Uskotteko siihen että siirrymme kohtuutalouteen?
Kohtuutalouden lähtökohta on, että maapallon kantokyky luo reunaehdot joihin talouden on sopeuduttava. Tavoitteena on talousjärjestelmä, joka tuottaa oikeudenmukaista hyvinvointia ympäristön asettamissa rajoissa.
Suurin osa ympäristöongelmista johtuu markkinatalouden perusajatuksesta, jonka mukaan talouden tulee kasvaa äärettömästi, jotta yhteiskunta ei romahda. Olisiko aika siirtyä kohtuutalouteen?
Kommentit (285)
Mitä sinä ajattelet luonnonvaroina?
Esimerkiksi viljely tulee olemaan hyvin vaikeaa vaikeiden ja vaihtelevien sääolosuhteiden vuoksi. Ilmastonmuutos näkyy jo selvästi joissain maissa äärikuivuutena jne. Hyvä esimerkki tämä kahvi
Tässä maailmassa ei tulla oikeutta ja kohtuutta näkemään ennen kuin Jeesus seisoo viimeisenä multien päällä ja tuomitsee väärät oikeuden mukaan.
Tämä "kerta" kulutus on ehkä ongelma. Oikeasti jos ihminen ymmärtäisi jokaisen tuotteen elinkaaren alusta loppuun, sitä kunnioitettaisiin paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi viljely tulee olemaan hyvin vaikeaa vaikeiden ja vaihtelevien sääolosuhteiden vuoksi. Ilmastonmuutos näkyy jo selvästi joissain maissa äärikuivuutena jne. Hyvä esimerkki tämä kahvi
Viljelemme vuosi vuodelta enemmän ruokaa kuin koskaan. Kahvin hintaan vaikuttaa Brasilian ja Vietnamin sääolosuhteiden lisäksi geopoliittiset kysymykset Punaisella merellä, ja se että Kiina on kasvattanut kahvinjuontiaan räjähdysmäisesti.
Kahvintuotto kasvaa vastaamaan kysyntää.
Ja se että yhteiskunta ei toimi jos kuluttajat eivät kuluta tarpeeksi, TODELLA ristiriitaista
Totta kai pitää viljellä enemmän koska ihmisiä ja tuotantoeläimiä on enemmän kuin koskaan. On hyvä nähdä kuin vain tämä hetki
Vierailija kirjoitti:
Totta kai pitää viljellä enemmän koska ihmisiä ja tuotantoeläimiä on enemmän kuin koskaan. On hyvä nähdä kuin vain tämä hetki
Niin siis sittenhän se ei ole loppumassa kesken.
Miksi tämä on niin vaikeaa? Kauhea kohkaaminen maailmanlopusta ja paras esimerkki mitä osaatte kertoa on että kahvin tukkuhinta nousi viidenneksellä pari kuukautta sitten.
Kohtuutalous ja tolkkuus. Velkaelvistelylle stoppi - emme voineet koskaan ollakaan koko maailman sosiaalitoimisto.
Vierailija kirjoitti:
Ja se että yhteiskunta ei toimi jos kuluttajat eivät kuluta tarpeeksi, TODELLA ristiriitaista
Tottakai toimii.
Et taida olla maanviljeliä? Maanviljely on täysin luonnon armoilla. Ilmastonmuutoksen myötä maanviljelystä tulee hankalaa
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä ajattelet luonnonvaroina?
Kysytkö minulta? Luonnonvaroja on pääasiassa asiat mitä kaivetaan maasta. Erilaiset malmit ja hiilivety-yhdisteet sekä esimerkiksi viljelykasvit.
Mitä sinä luulet niiden olevan?
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla maanviljeliä? Maanviljely on täysin luonnon armoilla. Ilmastonmuutoksen myötä maanviljelystä tulee hankalaa
Miltä osin? Missä siitä tulee hankalaa? Maanviljely on kaikkialla helpompaa nyt kuin missään ihmiskunnan historian aikana.
En valitettavasti pysty uskomaan tällaisen kohtuutalouden läpimurtoon, koska se vaatisi ihmiskunnalta valtavaa tietoisuudentason nousua eikä sellaista ole näköpiirissä muuta kuin naiivien viherpiipertäjien päiväunissa ja utopioissa. Siirtyminen kohtuutalouteen tulee tapahtumaan valtavan kriisin seurauksena pakon edessä.
Ihmislaji on mitä on, loputtoman tyhmä ja loputtoman ahne, kyvytön myötätuntoon ja empatiaan muuta elollista kohtaan.
Itse kannatan kohtuutalouteen siirtymistä, mutta koska tiedän että niin ei tule tapahtumaan en asiasta viitsi sen enempää stressata. Teen oman osuuteni pitämättä siitä mitään meteliä, siihen päättyy minun valtani asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
En valitettavasti pysty uskomaan tällaisen kohtuutalouden läpimurtoon, koska se vaatisi ihmiskunnalta valtavaa tietoisuudentason nousua eikä sellaista ole näköpiirissä muuta kuin naiivien viherpiipertäjien päiväunissa ja utopioissa. Siirtyminen kohtuutalouteen tulee tapahtumaan valtavan kriisin seurauksena pakon edessä.
Ihmislaji on mitä on, loputtoman tyhmä ja loputtoman ahne, kyvytön myötätuntoon ja empatiaan muuta elollista kohtaan.
Itse kannatan kohtuutalouteen siirtymistä, mutta koska tiedän että niin ei tule tapahtumaan en asiasta viitsi sen enempää stressata. Teen oman osuuteni pitämättä siitä mitään meteliä, siihen päättyy minun valtani asian suhteen.
Tämä on hyvin tyypillistä peiteltyä ihmisvihaa. Muut tyhmiä ja ahneita, minä fiksu ja nöyrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvin tyypillistä peiteltyä ihmisvihaa. Muut tyhmiä ja ahneita, minä fiksu ja nöyrä.
Missä kohdin mielestäsi yritän edes peitellä avointa ihmisvihaani? Ja missä kohtaa olen väittänyt että olen jotenkin ylpeä siitä että näen asiat sellaisina kuin ne ovat ilman naiiveja uskomuksia omasta tai ihmislajin hyvyydestä?
Raatorehellisyydessä ei omasta mielestäni ole mitään muuta vikaa paitsi että se tekee ihmisestä ihan äärimmäisen yksinäisen. Koska kuka olisi niin hullu että haluaisi viettää aikaansa sellaisen ihmisen kanssa josta näkee kilometrin päähän että hänellä ei ole aikomustakaan leperrellä minun rumille vauvoilleni vaan että ne pitäisi heittää jokeen (ruma vauva tässä kohden viittaa uskomuksiin)?
Miten mikäkin vaikuttaa ekosysteemiin? Häikäilemättä käytetään luonnonvaroja välittämättä seurauksista
Vierailija kirjoitti:
Miten mikäkin vaikuttaa ekosysteemiin? Häikäilemättä käytetään luonnonvaroja välittämättä seurauksista
Mitä luonnonvaroja käytetään häikäilemättä?
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että siirrymme pois markkinataloudesta kokonaan. Pitäkää kiinni penkeistänne
Jos ihmiskuntana tavoitteemme on selviytyä seuraavalle vuosisadalle biosfääriä tuhoamatta, on markkinatalouden loputtava.
Okei, siis luonnonvaratko loppuvat kesken?
Kerrotko mikä luonnonvara loppuu ensimmäiseksi kesken? Kerro vaikka top 5 luonnonvaraa jotka loppuu kesken.