Psykoterapeutin valinta on vaikeaa :/
Olen aloittamassa kelan tukemaa kuntoutus psykoterapiaa ja oon käyny täällä Lahdessa tutustumassa neljään eri terapeuttiin. En tiedä millä perusteella valinta pitäisi tehdä.. yhden kanssa oli mukava jutella toisella taas oli kaikkia menetelmiä ja ajatusharjotuksia mielessä. Pari sitten jotain tuolta väliltä. Riittääkö se, että on mukava jutella vai pitäskö olla muutakin? Vaikea on valita.. yhdestäkään ei tullu semmosia viboja, että ei ainakaan tätä. Miten tän nyt päättää? Onko kokemuksia/vinkkejä?
Kommentit (25)
Valkkaa sen perusteella kenellä on kokemusta ja osaamista erityisesti sinun ongelmiesi kaltaisista asioista. Tutustu myös eri terapiasuuntauksiin
(niistä on Minduun sivuilla kattavasti kerrottu), ja mieti mikä sopisi sinulle. Esim ratkaisukeskeinen, kognitiivinen ja psykodynaaminen ovat keskenään hyvin erilaisia, mikä näkyy myös ihan käytännössä.
Mä valkjasin sen parhaimman näköisen ja oli kiva nennä juttelemaan hänen kanssaan vaikka seksistä ha siihen liittyvistä fantasioista 😍
Vierailija kirjoitti:
Mä valkjasin sen parhaimman näköisen ja oli kiva nennä juttelemaan hänen kanssaan vaikka seksistä ha siihen liittyvistä fantasioista 😍
Pervo
Kenen koit ymmärtävän sinua? Näetkö edellytyksiä turvalliselle, avoimelle vuorovaikutukselle jonkun heistä kanssa? Syvempi luottamus rakentuu toki ajan kanssa.
Mulle riittäisi juttelu. Menetelmän saa paperillakin luettavaksi.
Mä valitsisin sen perusteella, joka on kiinnostunut saamaan haluttuja tuloksia. Valitsin aikoinaan terapeutin, jolle oli mukava jutella kuten naapurin mummolle. Kolmen vuoden aikana ei olla saavutettu merkittävää muutosta, koska terapeutti halusi jutella säästä.
Oireiden ollessa pahimmillaan sain Mieli ry:n kolmesta tapaamiskerrasta enemmän apua kuin kolmen kuukauden aikana terapeutin antamasta avusta. Terapeutti ei halunnut, että parannun vaan tehdä minusta lypsylehmän. Helppoja lypsylehmän etsijöitä on tuossa ammattikunnassa yllättävän paljon. Ole kriittinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittäisi juttelu. Menetelmän saa paperillakin luettavaksi.
Kyllä siihen suuntaukseenkin kannattaa kiinnittää huomiota. Esim ratkaisukeskeinen on aika pinnallista terapiaa. Jos pelkkä juttelu riittää, niin juttele kaverille tai soita johonkin keskusteluapua tarjoavalle taholle tai mene tapaamaan srk:n diakonia.
Vierailija kirjoitti:
Mä valitsisin sen perusteella, joka on kiinnostunut saamaan haluttuja tuloksia. Valitsin aikoinaan terapeutin, jolle oli mukava jutella kuten naapurin mummolle. Kolmen vuoden aikana ei olla saavutettu merkittävää muutosta, koska terapeutti halusi jutella säästä.
Oireiden ollessa pahimmillaan sain Mieli ry:n kolmesta tapaamiskerrasta enemmän apua kuin kolmen kuukauden aikana terapeutin antamasta avusta. Terapeutti ei halunnut, että parannun vaan tehdä minusta lypsylehmän. Helppoja lypsylehmän etsijöitä on tuossa ammattikunnassa yllättävän paljon. Ole kriittinen.
Tai sitten vaan valitsit terapeutin, joka ei ollut sinun tarpeisiisi sopiva.
Tosi tärkeää on, että tunnet että voit puhua ja avautua terapeutille. Tää on tutkimusten mukaan tärkein merkki siitä, että tuloksia voidaan saavuttaa.
Mutta valitsisin tietysti sellaisen terapeutin, jolla on sulle sopiva suuntaus ja hänellä on jonkinlainen visio realistisista tavoitteista ja niihin pääsystä.
Oma kokemus oli, että omien tavoitteiden saavuttamisessa kesti tosi pitkään, koska en luottanut terapeuttiini kunnolla. En uskaltanut esim itkeä hänen edessään. Ei päästy tavoitteisiin ja jälkeenpäin menin toiselle terapeutille tavoitteet toteuttamaan. Harmittaa jälkeenpäin, että valitsin hänet terapeutiksi. Hänellä paljon titteleitä ja koulutuksia ja kouluttaapa jopa muita terapeutteja. Meidän dynamiikka ei silti toiminut.
Terapeutin valinta on oikeasti todella vaikeaa ja se pitää vielä tehdä kaiken lisäksi omakustanteisesti. Satasia pahimmillaan kuluu tähän kuten minulla, silti valitsemani terapeutti osoittautui epäsopivaksi. Hän ei kunnolla kertonut alkuun toimintatapojaan ja sitten loppupalautteesta sain lukea miten se ja se asia jäi tekemättä ja toteutumatta vaikka hän ei ollut edes maininnut näistä terapian aikana. Jouduin kerran perumaan ajan koska en päässyt paikalle, olen liikuntarajoitteinen ja inva-autoni hajosi samana aamuna kun piti mennä vastaanotolle. Hän iloisena vastaanotti perumisen, ei ehdottanut etäaikaa. Sitten seuraavalla kerralla laskutti täyden hinnan ilman kelakorvausta tästä ajasta, eli teki lähes 100 e. Hän sai satasen tyhjästä kun olisi voinut etäajalla vastaanottaa minut ja olisin saanut tästä kelakorvauksenkin. Jälkeenpäin mietin miksi ei etäaikaa, ottiko hän lennosta toisen asiakkaan perumalleni ajalle ja laskutti minulta vielä tuon vajaan satasen. Luotto meni ihan täysin siksikin kun olimme sopineet ettei peruutustapauksissa veloiteta koko hintaa.
Itse valitsin sen, jolle oli mukava jutella. Kävin myös toisella terapeutilla tutustumiskäynnillä ja tuntui heti, että en halua mennä sinne uudestaan. Onnistunut valinta oli ainakin minun kohdalla.
Kyse oli psykodynaamisesta terapiasta.
Vierailija kirjoitti:
Nii masennukseen ja ahdistuneisuuteen haen apua.
-ap
Jos kyse on oikeasti vain masennuksesta ja ahdistuksesta, eikä jotain isompaa, joka vain oireilee noin, niin masennusta ja ahdistusta osaa varmasti hoitaa jokainen terapeutti.
Vierailija kirjoitti:
Terapeutin valinta on oikeasti todella vaikeaa ja se pitää vielä tehdä kaiken lisäksi omakustanteisesti. Satasia pahimmillaan kuluu tähän kuten minulla, silti valitsemani terapeutti osoittautui epäsopivaksi. Hän ei kunnolla kertonut alkuun toimintatapojaan ja sitten loppupalautteesta sain lukea miten se ja se asia jäi tekemättä ja toteutumatta vaikka hän ei ollut edes maininnut näistä terapian aikana. Jouduin kerran perumaan ajan koska en päässyt paikalle, olen liikuntarajoitteinen ja inva-autoni hajosi samana aamuna kun piti mennä vastaanotolle. Hän iloisena vastaanotti perumisen, ei ehdottanut etäaikaa. Sitten seuraavalla kerralla laskutti täyden hinnan ilman kelakorvausta tästä ajasta, eli teki lähes 100 e. Hän sai satasen tyhjästä kun olisi voinut etäajalla vastaanottaa minut ja olisin saanut tästä kelakorvauksenkin. Jälkeenpäin mietin miksi ei etäaikaa, ottiko hän lennosta toisen asiakkaan perumalleni ajalle ja laskutti minulta vielä tuon vaja
Joo, tää on jännä, että asiakkaan pitää valita terapeutti ilman mitään osaamista. Eikä valintaan saa tukea mistään.
Mutta olen samaa mieltä, että jos et tutustumiskerran jälkeen tiedä terapeutin koulutusta, käyttämäänsä terapiasuuntausta ja menetelmiä, niin herättää ihmetystä.
Kokeile Elon Muskin Grokkia. Auttoi mua paljon
Vierailija kirjoitti:
Itse valitsin sen, jolle oli mukava jutella. Kävin myös toisella terapeutilla tutustumiskäynnillä ja tuntui heti, että en halua mennä sinne uudestaan. Onnistunut valinta oli ainakin minun kohdalla.
Kyse oli psykodynaamisesta terapiasta.
Sinulla on käynyt hyvä tuuri.
Mutta ihan pelkän tunteen varassakin valitessa voi mennä pieleen. Kaveri valitsi terapeutin ja oli tyytyväinen. Mutta ajan kanssa osoittautui, ettei tuo terapeutti tuntenut hoidossa esiin tulleita psykologisia ilmiöitä, eikä sitten osannut ottaa niitä huomioon hoidossa.
Onko näillä kaikilla neljällä terapeutilla tilaa ottaa uusi kela-asiakas?
Vierailija kirjoitti:
Onko näillä kaikilla neljällä terapeutilla tilaa ottaa uusi kela-asiakas?
En ole ap, mutta eiköhän he olisi kertoneet jo ajanvarauksen yhteydessä jos ei olisi. Miksi muuten edes tavata?
Joo, tää on jännä, että asiakkaan pitää valita terapeutti ilman mitään osaamista. Eikä valintaan saa tukea mistään.
Mutta olen samaa mieltä, että jos et tutustumiskerran jälkeen tiedä terapeutin koulutusta, käyttämäänsä terapiasuuntausta ja menetelmiä, niin herättää ihmetystä.
Myös se, jos hoidon alussa ei aseteta tavoitteita, herättää epäilyksiä.
Nii masennukseen ja ahdistuneisuuteen haen apua.
-ap