Anna Kontula ehdottaa: Ruumiit pitää saada kompostoida
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8e3234e9-1479-453b-b100-13122aa95…
Suomen nykyinen hautaustoimilaki sallii hautaustapoina vain arkkuhautauksen ja tuhkauksen. Kontula huomauttaa, että kumpikin hautaustapa on ympäristölle haitallinen.
Fossiilisia polttoaineita kuluttava polttohautaaminen päästää ilmaan muun muassa hiilimonoksidia ja hautaaminen vie suuria maa-alueita, Kontula kirjoittaa.
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Mummo kompostoriin banaaninkuorien ja kahvinporojen kanssa.
Ei tässä nyt kuule ollut kyse mistään ruumiiden laittamisesta sinne omaan pihakompostiin 🙄.
Siellähän ne maassa kompostoituu. Ja tuhka toimii maanparannusaineena sekin.
Voi nyt hyvää päivää taas. Ja arkkuhautapaikat ei ole ikuisia kai millään hautausmaalla enää.
Minusta on ihan hienoa, jos voisi luottaa siihen, että edes hautausmaat pysyvät puistoina eikä rakenneta kerrostaloja tai muutakaan.
Ei Suomessa ole tonttimaasta pulaa, harvaan asutuimmasta päästä.
Mutta kyllä tulevaisuudessa itse kukin saattaa kompostoitua tai muumioitua yksin kotiinsa, jos se yhtään Kontulaa lohduttaa.
Ihan hyvä ratkaisuhan tuo olisi. Voisihan sen kompostin levittää, jollekin yleiselle muistoniitylle ja kylvää ja istuttaa sinne puita,pensaita,kukkia. Kirsikkapuuna ja kukkaniittynä voisi sitten jatkaa ravinnekierrossa.
Ihmiselle kuuluu vapaus päättää, mitä hänen maallisille jäännöksilleen tehdään kuoleman jälkeen.
On naurettavaa, että luonnon kiertokulkuun palautuminen on kielletty.
Vässykät vois kompostoida samantien eduskunnasta
Tätä olen toivonut vuosia.
Googlatkaa recompose, niin saatte asiallista tietoa. Ei niitä ruumiita kotikompostiin ole tarkoitus laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kontula vois kompostoida itsensä esimerkin vuoksi.
No hänhän juuri toivoo, että sellainen olisi sallittua.
Toki eläviä ihmisiä ei aleta kompostoida.
Seuraavaksi ruumiit pitää saada jättää kalliolle mätänemään lintujen ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin haluaisin mieluummin mullaksi puun istutukseen omalle takapihalle, kuin tuhkattavaksi tai hautausmaalle maatumaan.
Minulle kelpaa maatua mullaksi hautausmaan puille.
Kamalaa vaatia, että jonkun pitäisi työkseen erikseen kompostoida ruumiita, kun nykykäytännöllä maatuminen tapahtuu luonnonmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiselle kuuluu vapaus päättää, mitä hänen maallisille jäännöksilleen tehdään kuoleman jälkeen.
Se palautuu siellä haudassa luonnonkiertokulkuun.. vässyköille on ilmeisesti vaikea ymmärtää, mitä siellä haudass tapahtuu?
ja toisekseen, miks helvetissä sun jälkeläiset katselisi sun maatuvaa ruumista missään jätteenkäsittelylaitoksella.
joko mahn, tuhkattavaksi tai sitten biopolttoineeksi palamaan nykyisellä kehorasvamäärällä energia on taattua!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuo olisi sen pahempi kuin polttohautaus, jossa ruumis poltetaan tuhkaksi?
Kuulostaa täysin kylmältä tavalta hankkiutua ruumisjätteestä biomassana eroon. Lajittelu ja hyöty ennenkaikkea. Ihminen todellakin on noille kasa lihaa verrattuna muuhun elottomaan roskaan. Eivät tätä peittele koska eivät ymmärrä mitä pitäisi hävetä. Lihakoneitahan me vain oltiin, toki jalostettavia, ohjelmoitavia ja muokattavia ennen sitä kompostointia.
Pitäähän sitä huomiota saada aina välillä. Ja muutenhan nämä Suomen asiat ovatkin kunnossa.
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍 Minä haluan itselleni jonkun muun hävityksen kuin hautaus/tuhkaus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin haluaisin mieluummin mullaksi puun istutukseen omalle takapihalle, kuin tuhkattavaksi tai hautausmaalle maatumaan.
Arkkuhautauksessa ruumis lähinnä mätänee eikä maadu. En ymmärrä miksi tuota kompostointia joku edes vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Viherhullut arvaten tähän aletaan painostamaan kuten kasvissyöntiinkin: syyllistämisen kautta.
Eikös se mene niin että "maasta olet tullut ja maaksi olet tuleva". Kyllä mulle kompostointi kelpaisi. Tai hautaus ilman arkkua.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuo olisi sen pahempi kuin polttohautaus, jossa ruumis poltetaan tuhkaksi?
Haju on ainakin pahempi.
En itse ainakaan haluaisi sukulaisiani kompostiin pilkkoa ja käännellä. Aika kauan sitä paitsi kestää luiden maatuminen kompostissakin.
Vierailija kirjoitti:
ajatelkaa miten paljon perunaa tai hamppua voitaisiin kasvattaa vihervassureiden kompostihautausmaalla kun kaikki on 700 000 vihervassuria on kompostoitu lannaksi? lehmien ruoaksi toki ei voi kasvattaa heinää koska se sotiii vihervasurien aatetta vastaan
No kompostoimalla ei kyllä lantaa saa aikaiseksi, että sulle suosittelen ihan noiden perusasioiden kertaamista.
Vierailija kirjoitti:
Siellähän ne maassa kompostoituu. Ja tuhka toimii maanparannusaineena sekin.
Voi nyt hyvää päivää taas. Ja arkkuhautapaikat ei ole ikuisia kai millään hautausmaalla enää.
Minusta on ihan hienoa, jos voisi luottaa siihen, että edes hautausmaat pysyvät puistoina eikä rakenneta kerrostaloja tai muutakaan.
Ei Suomessa ole tonttimaasta pulaa, harvaan asutuimmasta päästä.
Mutta kyllä tulevaisuudessa itse kukin saattaa kompostoitua tai muumioitua yksin kotiinsa, jos se yhtään Kontulaa lohduttaa.
Vässykät on kompostoinneet aivonsa jo elossa ollessaan ei heiltä muuten näin älyttömiä ajatuksia tulisi vailla mitään pohjaan kuten yllä kirjoitit.
Sillä hävittää hyvin todistusaineiston myrkkypiikeistä mitä nämä globslistisaatanat kansalle työntää salaa.