Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi haluat että kulttuuria ja taidetta tuetaan vähemmän?

Vierailija
17.02.2025 |

En kysy syyllistäen vaan mielenkiinnosta. Perusteluja, kiitos!

Kommentit (321)

Vierailija
241/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sote ja koulutus ovat mielestäni tärkeämpiä. 

Minkä takia asetat soten ja kulttuurin vastakkain?

Sotea käyttää kaikki, kulttuuria hyvin toimeentuleva keskiluokka jotka ei edes halua nähdä sotelaisia kulttuuriharrastuksissaan.  Ei he käytä paljoa soteakaan. Luokkaerot näkyy näissä.

Vierailija
242/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Taidetta tulee tukea. Ihminen ei ole robotti. Kova, suoraviivainen, bisneshyötyä korostava ympäristö ei tee ihmisestä hyvinvoivaa.

Taide voisi hakea aktiivisemmin tukea mesenaateilta tai myydä vaikka kalliimpia lippuja niille, jotka haluavat tukea enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sote ja koulutus ovat mielestäni tärkeämpiä. 

Minkä takia asetat soten ja kulttuurin vastakkain?

Sotea käyttää kaikki, kulttuuria hyvin toimeentuleva keskiluokka jotka ei edes halua nähdä sotelaisia kulttuuriharrastuksissaan.  Ei he käytä paljoa soteakaan. Luokkaerot näkyy näissä.

Me ollaan keskiluokkaisia (varmaan?) ja ihan juntteja koko sakki! 😁

Vierailija
244/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun taidevastustajilta löytyy yhteensä hyvä jos kaksi hyllymetriä kirjallisuutta ja viittä klassisen musiikin levytystä. Näin veikkaan.

Vastustan turhaa taidetta. 

Ilman turhaa taidetta ei ole tarpeellista taidetta. Kysymys kuuluukin, pitäisikö meillä olla taidetta vai ei? Omasta mielestäni pitäisi. 

Kuka estää taiteen tekemisen töiden jälkeen ?

Ei kukaan. Mutta ottaisito seinällesi mieluummin töiden jälkeen harrastukseksi maalatun tekeleen vai vuosien taidekoulutuksen käyneen ihmisen tekemän työn? Ei ne Edelfeltit, Gallen-Kallelat tai Schjerfbeckitkään ole iltaisin töiden jälkeen maalattuja. 

Vierailija
245/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun taidevastustajilta löytyy yhteensä hyvä jos kaksi hyllymetriä kirjallisuutta ja viittä klassisen musiikin levytystä. Näin veikkaan.

Ilman turhaa taidetta ei ole tarpeellista taidetta. Kysymys kuuluukin, pitäisikö meillä olla taidetta vai ei? Omasta mielestäni pitäisi. 

Ei kukaan. Mutta ottaisito seinällesi mieluummin töiden jälkeen harrastukseksi maalatun tekeleen vai vuosien taidekoulutuksen käyneen ihmisen tekemän työn? Ei ne Edelfeltit, Gallen-Kallelat tai Schjerfbeckitkään ole iltaisin töiden jälkeen maalattuja. 

Oma tekele.

Vierailija
246/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä siis tosiaan uskot että tällä vauvapalstalla väittelyllä ois mitään merkitystä mihinkään. Niin kun mua kiinnostais mitä sä ajattelet musta tai mistään. Tosissaan kyselet jotain todistuksia?! Luulet ehkä että voit vaikuttaa johonkin. Etkö sä oo ymmärtänyt että mun tai sun mielipiteillä ei oo paskankaan väliä kellellään. Mä en muuta sun mielipidettä etkä sä mun. Jeesus sentään. Taidat luulla et oot jotenkin merkityksellinen ihminen täällä internetissä. Voin sanoa ettet oo siinä missä mäkään en oo. 

Tunteisiin (tune: salatut elämät). Boom, oopperamammalla sitten kuppi nurin ja näppis laulaa Suor Angelicaa!

Sad.

Musta tuntuu että sulla meni tunteisiin. Yritit päteä asiassa josta et tiedä mitään, mutta josta oot lukenut ehkä jostain persublogista tai jostain muusta. Joku auktoriteetti jota ihailet on sen sulle sanonut. Tietenkin uskot sen koska olet kiltti ja kaipaat auktoriteettia. Se luo sulle turvaa. 

Ja oon muuten keski-ikäinen mies. Mutta niin kuin huomaat. Sä muodostat ajatuksia ilman mitään tietoa. Ja uskot vielä niihin. Se on ihann yleistä. Mutta kannattaako niitä tuoda julki. Tuskin. 

Vierailija
247/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukisin taidetta ilomielin, mikäli se tarkoittaisi sitä, että saataisiin lisää tällaista 🤩:

"Erityisherkän päiväkirjamerkintä:

Tänään kaupan kassalla,

kassajonossa,

mua etuiltiin.

Tuli mielipaha."

Vierailija
248/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä siis tosiaan uskot että tällä vauvapalstalla väittelyllä ois mitään merkitystä mihinkään. Niin kun mua kiinnostais mitä sä ajattelet musta tai mistään. Tosissaan kyselet jotain todistuksia?! Luulet ehkä että voit vaikuttaa johonkin. Etkö sä oo ymmärtänyt että mun tai sun mielipiteillä ei oo paskankaan väliä kellellään. Mä en muuta sun mielipidettä etkä sä mun. Jeesus sentään. Taidat luulla et oot jotenkin merkityksellinen ihminen täällä internetissä. Voin sanoa ettet oo siinä missä mäkään en oo. 

Tunteisiin (tune: salatut elämät). Boom, oopperamammalla sitten kuppi nurin ja näppis laulaa Suor Angelicaa!

Sad.

Musta tuntuu että sulla meni tunteisiin. Yritit päteä asiassa josta et tiedä mitään, mutta josta oot lukenut ehkä jostain persublogista tai jostain muusta. Joku auktoriteetti jota ihailet on sen sulle sanonut. Tietenkin uskot sen koska olet kiltti ja kaipaat auktoriteettia. Se luo sulle turvaa. 

Ja oon muuten keski-ikäinen mies. Mutta niin kuin huomaat. Sä muodostat ajatuksia ilman mitään tietoa. Ja uskot vielä niihin. Se on ihann yleistä. Mutta kannattaako niitä tuoda julki. Tuskin. 

Vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä itse asiasta (siis kulttuurin tukemisesta), niin pakko todeta, että tuo jolle vastasit on paljon parempi kirjoittaja kuin sinä. 

Vierailija
249/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin sen mikä näyttää parhaimmalta ja mihin minulla olisi varaa. Ei olisi välttämättä se taidekoulutuksen käyneen pensselöimä tekele.

Vierailija
250/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten ihmisten pitäisi pärjätä ilman tukia.

Sitten aikuiset ihmiset varmaan pärjää ilman suomalaista teatteria, musiikkia ja elokuvia ja taidetta. Samalla, kun turkistarhaajia ja metsäjättejä tuetaan avokätisesti. Persut varmaan sitten järkkää jotain kesäteatteria vapaaehtoisvoimin. 

KYLLÄ! ME TODELLAKIN pärjäämme ilman ö-luokan teatteria, pas koja apuraha-leffoja ja "taidetta".

En edes muista milloin olisin nähny hyvän suomalaisen leffan. No, yhden hyvän teatteri esityksen olen nähnyt mutta siinä se.

Vierailija
251/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sad.

Musta tuntuu että sulla meni tunteisiin. Yritit päteä asiassa josta et tiedä mitään,

Minä en lukenut koko argumenttia! 🤪 Arvioin vain, miten hyvin kummatkin argumentoivat/miten hyviä pointteja heillä oli.

Vierailija
252/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää kulttuurin kieltäjät ei ymmärrä että Suomalainen identiteetti rakennettiin Edelfeltin, Kiven, Gallen-Kallelan ja monen muun toimesta. Nämä taiteilijat loi sen pohjan mitä nyt kutsutaan Suomalaisuudeksi. Joten te persut ootte isanmaan vihollisia jos oikein tarkasti katsotaan. 

