Mitä järkeä on vakaumuksellisesti välttää punaista lihaa?
Tuli tuosta kasvissyöntiketjusta mieleen. Siis ymmärrän, jos joku terveyssyistä välttää punaista lihaa ja syö vain esim. kanaa ja kalaa, mutta mitä järkeä/vakaumusta on siinä, ettei syö punaista lihaa " vakaumuksen " takia, " kun tulee paha mieli" , kuten eräs tuttuni asian ilmaisee. Siis haloo, juuri huonompaa ja typerämpää väitettä en ole kuullut, juuri karmeampia elin-ja etenkin teurastusolosuhteita kuin vaikka kanoilla ja kalkkunoilla ei ole olemassakaan.
Kommentit (28)
että ihmiset jotka eivät syö punaista lihaa, välttävät sitä enemmän terveyssyistä kuin eettisistä syistä.
mutta kuten ketjussa on jo sanottu, myös broisku on hyvin epäeettistä lihaa. ja kananmunat (myös kultamunan ym. isojen lafkojen " vapaan kanan" munat
Vierailija:
riista on ihan sallittua ruokaa kasvisruokailijoiden keskuudessa. Onhan hirvet/peurat/riekot yms. kirmanneet metsässä vapaana ennen kuin ihminen on ne lahdannut.
Jos lihaa täytyy syödä, on riista ehdottomasti paras vaihtoehto! Luomuliha sen jälkeen.
Minä nyt en vain halua syödä sitä riistaakaan, vaikka ihan hyvä jos ne hirvet ammutaan tuolta teiltä juoksemasta, että niiden liha myös käytetään hyväksi, eikä vain jätetä mätänemään..
T: 15 vuotta vegenä
ja oli lemmikkilehmät ja muut. tuli paha mieli aina jo lihan hajusta pitkään sen jälkeen kun se lemmikkini teurastettiin ja siitä tehtiin kotona ruokaa.
meni monta vuotta etten syönyt ja hampurilaistakaan en voinut syödä 10 vuoteen naudanlihapihvillä.
Väitääkö joku muuten ihan oikeasti noin, että ei vakaumuksellisesti voi syödä lehmää mutta voi kanaa? Tuo riistahomma nyt on ihan looginen.
Vierailija:
Eli niillä lampailla on varmasti ollut ihan " hyvä" elämä verrattuna siipikarjaan, jota kohdellaan täysin elottomana esineenä ja massana koko tuotantoketjun ajan.
Niinkuin ruuassa ja makumieltymyksissä yleensäkin. Itse olen tällainen entinen kasvissyöjä joka 16-vuotiaana lopetti kaiken lihan ja kalan syönnin, olin vielä opiskeluaikoina aika tiukka ruokavaliossani, mutta raskausaikana aloin syödä kanaa ja kalaa ja se tapa jäi päälle. Treenaan myös aika paljon ja tasapainoisen ruokavalion merkitys on suuri.
Punaisesta lihasta en vaan tykkää vaikka sitä lapsille joskus syötänkin, mitään eettistä periaatetta taustalla ei nykyään ole, sillä tiedostan kyllä siipikarjan huonot olot. Kana ja kala ovat kuitenkin terveellinen, maukas ja nopeasti valmistuva proteiinin lähde, vrt. pavut ja tofu joita en kyllä jaksaisi päivittäin syödä.
pitää saada lihoa halvalla ruualla muodottamaksi ja tuottajille ei makseta lihasta ja maidosta oikeaa hintaa. Tietysti tuotannon on oltava silloin tehokasta, siinä ei ole paljon mahdollisuutta eläinten yksilölliseen hoitoon!
kasvissyöjiä, mutta välttävät tehotuotettua lihaa. Eli riistaan syövät, yleensä omapyytämäänsä.