Oikeistolaisen ja vasemmistolaisen merkittävin ero
Vasemmistolainen ajattelee, että yhteiskunta ja muut ihmiset ovat vastuussa hänen hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.
Oikeistolainen ajattelee, että hän on ITSE puhtaasti vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset eivät tajua, että lääke heidän vihaan ja katkeruuteensa "rikkaita" kohtaan on yrityksen perustaminen.
Miksi ruikuttaa kun voi itse perustaa yrityksen ja alkaa miljonääriksi?
Vai onko perusongelma sittenkin laiskuus?
Monien tuolla tavoin argumentoivien ongelma on sokeus omalle itsekeskeiselle ajattelulleen.
Järkevä ihminen ilmeisesti sitten vasemmisto ajattelee, että on muutakin kuin minä itse ja oma hyvinvointini. Mielestäni ongelma ei poistu, vaikka itse pärjäisinkin. Myös muista pitää välittää ja huolehtia heistä.
Yhteiskunta, jossa heikoista, köyhistä ja sairaista vähintäänkin huolehditaan on parempi yhteiskunta. Vielä parempi se on, jos pyritään siihen, etteivät kukaan olisi niin heikoilla, köyhä ja sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolainen ajattelee, että yhteiskunta ja muut ihmiset ovat vastuussa hänen hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.
Vasemmistolainen: Minä en tee töitä eikä ole varaa autoon, ja jos minulla ei ole, niin ei pidä kyllä olla kenelläkään muullakaan.
Oikeistolainen ajattelee, että hän on ITSE puhtaasti vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja menestyksestään.
Oikeistolainen näyttäessään työntekijöilleen uutta Audiaan: Kun oikein paljon raadatte ja hikoilette ylitöitä, niin siitä saaduilla rahoilla voin sitten ostaa toisenkin Audin.
Minun mielestäni se ei ole niin iso ongelma, jos vaikka korkean verotuksen takia rikkaalla ei ole varaa uuteen Audiin. Skoda riittää ihan hyvin, jos se on hinta siitä, ettei naapuri kuole nälkään kodittomana. Se olisi paljon isompi ongelma eikä rikkaammalla olisi hyvä omatunto menestyäkään silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaisilla on enemmän mielenterveysongelmia kuin muilla.
:D
Sieltäpä tuli taas olikein hatusta heilautettu olettamusten oletus. Minun nähdäkseni hyvin, hyvin paljon epävakaita persoonallisuushäiriöisiä ja mielenterveysongelmaisia löytyy nimenomaan persujen suunnalta. Julkisuudessa useitakin esimerkkejä alkaen holtittomasta alkoholin käytöstä pyssyllä paukutteluun keskellä katua.
Tämä on kyllä ihan tutkittua tietoa
https://mankindquarterly.org/archive/issue/60-4/3
-sivusta
Ja onhan se itsestäänselvää, että vasemmistoideologia johtaa mielenterveysongelmiin, kun ahdistutaan ilmastosta, eläinoikeuksista, sukupuolesta, jne. Ja pienet tytöt yrittävät muuttaa noita kaikkia, mutta se ei olekaa
"Ja onhan se itsestäänselvää, että vasemmistoideologia johtaa mielenterveysongelmiin, kun ahdistutaan ilmastosta, eläinoikeuksista, sukupuolesta, jne. Ja pienet tytöt yrittävät muuttaa noita kaikkia, mutta se ei olekaan heidän kontrolloitavissa. Ei tarvitse olla järjen jättiläinen nähdäkseen loogisen seurauksen: mielenterveysongelmat.
Oikeistossa nuorilla on realistisempi käsitys maailmasta ja omista mahdollisuuksistaan siellä."