Eivät tainneet tulla tunnetuksi nykytaiteen kaltaisilla teoksilla, kuten kylpyammeella, joka ei täyttynyt kun tulppa oli irti. Kyllä, tuollainen oli esilä taidemuseossa.

Sulla on ilmeisesti pätevyyttä arvottaa taidetta?

Okei, eli ainoastaan ne joilla on joku taiteen tutkinto saavat sanoa mielipiteensä taiteesta ja siitä antaako se heille mitään?

Vierailija
253/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ainoa objektiivinen laadun ja haluttavuuden kriteeri on se, kuinka paljon joku on valmis maksamaan jostain asiasta, oli se sitten juustoa, vaatteita, auto tai taidetta. Taiteen pitäisi toimia markkinaehtoisesti. 

Ei pitäisi. Vai kuka muka haluaisi, että telkusta tulisi pelkkiä temppareita?

Vierailija
254/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten ihmisten pitäisi pärjätä ilman tukia.

Sitten aikuiset ihmiset varmaan pärjää ilman suomalaista teatteria, musiikkia ja elokuvia ja taidetta. Samalla, kun turkistarhaajia ja metsäjättejä tuetaan avokätisesti. Persut varmaan sitten järkkää jotain kesäteatteria vapaaehtoisvoimin. 

KYLLÄ! ME TODELLAKIN pärjäämme ilman ö-luokan teatteria, pas koja apuraha-leffoja ja "taidetta".

En edes muista milloin olisin nähny hyvän suomalaisen leffan. No, yhden hyvän teatteri esityksen olen nähnyt mutta siinä se.

En edes muista katsoneeni hyvää suomalaista elokuvaa.

Kaikki vain menettelee. Mutta en soittaisi diskossa.

- 05

Vierailija
255/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ilahduttavaa, että näinkin hyvätasoinen keskustelu on vauvapalstalla. Harmittaa vain turha persuista jankkaaminen tässäkin ketjussa. 

Vierailija
256/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää kulttuurin kieltäjät ei ymmärrä että Suomalainen identiteetti rakennettiin Edelfeltin, Kiven, Gallen-Kallelan ja monen muun toimesta. Nämä taiteilijat loi sen pohjan mitä nyt kutsutaan Suomalaisuudeksi. Joten te persut ootte isanmaan vihollisia jos oikein tarkasti katsotaan. 

Eivät tainneet tulla tunnetuksi nykytaiteen kaltaisilla teoksilla, kuten kylpyammeella, joka ei täyttynyt kun tulppa oli irti. Kyllä, tuollainen oli esilä taidemuseossa.

Sulla on ilmeisesti pätevyyttä arvottaa taidetta?

Okei, eli ainoastaan ne joilla on joku taiteen tutkinto saavat sanoa mielipiteensä taiteesta ja siitä antaako se heille mitään?

Tavallinen kansa on lopulta ollut se, joka niitä levyjä eniten ostaa.

Vierailija
257/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sinä et sentään muodostanut minusta mitään ajatuksia. Tirsk.

Kiitos viihdyttävistä väittelyhetkistä! Et sä nyt kummoinen vastus ollut, mutta ihan ok näin töiden lomassa. Jos nyt pienen vinkin saan antaa, niin pidä tunteet kurissa ja keskity itse peliin. Mailaa ei saa puristaa niin kivaa, ei lähde kuti ylämummoon ollenkaan niin hyvin kuin rennoin rantein. 

Vierailija
258/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin Kiven taidetta pidettiin omana aikanaan todella huonolaatuisena, turmiollisena ja kaikin puolin turhana. 

Vierailija
259/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt sitä morbiittia taidetta!!!

Vierailija
260/321 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä itse asiasta (siis kulttuurin tukemisesta), niin pakko todeta, että tuo jolle vastasit on paljon parempi kirjoittaja kuin sinä. "

On varmasti verbaalisesti lahjakammpi kuin minä. Mulla on lukihäiriö ja kirjoittaminen ei todallakaan oo mun juttu. Se on vaan ainoa tapa viestiä tällä palstalla. 

Joka tapauksessa pidän noita tyhjänhuutelijoita ihan joutavana porukkana. Mutta ehkä ne tappaa vaan aikaa niin kuin minäkin.