Martat siirtyvät kasvisruokaan
Kommentit (353)
No kuule, mä luulin että jo n 2 vuotta ovat tarjoilleet lounasravintoloissaa vain kasvisruokaa, ei vegeä välttämättä. Ja tilauksesta saanut juhliinsa sitten mitä vaan. Eikös Jyväskyläsä ollut aikoinaan wanhassa upeassa historiallisessa talossa Marttalan lounas ja nimenomaan kasvis, ei täys vege. Mutta ne oli hyviä ei sen puoleen- no ainkain vaihtelenuna. Laatikkoruuat tod maukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan OK, toivottavasti osaavat tarjota hyvää mielenkiintoista reseptiikkaa ilman prosessoituja "vege-eineksiä".
"Silander kertoo, että osa huolestuneista yhteydenotoista on koskenut esimerkiksi ruokakurssien sisältöä ja reseptitikkaa. Sitoumus ei vaikuta niihin, Silander vakuuttaa."
Ehkä vielä tämä päätös ei, mutta kertoohan se suunnasta johon toimintaa halutaan viedä.
Nimenomaan. On ollut tarkoitus liittyä Marttoihin jo pitkään, vaan laiskuuttani en ole saanut tehdyksi. Nyt ei tarvitsekaan sitten enää liittyä. Ei kiinnosta tämä kyseinen ideologinen suunta, johon johtotasolta aletaan ymmärtämätöntä rahvasta suitsia. Olen aikanaan ollut yli kymmenen vuotta kasvissyöjä, lopetin alhaisten rauta-arvojen ja väsymyksen vuoksi. Syön yhä runsaasti kasvisruokaa, mutta en halua enää sitoutua rajoittaviin kieltoihin. Mielikuva Martoista on minulla ollut positiivinen aina. Esim. taloudenpito ja simppelit reseptit jne. Nyt ei enää kiinnosta, koska näyttää siltä, että liiton johto on miehitetty tietynlaisella aineksella.
Saako kasvisallergikko sitten jotain syödäkseen heidän tilaisuuksissaan? Enemmän taitaa olla eri kasviksille allergisia kuin lihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan OK, toivottavasti osaavat tarjota hyvää mielenkiintoista reseptiikkaa ilman prosessoituja "vege-eineksiä".
"Silander kertoo, että osa huolestuneista yhteydenotoista on koskenut esimerkiksi ruokakurssien sisältöä ja reseptitikkaa. Sitoumus ei vaikuta niihin, Silander vakuuttaa."
Ehkä vielä tämä päätös ei, mutta kertoohan se suunnasta johon toimintaa halutaan viedä.
Nimenomaan. On ollut tarkoitus liittyä Marttoihin jo pitkään, vaan laiskuuttani en ole saanut tehdyksi. Nyt ei tarvitsekaan sitten enää liittyä. Ei kiinnosta tämä kyseinen ideologinen suunta, johon johtotasolta aletaan ymmärtämätöntä rahvasta suitsia. Olen aikanaan ollut yli kymmenen vuotta kasvissyöjä, lopetin alhaisten rauta-arvojen ja väsymy
Mäkin meinasin liittyä. Siksi niiden instaa seurasinkin mutta sitten tuli ne sateenkaariliput ja mun kiinnostus loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekaruoka olisi parempi vaihtoehto. Pelkkä kasvisruoka on ainakin itselleni hankala toteuttaa allergioiden takia. Kaipaan muutenkin paljon liikkuvana lihaa, kalaa ja kanaa ruokavaliooni. Suomessa on pitkät ja kylmät talvet, en pärjäisi pelkillä salaateilla, pavuilla ja härkiksillä.
Mutta nyt ei puhuta kenenkään henkilökohtaisesta ruokavaliosta, eikä Marttaliitto jäsenyhdistysten toiminnasta tai kursseilta ole mitenkään poistanut lihaa tarjolta. Kyse on vain keskusliiton omien tilaisuuksien tarjoiluista.
Tämä on erittäin selkeä johdolta tuleva ideologinen linjaus. eri
Nytkö maidon hinta nousee, koska Marttaliitto ei tarjoa kokouksissaan lihapullia?
Kyse oli siitä, että luuletko Marttoja haluavan sponsoroida sellaisen yrityksen, jonka etujen vastaista tämä heidän uusi ideologiansa niin vahvasti on?
Minusta tuo Marttojen viestintä tuosta sitoumuksesta on epäonnistunut.
Tuppaa vaan liharuoat jäämään pöytään ja kasvisruoat loppumaan noissa tilaisuuksissa. Siksi lihaton, tulee halvemmaksi eikä tarvitse heitellä lihaa pois. Tämähän edelleen koskee vain ja aionastaan keskusrjärjestön tarjoilua.
Yhä edelleen Martat tarjoavat erinomaisita apua kaikkeen ruoanlaittoon, ml liha ja kalaruoat.
Miten Marttaliitto aikoo huomioida kokoustarjoiluissa transvegaanit?
"Olen eri, mutta minun eniten käyttämät lihat on luomunautaa lähitilalta sekä tuttujen pyytämää riistaa. Kalan ostan suoraan parilta kalastajalta, jotka sitä pyytävät tuosta järvestä jonka rannalla asun. Heiltä ostan myös lähistöllä kasvatettua lohta. Juurekset, perunat ja marjat on pääasiassa minun ja äitini kasvimailta. Myös kaikki pakastettu. Valmisruokia en syö. Miksi minun pitäisi syödä tuontisoijaa ja pitkälle jalostettuja kasviproteiineja jotta ruokani olisi jotenkin eettistä?"
Totta kai. Aina kun kasvisruoasta tulee puhe, sekasyöjät ilmoittautuvat pelkän riistan ja lähitilojen lihan käyttäjiksi ja kasvattavat luonnollisesti omat kasviksensakin. Verkoilla käydään joka päivä. Kuka kumma sen kaiken tuontilihan syö?
Vierailija kirjoitti:
"Sievin sievät Martat vastasi Iltalehdelle sähköpostilla alkuperäisen jutun julkaisun jälkeen.
Yhdistys kertoo kannanotossaan saaneensa kasvisruokasitoumuksesta negatiivista julkisuutta sosiaalisessa mediassa.
- Moni jäsen ilmoitti eroavansa yhdistyksestä, koska ei halua rahoittaa kattojärjestön ideologiaa. Lisäksi moni jäsen ja yhteistyökumppani koki tulleensa syrjityksi ammattinsa takia, yhdistyksen sähköpostivastauksessa sanotaan."
Miten tuosta on saatu syrjintää?
Ehkä he ovat karjatilallisia? Mä en oikein käsitä, miten joku voi vielä nykypäivänä ajatella, ettei ole kaikin puolin oikein ja järkevää lisätä kasvisruoan syöntiä. Tästä on jauhettu ainakin 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. On ollut tarkoitus liittyä Marttoihin jo pitkään, vaan laiskuuttani en ole saanut tehdyksi. Nyt ei tarvitsekaan sitten enää liittyä. Ei kiinnosta tämä kyseinen ideologinen suunta, johon johtotasolta aletaan ymmärtämätöntä rahvasta suitsia. Olen aikanaan ollut yli kymmenen vuotta kasvi
Jep. Ei kiinnosta liitto myöskään tuon takia. Kammottaa, että ajavat ristiinpukeutujien etuja naisten kustannuksella. Onkohan heillä mielipide myös lasten puberteettiblokkerihoidoista vai onko vain liitytty johonkin kivaan ja jänskään tietämättä, mitä oikeasti kannatetaan? Marttaliitolta on ehkä jäänyt huomaamatta, että monet homot ja lesbot eivät kaikki välttämättä allekirjoita sateenkaariliikkeen kinkyjä periaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Saako kasvisallergikko sitten jotain syödäkseen heidän tilaisuuksissaan? Enemmän taitaa olla eri kasviksille allergisia kuin lihalle.
Miksi sinun pitäisi mennä syömään heidän tilaisuuksiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. On ollut tarkoitus liittyä Marttoihin jo pitkään, vaan laiskuuttani en ole saanut tehdyksi. Nyt ei tarvitsekaan sitten enää liittyä. Ei kiinnosta tämä kyseinen ideologinen suunta, johon johtotasolta aletaan ymmärtämätöntä rahvasta suitsia. Olen aikanaan ollut yli kymmenen vuotta kasvissyöjä, lopetin alhaisten rauta-arvojen ja väsymy
Et kannata Marttoja koska sulla on matalat rauta-arvot? Melkoista mentaaliakrobatiaa. No, tällaiset kampanjat ovat hyviä siinä mielessä että yhdistyksen arvot selviävät kaikille ja löysät saadaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Hälyttävää jos olet kaikille kasviksille allerginen. Ihminen ei ole kissa, me tarvitsemme kasviksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. On ollut tarkoitus liittyä Marttoihin jo pitkään, vaan laiskuuttani en ole saanut tehdyksi. Nyt ei tarvitsekaan sitten enää liittyä. Ei kiinnosta tämä kyseinen ideologinen suunta, johon johtotasolta aletaan ymmärtämätöntä rahvasta su
Kyllä vain on niin, että Marttaliiton kasvisruokapäätöksen taustalla on agenda (iik!) syöttää lapsillemme Guatemalalaista tuontisoijaa, jotta näistä tulisi sukupuolettomia homoseksuaaleja. Se on vissi näin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kunnon pihvi ja makkara on miehen ruokaa.
Käytkö paljonkin Marttojen tilaisuuksissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hälyttävää jos olet kaikille kasviksille allerginen. Ihminen ei ole kissa, me tarvitsemme kasviksia
Peruna, porkkana, selleri, palsternakka, tomaatti, herne, papu, kiivi, paprika, omena, kamomilla, valkopippuri, kaneli, kardemumma, neilikka, curry, rypsiöljy, sinappi, musta tee, kahvi, tattari plus sitten laktoosi-intoleranssi ja keliakia.
Yritän muistaa mille kaikelle oikein olen allerginen mutta ainakin noi nyt tuli mieleen.
Eli kyllä mun on helpompi syödä jotain lihaa kuin yrittää kasviksista koostaa sopivaa ruokaa.
Moni jäsen oli jo IL mukaan eronnut Martoista koska tätä ideologiaa pakotetaan Martoissakin nyt. Kyseessä tosiaankin poliittinen ideologia ettei täällä saisi syödä lihaa vaikka esim intia rakentaa kymmeniä hiilivoimaloita vuodessa.
Tiesitkö, että sekasyönti ei tarkoita, että joka aterian pitää sisältää kasviksia ja lihaa? Yleensäkään palaveripullissa ei ole pekonia seassa, jotta sekasyönnin vaatimukset saadaan täytettyä.