Anna Kontula ehdottaa: Ruumiit pitää saada kompostoida
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8e3234e9-1479-453b-b100-13122aa95…
Suomen nykyinen hautaustoimilaki sallii hautaustapoina vain arkkuhautauksen ja tuhkauksen. Kontula huomauttaa, että kumpikin hautaustapa on ympäristölle haitallinen.
Fossiilisia polttoaineita kuluttava polttohautaaminen päästää ilmaan muun muassa hiilimonoksidia ja hautaaminen vie suuria maa-alueita, Kontula kirjoittaa.
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon suomalaisten tuhkaamiseen OIKEASTI kuluu energiaa? Kuinka monta mummoa pitäisi polttaa, jotta päästäisiin samoihin päästölukemiin kuin yhdellä lentomatkalla?
Olen itse luonnonsuojelija henkeen ja vereen, mutta vainajien kunnioittaminen on olennainen osa ihmisyyttä - ja suruprosessia.
Miten se on ristiriidassa vainajien kunnioittamisen kanssa, jos ihminen saisi valita kompostoinnin ja paluun luonnon kiertokulkuun sitä kautta?
Minä haluaisin paljon, paljon mieluummin mullaksi omalle pihalle, ja siihen joku toiveideni mukainen puu kasvamaan, kuin hautausmaalle.
Vierailija kirjoitti:
voisko omaiset ja kaverit sitten tulla ko,postihautajaisiin ja pissiä ja kakkia ruumiin päälle, että kompostointi alkaa nopeasti ja alkaa kasvamaan sitä ruohoa nopeasti tai hamppua?
Teilläkö pissitään ja kakitaan arkun päälle, kun arkku haudataan hautausmaahan, että maatuisi nopeammin? Mitä hamppu tähän kuuluu? Vai onko sitä teidän muistotilaisuuksissa tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompostoituuhan se ruumis hautausmaallakin. Prosessi tosin vie kauan aikaa ja vaatii paljon tilaa.
Mutta toisaalta Suomen maapinta-ala on 303 892 m2, mikä tekee yli 5 hehtaaria per asukas. Eli kyllä tilaa hautapaikoille pitäisi löytyä, ellei niitä tarvitse aina tiheimpiin asutuille kaupunkialueille tunkea.
Suomalaisista n 70 prosenttia asuu kaupungeissa. Kaikki eivät halua hoitaa lähimmäisten hautoja jotka ovat satojen kilometrien päässä.
Haudanhoito on tapana antaa seurakunnalle korvausta vastaan, sitä hoidettavaa länttiä ei välttämättä ole maljakonpaikan vertaa. Harmillisesti ihmiset ovat ottaneet muistopaikoikseen kaikenlaiset metsäläntit jne., jonne tuhkat on viskattu ja oletetaan, että maanomistaja (jopa tuntematon) huolehtii muistolehdosta korvauksetta.
Ei kaikki anna. Jos hautausmaa on lähellä niin hauta hoidetaan itse. Jos kuollut omainen on asunut kaupungissa koko ikänsä niin miksi ruumis tai tuhka pitäisi kuskata kauas jonnekin metsiin?
"YMPÄRISTÖN säästämisen nimessä". oi mikä jalo teko, kiitos vihervassukat
Miten tuo olisi ekologisempaa😂😂😂isot alueet pitäisi aidata rotilta ja hajuhaitoilta. Intersektionaalit eivät koskaan mieti mitä sitten. Kuka roudailee multakasoja, mikä on terveysriski, kun kompostoidaan viruksia ja bakteereja, mihin mullat vietäisiin, entä luut, joilla kestää vuosia muuttua mullaksi, tekohampaat, silikonit, titaanituet. Ei hyvää päivää😂
jee Suomi nousuun ja maailma pelastuu näillä vassareiden neronleimauksilla.
Elämme kapitalistisessa maailmassa, eiköhän jossain kompostointi ole sallittua. Kontula nyt vaan perustaa firman, nimikin löytyy valmiina compostcorpse co
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompostoituuhan se ruumis hautausmaallakin. Prosessi tosin vie kauan aikaa ja vaatii paljon tilaa.
Mutta toisaalta Suomen maapinta-ala on 303 892 m2, mikä tekee yli 5 hehtaaria per asukas. Eli kyllä tilaa hautapaikoille pitäisi löytyä, ellei niitä tarvitse aina tiheimpiin asutuille kaupunkialueille tunkea.
Suomalaisista n 70 prosenttia asuu kaupungeissa. Kaikki eivät halua hoitaa lähimmäisten hautoja jotka ovat satojen kilometrien päässä.
Haudanhoito on tapana antaa seurakunnalle korvausta vastaan, sitä hoidettavaa länttiä ei välttämättä ole maljakonpaikan vertaa. Harmillisesti ihmiset ovat ottaneet muistopaikoikseen kaikenlaiset metsäläntit jne., jonne tuhkat on viskattu ja oletetaan, että maanomistaja (jopa tuntematon) huolehtii muistolehdosta kor
Niin, ensin asuttiin kaukana omaisten hautapaikasta ja nyt sitten asutaankin lähellä ja mielellään hoidetaan hautaa...
Entä jos kipattaisiin ruumiit Itämereen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon suomalaisten tuhkaamiseen OIKEASTI kuluu energiaa? Kuinka monta mummoa pitäisi polttaa, jotta päästäisiin samoihin päästölukemiin kuin yhdellä lentomatkalla?
Olen itse luonnonsuojelija henkeen ja vereen, mutta vainajien kunnioittaminen on olennainen osa ihmisyyttä - ja suruprosessia.
Miten se on ristiriidassa vainajien kunnioittamisen kanssa, jos ihminen saisi valita kompostoinnin ja paluun luonnon kiertokulkuun sitä kautta?
Minä haluaisin paljon, paljon mieluummin mullaksi omalle pihalle, ja siihen joku toiveideni mukainen puu kasvamaan, kuin hautausmaalle.
Mutta haluaako talon seuraava omistaja sen puun kasvavan vatsastasi, entä jos hän haluaa tilalle tynnyrisaunan?
Maahan hautaaminenkin on eräänlaista kompostointia.
En erityisemmin pidä siitä ajatuksesta, että Nuuksio olisi täynnä muistopuita. Öisin siellä olisi kompostoiduilla vainajilla bakkanaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän ne maassa kompostoituu. Ja tuhka toimii maanparannusaineena sekin.
Voi nyt hyvää päivää taas. Ja arkkuhautapaikat ei ole ikuisia kai millään hautausmaalla enää.
Minusta on ihan hienoa, jos voisi luottaa siihen, että edes hautausmaat pysyvät puistoina eikä rakenneta kerrostaloja tai muutakaan.
Ei Suomessa ole tonttimaasta pulaa, harvaan asutuimmasta päästä.
Mutta kyllä tulevaisuudessa itse kukin saattaa kompostoitua tai muumioitua yksin kotiinsa, jos se yhtään Kontulaa lohduttaa.
Vässykät on kompostoinneet aivonsa jo elossa ollessaan ei heiltä muuten näin älyttömiä ajatuksia tulisi vailla mitään pohjaan kuten yllä kirjoitit.
Muualla maailmassa ja jopa naapurimaassa Ruotsissa käytössä oleva tapa ruumiin käsittelemiseen. Kokoomusnuoret ovat tätä asiaa jo vuosia sitten esittäneet mutta mitenköhän sinne teidän perslaidalle tietoa saisi maailman tapahtumista, tieteen ja kehityksen eteenpäin menemisistä.
kommunistien sielu ei voi kummitella kun heillä ei kuulemma ole sielua
Vierailija kirjoitti:
En monesta ole tämän naisen kanssa samaa mieltä, mutta tästä olen. Aivan hyvin voisi olla tällainen vaihtoehto. Itse voisin hyvin kompostoida ruumiini. Meidän hautauskäytäntö on oikeasti aika kestämätön.
Minne ajattelit sijoittaa valtavat vainajakompostit? Pitää lisäksi muistaa, että kuluja syntyy silti. Et voi (tai edes osaa) kuljettaa mummiasi kompostiin, saati että luontosi antaisi sellaista kompostia hoitaa. Voin vakuuttaa, että tavalliset ihmiset eivät tiedä näistä asioista mitään. Komposti on romantisoitu höpötys, joka poikkeaa faktasta hyvin, hyvin paljon.
En tajua tämän vastustamista. Sama kai se on, missä ihminen maatuu. Ja kuten jutussa sanotaan,
Kontula kirjoittaa, että kompostointi hautaustapana on ollut pitkään laillista Ruotsissa ja Yhdysvalloissa 12 osavaltiota on sallinut kompostoinnin hautaustapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle jotenkin mahdoton ajatus, että tuhkana voisi yhtä lailla päästä osaksi omaa kukkapenkkiä? Sitähän ei kukaan kiellä.
"Vainajien kunnioittaminen" on enemmän kuin jokaisen yksilön visio siitä, mitä hänen ruumiilleen tehdään kuoleman jälkeen. Suhtautuminen kuolleisiin kollektiivisesti on aina ollut vahvasti sidoksissa ylipäätään ihmisyyden ja ihmisarvon kunnioittamiseen. Kansanmurhien uhrit ja entisaikojen kerjäläiset on ilman mitään seremonioita dumpattu joukkohautoihin. Saksan keskitysleirien uhrit poltettiin massoittain. Venäjällä Kolyman valtatien alle on haudattu massoittain rakennustöissä kuolleita vankeja. Ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta haluaako talon seuraava omistaja sen puun kasvavan vatsastasi, entä jos hän haluaa tilalle tynnyrisaunan?
Maaperä on täynnä kuolleita eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo olisi ekologisempaa😂😂😂isot alueet pitäisi aidata rotilta ja hajuhaitoilta. Intersektionaalit eivät koskaan mieti mitä sitten. Kuka roudailee multakasoja, mikä on terveysriski, kun kompostoidaan viruksia ja bakteereja, mihin mullat vietäisiin, entä luut, joilla kestää vuosia muuttua mullaksi, tekohampaat, silikonit, titaanituet. Ei hyvää päivää😂
No mitä niille silikoneille ja luille käy tällä hetkellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En monesta ole tämän naisen kanssa samaa mieltä, mutta tästä olen. Aivan hyvin voisi olla tällainen vaihtoehto. Itse voisin hyvin kompostoida ruumiini. Meidän hautauskäytäntö on oikeasti aika kestämätön.
Minne ajattelit sijoittaa valtavat vainajakompostit? Pitää lisäksi muistaa, että kuluja syntyy silti. Et voi (tai edes osaa) kuljettaa mummiasi kompostiin, saati että luontosi antaisi sellaista kompostia hoitaa. Voin vakuuttaa, että tavalliset ihmiset eivät tiedä näistä asioista mitään. Komposti on romantisoitu höpötys, joka poikkeaa faktasta hyvin, hyvin paljon.
Kannattaa lukea tuo juttu. Vainajia kuljetetaan jo nyt. Hautoja ja tuhkia hoidetaan jo nyt. Kompostia ei ole pakko kääntää. Tämä hautausmuoto on monin paikoin jenkkilässä jo käytössä. Ei mitään kovin dramaattista.
Hän voisi näyttää esimerkkinä ja tehdä valtakirjan, että hänen ruumiinsa kompostoitaisiin ensimmäisenä.
Kas kun ei vaan kaiveta valtavaa monttua ja viskota sinne. Aikoinaan viskottu isot maatilan raihnaiset elukatkin vaan jyrkänteeltä monttuun.