Anna Kontula ehdottaa: Ruumiit pitää saada kompostoida
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8e3234e9-1479-453b-b100-13122aa95…
Suomen nykyinen hautaustoimilaki sallii hautaustapoina vain arkkuhautauksen ja tuhkauksen. Kontula huomauttaa, että kumpikin hautaustapa on ympäristölle haitallinen.
Fossiilisia polttoaineita kuluttava polttohautaaminen päästää ilmaan muun muassa hiilimonoksidia ja hautaaminen vie suuria maa-alueita, Kontula kirjoittaa.
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuo olisi sen pahempi kuin polttohautaus, jossa ruumis poltetaan tuhkaksi?
Haju on ainakin pahempi.
En itse ainakaan haluaisi sukulaisiani kompostiin pilkkoa ja käännellä. Aika kauan sitä paitsi kestää luiden maatuminen kompostissakin.
Jos vaikka vetäisi ruhon ensin oksasilppurin läpi?
Vierailija kirjoitti:
Eikös se mene niin että "maasta olet tullut ja maaksi olet tuleva". Kyllä mulle kompostointi kelpaisi. Tai hautaus ilman arkkua.
earth to earth, dust to dust
Zelenskyn hallinto on kompostoinut SEOn aluta lähtien osan raadoistaan, ne on jätetty Ukrainan aroille mätänemään ja korruptoitunut virkakunta on vetänyt edelleen itselleen kuolleiden sotilaiden palkkarahat. Yli 2 miljoonata kuolleesta riittää kompostoitavaa. Kontula on Zelenskyn linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Pankaa vaikka pahvilaatikkoon! Aivan sama, henkihän on jo pois siitä kuoresta.
Nykyiset halvimmat arkut on lähinnä juuri tätä pahvia siellä se ruumis maatuu
No ei kai tuo suurta eroa tee. Tosin sillä oletuksella, että se ei tapahdu ihmisten takapihoilla, se, ainakin omaan makuuni, tuntuisi melko kummalliselta.
Kyllä Kontula on ihan oikeilla jäljillä tässä. Ihme holhousyhteiskunta jos on vain kaksi vaihtoehtoa sen jälkeen kun potkaisee tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin haluaisin mieluummin mullaksi puun istutukseen omalle takapihalle, kuin tuhkattavaksi tai hautausmaalle maatumaan.
Arkkuhautauksessa ruumis lähinnä mätänee eikä maadu. En ymmärrä miksi tuota kompostointia joku edes vastustaa.
Mätäneminen on maatumista voi hyvänen aika sentään. Ja kyllä ne maaperän hajottajabakteerit toimii ihan samalla tavalla haudassa ja kompostissa.
Olen ollut hautausmaalla töissä ja kun arkkuhauta avataan uusiokäyttöön 20-25 vuoden päästä, ei siellä ole kuin luun kappaleita ja maaperän väristä voi erottaa vähän jotain humukseen viittaavaa.
Mätäneminen ja maatuminen ovat eri asia. Tutustupa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuo olisi sen pahempi kuin polttohautaus, jossa ruumis poltetaan tuhkaksi?
Haju on ainakin pahempi.
En itse ainakaan haluaisi sukulaisiani kompostiin pilkkoa ja käännellä. Aika kauan sitä paitsi kestää luiden maatuminen kompostissakin.
😅😂😂
Ei kestä ruumiin kompostoinnissa kuin alle vuoden, eikä sitä tarvitse pilkkoa ja käännellä kenenkään. Luutkin maatuvat. Tuhkauksessa jää palamatta luita, jotka murskataan erikseen. Googlettakaa.
Miten se puuarkku maatuu, ei ainakaan kuukaudessa. Miten multa voi olla jo kuukaudessa hyvää, vaikea uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkatkin voi ripottaa puun juureen jos vainaja semmoista toivoo.
Kompostointi kuulostaa murhatun ruumiin hävittämistavalta.
Mutta polttaminen tai maahan hautaaminen ei kuulosta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Pyhä Isä, auta tätä hullua kansaa. Saanen huomauttaa, että tänään ei ole aprillipäivä vaan nämä horakot on ihan tosissaan.tuo nainen on takuulla riivatttu.
Mikä tässä nyt on hullua? Miksi palautuminen tuollalailla luonnollisesti luonnon kiertokulkuun olisi jotenkin paha asia?
Totta. Eihän tuo eroa siitä kun ruumis on hautausmaalla. Me olemme lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kontula on tällä hetkellä varmaankin eduskunnan älykkäin ihminen. Monet kavahtavat hänen epäsovinnaista ajatteluaan, mutta tässäkin taas ihan oikeassa.
Itse lisäisin, että vainajien lisääntyessä globaalisti, voisi siirtyä hautausmaa- ja hautakulttuurista pienempiin yksiköihin uurnalehtojen tapaan - unohtamatta kristillisyyttä. Muistoseinä ja nimi sinne - muistelot yhteisöllisesti, kuten nytkin hautausmailla muualle haudatuille.
Jos hän olisi älykäs, hän hakeutuisi puolueeseen, jossa voi oikeasti vaikuttaa eikä vain huudella
Tarkoitatko puolueita, jotka lupasivat 100 000 uutta työpaikkaa ja huutavat: Menkää Töihin?
Vierailija kirjoitti:
Miten se puuarkku maatuu, ei ainakaan kuukaudessa. Miten multa voi olla jo kuukaudessa hyvää, vaikea uskoa.
Ei kompostoida puuarkuissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankaa vaikka pahvilaatikkoon! Aivan sama, henkihän on jo pois siitä kuoresta.
Nykyiset halvimmat arkut on lähinnä juuri tätä pahvia siellä se ruumis maatuu
Paitsi siinä syvyydessä mihin se pahviarkku lasketaan, ei ole juurikaan mikrobeja ja hajottajaeläimiä, joten kyse ei ole maatumisesta vaan anaerobisesta mätänemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten kasvattako muiden ruokia siinä biomullassa. Kehot voivat sisältää säteilyä, lääkejäämiä, piikkejä, kemikaaleja, muoveja ja mitä muuta.
On tässä tämäkin puoli, jätevesilietteestäkään kompostoitua multaa ei saa tälläkään hetkellä käyttää ravintokasvien viljelyyn, sen verran myrkkyjä ja raskasmetalleja on ihmisulosteessa. Ravintoketjun huipulla kun ollaan ja sitä myöten kaikki myrkyt rikastettuna.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kontula on tällä hetkellä varmaankin eduskunnan älykkäin ihminen. Monet kavahtavat hänen epäsovinnaista ajatteluaan, mutta tässäkin taas ihan oikeassa.
Itse lisäisin, että vainajien lisääntyessä globaalisti, voisi siirtyä hautausmaa- ja hautakulttuurista pienempiin yksiköihin uurnalehtojen tapaan - unohtamatta kristillisyyttä. Muistoseinä ja nimi sinne - muistelot yhteisöllisesti, kuten nytkin hautausmailla muualle haudatuille.
Jos hän olisi älykäs, hän hakeutuisi puolueeseen, jossa voi oikeasti vaikuttaa eikä vain huudella
Tarkoitatko puolueita, jotka lupasivat 100 000 uutta työpaikkaa ja huutavat: Menkää Töihin?
Tarkoitan puolueita, jotka korjaavat käsitoisen taskussa puolueiden tuhon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin haluaisin mieluummin mullaksi puun istutukseen omalle takapihalle, kuin tuhkattavaksi tai hautausmaalle maatumaan.
Arkkuhautauksessa ruumis lähinnä mätänee eikä maadu. En ymmärrä miksi tuota kompostointia joku edes vastustaa.
Mätäneminen on maatumista voi hyvänen aika sentään. Ja kyllä ne maaperän hajottajabakteerit toimii ihan samalla tavalla haudassa ja kompostissa.
Olen ollut hautausmaalla töissä ja kun arkkuhauta avataan uusiokäyttöön 20-25 vuoden päästä, ei siellä ole kuin luun kappaleita ja maaperän väristä voi erottaa vähän jotain humukseen viittaavaa.
Tunnen parikin entistä haudankaivajaa ja he kertovat muuta. Ruumis säilyy yllättävän kauan. Kompostissa on paljon paremmat olosuhteet hajoamiselle. Eikä niitä ruumiita tosiaan ole tarkoitus kotikomposteihin pistää.
Argumentointi tässä keskustelussa on älyvapaampaa kuin yleensä, ja se on jo aika paljon sanottu Vauvassa.
Aika ankeaa olisi myös herätä palavana uunista tai mullan alta arkussa.