Anna Kontula ehdottaa: Ruumiit pitää saada kompostoida
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8e3234e9-1479-453b-b100-13122aa95…
Suomen nykyinen hautaustoimilaki sallii hautaustapoina vain arkkuhautauksen ja tuhkauksen. Kontula huomauttaa, että kumpikin hautaustapa on ympäristölle haitallinen.
Fossiilisia polttoaineita kuluttava polttohautaaminen päästää ilmaan muun muassa hiilimonoksidia ja hautaaminen vie suuria maa-alueita, Kontula kirjoittaa.
Kommentit (323)
Silikoonitissiset ja botokshuuliset ei kompostoidu.
Tuhkatkin voi ripottaa puun juureen jos vainaja semmoista toivoo.
Kompostointi kuulostaa murhatun ruumiin hävittämistavalta.
Ja kohta honkasalo tukee ajatusta
Vierailija kirjoitti:
Voi Pyhä Isä, auta tätä hullua kansaa. Saanen huomauttaa, että tänään ei ole aprillipäivä vaan nämä horakot on ihan tosissaan.tuo nainen on takuulla riivatttu.
Mikä tässä nyt on hullua? Miksi palautuminen tuollalailla luonnollisesti luonnon kiertokulkuun olisi jotenkin paha asia?
No mikä tuossa nyt on niin kauheaa? Joku tunteellinen "yhyy mua pidetään roskana jos kompostoidaan"? Järkiperusteita vastustamiselle ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Silikoonitissiset ja botokshuuliset ei kompostoidu.
Kompostoida? Ai ne kaikki silikonitäytteet?
jos olisi yhtään järjissään niin biopolttoaineeksi palamaan
vihervasurit voidaan kompostoida se on ok
Mummo kompostoriin banaaninkuorien ja kahvinporojen kanssa.
En monesta ole tämän naisen kanssa samaa mieltä, mutta tästä olen. Aivan hyvin voisi olla tällainen vaihtoehto. Itse voisin hyvin kompostoida ruumiini. Meidän hautauskäytäntö on oikeasti aika kestämätön.
Miksei samalla oteta hyötykäyttöön ,valmistetaan ruuaksi.
Joo, tuota...aika sanoisinko teräsvatsa ja -hermo pitää ihmiskompostoijalla olla. Pitäis varmaan pienemmiksi paloiksi eka ja kuiviketta ja sekoittaa välillä...
Ehdotan kontulalle, että jätetään päät näkymään hautausmaalla, niin ei tartte hautakiviä
Kyllä mä ainakin haluaisin mieluummin mullaksi puun istutukseen omalle takapihalle, kuin tuhkattavaksi tai hautausmaalle maatumaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi Pyhä Isä, auta tätä hullua kansaa. Saanen huomauttaa, että tänään ei ole aprillipäivä vaan nämä horakot on ihan tosissaan.tuo nainen on takuulla riivatttu.
Toisin kuin sinä, Kontula pystyy perustelemaan mielipiteensä asiallisesti ja ilman solvauksia.
En ymmärrä miksi tuo olisi sen pahempi kuin polttohautaus, jossa ruumis poltetaan tuhkaksi?
Vierailija kirjoitti:
Mummo kompostoriin banaaninkuorien ja kahvinporojen kanssa.
Aloitetaanko kuitenkin heistä jotka tätä itse haluavat?
Vierailija kirjoitti:
En monesta ole tämän naisen kanssa samaa mieltä, mutta tästä olen. Aivan hyvin voisi olla tällainen vaihtoehto. Itse voisin hyvin kompostoida ruumiini. Meidän hautauskäytäntö on oikeasti aika kestämätön.
Kompostointi on sam asia kuin hautaaminen miten ajattelit, että kaikki tekoperseet ja tissit huulitäytteineen maatuu kompostissa?
energialaitokselle polttoon koko ruho.
No mikä ettei, ainakin itse voisin hyvin valita kompostointihautauksen. Kiva idea tuo, että omaiset saa mullat ja voi käyttää ne vaikka omenapuun istuttamiseen.