39v. työkaverilla 19-vuotias poika
Todella kummallisen näköistä kun joku on saanut lapsen tosi nuorena ja on itsekin vielä nuorekas olemukseltaan. Poikansa on armeijassa ja olin ihan ihmeissäni tästä, kun nainen kertoi asiaa kahvitauolla.
Monilla on tuossa iässä ihan pieniäkin lapsia, kuten itselläni ja näytän ihan raadolta.
Kommentit (245)
Tutulla, hieman alle 30-vuotiaalla naisella, on 11 vuotta täyttävä poika. Huolimatta tästä nainen on akateemisesti koulutettu, hyvässä virassa, valmistelee väitöskirjaa, jne.
Minun työkaverilla 40v on jo lapsenlapsi.
Itse sain ainokaiseni 16 vuotiaana. Isäni oli 19v kun minä synnytyin. Isäni äiti oli 17v. Iso-mummoni oli 18 mummoni syntyessä.
Olen nyt 32v ja poikani on 16v. Meitä on monta sukupolvea edelleen elossa samaan aikaan. Saas nähdä ehtiikö tulla vielä 6. ennen kuin iso-mummoni kuolee. Hyvässä kunnossa on edelleen, vaikka on vanha.
Mulla ja äidillä on juuri tuo 20 v ikäeroa. Äiti on aina näyttänyt nuorekkaalta. Nuorena oli kiva, kun oli nuoren näköinen äiti eikä mikään mummo.
Serkku syntyi, kun tätini oli 46. Serkku sai aina kuulla, kuinka kiva on, kun mummu on halunnut lähteä leikkipuistoon mukaan.
Toisessa ääripäässä luokkakaveri oli raskaana jo 9. luokan loppuessa. Ja entinen työkaveri oli jo 36-vuotiaana kahden lapsen mummu.
Meillä lapsi syntyi, kun olin 28 v. Se oli hyvä ikä meille.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se erikoista, ts. ei kovin yleistä, että tulee noin nuorena vanhemmaksi. Sitä kuitenkin tapahtuu, ja tuloksena on sitten juurikin vaikkapa 39v ihminen jonka lapsi on armeijassa.
Jesh. 🛋
Vierailija kirjoitti:
Tutulla, hieman alle 30-vuotiaalla naisella, on 11 vuotta täyttävä poika. Huolimatta tästä nainen on akateemisesti koulutettu, hyvässä virassa, valmistelee väitöskirjaa, jne.
Miten äitiys ja koulutus olisivat toisensa
poissulkevia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poissulkevia?
Sama mietin. Itsellä aloitin lukion vuoden myöhässä kun sain 16 vuotiaana lapsen. Sen jälkeen jatkoin koulutusta ihan samassa vauhdissa kuin muutkin. Päiväkodissa/myöhemmin koulussa lapsi ollut sen aikaa.
Jostain syystä suvussa ja tutuissa lasten saamisikä on jakautunut. Nyt 45-vuotiaana osalla nelikymppisistä tai vanhemmista on teini-ikäisiä lapsia, osalla pikkulapsia (0-3 v).
Sain itsekin lapsen päälle 40-vuotiaana. Mukavaa että tutuista saa vertaistukea ja seuraa.
Hedelmöityshoidot ovat melko yleisiä, mikä voi selittää asiaa.
Ehkä vuosien varrella lapsen jo nuorena hankkineetkin halusivat viettää omaakin elämää ja olivat sitä kautta samalla aaltopituudella. Nyt sitten voidaan vertailla perhekokemuksia.
Onhan se vähän erikoista kun näkee n. 18 v. Vanhempia jota on vielä lapsia
Ehkä vuosien varrella lapsen jo nuorena hankkineetkin halusivat viettää omaakin elämää ja olivat sitä kautta samalla aaltopituudella. Nyt sitten voidaan vertailla perhekokemuksia...
Yleensä nämä eroaa siinä vaiheessa kun lapset on täysi ikäisiä...naapurissa oli tälläinen tapaus...
Exvaimo on nyt sitten nelikymppinen mmo joka vietti nuoruutensa kotiäitinä ja nyt työtön vuokra asunnossa yksinäisenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poissulkevia?
No kyllähän täälläkin keskusteluissa jotkut olettaa, että nuorena äidiksi tulleet ovat kaikki kouluttamattomia.
Minä sain lapset 22- ja 24-vuotiaana. Sisruksiksi meitä usein luultiin, yleensä en korjannut asiaa, mutta jossain tilanteissa oli pakko. Koin tuon tosi kiusalliseksi.😊
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vuosien varrella lapsen jo nuorena hankkineetkin halusivat viettää omaakin elämää ja olivat sitä kautta samalla aaltopituudella. Nyt sitten voidaan vertailla perhekokemuksia...
Yleensä nämä eroaa siinä vaiheessa kun lapset on täysi ikäisiä...naapurissa oli tälläinen tapaus...
Exvaimo on nyt sitten nelikymppinen mmo joka vietti nuoruutensa kotiäitinä ja nyt työtön vuokra asunnossa yksinäisenä
Moni nelikymppinen on eronnut nuoruusiän puolisostaan. Oli lapsia tai ei.
Miltä tuntuisi olla nelikymppinen, lapseton, sinkku ja työtön? Tai viisikymppinen.
Työurasta ei tiedä. Vaikka pysyisi työelämässä koska on lapseton, voi muuten olla yksinäistä etenkin 50-60-vuotiaana. Jotkut viihtyvät
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuollaisesta teiniäidistä vahvat wt-vibat tulee.
Ai? Mun työkaveri sai esikoisensa 20-vuotiaana ja oli silloin jo naimisissa. On yhä naimisissa saman miehen kanssa, lapsia (aikuisia lapsia) on nyt kaksi ja yksi tyttärenpoika, parivuotias. Työkaveri on 48. Ihan kunnon ihmisiä ovat, ei päihdeongelmia, oma velaton talo, miehellä menestyvä firma ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ainokaiseni 16 vuotiaana. Isäni oli 19v kun minä synnytyin. Isäni äiti oli 17v. Iso-mummoni oli 18 mummoni syntyessä.
Olen nyt 32v ja poikani on 16v. Meitä on monta sukupolvea edelleen elossa samaan aikaan. Saas nähdä ehtiikö tulla vielä 6. ennen kuin iso-mummoni kuolee. Hyvässä kunnossa on edelleen, vaikka on vanha.
Tuo on rikkautta! Ja sanon tämän ihan tosissani, täysin ilman sarkasmia tai pilkkaa. Pakko selittää kun palstalla tule niin helposti väärinkäsityksiä ja loukkaantumisia turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poissulkevia?
Varmaan siten että täällä niin mielellään leimataan nuorena äidiksi tulleet wt:ksi.
Heh, mun kaveri sai poikansa 17v, kulkee minihameessa jne ja on niin nuorekas 40v että monet varmaan luulee pariskunnaksi. Poika on 23v ja pitää viiksiä 🙂 Lisäksi poika on saanut pituuden isältään, eli on todella paljon äitiään pidempi.
Minua ja tytärtäni on moni luullut sisaruksiksi, vaikka sain hänet 25v.
Vierailija kirjoitti:
Minun työkaverilla 40v on jo lapsenlapsi.
Muistan kun olin itse ensimmäisen just saanut, vuonna -92, ja huoneeseen tuli nainen vauvan kanssa, silloin ei heti kotiin lähdetty. Nainen oli 37 vuotias ja hänen vanhin oli 17 vuotias, nauroi että olisi voinut olla vanhimman lapsensa kanssa yhtä aikaa synnyttämässä. Itse olin 20 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä kuvaa hyvin sitä, että nuorena lastensaanti kulkee suvussa.
Me olemme 72v ja 69v ja lapsemme ovat 53v ja 50v.