Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella poissaoleva, hajamielinen, puhe ei suju ja erittäin väsynyt/uuvun nopeasti. Diagnoosi masennus, epäilen muuta

Vierailija
17.02.2025 |

Epäilen että masennuksen rinnalla on myös muuta. Masennus on ehkä vain seurausta tästä olotilasta ja itseensä pettymisestä ja siitä että elämä on kaaosta koska en oikein löydä paikkaani tässä elämässä ja olen ollut joskus todella addikoitaviin asioihin takertuva. Nyt ainoa mikä on jäänyt on kahvi ja nikotiini mutta olen silti masentunut, erittäin uupunut. 

Olen hyvin hajamielinen ja kun lähden ulos ihmisten ilmoille, näen ihmisiä niin en jaksa tsempata itseäni kauaa olemaan ns normaali vaan taannun aina välillä poissaolevaksi enkä jaksa puhua vaan tuijotan vain jonnekin ja kerään vähän voimia jaksaakseni jatkaa keskustelua. Lisäksi sanat saattaa mennä sekaisin enkä edes keksi mistä puhua aina, kaikki ajatukset menevät sekaisin. Menee tunti kaksi niin olen todella uupunut ja valmis lähtemään kotiin. 

Sama jos teen kotiaskareita voimat katoavat vaikka rauhassa ja mukavalla tyylillä teen. Teen sitä ihan omaksi ilokseni ja kuuntelen musiikkia. Silti voimat ehtyvät, tuntuu kehossa siltä että olisi veret imetty suunnilleen ja pakko mennä lepäämään. 

Töihin haluaisin kovasti palata. Haluaisin edetä uralla ja minulla on sen suhteen haaveita. Tämä kuitenkin niin turhauttavaa kun minussa on jokin vikana. Nyt en ole edes työkuntoinen ja pelottaa koska oikein olen. Pelottaa jos jään tällaiseksi enkä edes ymmärrä mikä minun on. Tällaista on ollut kyllä aina mutta joskus jos on rankempaa niin nuo kaikki asiat voimistuvat todella paljon ja sitten on hankalaa päänsä kanssa. 

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosin ennakko-oireita.

Vierailija
22/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joiko äitisi myös raskausaikana. Voisiko sinulla olla FAS. Vaikea uskoa että sinussa olisi yhtäkkistä fyysistä vikaan jos sinulla on ollut samoja oireita koko elämäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sinä hakemaan oikeaa apua sen sijaan, että tuota pääsi ongelmaa ilmennät täällä palstalla sabotoimalla keskusteluja. Olet sairain ihminen, nyt apua hakemaan! 

Vierailija
24/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea.

Vierailija
25/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivokasvain kannattaa sulkea pois. Kaikki oireet sopivat. 

nettidiagnoosissa oire kun oire viittaa syöpään

Vierailija
26/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD?

Vierailija
27/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet voivat alkaa jo kolmekymppisenä perimenopaussin oireet jäävät monella ruuhkavuosien keskellä piiloon 

https://kaksplus.fi/vanhemmuus/vanhemman-terveys/esivaihdevuodet-eli-pe…

Vierailija
28/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ravinto ja lepo kunnossa. ootko ottanut verikokeet, onko puutostiloja tms

Vierailija
29/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joiko äitisi myös raskausaikana. Voisiko sinulla olla FAS. Vaikea uskoa että sinussa olisi yhtäkkistä fyysistä vikaan jos sinulla on ollut samoja oireita koko elämäsi.

En osaa sanoa. Olen sitä epäillyt koska minulla oli syntyessäni ongelmia ja sydämessä reikä. On ollut ongelmia kuulon, näön kanssa jo varhaisessa lapsuudessa sekä muutenkin sairastelin. Lisäksi minun sisaruksilla myös. Kaksi meistä on suhteellisen normaaleja, siis mitä ei näy ulospäin, ihan normaaleja töissä käyviä ja hyvät tavat omaavia ihmisiä mutta sitten on kaikenlaista sivuoireilua, jotka hankaloittaa elämää. Vähintään hän tupakoi raskausaikana ja niissä vanhoissa lääkärin lapuissa luki kun raskausaikaa seurattiin, että "juonut kaksi pulloa olutta välillä iltaisin" ja olin ihan järkyttynyt, että onko tuokin ollut normaalia 90-luvulla että äiti juo raskausaikana vähän alkoholia. Jos tuo pitää paikkansa että joi pari pulloa niin koska on alkoholisti niin en usko, että on jäänyt siihen. Voin olla väärässä mutta olen sitä miettinyt. -ap

Vierailija
30/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavista ei riitä pelkkä tyroksiini ja tämä on yleisempää kuin viralliset tahot Suomessa väittävät. Useimmissa muissa maissa lääkärit ymmärtävät asian. Jos ferritiiniarvot ja ravitsemus ym. ovat kunnossa, kannattaisi tutkia myös T3-arvot ja tarvittaessa harkita yhdistelmälääkitystä T4 + T3.

Lisäksi laboratoriotuloksia tulkitessa pitäisi huomioida, että lähellä viitearvorajaa osalla ihmisistä voi olla oireita, vaikka teknisesti tulos on vielä ok. Jos sinulla on ferritiini 35 eli "ihan viitearvoissa", saatat silti olla hyvin väsynyt. Erityisesti kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla ferritiinin olisi hyvä olla vähintään sadan tienoilla ja nyt on ollut juttuja, joiden mukaan sama pätee kaikkiin muihinkin:

https://www.eeva.fi/jutut/opi-tunnistamaan-raudanpuute-oireet

Vierailija
31/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee D vitamiini kotitesti. Minulle määrätyy d vitam.lääkitys koska talvella arvot alle 10. Olen koko ajan flunssassa, tuli jopa osteoporoosi. Testin hinta Prismassa n.10e. 

Vierailija
32/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD?

Paljon miettinyt tätäkin mutta koska myös jos on kehityksellistä traumaa niin kuulemma voi oireilla samanlailla. En ole jaksanut hakeutua tutkimuksiin ja koska siitäkin on tehty muotisairaus niin nostanut sekin kynnystä. Mahdollisesti menen jossain vaiheessa senkin tutkimaan jos en keksi enää muuta ja oireet eivät helpota esim viiden vuoden sisällä kun on terapiat jne käytynä. -ap

Vierailija
33/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyse olla ihan vain burnoutista? Sehän on käytännössä hermoston krooninen ylirasitustila. Puhti vaan yksinkertaisesti loppuu ja tuosta palautuminen on todella pitkä prosessi. 

Olen itse n. 30v ja kärsin pitkälti samanlaisista oireista. En jaksa oikein mitään, en jaksa innostua mistään, olen jotenkin lamaantunut. Työstressi on kroonistunut, muisti huonontunut. Olen ollut koko työurani joka vuosi firmassa jossa on YT-neuvottelut ja työpaikallani alkaa taas ns. organisaatiomuutos. En ole ollut saikulla sillä se tietäisi että lähtö tulee varmasti. 

Vierailija
34/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa. Olen sitä epäillyt koska minulla oli syntyessäni ongelmia ja sydämessä reikä. On ollut ongelmia kuulon, näön kanssa jo varhaisessa lapsuudessa sekä muutenkin sairastelin. Lisäksi minun sisaruksilla myös. Kaksi meistä on suhteellisen normaaleja, siis mitä ei näy ulospäin, ihan normaaleja töissä käyviä ja hyvät tavat omaavia ihmisiä mutta sitten on kaikenlaista sivuoireilua, jotka hankaloittaa elämää. Vähintään hän tupakoi raskausaikana ja niissä vanhoissa lääkärin lapuissa luki kun raskausaikaa seurattiin, että "juonut kaksi pulloa olutta välillä iltaisin" ja olin ihan järkyttynyt, että onko tuokin ollut normaalia 90-luvulla että äiti juo raskausaikana vähän alkoh

ei oo ollut normaalia tai ainakaan hyväksyttyä mutta on sitä tapahtunut. ja tapahtuu edelleen

Vierailija
35/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalle kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavista ei riitä pelkkä tyroksiini ja tämä on yleisempää kuin viralliset tahot Suomessa väittävät. Useimmissa muissa maissa lääkärit ymmärtävät asian. Jos ferritiiniarvot ja ravitsemus ym. ovat kunnossa, kannattaisi tutkia myös T3-arvot ja tarvittaessa harkita yhdistelmälääkitystä T4 + T3.

Lisäksi laboratoriotuloksia tulkitessa pitäisi huomioida, että lähellä viitearvorajaa osalla ihmisistä voi olla oireita, vaikka teknisesti tulos on vielä ok. Jos sinulla on ferritiini 35 eli "ihan viitearvoissa", saatat silti olla hyvin väsynyt. Erityisesti kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla ferritiinin olisi hyvä olla vähintään sadan tienoilla ja nyt on ollut juttuja, joiden mukaan sama pätee kaikkiin muihinkin:

Kilpirauhasen vajaatoimintaan nämä oireet sopivat todella hyvin. Muistan kun ei ollut thyroxinia niin se aivosumu oli kyllä hirveää. Kuitenkin olen miettinyt tuotakin asiaa että saisko T3:sta apua. On tässä kuitenkin kaikkea muutakin mitä pitää ensin tutkia ja poissulkea koska thyroxinista on ollut apua kuitenkin. -ap

Vierailija
36/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä tää on revitty ja miks tää saa noin paljon ylänuolia

tuollainen 'aivosumu' tai mielen väsymys ei mielestäni viittaa mitenkään alkavaan psykoosiin, siihen viittais enemmän harha-aistimukset, harhaluulot, pelkotilat tms

alkanut ärsyttää sanan psykoosi ylikäyttö juuri suomessa. kaikki tuntuu olevan joillekin psykoosia

Vierailija
37/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla cfs?

Vierailija
38/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mistä tää on revitty ja miks tää saa noin paljon ylänuolia

tuollainen 'aivosumu' tai mielen väsymys ei mielestäni viittaa mitenkään alkavaan psykoosiin, siihen viittais enemmän harha-aistimukset, harhaluulot, pelkotilat tms

alkanut ärsyttää sanan psykoosi ylikäyttö juuri suomessa. kaikki tuntuu olevan joillekin psykoosia

Tuohan on trolli joka on spämmännyt ketjun taas täyteen ja nörttinä peukuttaa omiaan ja alapeukuttaa asiallisia kommentteja. Ihan perus menoa nykyään ja tuo sama sairas yksilö kyseessä. 

Vierailija
39/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms tauti pitää tutkia. 

Vierailija
40/101 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoimintaan nä

Tuo trendi kuule meni monta vuotta sitten. Nykyään lääkärit hymistelevät kilpirauhasen vajaatoiminnalle, sillä se ERITTÄIN harvoin on syy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi