Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomat, testamentti?

Vierailija
18.02.2025 |

Olen 38-vuotias, jolla ei omia lapsia, ja viime aikoina alkanut uida mieleen, että pitäisiköhän tehdä testamentti. Välillä tuntuu, että en tule olemaan pitkäikäinen.

Minulla on useampi sisarus, joilla ihania, minulle tärkeitä lapsia. Ja on toki puoliso, mutta ei avioliittoa. Omaisuutta kuitenkin on jonkin verran (ei paljoa), mutta esimerkiksi iso korukokoelma, jota en soisi heitettävän hunningolle. Tokikaan itsehän en enää tuhkana tavaroideni perään haikaile, mutta vielä näin elossa ollessa tuntuu jokseenkin kurjalle, että arvotavarani vain nakataan johonkin varastoarkistoon, tai pahimmassa tapauksessa jätelavalle.

Kannattaako tällaista edes miettiä, vai pitääkö mun alkaa kirjoittaa jokaisesta merkityksellisestä esineestä perijöille joku selite, että eivät heitä rihkamana roskiin?

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein testamentin vain yhdelle sukulaiselle joten selityksiä ei tarvita.

Vierailija
2/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ihminen testamentata omaisuuttaan vaikka yksi sukka kerrallaan, mutta eipä tavalliset korut, vaikka olisivatkin kultaa jne., mitään arvo-omaisuutta ole. Ei niitä luetella edes perukirjassa erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein testamentin vain yhdelle sukulaiselle joten selityksiä ei tarvita.

Kenelle teit, jos sopii kysyä? Sisarukselle?

Itse olen miettinyt myös tätä, että entäpä jos laittaisin vain yhdelle, ja lisäpyyntönä, että jakavat hyvässä sovussa taulut, korut ja arvotavarat, kuka mitäkin haluaa. Mutta esim. yksittäiset korut saattaa näyttää *pukukoruilta*, mutta oikeasti niissä on karaatin verran timantteja, enkä oikein haluaisi niitä roskiin. Hitsi, miten voikin olla hankalaa miettiä omaa elämänjälkeistä tavaroiden jakoa.

Vierailija
4/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan ihminen testamentata omaisuuttaan vaikka yksi sukka kerrallaan, mutta eipä tavalliset korut, vaikka olisivatkin kultaa jne., mitään arvo-omaisuutta ole. Ei niitä luetella edes perukirjassa erikseen.

Ei ole arvotavaraa, oikeasti?

Yhden sormuksen arvo pelkästään 5000 eur? 

Vierailija
5/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein testamentin sukulaisilleni. En halua että sisarukseni tai heidän lapsensa saavat mitään. Olen myös tehnyt hoitahdon, jossa vaadin elvytyskieltoa ja kiellän tiettyjä henkilöitä päästettävän hautajaisiini.

Vierailija
6/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin koruissa kiinni rahaa noin 20.000 eur. Ei se toki paljoa ole osan rolexeihin ym., mutta kyllä niissä rahallista arvoa on.

Vierailija
7/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusten lapsille olen testamentannut omaisuuteni. Aikuiset hankkivat itse omaisuutensa, lapsille voi olla mukava alku aikuisuuteen jos tästä pian kuolisin. Testamenttia voi ajan kanssa muuttaa. Jos elän pitkään ja tulee uudempaa nuorta sukupolvea, niin todennäköisesti teen testamentin sitten heille 

Vierailija
8/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisarusten lapsille olen testamentannut omaisuuteni. Aikuiset hankkivat itse omaisuutensa, lapsille voi olla mukava alku aikuisuuteen jos tästä pian kuolisin. Testamenttia voi ajan kanssa muuttaa. Jos elän pitkään ja tulee uudempaa nuorta sukupolvea, niin todennäköisesti teen testamentin sitten heille 

Missä teetit testamentin? Oliko joku perhetuttu juristi, vai miten näitä tyypillisesti hoidetaan.

Vierailija
9/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti ei. Käytettyjen korujen arvo ei ole sama kuin se millä sitä on kaupassa myyty. Arvotavaraksi korut voitaisiin luokitella jos ne olisi jotain vuosisatoja vanhoja arvokoruja mitkä on erikseen vakuutettu.

Vierailija
10/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muita välttämättä kiinnosta toisten korut tms. Parempi vaan laittaa myyntiin. Tunnearvoa ei mitata rahassa niin monesti koru voi olla vain materiaalin arvoinen.

Vierailija
11/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti ei. Käytettyjen korujen arvo ei ole sama kuin se millä sitä on kaupassa myyty. Arvotavaraksi korut voitaisiin luokitella jos ne olisi jotain vuosisatoja vanhoja arvokoruja mitkä on erikseen vakuutettu.

Onhan romukullalla ja kivillä arvo, mutta jos ei omaisuudeksi lasketa perukirjaankaan, niin samapa tuo sitten. 

Ehkä sitten pyydän, että laittavat tuhkauurnaan minun matkaani ne itselleni tärkeät tavarat.

Olen nähnyt liian moneen kertaan, kuinka perikunta viskoo kuolleen tavarat roskalavalle, että saavat asunnot/talot tyhjennettyä mahdollisimman nopeasti ja siirryttyä eteenpäin. 

Vierailija
12/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä teetit testamentin? Oliko joku perhetuttu juristi, vai miten näitä tyypillisesti hoidetaan.

Minulla on nykyään juristi ystävä ja hän tekee minulle seuraavan testamentin jos haluan sitä muuttaa. Ja ihan maksullisen juristin kautta tein ensimmäisen testamentin avioeron yhteydessä. 2 todistajaa tarvitsi siihen. 

Vierailija
13/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei testamenttia tarvitse teettää missään. Testamentti voi olla hyvinkin vapaamuotoinen, ihan itse kirjoitettu. Kaksi todistajaa tarvitaan.

Tosin, joskus jos löytyy testamentti mikä on selkeästi vainajan itse laatima, mutta siinä ei ole todistajien allekirjoituksia, niin sekin voidaan katsoa päteväksi.

Vierailija
14/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nykyään juristi ystävä ja hän tekee minulle seuraavan testamentin jos haluan sitä muuttaa. Ja ihan maksullisen juristin kautta tein ensimmäisen testamentin avioeron yhteydessä. 2 todistajaa tarvitsi siihen. 

Miksi maksaa testamentista?

Vierailija
15/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei testamenttia tarvitse teettää missään. Testamentti voi olla hyvinkin vapaamuotoinen, ihan itse kirjoitettu. Kaksi todistajaa tarvitaan.

Tosin, joskus jos löytyy testamentti mikä on selkeästi vainajan itse laatima, mutta siinä ei ole todistajien allekirjoituksia, niin sekin voidaan katsoa päteväksi.

Joskus jonkun kaukaisen sukulaisen luota löytyy toinen testamentti varsinkin jos on rikas ollut.

Vierailija
16/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen nähnyt liian moneen kertaan, kuinka perikunta viskoo kuolleen tavarat roskalavalle, että saavat asunnot/talot tyhjennettyä mahdollisimman nopeasti ja siirryttyä eteenpäin."

Mitä muille vainajan tavaroille sitten pitäisi tehdä?

Vierailija
17/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maksaa testamentista?

Halusin, että siinä on kaikki oikein, ettei vain eksäni saisi mitään. Ero ei ollut vielä astunut voimaan.

Vierailija
18/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

irtaimistokin mainitaan perukirjassa. ja voi testamentata yksittäisiä asioita eri ihmisille. teetä testamentti. jottei tule muotovirheitä. Ja perimysjärjestyksessä oleville pyydätte asianajan kanssa ns hyväksymislomakkeen. Ei tarvitse näyttää itse testamenttiä sisältöä, vain, etä se on laadittu kohteille xxx ja yyy. Kun he allekirjoittavat sen, silloin heitä ei kutsuta perunkirjoitustilaisuuteen, eivätkä näin tarkemmin saa teitää varallisuuttasi ja yksilöidymmin mitä sinulta jäi . Vain ne kohteet/henkilötahot. Muutoinhan he voisivat moittia testamenttia. Näin estät tuon. Eli he nyt jo eläessänne hyväksyvät seikan että sivuutat heidät/sisarukset . Mutta älä sooloile itse. Notaarit tekevät ja aa toimistot. Tarkkana pitää olla.

Vierailija
19/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti kannattaa tehdä aina. Minulla on lapsia mutta olen tehnyt testamentin joka rajaa mm. mahdolliset puolisot pois edunsaajien joukosta. Toki saavat päättää miten mahdollisen perinnön lopulta käyttävät. Muuten kaikki saa saman osuuden.

Vierailija
20/123 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit pyytänyt suoraan nettiosoitteet mihin voi toimittaa testamentit, mutta fiksumpaa tietysti ettei kerro suoraan, siihen kuolleella ole sananvaltaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän