Asiantuntijat myöntävät virheen: suomalaisten pelottelu kriiseillä ja katastrofeilla karkasi käsistä
Suomalaisille on tolkutettu jo muutaman vuoden ajan, kuinka vaikea tämän hetkinen talouden tilanne on ja kuinka syvällä suossa sitä nyt ollaan. Tällä tavkin on haluttu herätellä suomalaisten kriisitietoisuutta ja halukkuutta varautua pahimman varalle. Nyt suomalaisten kriisitietoisuus ja taloussynkistely on kuitenkin jo mennyt niin pitkälle, että sillä saattaa olla kauaskantoisia seurauksia, kertovat professorit. Viesti nimittäin meni niin hyvin perille että suomalaiset kuluttajat ovat peloissaan, eikä silloin osteta palveluja, lomia, asuntoja, autoja eikä juuri mitään muutakaan sillä kaikesta kulutuksesta säästetään ja joustetaan, jolloin kärsivät talous, yrittäjät ja kaikki.
https://www.hs.fi/talous/art-2000011028565.html
Kommentit (376)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 305: Periaatteessa just noin. Toisaalta mun yks pienituloinen työkyvyttömyyseläkeläinen kaverini maksaa vuokra-asunnostaan kaksinkertaisen summan kuin mitä mä maksan yhtiövastiketta. Ja vain parisataa vähemmän kuin mitä mä maksoin omasta asunnostani silloin, kun mulla oli vielä asuntolaina. Hän maksaa sitä lähes tonnin vuokraa hautaan asti, mä en ole enää vuosikausiin maksanut omastani kuin yhtiövastikkeen. Hänellä 46 m2 kerrostalokaksio, mulla 98 m rivitaloneliö. Nyt hän joutuu tuskailemaan, pitäisikö muuttaa vielä pienempään eli halvempaan, mutta kun ei tahdo löytyä. Ainakaan sellaiselta alueelta, mihin haluaisi muuttaa. Yhdellä kaverilla taas (oli kahden teinin yh) vuokra kaupungin vuokra-asunnossa oli aikoinaan suurempi kuin mulla tästä asunnosta yhtiövastike ja asuntolaina yhteensä. Luonnollisesti joutui muuttamaan aina pienempään, kun lapsi täytti 18 ja vaikutti asumistukeen.
Tänään on palkkapäivä ja just makselin las
Tämä on ollut mahdollista 20v sitten.
Älä vertaa nykytilannetta tuohon aikaan. Myöskin peritty omaisuus pitää ottaa huomioon.
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. Mitä isompi asunto sitä enemmän se maksaa.
Mitä isompi asunto sitä enemmän sitä siivottavaa on myös silloin, kun itse siivoaa.
Takuueläke on 980 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Lisäksi yli 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on niin tyhmiä ja auktoriteetti uskovainen kansa että kaikki kusetus uskotaan.
Juu, esimerkiksi tämä rahat menee työttömiin hokeminen.
"Sosiaaliturvamenoista 34 miljardia menee eläkeläisiin. Työttömät on vasta viidentenä."
https://thl.fi/-/sosiaaliturvamenot-olivat-80-miljardia-euroa-vuonna-20…
Vaikka laittaisi asiasta 100 linkkiä niin aina joku hokee rahat menevät työttömiin, asia ei selity muuta kuin sillä, että noilla ihmisillä on joku pään diagnoosi, koska ei kukaan normaali terve ihminen voi olla niin tyhmä.
Tyhmä? Omat silmät näkevät päivittäin kymmeniä nistejä eikä niistä yksikään töitä varmasti tee! Jollain perkeleellä ne saastat elossa pidetään!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on niin tyhmiä ja auktoriteetti uskovainen kansa että kaikki kusetus uskotaan.
"Sosiaaliturvamenoista 34 miljardia menee eläkeläisiin. Työttömät on vasta viidentenä."
Vaikka laittaisi asiasta 100 linkkiä niin aina joku hokee rahat menevät työttömiin, asia ei selity muuta kuin sillä, että noilla ihmisillä on joku pään diagnoosi, koska ei kukaan normaali terve ihminen voi olla niin tyhmä.
Tyhmä? Omat silmät näkevät päivittäin kymmeniä nistejä eikä niistä yksikään töitä varmasti tee!&nb
Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä? Omat silmät näkevät päivittäin kymmeniä nistej
Entäs sitten agitaattorisaasta? He ovat työnsä tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. Mitä isompi asunto sitä enemmän se maksaa.
Mitä isompi asunto sitä enemmän sitä siivottavaa on myös silloin, kun itse siivoaa.
Sen vuoksi pitääkin olla säästöjä, että ei vanhanakaan tarvitse asua missään itsemurhayksiössä.
Kaikki tietävät totuuden: perussuomalaisten oli saatava näyttämään edellinen hallitus mahdollisiman huonona, jonka takia Suomi nyt kertakaikkiaan on konkurssissa, kun ei kassatytöt kato osaa. Vaalivoiton takia asiaa paisuteltiin ja se muuttui kiveenhakatuksi 'totuudeksi' varsinkin typerien persulaisten keskuudessa. Heitä lienee ko. puolueessa enemmistö.
Tosiasiassa edellisen hallituksen syliin paukahti kerralla kolme isoa katastrofia: covid, finassikriisi ja Ukraina. Siihen nähden ko hallitus pärjäsi hyvin. Suomalaiset saisivat kiittää haukkumisen sijaan.
Sen sijaan nykyinen hallitus - en muista 65-vuotiaana nähneeni huonompaa. Stubbin ja Käteisen ja Sipilän luulin olleen pohjanoteerauksia, mutta vielä mitä, tämä hallitus pistää vielä huonommaksi. Ihan luokatonta toimintaa. Mutta ainakaan persuja ei voi syyttää omien kannattajiensa suosimisesta - lähes kaikki esim. julkisen sektorin säästötoimet ovat iskeneet eniten maalla asuviin, suomenkielisiin keskituloisiin ihmisiin. No, ensi vuonna lähtee maailman talous nousuun ja siinä samalla Suomenkin, hallituksesta huolimatta, mutta jälkikäteen selviää oikeasti, kuinka paljon vahinkoa ehdittiin tehdä.
Korona aikana ei yhtään ylipeloiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietävät totuuden: perussuomalaisten oli saatava näyttämään edellinen hallitus mahdollisiman huonona, jonka takia Suomi nyt kertakaikkiaan on konkurssissa, kun ei kassatytöt kato osaa. Vaalivoiton takia asiaa paisuteltiin ja se muuttui kiveenhakatuksi 'totuudeksi' varsinkin typerien persulaisten keskuudessa. Heitä lienee ko. puolueessa enemmistö.
Tosiasiassa edellisen hallituksen syliin paukahti kerralla kolme isoa katastrofia: covid, finassikriisi ja Ukraina. Siihen nähden ko hallitus pärjäsi hyvin. Suomalaiset saisivat kiittää haukkumisen sijaan.
Sen sijaan nykyinen hallitus - en muista 65-vuotiaana nähneeni huonompaa. Stubbin ja Käteisen ja Sipilän luulin olleen pohjanoteerauksia, mutta vielä mitä, tämä hallitus pistää vielä huonommaksi. Ihan luokatonta toimintaa. Mutta ainakaan persuja ei voi syyttää omien kannattajiensa suosimisesta - lähes kaikki esim. julkisen sektorin säästötoimet ovat iskeneet e
Toivottavasti ehtivät ravistella kaikki sosialistien rakentamat rakenteet. Sitähän se edellinenkin pääministeri johtoajatuksenaan ajoi. :)
Sitä en ymmärrä miten metsäteollisuudella menee muka huonosti vaikka luulisi tällä vessapaperin hamstraamisella päinvastaista.
Venäjän voimaa on suurenneltu aivan mahdottomaksi. Kyseessä ei ole NL 220 miljoonine asukkaineen, vaan 140 miljoonan populaatio. NL:n voimaakin liioiteltiin suuresti. Älymystöä on karannut maasta. Armeijaan on vaikea rekrytoida porukkaa Ukrainaan. Armeijan kalusto on kokenut suuria tappioita. Suuren maan infrastruktuuri on heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä? Omat silmät näkevät päivittäin kymmeniä nistejä eikä niistä yksikään töitä varmasti tee!&nb
Nistit pelastavat Suomen.
Uutiset ja lehdet on tätä pelottelua täynnä. Kannattaa rajoittaa uutisten lukemista ja katsomista. Vasta peloteltiin sähkön loppumisella ja jotkut esim vanhukset paleli kotonaan ja taloissaan kun pelkäsi sähkön loppuvan. Vastuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän voimaa on suurenneltu aivan mahdottomaksi. Kyseessä ei ole NL 220 miljoonine asukkaineen, vaan 140 miljoonan populaatio. NL:n voimaakin liioiteltiin suuresti. Älymystöä on karannut maasta. Armeijaan on vaikea rekrytoida porukkaa Ukrainaan. Armeijan kalusto on kokenut suuria tappioita. Suuren maan infrastruktuuri on heikkoa.
Huvittavaa kun ei nähdä tätä ristiriitaisuutta uutisoinnissa. Venäjä on kamala ja vahva uhka mutta toisaalta talous on luhistumassa ihan just ja koko maa romahtamassa. Että kumpi se nyt sitten olis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen vuoksi pitääkin olla säästöjä, että ei vanhanakaan tarvitse asua missään itsemurhayksiössä.
Juuri näin. Mun 95v isä asuu 90 m2 kolmiossa. Siivooja käy 2 kertaa kuukaudessa ja isälle hinta ilman mitään kotitalousvähennyksiäkin on hieman alle 120€/kk. En osaa sanoa, onko hän edes verottajalta kotitalousvähennystä edes hakenut. Todennäköisesti ei, kun ei tuo ole hänelle mikään kamala summa muutenkaan.
Voi kun tämä pelottelu loppuisi vain talouteen, mutta sen lisäksi pitää pelotellut kaikella muullakin. Sodalla, sairauksilla yms. Mediaaa kun lukee niin elämä on niin paljon vaarallisempaa kuin 15 vuotta sitten. On se kumma kun sinne Natoonkin mentiin turvaa hakemaan mutta sota on silti alkamassa heti huomenna. Ihan naurettavaa. Sitten ihmetellään kun mielenterveyspalveluiden resurssit ei riitä. Itse toivoisin medialta jotain vastuuta millaisia juttuja julkaistaan.
Asiantuntijat joo. Johan tästä tälläkin palstalla varoiteltiin ja ihmeteltiin mihin sillä jatkuvalla pelottelulla pyritään? Hyvin on asiat tunteneet. Näkee että älykkyden kanssa ei ollut mitään tekemistä noiden touhuilla. Mutta pelottelu upposi kuin ku si lumeen. Tutkitaan hutkitaan ensin ja seurauksia mietitään vuosien päästä. Hyvin vetää nääkin. Nyt pelotellaan sodalla. Sitä tolkutetaan urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tämä pelottelu loppuisi vain talouteen, mutta sen lisäksi pitää pelotellut kaikella muullakin. Sodalla, sairauksilla yms. Mediaaa kun lukee niin elämä on niin paljon vaarallisempaa kuin 15 vuotta sitten. On se kumma kun sinne Natoonkin mentiin turvaa hakemaan mutta sota on silti alkamassa heti huomenna. Ihan naurettavaa. Sitten ihmetellään kun mielenterveyspalveluiden resurssit ei riitä. Itse toivoisin medialta jotain vastuuta millaisia juttuja julkaistaan.
Media pelottelee sen takia, että niillä otsikoilla saa klikkauksia. Ja jokaisesta klikkauksesta mediatalo saa rahaa. Mediatalojen ei ole järkevää julkaista mitään positiivisia uutisia, koska ei kukaan sellaisia viitsi klikkailla. Ja siten sellaisista ei tule mediataloille rahaakaan.
Onhan tämä ihan hullua aikaa. Jotkut ihmiset ahdistuu, kun klikkailevat uutisia. Ymmärtämättä tuota, mitä edellä jo kirjoitin. Mä olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni kylmän sodan varjossa, ydinsodan uhka niskassani, mutta silloin sanomalehdet ilmestyivät kerran päivässä ja niitä tilasi ne, jotka halusi. Tottakai silloinkin ymmärsi, mitä tuolla itärajan takana on, mutta siihen vaan varauduttiin. Nykyisin, jos edes jossain mainitaan sana "jodi", osa porukasta ahdistuu. En mä ahdistunut huhtikuussa 1986 odotellessani, tuleeko viranomaisilta kehotus ottaa joditabletti vai ei. Siis kun Tshernobylissä posahti. Kehotusta ei tullut, joten se siitä. Ja ysärin lamakin tuli ja meni. Ei sekään ahdistanut, vaikka kiersi monessa kaupassa hyödyntämässä tarjoukset. Eikä se, että ei ollut varaa käydä ravintolassa vaan leipoi leivätkin itse. Mutta silloin ei ollutkaan vielä nettiä, jossa voisi kauhistua kaikesta. Maalaisjärjellä mentiin.
Mulle ysärin lama tuli mieleen jo viime kesänä, kun kaupoissa alkoi olla taas tarjouksessa 3 pakettia kahvia kympillä.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/