Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku kehtaa järjestää juhlat, missä ei ruokaa, vaikka tulee pitkämatkalaisia?

Vierailija
16.02.2025 |

Toiset tulevat satojen kilometrien päästä, ja tarjolla on kakku ja pikkuleipiä?

Kommentit (380)

Vierailija
181/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten käytiin äitipuoleni äidin syntymäpäivillä, meiltä heille matkaa noin 400 km. Oli kutsuttu syntymäpäiville alkuiltapäivästä, joten lähtökohtaisesti oletimme kyseessä olevan kahvi ja todennäköisesti kakkua -tyyppinen tilaisuus, joten totta kai järjestimme siten että söimme lounaan jo ennen sinne saapumista. Ei mielestäni mitään ongelmaa. Toki tuosta olisi varmaan ongelman saanut jos olisi mennyt paikalle vaan ajattelematta ja olettamalla että kyllä sieltä varmaan ruokaa saa.

Vierailija
182/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei enää ole niin yksinkertaista miettiä mitä ruokaa voisi laittaa tarjolle.

Yksi ei syö lihaa. Toinen ei syö kalaa. Yksi syö vain kasvisruokia.

Yhdellä on verenpaine koholla. Siis tarjolle vähäsuolaista. Toisella on kolesteroli koholla. Siis tarjolle vähärasvaista ja kasvispainotteista.

Joku on allerginen tomaatille. Joku on allerginen pähkinälle. Lista on loputon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen outoa olla tarjoamatta ruokaa juhlissa, olivat vieraat mistä tahansa. Mutta tämä palsta on ainoa paikka, jossa olen törmännyt ihmisiin jotka provosoituvat siitä kun heille sanoo että ruoka on ihmisille tärkeää. Niin tärkeää, että se on jopa häissä yksi kohokohdista tai kohokohta. 

Monissako synttäreissä olet ollut, jossa tarjotaan ruokaa?? Itse en varmaan yksissäkään

Vierailija
184/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun menen satojen kilometrien päähän kylään syön lounaan jossakin matkan varrella. Eivätkö kaikki tee näin? Avaaja, miksi menet nälkäisenä kylään? Hyi, sinulla on huonot käytöstavat. 

Koska oletuksena on, että mennään juhliin, jotka on lounasaikaan, niin siellä on ruokaa,

Ja mikä on the lounasaika viikonloppuna/loma-aikaan? 11? 14?

Juuri tuo väli eli klo 11-14. Jos tulossa on ihmisiä yli 200 km päästä, on korrektia tarjota jotain suolaistakin esim. suolaista piirakkaa ja salaattia tai voileipäkakkuja. Vegaaneille oma versio tietenkin. Persaukinen ja saita voi jättää juhlat pitämättä, jos ei halua panostaa. 

Suolainen piirakka tai voileipäkakku ei ole ruokaa, ja täällä vaaditaan ruokaa. 

Vierailija
185/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vieraan otettava puhelin käteen ja tiedusteltava, että syödäänkö ensin vai onko ruokaa tarjolla. Se on se helpoin vaihtoehto.

Vierailija
186/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun menen satojen kilometrien päähän kylään syön lounaan jossakin matkan varrella. Eivätkö kaikki tee näin? Avaaja, miksi menet nälkäisenä kylään? Hyi, sinulla on huonot käytöstavat. 

Koska oletuksena on, että mennään juhliin, jotka on lounasaikaan, niin siellä on ruokaa,

Ja mikä on the lounasaika viikonloppuna/loma-aikaan? 11? 14?

Juuri tuo väli eli klo 11-14. Jos tulossa on ihmisiä yli 200 km päästä, on korrektia tarjota jotain suolaistakin esim. suolaista piirakkaa ja salaattia tai voileipäkakkuja. Vegaaneille oma versio tietenkin. Persaukinen ja saita voi jättää juhlat pitämättä, jos ei halua panostaa. 

Miksi mielestäsi persaukisella

Jos kyseessä on aidosti läheiset ihmiset, voi jopa soittaa juhlittavalle ja kysyä juhlan kulusta ja tarjoiluista. Yleensä vieraat olettavat tarjoilua olevan niin, ettei tarvitse pumpata mahaa täyteen apsilla. Polttoaine on kallista, samoin lahjat ja kukat. 

Vierailija
187/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttavapiirissä on pari perhettä jotka juuri tuollaisia että olettavat että juhlissa on aina ruoka. Jos ei ole, mättävät voileipäkakkua ja piirakoita sekä kakkua kasakaupalla. Siksi ollaankin aina varattu heille juhlia ennen joku helppo ja edullinen ruoka erikseen.

Vierailija
188/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen outoa olla tarjoamatta ruokaa juhlissa, olivat vieraat mistä tahansa. Mutta tämä palsta on ainoa paikka, jossa olen törmännyt ihmisiin jotka provosoituvat siitä kun heille sanoo että ruoka on ihmisille tärkeää. Niin tärkeää, että se on jopa häissä yksi kohokohdista tai kohokohta. 

Monissako synttäreissä olet ollut, jossa tarjotaan ruokaa?? Itse en varmaan yksissäkään

Jos vieraita tulee satojen kilometrien päästä,niin näille soitetaan ja kutsutaan ja kysytään heidän aikatauluistaan, ovatko yötä jne. Ei kannata olettaa mitään kummaltakaan puolelta. 

Vierailija
189/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tuttavapiirissä on pari perhettä jotka juuri tuollaisia että olettavat että juhlissa on aina ruoka. Jos ei ole, mättävät voileipäkakkua ja piirakoita sekä kakkua kasakaupalla. Siksi ollaankin aina varattu heille juhlia ennen joku helppo ja edullinen ruoka erikseen.

Asuvatko samalla paikkakunnalla? 

Vierailija
190/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä nyt ole elämäni aikana kaikkia synttäreitä laskenut, joissa olen ollut. Jos on kutsuttu kauempaa, niin aina on jotain ruokaa ollut. 

Vierailija
191/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä nyt ole elämäni aikana kaikkia synttäreitä laskenut, joissa olen ollut. Jos on kutsuttu kauempaa, niin aina on jotain ruokaa ollut. 

Siinä saakin sitten synttärisankari viettää synttärinsä keittiössä, kun ihmiset saapuvat ripotellen 

Vierailija
192/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas on harvinaisen outoa tarjota jossain 75v. synttäreillä perunoita ja lihapullia.

Kuka on vaatinut lihapullia tai karjalanpaistia. Kunhan nyt olisi vaikka riisipiirakoita, munavoilla, jokin suolainen piirakkaa, kunhan on tarpeeksi.

Ap! RUOKAA! Kyllä ihan 100 varmasti noillakin 75v. kekkereillä on ollut jotain suolaista piirakkaa, voileipäkakkua tms. Koskaan en ole ollut juhlissa, jossa ei olisi ollut makeaa JA suolaista tarjolla, mutta OIKEA RUOKA on harvinaista kyllä synttäreillä.

Vierailija
193/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mene nälkäisenä kylään jo pelkästään siksi, että sairauteni vuoksi minulla on tietty ruokarytmi.

Tarvitsen siis etukäteen tiedon tarjotaanko lounasta vaiko syönkö sen kotona/matkalla. 

Jos minulle kerrotaan, että kunnon ateria on odottamassa, en tietenkään syönneenä ja kylläisenä mene kylään. 

Kannattaa avata siis suu. Minä yleensä mainitsen, että esim. lounaan jälkeen tulen tai pitkämatkalaisena syön jossain matkan varrella ja tähän isäntäväki voi vastata että heillä on tarjolla ateria. Ei tule väärinkäsityksiä, kun kommunikoi selvästi.

Vierailija
194/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä saakin sitten synttärisankari viettää synttärinsä keittiössä, kun ihmiset saapuvat ripotellen 

Aha. Tarviiko sitä valmistaa sitten juuri sellaista ruokaa, joka vaatii jatkuvaa tarkkailua? Ja voihan sitä joku muukin sillä välin katsoa, vaikkapa puoliso tai ystävä. Näin meillä on ainakin tehty. 

Vierailija
195/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ois 75v vanhuksen pitänyt kermaperzeteinit ruokkia 😂

Nämä kermaperseet ajoivat todella pitkän matkan ja toivat kukkia ja lahjan. Nälkäisenä laitettiin kotimatkalle.

Yleensä synttärisankarille tuodaankin kukkia ja lahja. Mutta että mummu ei nuorisoa ruokkinut. Se on paha juttu se 😅🤣😂

Vierailija
196/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen. Olen aina kotona oppinut että pitkän matkan takaa tuleville on tarjottava ruokaa. Ajelin muuten tässä hiljattain 200km päähän palaveriin erään asiakkaan luo. Siellä ei neuvottelutilassa tarjottu edes virvokkeita. 

Tuleeko ne pitkän matkalaiset samaan aikaan kuin muutkin? He syövät ja muut kyttää vieressä? 😂

Kaikille tarjotaan toki ruoka jos tiedossa on että tulee sukulaisia tms kauempaakin. Ellei raaski niin ei kannata kutsua niin paljon vieraita. 

Vierailija
197/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ymmärrä tätä logiikkaa että juhlien tarjottavat pitäisi jotenkin olla verrannollisia siihen kuinka kaukaa vieraat tulee. Enemmän se on kiinni juhlien luonteesta. Jos haluan tarjota pelkät kahvit niin tarjoan pelkät kahvit, ihan riippumatta siitä ajaako Paavo-setä sinne juhliin kotoaan kolmen kilometrin päästä vai mökiltään 500km kauempaa. Hän on aikuinen ihminen ja osaa taatusti hankkia itselleen ruokaa tarvitessaan. Jos taas pidän illalliskutsut pienemmälle porukalle niin voin sen tehdä vaikka olisin kutsunut pelkät naapurit. 

Vierailija
198/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen. Olen aina kotona oppinut että pitkän matkan takaa tuleville on tarjottava ruokaa. Ajelin muuten tässä hiljattain 200km päähän palaveriin erään asiakkaan luo. Siellä ei neuvottelutilassa tarjottu edes virvokkeita. 

Tuleeko ne pitkän matkalaiset samaan aikaan kuin muutkin? He syövät ja muut kyttää vieressä? 😂

Kaikille tarjotaan toki ruoka jos tiedossa on että tulee sukulaisia tms kauempaakin. Ellei raaski niin ei kannata kutsua niin paljon vieraita. 

Yleensä kyllä se kunnon ruoka tulee halvemmaksi kuin vaikka suolaiset piirakat tai makeat tarjottavat.

Esimerkiksi joku keittoruoka tai laatikkoruoka on aika helppokin, verrattuna siihen että kymmenet nälkäiset vieraat ahmisi kalliita piirakoita ihan nälkänsä vuoksi.

Vierailija
199/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ois 75v vanhuksen pitänyt kermaperzeteinit ruokkia 😂

Nämä kermaperseet ajoivat todella pitkän matkan ja toivat kukkia ja lahjan. Nälkäisenä laitettiin kotimatkalle.

Yleensä synttärisankarille tuodaankin kukkia ja lahja. Mutta että mummu ei nuorisoa ruokkinut. Se on paha juttu se 😅🤣😂

Nuorison pitäisi tehdä mummolle ruokaa eikä päinvastoin!!! 

Vierailija
200/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kutsusta!