Olen todella poissaoleva, hajamielinen, puhe ei suju ja erittäin väsynyt/uuvun nopeasti. Diagnoosi masennus, epäilen muuta
Epäilen että masennuksen rinnalla on myös muuta. Masennus on ehkä vain seurausta tästä olotilasta ja itseensä pettymisestä ja siitä että elämä on kaaosta koska en oikein löydä paikkaani tässä elämässä ja olen ollut joskus todella addikoitaviin asioihin takertuva. Nyt ainoa mikä on jäänyt on kahvi ja nikotiini mutta olen silti masentunut, erittäin uupunut.
Olen hyvin hajamielinen ja kun lähden ulos ihmisten ilmoille, näen ihmisiä niin en jaksa tsempata itseäni kauaa olemaan ns normaali vaan taannun aina välillä poissaolevaksi enkä jaksa puhua vaan tuijotan vain jonnekin ja kerään vähän voimia jaksaakseni jatkaa keskustelua. Lisäksi sanat saattaa mennä sekaisin enkä edes keksi mistä puhua aina, kaikki ajatukset menevät sekaisin. Menee tunti kaksi niin olen todella uupunut ja valmis lähtemään kotiin.
Sama jos teen kotiaskareita voimat katoavat vaikka rauhassa ja mukavalla tyylillä teen. Teen sitä ihan omaksi ilokseni ja kuuntelen musiikkia. Silti voimat ehtyvät, tuntuu kehossa siltä että olisi veret imetty suunnilleen ja pakko mennä lepäämään.
Töihin haluaisin kovasti palata. Haluaisin edetä uralla ja minulla on sen suhteen haaveita. Tämä kuitenkin niin turhauttavaa kun minussa on jokin vikana. Nyt en ole edes työkuntoinen ja pelottaa koska oikein olen. Pelottaa jos jään tällaiseksi enkä edes ymmärrä mikä minun on. Tällaista on ollut kyllä aina mutta joskus jos on rankempaa niin nuo kaikki asiat voimistuvat todella paljon ja sitten on hankalaa päänsä kanssa.
Kommentit (101)
Masennus kyllä aiheuttaa sekin ihan itsessään kaikkea tuota. Mutta jos et ole vielä käynyt ihan perus terveystarkastuksessa verikokeineen, niin käy ihmeessä, että suljettaan pois fysiologiset tavallisimmat jutut kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, alhainen ferritiini yms.
Toinen juttu on, että saatko terapiaa myös masennukseen? Koska puhut mm. itseesi pettymisestä, ja tällaiset tematiikat, varsinkin jos ne on alkaneet jo lapsuudessa, voivat viedä ihmiseltä voimat aika täysin. Itse ajattelin pitkään olevani vain laiska ja matalaenerginen ihminen, kunnes burnoutin jälkeen terapiassa paljastui elämäni kaikkia osa-alueita hallinnut tematiikka, joka alkoi lapsuudenkotini kuvioista, mutta aiheutti kaikenlaista paskaa ahdistuksesta ja masennuksesta siihen, että olin kehittänyt kokonaisen valepersoonan jona elin koska usein oikean itseni olevan niin huono, että sitä ei voi ihmisille näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin ja sano että puhe ei suju, pääset tutkimuksiin.
No esimerkiksi lyhyen aikaa lääkärikäynnillä puhe sujuu tai puhelimen päässä. Se johtuu siitä että jaksan tsempata, jaksan keskittyä ja tiedän mistä puhutaan.
Kuitenkin joku aivopuoliskoni väsyy hyvin paljon ja sitten puhe menee sellaiseksi sössöksi ja edelleen joudun tsemppaamaan ja sitten unohtelen sanoja ja mistä puhuimme ja unohtelen muutenkin. Sitten alan jo väsymään ja olen poissaoleva. Aivot vain joutuu tekemään niin paljon töitä. Minulla on aina ollut tällaista ongelmaa mutta etenkin kun voimavarat on jo muutenkin vähäiset niin korostuu tuokin juttu.
Inhoan tuota kun puhe ei suju ja keskustelu koska aivot vain ovat niin jumissa.
Vierailija kirjoitti:
Masennus kyllä aiheuttaa sekin ihan itsessään kaikkea tuota. Mutta jos et ole vielä käynyt ihan perus terveystarkastuksessa verikokeineen, niin käy ihmeessä, että suljettaan pois fysiologiset tavallisimmat jutut kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, alhainen ferritiini yms.
Toinen juttu on, että saatko terapiaa myös masennukseen? Koska puhut mm. itseesi pettymisestä, ja tällaiset tematiikat, varsinkin jos ne on alkaneet jo lapsuudessa, voivat viedä ihmiseltä voimat aika täysin. Itse ajattelin pitkään olevani vain laiska ja matalaenerginen ihminen, kunnes burnoutin jälkeen terapiassa paljastui elämäni kaikkia osa-alueita hallinnut tematiikka, joka alkoi lapsuudenkotini kuvioista, mutta aiheutti kaikenlaista paskaa ahdistuksesta ja masennuksesta siihen, että olin kehittänyt kokonaisen valepersoonan jona elin koska usein oikean itseni olevan niin huono, että sitä ei voi ihmisille näyttää.
Mielenkiintoinen kommentti, kiitos.
Minulla on labrat tuloillaan ja niitä seurataan. Ovat olleet ihan hyvät ja ferritiinikin otetaan kohta.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on, siihen syön 125 ug thyroxinia vrk. Terapiassa käyn koska minulla myös hyvin haastava lapsuus, just sellainen perus ongelmallinen, että vanhemmat jatkuvasti kännissä ja sekoilevat. Perustarpeet kyllä oli mutta muuten aika vaikea ja sitten oli lisäksi mt-ongelmia, väkivaltaa jne. Se oli turvaton ja epävakaa koti mutta silti myös rakkauttakin oli.
Minulla on paljon rooleja. Valitettavasti. Terapian teemakin on ollut ensimmäisellä käyntikerralla, että en edes tiedä kuka olen. Se on siis ollut työstettävä asia tässä, siitä on ollut todella paljon apua.
Välillä mietin että ehkä vain olen emotionaalisesti tosi väsynyt ja kun yritän fyysisesti ponnistaa niin ei kroppakaan jaksa koska keho-mieliyhteys ei ole kunnossa.
Tässä on niin paljon joka vuosi jotain isoa ja kamalaa tapahtunut ja sitten nuo terapian asiat päälle. Olin töissä mutta jouduin jäämään saikulle ja nyt stressaan milloin menen takaisin. -ap
Voiko olla uniapneaa? Mulla oli vaikka olin hoikka ja alle 50v nainen. Uniapnea myös nostaa verenpainetta.
B12-vitamiinia myös. Mulla löytyi verikokeissa puutostila, ja ihmettelinkin että olen tosi hajamielinen ja muisti pätkii. Nykylääkärit ei välttämättä älyä kun se on harvinaista.
https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/b12-vitamiini#B12-vitamiini…
Ainiin kyllä, uniapneaakin just aletaan tutkimaan. Lääkäri viimeksi kun soittelin vointia niin pyysin jos tutkitaan tuokin niin laittoi lähetteen eteenpäin.
Olen myös miettinyt että onko puutostiloja niin vasta lähiaikoina alkanut ottamaan b12-vitamiinia ja D-vitamiinia myös. -ap
Normaali menopaussi-ikäinen akka.
Sain kerran anemiaan masennuslääkkeet kun ei viitsitty ottaa verikokeita. Toivottavasti sinulta otettiin
Vierailija kirjoitti:
Normaali menopaussi-ikäinen akka.
Olen alle kolmekymppinen, en usko, että vielä on menopaussi päällä. -ap
Masennus on yhä vielä tabu. Sitä ei vaan millään haluaisi uskoa syyksi. Useimmat eivät pistä vasdtaan, jos lääkäri sanoo, että sinulla on syöpä, jalka poikki tai lepra. Mutta jos on masennus? Ei, ei minulla!
Mulla oli tuota samaa, mutta sitten rupesin käymään salilla, lihasvoima ihan olematon ja söin liian vähän. Sitten aloin sen kuntosaliharrastuksen myötä syömään reilusti enemmän ja nyt on paljon skarpimpi olo ja jaksaa asioita ihan eri tavalla.
Aivokasvain kannattaa sulkea pois. Kaikki oireet sopivat.
Mitä kerrot kuulostaa omalta elämältäni.
Kiitos kun jaoit tämän! Hyvä kun olet hakenut apua.
Mene lääkäriin ja sano että puhe ei suju, pääset tutkimuksiin.