Olen todella poissaoleva, hajamielinen, puhe ei suju ja erittäin väsynyt/uuvun nopeasti. Diagnoosi masennus, epäilen muuta
Epäilen että masennuksen rinnalla on myös muuta. Masennus on ehkä vain seurausta tästä olotilasta ja itseensä pettymisestä ja siitä että elämä on kaaosta koska en oikein löydä paikkaani tässä elämässä ja olen ollut joskus todella addikoitaviin asioihin takertuva. Nyt ainoa mikä on jäänyt on kahvi ja nikotiini mutta olen silti masentunut, erittäin uupunut.
Olen hyvin hajamielinen ja kun lähden ulos ihmisten ilmoille, näen ihmisiä niin en jaksa tsempata itseäni kauaa olemaan ns normaali vaan taannun aina välillä poissaolevaksi enkä jaksa puhua vaan tuijotan vain jonnekin ja kerään vähän voimia jaksaakseni jatkaa keskustelua. Lisäksi sanat saattaa mennä sekaisin enkä edes keksi mistä puhua aina, kaikki ajatukset menevät sekaisin. Menee tunti kaksi niin olen todella uupunut ja valmis lähtemään kotiin.
Sama jos teen kotiaskareita voimat katoavat vaikka rauhassa ja mukavalla tyylillä teen. Teen sitä ihan omaksi ilokseni ja kuuntelen musiikkia. Silti voimat ehtyvät, tuntuu kehossa siltä että olisi veret imetty suunnilleen ja pakko mennä lepäämään.
Töihin haluaisin kovasti palata. Haluaisin edetä uralla ja minulla on sen suhteen haaveita. Tämä kuitenkin niin turhauttavaa kun minussa on jokin vikana. Nyt en ole edes työkuntoinen ja pelottaa koska oikein olen. Pelottaa jos jään tällaiseksi enkä edes ymmärrä mikä minun on. Tällaista on ollut kyllä aina mutta joskus jos on rankempaa niin nuo kaikki asiat voimistuvat todella paljon ja sitten on hankalaa päänsä kanssa.
Kommentit (101)
Kuulostaa justiinsa kilpirauhasen vajaatoiminnalta. Ettet kuitenkin olisi vajaalääkityksellä?
Nyt kun tässä mietin niin on jopa selvää että tuo tarkkaavaisuushäiriö ja impulssiherkkyys on ADHD:tai tai ADD:tai, varmaan jälkimmäinen koska voin olla myös todella rauhallinen ja sisällä päässä todella kaaosta. Sen takia unohtelen paljon asioitakin ja keskityn paljon epäolennaisiin asioihin tai sitten lagaan täysin. Aina olen tiennyt, että on jotain vikana mutta sitten kaiken on pitänyt mennä todella pitkälle että olen hakenut apua ja juuri siksi minua on hoidettu masennusta sairastavana joka tietenkin on myös ihan oikein diagnosoitu mutta syy taustalla on ollut epävarmaa. Jos tuon diagnoosin saan niin tulee varmaan itku pelkästä helpotuksesta, että asioille on joku konkreettinen syy mutta saa nähdä, tutkimuksiin menen nyt ensin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa justiinsa kilpirauhasen vajaatoiminnalta. Ettet kuitenkin olisi vajaalääkityksellä?
Kilpirauhasen vajaatoiminta on etenevä sairaus eli lääkitystä tulee jatkuvasti nostaa.
Veikkaan vahvasti dissosiaatiota. Olen itse sen vuoksi määräaikaisella tk-eläkkeellä. Se väsymys on kuin joku valtaisi aivot.
Minulla lapsuustraumat jne.
Voin myös olla ihan kuin mitään ei olisikaan. Siis ulkoisesti muille. Ja itsekin olla murehtimatta asioita sillä vakavuudella kuin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luulin olevani tosi pahasti masentunut, mutta syynä olikin raudanpuute. Pelkällä rautalisällä hävisi ahdistus ja masennus minulla.
Onnittelut, mutta yllättävää. hB kuuluu peruslabroihin, joten se selviää heti kun menee lääkäriin.
Masennusdg vaatii enemmän selvittelyä.
Joillain on raudanpuutteessa korkea hemoglobiini.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tässä mietin niin on jopa selvää että tuo tarkkaavaisuushäiriö ja impulssiherkkyys on ADHD:tai tai ADD:tai, varmaan jälkimmäinen koska voin olla myös todella rauhallinen ja sisällä päässä todella kaaosta. Sen takia unohtelen paljon asioitakin ja keskityn paljon epäolennaisiin asioihin tai sitten lagaan täysin. Aina olen tiennyt, että on jotain vikana mutta sitten kaiken on pitänyt mennä todella pitkälle että olen hakenut apua ja juuri siksi minua on hoidettu masennusta sairastavana joka tietenkin on myös ihan oikein diagnosoitu mutta syy taustalla on ollut epävarmaa. Jos tuon diagnoosin saan niin tulee varmaan itku pelkästä helpotuksesta, että asioille on joku konkreettinen syy mutta saa nähdä, tutkimuksiin menen nyt ensin. -ap
Pelkkä traumakehitys voi tehdä kaikki oireet, vaikka olisit neurotyypillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen lukenut. Hankala sitten sanoa onko se traumaa vai ADHD:ta. Tässä menee niin sekaisin. Jos kuitenkin oireita voi hoitaa samoin oli ne oireet tullut traumasta tai sitten onko neuroepätyypillinen muuten niin ehkä se tutkimus on hyväksi. -ap
No, oma psykiatrini on todennut oireet, mutta myös sen, ettei lähtösyytä pysty varmentamaan. Tutustu dissosiaatioon. Se on harmillisen huonosti tiedetty ongelma yleisyyteensä nähden. Siksi kai, kun henkilöllä on ns. Normaalisti toimiva persoona eivätkä muut yleensä näe dissosiatiivisia tiloja ja se "normaalisti toimiva osa" saattaa olla hyvinkin toimiva ja menestyvä, kunnes uupuu/ romahtaa.
Onko sulla lääkitys masennukseen? Itselläni tuli lääkkeestä tuollainen sivuvaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lääkitys masennukseen? Itselläni tuli lääkkeestä tuollainen sivuvaikutus.
Ei tämä valitettavasti ole lääkkeen sivuvaikutus. Tämä on jotain mikä kumpuaa lapsuudesta saakka ja oireilee enemmän tai vähemmän. No ei niinkään yksiselitteistä kun voi sitten olla sekä psyykkistä että fyysistä vaivaa eikä aina ole helppoa ymmärtää mikä voisi olla mistä mutta jospa nyt jotain apua saisi, edes niin ettei voimat vaan ehtyisi niin nopeasti ja olisi energiaa töihin ja normaaliin elämään.
On minulla kuitenkin lääke voxra tällä hetkellä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD-lääkkeet saa vain neuroepätyypilliseksi diagnosoitu, vaikka oireet samat. Itselläni ei pysty erottamaan kummasta on kyse, joren en saa kokeilla lääkettä. Voxralla mennään.
Alan kyllä itse uskoa eniten dissosuaatioon, koska oireeni sopivat siihen kaikkein parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta on etenevä sairaus eli lääkitystä tulee jatkuvasti nostaa.
No, eikä ole :D!
Krooninen sairaus kyllä, mutta ei etenevä, koska se edes ei voi edetä, sillä thyroxin-lääkitys korvaa täysin kehon oman mahdollisen tuotannon ja kilpirauhanen surkastuu pieneksi.
Ajoittain lääkitystä voidaan joutua elämän aikana säätämään suuntaan tai toiseen, mutta ei automaattisesti lisäämään.
Jos epäilee lääkityksestä olevan jotain vialla, niin oikea osoite on sisätautipuolella endokrinologi ja omalääkäriltä voi pyytää konsultoimaan heitä, ihan kunnallisellakin.
Voisiko olla vaihdevuosioireita? Useimmat tarvitsee niihin lääkityksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä traumakehitys voi tehdä kaikki o
Onko sulla voxra tehonnut milläänlailla?
Olen jopa miettinyt, että pitäisikö kysyä hyvältä ystävältä, jolla on diagnosoitu ADHD ja lääkkeet saanut, että kokeilisin ihan testimielessä. Saisi edes sitten tietää miten se voisi vaikuttaa. Tuskin kehtaan kysyä mutta sellainen ajatus joskus mielessä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla voxra tehonnut milläänlailla?
Olen jopa miettinyt, että pitäisikö kysyä hyvältä ystävältä, jolla on diagnosoitu ADHD ja lääkkeet saanut, että kokeilisin ihan testimielessä. Saisi edes sitten tietää miten se voisi vaikuttaa. Tuskin kehtaan kysyä mutta sellainen ajatus joskus mielessä. -ap
Eivät varmaan saa ylimääräisiä lääkkeitä, en tiedä.
Voxra on auttanut kyllä. Annos on tällä hetkellä yli normaalin , 450 mg. Saan toki muutakin hoitoa traumoihin ja teen itse paljon töitä paranemisen eteen. Mutta kyllä Voxralla on oleellinen osuus.
Onko kuppa (syfilis) testattu? Suomessa harvinainen mutta ulkomailta tartuntoja tulee.
Ilmankos sote on ylikuormittunut, kun vanhusten lisäksi alle kolmekymppiset naiset ravaavat tutkimuksissa.
Onnittelut, mutta yllättävää. hB kuuluu peruslabroihin, joten se selviää heti kun menee lääkäriin.
Masennusdg vaatii enemmän selvittelyä.