Asiantuntijat myöntävät virheen: suomalaisten pelottelu kriiseillä ja katastrofeilla karkasi käsistä
Suomalaisille on tolkutettu jo muutaman vuoden ajan, kuinka vaikea tämän hetkinen talouden tilanne on ja kuinka syvällä suossa sitä nyt ollaan. Tällä tavkin on haluttu herätellä suomalaisten kriisitietoisuutta ja halukkuutta varautua pahimman varalle. Nyt suomalaisten kriisitietoisuus ja taloussynkistely on kuitenkin jo mennyt niin pitkälle, että sillä saattaa olla kauaskantoisia seurauksia, kertovat professorit. Viesti nimittäin meni niin hyvin perille että suomalaiset kuluttajat ovat peloissaan, eikä silloin osteta palveluja, lomia, asuntoja, autoja eikä juuri mitään muutakaan sillä kaikesta kulutuksesta säästetään ja joustetaan, jolloin kärsivät talous, yrittäjät ja kaikki.
https://www.hs.fi/talous/art-2000011028565.html
Kommentit (376)
No, joo. Valtiolla on osalla kertynyt 38 lomapäivää ja kun irtisanotaan ja otetaan uusi jolle ei ole kertynyt lomapäiviä niin on se halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
No, joo. Valtiolla on osalla kertynyt 38 lomapäivää ja kun irtisanotaan ja otetaan uusi jolle ei ole kertynyt lomapäiviä niin on se halvempaa.
50-vuotiailla vakituisilla ei onneksi taida olla kesämökkiä valtion hommissa niin saavat toimeeentulotukea.
Eiks je?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee semmonen omaisuuden uusjako, että jokainen elää sillä minkä itse pystyy hankkimaan. Eikä se ole minusta huono asia. Meillä on ihan liikaa työkykyisiä ihmisiä vaan kotonaan makoilemassa. Jokaisen pitäisi päästä osallistumaan. Se on tervettä aikuisen elämää.
Kohta sut voi helposti irtisanoa.
Pelkästään Helsingissä on 34000 työtöntä, että sinne vaan kilpailemaan työpaikoista.
Hei, hae apua. Toi sun pakkomielteesi ei ole enää tervettä. Se syö punaisia verisoluja ja tekee heikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-vuotiailla vakituisilla ei onneksi taida olla kesämökkiä valtion hommissa niin saavat toimeeentulotukea.
Eiks je?
Eläkeikä 65- vuotta, että ei kyllä ihan 595 työmarkkinatuella kuukaudessa sinne asti pärjää.
Osa säästää nyt siksi tilille rahaa, että ei kesämökki ja omistusasunto lähde ennen eläkeikää.
Velvoitetyökin loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee semmonen omaisuuden uusjako, että jokainen elää sillä minkä itse pystyy hankkimaan. Eikä se ole minusta huono asia. Meillä on ihan liikaa työkykyisiä ihmisiä vaan kotonaan makoilemassa. Jokaisen pitäisi päästä osallistumaan. Se on tervettä aikuisen elämää.
Pelkästään Helsingissä on 34000 työtöntä, että sinne vaan kilpailemaan työpaikoista.
Hei, hae apua. Toi sun pakkomielteesi ei ole enää tervettä. Se syö punaisia verisoluja ja tekee heikoksi.
En minä tarvitse apua, mutta sinä tarvitset opettajana apua, kun olet tuhlannut rahat matkoihin ja kohta tulee irtisanomislappu ja omistusasunto menee ulosottovirastolle.
Nro 277: "Ennen oli tehtaita ja enemmän töitä ja ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten. Silloin sai jo myös asumistukea ja toimeentulotukea.
Asfalttimiehet oli jo 1990-luvulla talvet ansiosidonnaisella Thaimaassa.
Ennen ansiosidonnaista sai myös jatkettua opiskelulla, mutta ei enää."
Juuri näin. Ja tämän vuoksi ihmisten täytyy mahdollisuuksiensa mukaan säästää. Ja se näkyy yhteiskunnassa kulutuksen vähenemisenä. Hallitus on tehnyt päätöksiä, joilla on saanut kansalaiset toimimaan haluamallaan tavalla. Talouskasvu on saatava jostain muualta kuin niistä rahoista, jotka tavallinen kansalainen pistää nyt sivuun pahan päivän varalle. Mulla on pankkitilillä enemmän rahaa kuin mitä tarvitsen elämiseeni ennen eläkepäiviä. Voisin siis kuluttaa. Mutta mulla on myös aikuiset lapset, joita olen valmis auttamaan taloudellisesti, jos tarve tulee. Onneksi molemmat ovat myös säästäväisiä ja heilläkin taitaa mumminsa perintörahat olla edelleen koskemattomina tilillä, elleivät sitten ole ehtineet sijoittaa niitä johonkin tuottavaan. Kulutukseen hekään ei niitä kymppitonneja ole laittaneet.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkäri ei enää hommaa työpaikkaa josta kertyisi ansiosidonnainen 57-vuotiaana irtisanotulle ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
https://www.tyj.fi/lakimuutokset/
Että sinne vaan kilpailemaan nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkäri ei enää hommaa työpaikkaa josta kertyisi ansiosidonnainen 57-vuotiaana irtisanotulle ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
https://www.tyj.fi/lakimuutokset/
Että sinne vaan kilpailemaan nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Hakijoita on satoja joka työpaikkaan, että muista tehdä hyvä video cv.
Hain valtiolle 8 kuukauden työpaikkaa ja hakijoita oli 800.
Että muista tehdä hyvä työhakemus, että erotut joukosta.
Olen hyvin toimeentuleva ja minua ainakin pelottaa tulevaisuus ja säästän sen takia kaiken ylijäävän rahan. -90 luvun lamassa perheeni selvi juuri ja juuri. Nyt on ihan samat merkit ilmassa. Eli vaikka olisi varaa en kuluta koska kohta on vielä huonommin :(
Tilaisiko etelän matkan vai säästäisikö rahaa, jotta ei menetä kesämökkiä ennen eläkeikää?
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin toimeentuleva ja minua ainakin pelottaa tulevaisuus ja säästän sen takia kaiken ylijäävän rahan. -90 luvun lamassa perheeni selvi juuri ja juuri. Nyt on ihan samat merkit ilmassa. Eli vaikka olisi varaa en kuluta koska kohta on vielä huonommin :(
1990-luvulla sai ansiosidonnaista 2 vuotta ja ruoka oli halvempaa ja asuminen.
Nyt tulee vielä pahemmat ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun poliisiksi ei voi kaikki hakea, kun ei ole koulutusta eikä hammaslääkäriksi.
Kyllä työpaikkoja on juu, mutta kun pitäisi hakea työpaikkaa mihin on realistiset mahdollisuudet päästä. Työttömien pitää hakea vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.
Haetut työpaikat merkitään pankkitunnuksilla www.tyomarkkinatori.fi sivuille.
Jos nyt katson näitä www.valtiolle.fi tai www.kuntarekry.fi työpaikkoja niin en minä kaikkiin voi hakea esim. poliisiksi, ei mulla ole koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Historialla on tapana toistaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Ihmettelen ulinaa, että kulutus on vähentynyt. Tottakai kulutus vähenee, kun ihmiset alkavat säästämään. Meillä on oikeistohallitus, jonka mielestä jokaisella yksilöllä on ensisijainen vastuu itsestään ja yhteiskunnan apuun turvautumisen pitää olla vasta viimesijaisin vaihtoehto. Nyt osa kansasta on alkanut toimia juuri näin. Säästetään rahaa sairastumisen, työttömyyden yms varalle. Nämä asiantuntijat ja poliitikot eivät vaan oikein tunnu ymmärtävän, että kakkua ei voi sekä syödä että säästää samaan aikaan. Hintojen nousu vaikuttaa kulutustottumuksiin myös. Mutta on oikeasti pelkästään järkevää miettiä, tarvitsenko juuri nyt uuden kampauksen vai kenties parin kuukauden päästä lääkärissäkäynnin ja lääkkeet.
Suuri osa tehtaista on siirtynyt ulkomaille jo ennen edellistä hallitusta.
Yli kymmenen vuotta sitten.
Suomalaiset on niin tyhmiä ja auktoriteetti uskovainen kansa että kaikki kusetus uskotaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on niin tyhmiä ja auktoriteetti uskovainen kansa että kaikki kusetus uskotaan.
Juu, esimerkiksi tämä rahat menee työttömiin hokeminen.
"Sosiaaliturvamenoista 34 miljardia menee eläkeläisiin. Työttömät on vasta viidentenä."
https://thl.fi/-/sosiaaliturvamenot-olivat-80-miljardia-euroa-vuonna-20…
Golf-virta ei pysähdykään, mitäs me nyt sitte seuraavaksi pelätään?