Realistista on olla piittaamatta ilmastonmuutoksesta ja sen seurauksista? Realistista olla piittaamatta luontotuhoista, lajikadoista yms.? Ei ole, se ei ole ralismia vaan typeryytä. Pään puskaan pistämistä eli välinpitämättömyyttä ja pelkuruutta. Se on vastuun välttelemistä, jälkien korjaamisen siirtämistä tuleville polville. OIkeistonuoret elävät kuin pellossa - kaikki mulle heti tänne nyt, biletetään niin kauan kuin planeetassa happi pihisee, tulevasta ei väliä. Opittu kuvio: itsekkyys, itsekkyys ja itsekkyys. MINUN oikeudet, MINUN nautinto, MINUN massit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolainen näkee maailman sellaisena kuin se on, vasemmistolainen sellaisena kuin haluaisi sen olevan.
Toisinsanoen, vasemmisto edustaa kehitystä ja oikeisto paikalleen jämähtämistä.
Maailmamme ei ole läheskään valmis. Maailmanparannus on tervettä. Maailmanparantamista halveksivat sairaita ja vastuuttomia. Luonto, ilmasto ei odota.
Kaikki vasemmistolaiset ja vihreät maailmanparantaja-nuoret ovat tämän maailman suola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suuri osa meistä oikeistolaisista on ihan tavallisia työssäkävijöitä. On opettajia, raksamiehiä, sosiaalityöntekijöitä, kahvilanpitäjiä, myyjiä jne. Käyvät töissä jokainen arkipäivä ja tekevät raakaa työtä ja maksavat veroja. Ei täällä mitään tehtaan tirehtöörejä olla muuta kuin siellä demareiden märissä iltapäiväunissa. "
No jaa, epäilen kyllä.
Mitä hyvää esim. mainitsemallesi kahvilanpitäjälle on oikeistohallitus tuonut? Alati hupenevaa asiakaskuntaa, sillä ihmiset joutuvat kiristysten keskellä luopumaan ylimääräisistä menoistaan. Kahvilat mm. monikin luettelee, kun kerrotaan mistä on leikkuripolitiikan seurauksena luopunut. Ja tuosta syystä moni pienyrittäjä on päätynyt konkurssiin.
Entäpä myyjä? Mikäli oikeisto saa aikeensa toteutettua, poistuu ilta- ja pyhälisät. Myyjän peruspalkalla h
Ei "ei nauranut pomon vitseille" ole asiallinen irtisanomisperuste lakimuutoksenkaan jälkeen, joten turha vedota siihen.
Vasemmallahan ei perinteisesti ajeta etupäässä mitään tekemättömien, vaan työtä tekevien oikeuksia. Sitä, että olisi kohtuulliset työajat sekä työehdot ja että saisi riittävästi palkkaa tullakseen toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolainen näkee maailman sellaisena kuin se on, vasemmistolainen sellaisena kuin haluaisi sen olevan.
Toisinsanoen, vasemmisto edustaa kehitystä ja oikeisto paikalleen jämähtämistä.
Maailmamme ei ole läheskään valmis. Maailmanparannus on tervettä. Maailmanparantamista halveksivat sairaita ja vastuuttomia. Luonto, ilmasto ei odota.
Kaikki vasemmistolaiset ja vihreät maailmanparantaja-nuoret ovat tämän maailman suola.
Tämän päivän mielenterveysongelmaiset, siis.
Ei tee mielelle hyvää kokea koko ajan pahaa oloa asioista, joihin ei voi realistisesti itse vaikuttaa. Ne, jotka tajuavat siivota oman tonttinsa, mutta olla mouhottamatta kaikille kuuloetäisyyden päässä oleville jokaista maailmassa mielestään väärässä olevaa asiaa, pysyvät parhaiten tolkuissaan.
Jänniä väitteitä osittain täällä, kun juuri vasemmistohan on pyrkinyt tasaamaan mahdollisuuksia pärjätä lähtökohdista huolimatta. Mahdollisuus kouluttautua, asua, tehdä työtä, tulla toimeen ja tavoitella unelmia lähtökohdista huolimatta on hyvä asia, jonka suon mielelläni muillekin. Hyvä vain, jos verorahoille tulee tällaista vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun pointtina oli se, että oikeistolainen ottaa itse VASTUUN siitä, että menestyy.
Jos ei menesty, hän ei ala uhriutumaan ja syyttelemään muita ihmisiä, yhteiskuntaa, poliitikkoja jne. vaan työskentelee, kouluttautuu ja miettii vaihtoehtoisia ratkaisuja entistä ahkerammin ja ennen kaikkea tekee joka päivä käytännön toimenpiteitä, jotka vievät kohti tavoitetta.
Häh? Missä noin tapahtuu? Ei tuo ainakaan suomalaista vasemmistolaisuutta kuvaa vaan oikeistolaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jänniä väitteitä osittain täällä, kun juuri vasemmistohan on pyrkinyt tasaamaan mahdollisuuksia pärjätä lähtökohdista huolimatta. Mahdollisuus kouluttautua, asua, tehdä työtä, tulla toimeen ja tavoitella unelmia lähtökohdista huolimatta on hyvä asia, jonka suon mielelläni muillekin. Hyvä vain, jos verorahoille tulee tällaista vastinetta.
Ei vaan vasemmisto haluaa tasata lopputulemaa. Kaikki saavat saman riippumatta siitä millaisia valintoja tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun pointtina oli se, että oikeistolainen ottaa itse VASTUUN siitä, että menestyy.
Jos ei menesty, hän ei ala uhriutumaan ja syyttelemään muita ihmisiä, yhteiskuntaa, poliitikkoja jne. vaan työskentelee, kouluttautuu ja miettii vaihtoehtoisia ratkaisuja entistä ahkerammin ja ennen kaikkea tekee joka päivä käytännön toimenpiteitä, jotka vievät kohti tavoitetta.
Häh? Missä noin tapahtuu? Ei tuo ainakaan suomalaista vasemmistolaisuutta kuvaa vaan oikeistolaisuutta.
Mikähän minua vaivaa... Pieni lukihäiriö. Eli olemme samaa mieltä, että tuo vastuun ottaminen on oikeistolaista. Silmäni karkasivat jo tuon "oikeistolainen"-sanan kohdalla korostettuun "VASTUUN"-sanaan, niin ne yhdistyivätkin sitten silmissäni VAS...istolainen. Anteeksi virheeni!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaas esimerkiksi uskonto. En huomannut ketjussa sitä vielä käsiteltävän.
Miten vasemmisto tai oikeisto eroaa suhteessa uskontoon. Kyllä niillä on jotain eroa, vaikkakin on itsensä oikeistoon tai vasemmistoon itsensä mieltäjiä ja ovat uskovaisia tai eivät ole.
Mutta suuressa kuvassa miten voisi jakaa. Eli kumpaan lokeroon sijoittaisin uskonnon, oikeistoon.
Tämä sillä että maailman vasemmistolaisimmissa maissa uskontoa ei taideta oikein katsella hyvällä, tai sen harjoittaminen on hyvinkin rajoitettua.
Neukkulan systeemissa uskontoa ei katsottu hyvällä, olikohan joku toteamus että uskonto on oopiu mia kansalle, eli ei hyvä systeemin kannalta.
Eli jos kuulut oikeistoon on uskonto luonnollisemmin osa sinua. Vassariuskovaisena kannatat systeemiä joka yrittää poistaa yhteiskunnasta uskontoa, eli olet hankalassa raossa.
Eihän kommunistisissa maissa sui
"Ateistit ovat vasemmalla."
Äläpäs yleistä.
Täällä on vasemmistolainen, joka EI ole ateisti. Enkä ole ainut.
Vasemmistolainen haluaa sosialisoida tulot ja menot. Oikeistolainen haluaa sosialisoida vain menot ja pitää tulot itsellään.
Jos oikeistolaiset olisivat sitä mieltä että jokaisen on oman onnensa seppä he vaatisivat perintöveron nostoa sataan prosenttiin. Eivätkä myöskään ostaisin kuin pakolliset vakuutukset, eivät nostaisi yhteiskunnalta tukia ja vaatisivat maksaa terveydenhuollosta, koulutuksesta yms. ihan täyden hinnan omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaisena en allekirjoita. Minusta siihen kykenevien ihmisten kuuluu pitää huolta itsestään, ja toki osallistua sellaisen yhteiskunnan rahoittamiseenkin, jolla pidetään huolta turvaverkonomaisesti niistä, jotka ei pysty syystä tai toisesta pitämään itsestään huolta.
"Oikeistolainen käy koulua, opiskelee, tekee työtä. Vasemmistolainen ei tee työtä, odottaa muiden elättävän hänet ja kiljuu yhteiskunnalta aina vaan lisää, lisää. "
Eihän ollenkaan näin. Duunareitahan iso osa vasemmistostahan on historiallisesti ollut, eli työtä tekeviä ihmisiä. Sitten on pienempi "älykkövasemmistolaisten" joukko myös. Itse ainakin teen diplomi-insinöörinä ihan hyväpalkkaista työtä. Vasemmistolaisuuteni näkyy siinä, että olen iloinen veronmaksaja, enkä kitise miten minut verotetaan kuiviin. Minusta on hienoa, että voin osallistua oikeudenmukaisen ja välittävän yhteiskunna
"Minäkin maksan kitisemättä korkeat veroni, mutta en silti miellä itseäni vasemmistolaiseksi, joka mielestäni tarkoittaa ennemminkin saman lopputuloksen takaamista kaikille, eikä vain samojen mahdollisuuksien antamista kaikille"
Olet todellakin käsittänyt vasemmistolaisuuden väärin.
Tai haluat tahallaan vääristellä.
Vierailija kirjoitti:
Juurisyy, höpö ja löpö.
Tämän päivän vasemmistolaisuus on kaukana totalirismista, aatteista, jotka pyrkivät kontrolloimaan jopa ihmisten päänsisäistä maailmaa. Tämän päivän vasemmistolaisuus suo ihmisille vapauden uskoa tai olla uskomatta. Se on jokaisen henkilökohtainen asia. Vaikea kuvitellakaan, että tämän päivän valistuneet ihmiset edes suostuisivat nielemään mitään ehdotonta totuutta mm. jumalakielteisyyttä. Minä ja useat vasemmistolaiset ystäväni suhtaudutaan positiivisesti Jeesuksen opetuksiin. Monien kritiikki ei kohdistu itse Jeesukseen ja kristinuskon ytimeen vaan kirkkoon osittain jähmeänä laitoksena, jossa ei näy Pyhä Henki eikä Jeesuskaan. Harva itseään kristittynä pitävä myöskään seuraa vähimmässäkään määrin Jeesuksen opetuksia. On paljon hurskastelua ja tekopyhyyttä. Monet ns. kristityt elävässä elämässään toimivat kuin ateistit, vaikka esiintyvät kristittyinä. Jeesuskin torui ulkokultaisuutta.
Kristinusko on aika kauas mennyt juuriltaan.
Varmaan se sieltä vasemmiston kuplasta käsin katsottuna näyttää siltä, että tämän päivän vasemmisto on valistunutta ja vapaata, ja että nykyään ei kontrolloitaisi pään sisäistä maailmaa.
Mutta sinun kuplasi ulkopuolelta katsottuna niiltä juurilta ei ole mihinkään kauas menty. Vasemmistolaiset ovat hyvin tuomitsevia, jos ei halua, että lapset saavat koulussa monisukupuoliopetusta tai jos kyseenalaistaa sen, että Suomen metsät ovat päästölähde. Kyllä vasemmisto kovin sanoin tuomitsee vasemmistoaatteen ulkopuoliset näkemykset nykyäänkin. Ja jos heille esittää hiilinieluista vaihtoehtoisen tutkimuksen, niin se ei voi olla totta, koska heidän tutkimuksensa on se oikea totuus.
Joten ihan turha on väittää, että kontrollointia ei nykyään enää olisi.
Vierailija kirjoitti:
"
Voi Pyhä Yksinkertaisuus.
Että mutkat suoriksi vai? Kommarit, neukkula ja vasemmisto. Uskonto kielletty. Oikeisto: uskonto sallittu. Voi Tsiisus. Ei pitäisi oikeasti lukea lainkaan enää tätä palstaa, niin älyvapaita tuumailuja täällä tulee vastaan, ettei oikein jaksaisi. Onko tämän päivän Suomessa oikeasti noin yksinkertaisia ihmisiä? Noin tietämättömiä?
Kuulehan. Vasemmistolaisuus ei päätä ihmisten henkisestä elämästä eikä mistään muustakaan ihmisen ajatusmaailmassa. Jokainen saa uskoa ihan mihin haluaa tai olla uskomatta. Minä olen vasemmistolainen, mutta koko ikäni olen ollut kiinnostunut myös henkisistä asioista - myös hengellisistä. Vasemmistolaisuus ja uskonto/henkisyys eivät millään tavalla ole tosiaan poissulkevia asioita. Päinvastoin kristinusko alkuperäisessä asussaan Kristuksen opetusten viitekehyksessä on lähempänä solidaarisuutta, tasa-arvoa, lähimmäisestä välittämistä ja yhteisvastuuta
Vasemmistolle uskonnonvapaus ja uskonnottomuus on tärkeitä asioita, oikeistolle on vain yksi uskonto johon kaikkien pitäisi taipua. Vasemmistolle on sama oletko homo, hetero tai bi, oikeistolaisten mielestä vain heterous on oikein. Vasemmistolaiset pitävät ääntä ihmisoikeuksien ja tasa-arvon puolesta, oikeisto puolestaan yrittää saada kaikki taipumaan samaan muottiin.
Vierailija kirjoitti:
-Andersson onkin kova painotusluokkien arvostelija ja inkluusion kannattaja. Seurauksena koko Suomen koulujärjestelmän tuloksellisuus on pudonnut alimmilleen koko Suomen historian aikana, eli yleinen taso on heikentynyt sen sijaan, että yleinen taso olisi noussut kun heikommat saadaan suoriutumaan paremmin kuten Li kuvitteli. Tasotusta heikommille ja motivaatioltaan puutteellisille ahkerampien kustannuksella. Great.
Kyllä. Nykyään saa kotona ihan urakalla ja perusteellisesti vakuutella lapsille, että kyllä heillä on oikeus oppia enemmän kuin se luokan heikoin, vaikka opetus onkin vain sen heikoimman luokkakaverin tasoista. Olen pitänyt pitkiä luentoja siitä miten kaikki kurssin materiaali on opiskeltava, vaikka opetuksessa kaikkea ei käydäkään läpi. Olen opettanut lapsille, että opiskelkaa luokassa itsenäisesti sen parhaiten menestyvän luokkakaverin kanssa. Mutta tehkää se niin huomaamattomasti, ettei opettaja huomaa. Tämän vuoksi lapsen oli mentävä kurssin alussa sairaana kouluun, jotta saa paikan oikean luokkakaverin vierestä, sillä vieruskaverin taso ratkaisee omankin oppimisen tason. Toki tämä on vastavuoroista. Kun oli saanut istumapaikan varattua, jäi takaisin sairaslomalle.
Näin hulluksi nykykoulu on mennyt. Vain heikoimpia opetetaan, muut saavat pärjätä omillaan. Parhaille ei anneta edes vinkkejä koulussa.
Kiitos Vasemmistoliitto! Kiitos Li Andersson!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suuri osa meistä oikeistolaisista on ihan tavallisia työssäkävijöitä. On opettajia, raksamiehiä, sosiaalityöntekijöitä, kahvilanpitäjiä, myyjiä jne. Käyvät töissä jokainen arkipäivä ja tekevät raakaa työtä ja maksavat veroja. Ei täällä mitään tehtaan tirehtöörejä olla muuta kuin siellä demareiden märissä iltapäiväunissa. "
No jaa, epäilen kyllä.
Mitä hyvää esim. mainitsemallesi kahvilanpitäjälle on oikeistohallitus tuonut? Alati hupenevaa asiakaskuntaa, sillä ihmiset joutuvat kiristysten keskellä luopumaan ylimääräisistä menoistaan. Kahvilat mm. monikin luettelee, kun kerrotaan mistä on leikkuripolitiikan seurauksena luopunut. Ja tuosta syystä moni pienyrittäjä on päätynyt konkurssiin.
Entäpä myyjä? Mikäli oikeisto saa aikeensa toteutettua, poistuu ilta- ja pyhälisät. Myyjän peruspalkalla hädin tuskin tulee toimeen, lisät ovat siinä oleel
Ahkerat ja tunnollisetkin sairastavat välillä. Lisäksi aikamoisessa kuplassa täytyy elää jos luulee että hyviä työntekijöitä ei potkittaisi pois. Kun olet pomon lellikki niin se riittää. Olen nähnyt kuinka ne hiljaiset työmyyrät menettävät työnsä kun pärstäkerroin on se joka on tärkein.
"Niin. Sinä epäilet, että me oikeistoa äänestäneet emme olisi ihan tavallisia työssäkäyviä. Me itse oikeistoa äänestäneet tiedämme, että sitä me sinun epäilyksistäsi riippumatta olemme, kuten itsekin olen.
Tuo muu soopa mitä kirjoitit, on vain vasemmistopropagandaa. Ei hallituksen leikkaukset osu meihin työssäkäyviin oikeassa elämässä, vaan se osuu työssäkäyviin vain vasemmistopropagandassa. Hallituksen kiristykset eivät osu työssäkäyviin, joten suosittelen sinullekin työssäkäyntiä. Potkulaki ja sairaspäivät eivät hirvitä, sillä ahkerista ja tunnollisista työntekijöistä työnantajat haluavat pitää kiinni. Kannattaa kokeilla.
Oikeisto pitää meidän oikeasti töitä tekevien puolta. Työntekoa esittävät äänestävät vasemmistoa."
Kylläpä sieltä tuli ihan äärimmäisen paksua puppua. On naiivia kuvitella, että oma erinomaisuuteni pelastaa juuri minut potkulailta. Että ahkeruuteni ja äärimmäinen joustavuuteni (suostun kaikkiin pomon ehdottamiin ylitöihin) ja se, että jaksan nauraa pomon vitseille takaa sen, että saan pitää työni. Ei takaa. Et ole sen parempi kuin moni muukaan, et sen ahkerampi. Sinut voidaan lempata pellolle mitä mitättömämmästä syystä jatkossa. Mielistelit kieli ruskeana sitä pomoasi vaikka miten mielin määrin.
Sairauspäivän palkattomuus ei sinua hirvitä? Ok, sinun toimeentuloosi tuo ei siis vaikuta, koska palkkasi on riittävän iso. On kuitenkin pienipalkkaisia tai keskituloisia, joiden tulotasoon yksikin palkaton päivä vaikuttaa. Vai ajattelitko, että sairaana töihin meneminen on "ahkeruutta"? Ei ole, se on typeryyttä ja tuolla tavoin sairastutat myös koko työyhteisön asiakkaineen.
Oikeistohallitus ei todellakaan ole työntekijöiden puolella. Kulunut hallituskausi on sen osoittanut.
Tuore osoitus siitä, että oikeistohallitus EI OLE työntekijöiden puolella, on parin päivän takainen, 19.2. kumottu leipomotyölaki. Tuo laki on taannut 100% lisän yötyötä tekeville leipomotyöntekijöille. Nyt tuo lisä on poistumassa ja aiheuttaa jopa n. 700-800 euron loven työntekijöiden palkkaan. Kuka enää haluaa tehdä yötyötä leipomossa? Riskeerata terveytensä? Ilman korvausta tuo on epäinhimillistä orjuuttamista.
Ainoastaan SDP, Vasemmistoliitto ja Vihreät vastustivat.