kuvittelisin ansaitsevani enemmän kuin muut vain siksi, että minulla on käynyt hyvä tuuri ja olen syntynyt heitä kyvykkäämmäksi ja helpommista lähtökohdista ponnistavaksi? 

Ihmisten itsekkyys ja ahneus ihmetyttää. Tarkoitus on käyttää synnyinlahjojaan niiden hyväksi, jotka eivät ole olleet yhtä onnekkaita. 

Vierailija
78/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeistolainen on itse vastuussa, sen vuoks perintövero pitää poistaa että oikeistolaiset saa paljon tätä täysin itse ansaitsemaansa omaisuutta

Juu niinpä, ITSE perittyä. Ja ITSE saatua isin ja äidin avustuksella auto. ITSE saatu lapsilisistä säästetty ensiasunto (kun vähävaraisimmilla nuo lapsilist ovat menneet lapsen elatukseen). Ihan ITSE saatu lahjaksi vanhemmilta ja isovanhemmilta osakesalkkuja ja rahastoja.

Mikäs siinä on ollessa oman elämänsä herra, kun ei tarvitse ITSE pahemmin ponnistella.

Olen samaa mieltä kanssasi, enkä itsekään osannut syntyä hyvään sukuun.

Mutta eikö pettymyksen ja katkeruuden oikea osoite ole ne omat vanhemmat ja suku, jotka jättivät osattomuutta perinnöksi? Eivät syyllisiä tilanteeseen ole he, jotka omalta osaltaan kantoivat vastuun ja jotka ovat sukupolvien ketjussa jättäneet parempaa aineellista ja aineetonta perintöä eteenpäin.

Vierailija
79/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi ylläpitäisi sairaasta huolehtimista?

Vasemmistolaiseen arvomaailmaan kuuluu, että hoidamme yhdessä sairaamme yhteisestä kassasta, eli verovaroista.

Oikeistolaiseen arvomaailmaan kuuluu, että KAIKELLA saa tehdä rahaa. Että elämän ilmiöt ovat villi länsi, jossa jokainen repii ITSELLEEN mahdollisimman paljon. Että on hyväksyttävää perustaa oma vanhustenhoitobisnes ja kiskoa asiakkailta vaikka kuinka epäinhimillistä palvelumaksua. Siitä huolimatta, että palvelu ei kata kuin juuri ja hengissäpysymisen. Koska bisnes on bisnestä, se ei sääliä eikä empatiaa tunne. Ainoa motiivi on tehdä RAHAA, voittoa omistajalle tai omistajille (sijoittajat). Koska voittoa täytyy tehdä, täytyy kulut typistää minimiin. Vanhusten vaipoista säästetään, virkistystoiminnasta säästetään, ruuasta säästetään, henkilökunnan määrästä ja koulutustasosta säästetään. Raha, raha ja raha on oikeistolaisen ideologian pyhä lehmä.

Vasemmisto haluaa, että erityisesti terveydenhuoltosektori, vanhuspalvelut hoidetaan pääasiassa julkisenhallinnon alaisuudessa. Muistatteko aikaa, kun kylässä oli oma terveyskeskus ja oma vanhainkoti sekä oma päiväkoti? Kaikki rullasi. Kunnes globaali ahneus ja kapitalismi tuli kylään.

Vierailija
80/319 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasuri on idiootti, oikeistolainan on järkevä? Näin ensimmäisenä tulee mieleen.

Ja ei, en äänestänyt oikealle kallellaan olevia puolueita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan