Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella poissaoleva, hajamielinen, puhe ei suju ja erittäin väsynyt/uuvun nopeasti. Diagnoosi masennus, epäilen muuta

Vierailija
17.02.2025 |

Epäilen että masennuksen rinnalla on myös muuta. Masennus on ehkä vain seurausta tästä olotilasta ja itseensä pettymisestä ja siitä että elämä on kaaosta koska en oikein löydä paikkaani tässä elämässä ja olen ollut joskus todella addikoitaviin asioihin takertuva. Nyt ainoa mikä on jäänyt on kahvi ja nikotiini mutta olen silti masentunut, erittäin uupunut. 

Olen hyvin hajamielinen ja kun lähden ulos ihmisten ilmoille, näen ihmisiä niin en jaksa tsempata itseäni kauaa olemaan ns normaali vaan taannun aina välillä poissaolevaksi enkä jaksa puhua vaan tuijotan vain jonnekin ja kerään vähän voimia jaksaakseni jatkaa keskustelua. Lisäksi sanat saattaa mennä sekaisin enkä edes keksi mistä puhua aina, kaikki ajatukset menevät sekaisin. Menee tunti kaksi niin olen todella uupunut ja valmis lähtemään kotiin. 

Sama jos teen kotiaskareita voimat katoavat vaikka rauhassa ja mukavalla tyylillä teen. Teen sitä ihan omaksi ilokseni ja kuuntelen musiikkia. Silti voimat ehtyvät, tuntuu kehossa siltä että olisi veret imetty suunnilleen ja pakko mennä lepäämään. 

Töihin haluaisin kovasti palata. Haluaisin edetä uralla ja minulla on sen suhteen haaveita. Tämä kuitenkin niin turhauttavaa kun minussa on jokin vikana. Nyt en ole edes työkuntoinen ja pelottaa koska oikein olen. Pelottaa jos jään tällaiseksi enkä edes ymmärrä mikä minun on. Tällaista on ollut kyllä aina mutta joskus jos on rankempaa niin nuo kaikki asiat voimistuvat todella paljon ja sitten on hankalaa päänsä kanssa. 

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ihmisten seurassa väsyminen on minulle hyvin tuttua ja minulla on Asperger. Myös tuo elämän kaaos ym.

Asperger-diagnoosista on luovuttu. Olet vammainen. 

No silloin kun olen saanut diagnoosin, se oli vielä olemassa. Itse käytän sitä, koska monelle se on selkeämpää niin. Autismin tasoja on niin monia.

Niin, ennen homoseksuaalisuuskin oli sairaus. 

Vierailija
62/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin ja sano että puhe ei suju, pääset tutkimuksiin.

No esimerkiksi lyhyen aikaa lääkärikäynnillä puhe sujuu tai puhelimen päässä. Se johtuu siitä että jaksan tsempata, jaksan keskittyä ja tiedän mistä puhutaan. 

Kuitenkin joku aivopuoliskoni väsyy hyvin paljon ja sitten puhe menee sellaiseksi sössöksi ja edelleen joudun tsemppaamaan ja sitten unohtelen sanoja ja mistä puhuimme ja unohtelen muutenkin. Sitten alan jo väsymään ja olen poissaoleva. Aivot vain joutuu tekemään niin paljon töitä. Minulla on aina ollut tällaista ongelmaa mutta etenkin kun voimavarat on jo muutenkin vähäiset niin korostuu tuokin juttu. 

Inhoan tuota kun puhe ei suju ja keskustelu koska aivot vain ovat niin jumissa.

T

Raudanpuutteen oireita on mm. ahdistus ja masennus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin olevani tosi pahasti masentunut, mutta syynä olikin raudanpuute. Pelkällä rautalisällä hävisi ahdistus ja masennus minulla.

Vierailija
64/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavista ei riitä pelkkä tyroksiini ja tämä on yleisempää kuin viralliset tahot Suomessa väittävät. Useimmissa muissa maissa lääkärit ymmärtävät asian. Jos ferritiiniarvot ja ravitsemus ym. ovat kunnossa, kannattaisi tutkia myös T3-arvot ja tarvittaessa harkita yhdistelmälääkitystä T4 + T3.

Lisäksi laboratoriotuloksia tulkitessa pitäisi huomioida, että lähellä viitearvorajaa osalla ihmisistä voi olla oireita, vaikka teknisesti tulos on vielä ok. Jos sinulla on ferritiini 35 eli "ihan viitearvoissa", saatat silti olla hyvin väsynyt. Erityisesti kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla ferritiinin olisi hyvä olla vähintään sadan tienoilla ja nyt on ollut juttuja, joiden mukaan sama pätee kaikkiin muihinkin:

https://www.eeva.fi/jutut/opi-tun

Hän on jankuttamalla ja väsytystaktiikalla saanut joltain tusinalääkäriltä kilpirauhasen vajaatoiminta -diagnoosin. Ja samoi. Päässyt kelan rahoilla vuosiksi terapiaan, mistä ei ollut mitään hyötyä. 

Vierailija
65/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on esimerkki siitä miksi Suomen talous on kuralla ja soteala ylikuormitettu. 

Samaa mieltä. Jos heti alkuun olisi tutkittu kunnolla ja laajasti, oltaisiin voitu välttää  työkyvyttömyydestä johtuvat kulut. Myös inhimillinen kärsimys olisi voitu minimoida.

Sen sijaan trendinä tuntuu olevan juuri tämä että pallotellaan asiakasta luukulta toiselle ja kaikki levittelevät käsiään. Vie resursseja aivan turhaan kun voisi kerralla hoitaa asianmukaisesti. 

Vierailija
66/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap:lle! Älä välitä törkyviesteistä ja ilkeilijöistä.

Vierailija
67/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut myös osastolla, ap?

Vierailija
68/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on esimerkki siitä miksi Suomen talous on kuralla ja soteala ylikuormitettu. 

Samaa mieltä. Jos heti alkuun olisi tutkittu kunnolla ja laajasti, oltaisiin voitu välttää  työkyvyttömyydestä johtuvat kulut. Myös inhimillinen kärsimys olisi voitu minimoida.

Sen sijaan trendinä tuntuu olevan juuri tämä että pallotellaan asiakasta luukulta toiselle ja kaikki levittelevät käsiään. Vie resursseja aivan turhaan kun voisi kerralla hoitaa asianmukaisesti. 

Kyllä ap on psykiatrilla käynyt ja saanut sieltä diagnoosin jota hän ei tosin hyväksy. Eikä nähtävästi syö psykiatrin määräämiä lääkkeitä. 

Vierailija
69/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgia? ME/CFS? Long covid? PTSD?

Vierailija
70/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset syö psykiatrin määräämiä lääkkeitä?

Vierailija
71/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset syö psykiatrin määräämiä lääkkeitä?

On minulla lääkitys. Erilaisia lääkkeitä kokeiltu. Tällä hetkellä minulla on voxra, jonka pitäisi tehostaa toimintakykyä. En osaa sanoa onko siitä ollut paljoa apua. -ap

Vierailija
72/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilääkäri: Kilpirauhasen vajaatoimintaan on voitu myöntää lääkkeitä turhaan

KILPIRAUHASEN vajaatoimintaan on määrätty lääkityksiä myös pelkästään sairauteen sopivien oireiden perusteella, kertoo Suomen Endokrinologiyhdistyksen puheenjohtaja ja Kuopion yliopistollisen sairaalan (Kys) endokrinologian erikoislääkäri Reeta Rintamäki.

Kilpirauhasen vajaatoiminta tulee helposti ensimmäisenä mieleen, ja sillä usein halutaan selittää oireita, vaikka oikeasti pitäisi tehdä laajemmin tutkimuksia, Rintamäki sanoo.

Ylilääkitsemällä altistetaan ihminen eteisvärinälle, aivoinfarktille, keuhkoveritulpalle ja kuolleisuudelle. Sydäntapahtumien riski lisääntyy liian korkealla kilpirauhaslääkityksellä 18 prosenttia jokaista kuutta kuukautta kohti, Metso sanoo.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010712198.html

Vierailija
73/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurella osalla lievemmin vammautuneista ja vaurioituneista lapsista vauriot eivät näy päälle päin, vaan alkoholin vaikutus ilmenee esimerkiksi erilaisina oppimis- ja tarkkaavaisuushäiriöinä. Koska FASD-diagnoosien tekeminen edellyttää, että äidin alkoholinkäyttö raskauden aikana on todistettu, suuri osa alkoholin vaurioittamista lapsista myös jää kokonaan vaille diagnoosia"

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Siki%C3%B6n_alkoholioireyhtym%C3%A4 

Oisko sulla ap FASin aiheuttama tarkkaavaisuushäiriö, jonkinlainen ptsd ja edellämainituista aiheutunut masennus/uupumus? Selittäisi myös sen, että olet koko elämäsi oireillut. Varmaan elämäntilanteesta ja kuormituksesta riippuen olet välillä pärjännyt paremmin,  välillä heikommin, mutta selvää on että kyllähän tuommoinen kombo uuvuttaa.

Vierailija
74/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisia vastauksia laittaneille. Kiva, että osa ymmärtää. Olen ihan vakavasti miettinyt tuota ADD:tai monta vuotta. On tosi paljon oireita jotka voisivat sellttäytyä sillä ja olen tosiaan lapsena ollut jo sellainen että en ole pystynyt keskittymään ja hahmotushäiriöitä ym. Elämä on ollut todella kaaosta. Olen muuttanut monia kertoja, monta työpaikkaa ja uupumisia. Arki on haastavaa ollut. -ap

Vierailija
75/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suurella osalla lievemmin vammautuneista ja vaurioituneista lapsista vauriot eivät näy päälle päin, vaan alkoholin vaikutus ilmenee esimerkiksi erilaisina oppimis- ja tarkkaavaisuushäiriöinä. Koska FASD-diagnoosien tekeminen edellyttää, että äidin alkoholinkäyttö raskauden aikana on todistettu, suuri osa alkoholin vaurioittamista lapsista myös jää kokonaan vaille diagnoosia"

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Siki%C3%B6n_alkoholioireyhtym%C3%A4 

Oisko sulla ap FASin aiheuttama tarkkaavaisuushäiriö, jonkinlainen ptsd ja edellämainituista aiheutunut masennus/uupumus? Selittäisi myös sen, että olet koko elämäsi oireillut. Varmaan elämäntilanteesta ja kuormituksesta riippuen olet välillä pärjännyt paremmin,  välillä heikommin, mutta selvää on että kyllähän tuommoinen kombo uuvuttaa.

Erittäin mahdollista. Ainakin se on varmaa että tarkkaavaisuudessa on häiriöitä, kuulin siitä paljon jo lapsena mutta olen mennyt kuitenkin täysillä eteenpäin. Aikuistuessa ollut valtavasti haasteita monella saralla, just se hajamielisyys, impulssiherkkyys, tarkkaavaisuus ja keskittyminen. Erilaisia uupumistiloja, masennusta. Olen yrittänyt todella vaikka mitä työtä ja kaikenlaista että selviän mutta tottakai se uuvuttaa. Eli tässä on varmaan montaa asiaa taustalla. Traumaa, ehkä fasia, ehkä sen myötä ADD/ADHD ja ne mielenterveyden haasteet sitten siinä taustalla. Minua on aina hoidettu masennuspotilaana joka tarvitsee terapiaa sen toistuvuuden vuoksi -ap

Vierailija
76/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojatyöpaikka-incelillä taas täällä täydet kiukuttelut päällä

Vierailija
77/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin ja sano että puhe ei suju, pääset tutkimuksiin.

No esimerkiksi lyhyen aikaa lääkärikäynnillä puhe sujuu tai puhelimen päässä. Se johtuu siitä että jaksan tsempata, jaksan keskittyä ja tiedän mistä puhutaan. 

Kuitenkin joku aivopuoliskoni väsyy hyvin paljon ja sitten puhe menee sellaiseksi sössöksi ja edelleen joudun tsemppaamaan ja sitten unohtelen sanoja ja mistä puhuimme ja unohtelen muutenkin. Sitten alan jo väsymään ja olen poissaoleva. Aivot vain joutuu tekemään niin paljon töitä. Minulla on aina ollut tällaista ongelmaa mutta etenkin kun voimavarat on jo muutenkin vähäiset niin korostuu tuokin juttu. 

Inhoan tuota kun puhe ei suju ja keskustelu koska aivot vain ovat niin jumissa.

T

Lopettakaa jostain puutostiloista puhuminen, ap on jo kertonut mt-ongelmistaan ja vuosien terapiasta. Syy on ihan puhtaasti pään sisällä. 

kunka sisäsiittoinen täytyy olla että kirjoittaa jotain näin uskomattoman tyhmää

Vierailija
78/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sun ap mahdollista saada hoitokontaktisi kautta tuota adhd/add asiaa selviteltyä? En oikein jaksa uskoa siihen että mikään vitamiini puutos tms selittäisi oireita joita kuvaat sulla olleen lapsesta saakka. Sen sijaan adhd selittäisi ja aika yksi yhteen kertomasi menee sen kanssa, mitä se elämässä diagnosoimattomana aiheuttaa.

Älä välitä näistä ilkeämielisistä trolleista täällä, yrittävät saada edes jotain dopamiinipöllyä itselleen ilkeilemällä muille. Kovasti Tsemppiä sulle! 

Vierailija
79/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko sun ap mahdollista saada hoitokontaktisi kautta tuota adhd/add asiaa selviteltyä? En oikein jaksa uskoa siihen että mikään vitamiini puutos tms selittäisi oireita joita kuvaat sulla olleen lapsesta saakka. Sen sijaan adhd selittäisi ja aika yksi yhteen kertomasi menee sen kanssa, mitä se elämässä diagnosoimattomana aiheuttaa.

Älä välitä näistä ilkeämielisistä trolleista täällä, yrittävät saada edes jotain dopamiinipöllyä itselleen ilkeilemällä muille. Kovasti Tsemppiä sulle! 

Niin, pakko minun on se asia selvittää. Kuitenkin se alitajuisesti on ollut mietinnässä jo pitkän aikaa. En ole vain jostain syystä saanut sanottua sitä ääneen tuolla terveydenhuollossa. Olen oikeastaan mennyt sinne vasta sitten kun olen niin uupunut etten vain jaksa enää enkä kestä, tulee masennus päälle ja olo on epätoivoinen. Niin se on ollut helppo diagnosoida siinä kohtaa. Seuraavalla kerralla sitten otan asian esiin kun on aika lääkärille. -ap

Vierailija
80/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos kaikille tsempeistä. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän