Voiko kieltäytyä lapsenhoidosta?
Miehelläni on lapsenlapsi, jota on kovasti tarjottu meille hoitoon. En ole tähän halukas, sillä en ole lapsi-ihminen, enkä ole koskaan halunnut omia lapsia. Miten tästä voisi kauniisti kieltäytyä? Mieheni toki voisi lapsen ottaa hoitoon, mutta hänkin epäröi hoitotaitojaan. Lapsi on 2-vuotias. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsi vanhempineen käy kylässä, mutta lapsen yökyläily yksinään onkin sitten eri juttu.
Kommentit (411)
Ihme jäykkis. Miksi et auttaisi? Muista tuo kun itse vanhana tarvit kaupassakäyntiapua ja vaipanvaihtajaa...Voi olla ettei näy..
Vierailija kirjoitti:
Ihme jäykkis. Miksi et auttaisi? Muista tuo kun itse vanhana tarvit kaupassakäyntiapua ja vaipanvaihtajaa...Voi olla ettei näy..
Ap itse kirjoitti ettei ole halunnut omia lapsia.
Kyllä voi kieltäytyä. Ja nähdä erikseen sitten. Tai miehesi näkee erikseen lasta. Ehkä et jaksa kotonasi vilkasta lasta tai olla muiden lastenhoitaja, isompi voi tietysti olla tuurilla rauhallinen mutta osa vaatii liikuntaa tai tilaa.
Ap olet itsekäs. Juuri tuollaiset tyypit ovat syynä siihen, että Suomesta on yhteisöllisyys ja solidaarisuus kadonnut melkein kokonaan.
Voit puhua miehesi kanssa että jos tulee hoitoon, hän hoitaa jos haluaa.
Meillä biologiset isovanhemmat eivät ota lapsia yökylään, eivät halua/uskalla ja se on meille ok, vieraillaan sitten päivällä koko perheellä.
Vierailija kirjoitti:
Ap olet itsekäs. Juuri tuollaiset tyypit ovat syynä siihen, että Suomesta on yhteisöllisyys ja solidaarisuus kadonnut melkein kokonaan.
Ei kenelläkään ole velvollisuutta huolehtia toisten ehkäisyn epäonnistumisen tuotoksista
No todellakin voi kieltäytyä. Jos miehesi haluaa pikkuyövieraan, niin se toki hänelle sallittakoon. Loogista, jos miehesi hoitaa tuon päätöksenteon ja vastuun lapsesta.
Mies hoitaa itse lapsenlapsensa. Ei sitä vastuuta voi puolisolle delegoida, varsinkaan jos puolisolla ei ole mitään kokemusta lastenhoidosta.
Pienen lapsen hoito on vastuullinen homma. Jos se tuntuu liian vaativalta asialta, niin kertokaa se lapsen vanhemmille. Muutaman vuoden päästä on jo helpompaa hoitaa isompaa lasta. Toki nyt jo voi lapsen kanssa leikkiä ja tehdä erilaisia asioita, mutta yön yli hoitovastuu voi olla aluksi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset voi pelätä ottaa toisen lapsesta vastuuta.
Se on tekosyy kun ei oikeasti haluta hoitaa. Ja sen ymmärrän hyvin.
Se kaksivuotias kuolaa ja kaivaa nenäänsä ja persettään, ja tarttuu sitten tahmaisilla käsillään kaikkeen kodissanne. Lisäksi kiljuu ja rääkyy kuin sireeni ja riehuu ja räkättää kuin sekopää. Ja hajottaa paikat.
En ottaisi tuollaista kotiini.
Vierailija kirjoitti:
EI ole APn lapsenlapsi, miksi edes pyytäisi apua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tekosyy!
Ammattihoitajana sanon, se on tosi vaativaa puuhaa. Koko ajan saa olla silmät selässäkin! Varsinkin ulkona. Ruokaillessa, ettei tukehdu, hengittääkö kun nukkuu jne.
Ymmärrän täysin jos ei kokemattomana ota sitä riskiä että jotain sattuu!
Se ei ole ammattihenkilöillä samanlaista pelkoa kuin kokemattomalla, silti, ei ole tekosyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tekosyy!
Ammattihoitajana sanon, se on tosi vaativaa puuhaa. Koko ajan saa olla silmät selässäkin! Varsinkin ulkona. Ruokaillessa, ettei tukehdu, hengittääkö kun nukkuu jne.
Ymmärrän täysin jos ei kokemattomana ota sitä riskiä että jotain sattuu!
Se ei ole ammattihenkilöillä samanlaista pelkoa kuin kokemattomalla, silti, ei ole tekosyy!
Voi se joillain olla tekosyykin, vaikkei juuri sinulla olisi.
Oletko varma, että olet aikuinen ja täysivaltainen noin muutenkin? Mut ku mä en taho. Muista olla sitten tahtomatta MITÄÄN nuoremmilta sukupolvilta
Tietenkin voi kielttäytyä. Etenkin jos miehesikin on epävarma pienen ihmisen hoidosta, niin kuuntelee sitten sitä ja sanoo suoraan, että ei vielä. Ehkä sitten kun lapsi on isompi.. Koululainen.
Itsehän en osaa olla rento vieraiden lasten lähellä, joten en todellakaan uskaltaisi ottaa hoitoon ketään. Se vaatii paljon, eikä ole mikään olanheilautus juttu. Mua oikeasti pelottaisi, että saanko pidettyä lapsen turvassa. Sen ikäiset ovat kovin uteliaita ja touhukkaita. Saisko meidän kämppää edes lapsiystävälliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Pienen lapsen hoito on vastuullinen homma. Jos se tuntuu liian vaativalta asialta, niin kertokaa se lapsen vanhemmille. Muutaman vuoden päästä on jo helpompaa hoitaa isompaa lasta. Toki nyt jo voi lapsen kanssa leikkiä ja tehdä erilaisia asioita, mutta yön yli hoitovastuu voi olla aluksi liikaa.
Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole ja siitä selviää kyllä, jos on suht koht järjissään, mutta aloittaja nyt sattuu olemaan laiskanpulskea teini-ikäisen tasolle jäänyt
Meillä oli niin, että kun nukkuu yöt, osaa itse käydä vessassa ja pukea ja riisua saa mennä isovanhemmille yökylään. Ei se välttämättä ole noin pienelle lapsellekaan kivaa, varsinkin jos isovanhemmat on vieraampia, voi tulla koti-ikävä tai tai pelottaa nukkua vieraassa paikassa eikä ole omat vanhemmat lohduttamassa jos tulee joku hätä.
Miehen päätöshän se on. Sinä pystyt varmaan joustamaan yhden yön sen verran, että talossasi on vieras (tai siis vieras ja vieras, miehen lapsenlapsi). Mies on toki itse vastuussa lapsen hoidosta, ja ilmoittaa myös itse lapselleen, jos hoitoapu ei onnistu