Mistä syystä lapsestanne on tehty lastensuojeluilmoitus?
Tiedän useita tapauksia, joissa syynä on esimerkiksi esikouluikäiset häiriköimässä öisin naapureita, rikkomassa autoja, alkoa ja huumeita käyttäviä nuoria jne.
MUTTA - tiedän myös useita ihan tavallisia, rakastavia perheitä, joissa lastensuojeluilmoitus on tehty vain siksi, että saadaan "linjat auki avun piiriin", eli että huomataan jonkinlaiselle avulle olevan tarve, mutta sitä ei muuten saa, koska paperilla onkaikki hyvin, joten lasu ollut yksi ratkaisu.
Toki myös tiedän tapauksia, joissa lastensuojeluilmoitus on tehty puhtaasti kiusallaan vttumaisen naapurin tehtailemana, mutta myös puhtaasti huolesta esim. päihdevanhempien vuoksi.
Mistä syystä teidän lapsesta on lasu tehty?
Kommentit (131)
Poika tinkasi että pitää saada mopoauto, emmekä suostuneet sellaista hankkimaan. Meni sitten kostoksi koulussa terveydenhoitajalle kertomaan, että isänsä kuulemma koskettelee häntä alapäästä ym. Viranomaisruletti joka tuosta seurasi oli aivan mieletön, mutta onneksi asia selvisi lopulta kun poika tunnusti valehdelleensa.
Alakouluikäinen kertoi koulussa äidin lyövän, kun pakotin tekemään läksyt. Katsotaan mitä tapahtuu.
Kiusaajan vanhempi teki lasun joukosta lapsia koska oli sitä mieltä että hänen lapsensa oli se kiusattu. Omani oli yksi näistä. Oikeasti tämä kaksi vuotta vanhempi lapsi tunki porukkaan härnäämään muita ja käyttäytyi tavalla joka nykyään katsottaisiin seksuaaliseksi häirinnäksi. Käytiin sossussa juttelemassa ja saimme lapsen kanssa kertoa oman puolemme tarinasta. Asia jäi lapseni osalta siihen.
Asumme liian ahtaasti. Ei tämä mökki isommaksi muutu vaikka kuinka ilmoittelisivat
Koulusta soitettiin porukasta ala-asteikäisiä. Olivat kuulemma tapelleet kaikki vaikka yksi tyttö oli purrut toista, sen äiti, jota purtiin soitti opettajalle ja tämä siirsi asian muille eli lasulle. Eli tyttäreni oli vaan seissyt siinä porukassa. Kiitti vaan. Miksi tänä äiti ei soittanut suoraan sen purija lapsen äidille ja valittanut suoraan sinne.
Aikuinen mies kävi 14v poikani kimppuun. Kaverit soitti poliisit paikalle ja poliisit teki lasun.
Sosiaalityöntekijä soitti ja juteltiin muutama minuutti. Ei syytä toimenpiteisiin koska poikani oli ns ottavana osapuolena.
Myöhemmin käytiin käräjät tästä. Kaikki toiminta poliisilta, sossulta ja käräjäväeltä oli erittäin asiallista.
Kerroin instassa lähteväni tyttöporukassa (30+ ikää) viihteelle. Joku ymmärsi, että lapsi jää yksin kotiin. Lasuhan siitä tuli ja anoppi oli ihmeissään, kun epäiltiin, ettei hän ole riittävän hyvä hoitaja lapselle. Sossu ymmärsi kyllä, puhumalla siitä selvittiin. Anoppi on eläkkeellä oleva kätilö, ei siis tottunut olemaan 2v lasten kanssa.
Paria kuukautta vaille 18-vuotias oli kotibileissä johon tuli poliisit ja siellä oli juotu alkoholia, tämän nuori myönsi auliisti. Mutta hiukan kyrsi istua sosiaalitoimistossa kun paikalle oli kutsuttu myös päihdehuoltoon erikoistunut ihminen ja asia esitettiin suunnilleen niin että minkälainen koti meillä oikein on kun lapsi juo ja tarvitsemmeko päihdeneuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulusta soitettiin porukasta ala-asteikäisiä. Olivat kuulemma tapelleet kaikki vaikka yksi tyttö oli purrut toista, sen äiti, jota purtiin soitti opettajalle ja tämä siirsi asian muille eli lasulle. Eli tyttäreni oli vaan seissyt siinä porukassa. Kiitti vaan. Miksi tänä äiti ei soittanut suoraan sen purija lapsen äidille ja valittanut suoraan sinne.
Meillä ihan sama kokemus, puolesta luokasta lasu kun kaksi lasta riitaantui liikuntatunnilla.
Olin itse hakeutunut juttelemaan psykiatriselle sairaanhoitajalle kun koin valtavia menetyksiä. Hain siis apua normaalin surureaktion käsittelyyn. Vastasin hänen kysymykseensä "kyllä se välillä tuntuu raskaalta lasten kanssa olla, kun on niin paljon murhetta". > lasu
Ei johtanut asiakkuuteen tietenkään.
Lapsi ei ole tavannut isäänsä vuosiin isän alkoholismin takia eikä isällä ole huoltajuutta. Silti tehtiin lastensuojeluilmoitus, kun lapsen isä oli hakeutunut katkaisuun.
Lapselle tuli murtuma ja lääkäri teki lasun. Kertoi siitä etukäteen, että kaikista alle 1v ikäisten murtumista pitää tehdä automaattisesti lasu. Puhuin yhden puhelun sosiaalityöntekijän kanssa ja siinä se. Oli kuulemma soittanut neuvolan terveydenhoitajalle ja hänellä ei huolta meidän tilanteesta ja asia jäi siihen.
Lapsen isä on kunnon juoppo ja jatkuvasti viranomaisten kanssa tekemisissä (sairaala, katko, putka, poliisi, päivystys), joka kerta sieltä tehdään automaattisesti lasu, vaikka olen täysin yksinhuoltaja ja isäänsä lapsi tapaa satunnaisesti vaan silloin, kun putki on poikki. Nämä eivät tietenkään johda mihinkään, koska lapsen koti on hyvä ja rauhallinen.
ps. isä ei ollut juoppo silloin kun lapsi laitettiin alulle
Vierailija kirjoitti:
Hain apua alkoholinkäyttöön. En juonut lapsen nähden. A-klinikalta tehtiin ilmoitus. Lapsi oli ihan järkyttynyt kun asia tuli hänelle uutisena. Todettiin lasun olevan perusteeton. En enää mennyt A-klinikalle. Nykyään raitis viidettä vuotta. Hoidosta huolimatta.
Sama meillä. Puoliso haki itselleen apua, niin jouduttiin koko perhe syyniin. En tiedä, miten tuo tukee ihmisiä hakemaan apua. Oli varsinkin meidän teini-ikäiselle todella traumaattinen kokemus.
Itse en käytä alkoholia lainkaan, eikä juominen vaikuttanut meidän perheeseen. Puoliso haki itselleen apua, kun koki sen ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sä se vaan jaksat jankata. Hyväksy jo se että erityislapsesi ei pärjää eikä se ole päiväkodin vika.
Siis häh?
Unohdin jo aloittaneeni tämän ketjun, pomppaspa nyt sopivasti eteen niin vastaan sinulle.
Jos täällä käy tyyliin satoja tuhansia ihmisiä päivässä, niin ei varmaan ole kaikki aloitukset yhden ihmisen toimesta vaikka aihekin olisi sama? Minulla ei edes ole omia lapsia, mutta koska olen kiinnostunut monista aiheista, tällaistä tuli mieleen kysyä. En todellakaan jankkaa mistääm. Kannattaa muistaa ettei kaikki saman aiheen aloitukset ole saman ihmisen tekemiä. Tämä lienee keskustelupalsta vaikka röllien temmellyskentältä enemmän joskus tuntuukin.
Ne jotka vastaa asiallisesti, kiitos, muille en jaksa edes vaivautua.
Ap
Mies ja suku eivät pystyneet kontrolloimaan ja alistamaan minua ja käyttivät viranomaisväkivaltaa viimeisenä keinonaan
Vierailija kirjoitti:
Poika tinkasi että pitää saada mopoauto, emmekä suostuneet sellaista hankkimaan. Meni sitten kostoksi koulussa terveydenhoitajalle kertomaan, että isänsä kuulemma koskettelee häntä alapäästä ym. Viranomaisruletti joka tuosta seurasi oli aivan mieletön, mutta onneksi asia selvisi lopulta kun poika tunnusti valehdelleensa.
No ostitteko mopoauton?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä on kunnon juoppo ja jatkuvasti viranomaisten kanssa tekemisissä (sairaala, katko, putka, poliisi, päivystys), joka kerta sieltä tehdään automaattisesti lasu, vaikka olen täysin yksinhuoltaja ja isäänsä lapsi tapaa satunnaisesti vaan silloin, kun putki on poikki. Nämä eivät tietenkään johda mihinkään, koska lapsen koti on hyvä ja rauhallinen.
ps. isä ei ollut juoppo silloin kun lapsi laitettiin alulle
Eikö olekin vähän överi?
t. Ylempänä kirjoittanut, samankaltainen tilanne
Vierailija kirjoitti:
Lapsi eii halua verikokeisiin enkä minä siihen pakota. Lääkäri teki lasun, kävin asiasta juttelemassa sosiaalityöntekijän kanssa eikä mitään seuraamuksia.
Mitkä verikokeet?Minkä ikäinen lapsi? Miksi lri teki verikokeisiin menemättömyydesta lasun? Onko lri ihan normaali vai vallanhaluinen tms?
Exä vei itse lapset lastensuojelun asiakkaiksi vain siksi että se auttoi häntä vieraannuttamisessa minusta, eli isästä.